Του Μάριου Σταματάκη
Δημοτικού Συμβούλου
Στο Νομικό Πρόσωπο συγχωνεύονται όλοι οι μέχρι σήμερα Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί των Δημοτικών Ενοτήτων Κορινθίων, Άσσου- Λεχαίου, Σαρωνικού, Σολυγείας... και Τενέας, καθώς και οι Κοινωφελείς Δημοτικές Επιχειρήσεις, οι οποίες καταργούνται.
-Σκοπός του είναι η άσκηση Κοινωνικής Πολιτικής, Μέριμνας και Αλληλεγγύης προς όφελος των δημοτών και κατοίκων του Δήμου Κορινθίων και θα αφορά τα εξής αντικείμενα δράσης:
ΠΑΙΔΙΚΟΙ ΚΑΙ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
ΚΑΠΗ
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΙΑΤΡΕΙΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ (Βοήθεια στο Σπίτι, Κοινωνική Μέριμνα, ΚΗΦΗ, κλπ)
-Το νομικό πρόσωπο διοικείται από 15μελές Διοικητικό Συμβούλιο , το οποίο θα απαρτίζεται από τους:
1.Σταματάκη Μάριο-Δημοτικό Σύμβουλο ως Πρόεδρο
2.Κεφάλα Σταύρο – δημοτικό σύμβουλο ως Αντιπρόεδρο
3.Κολοκούρη Νικόλαο δημοτικό σύμβουλο
4.Ζήμο Κώστα δημοτικό σύμβουλο
5.Δασκαλοπούλου Σοφία δημοτική σύμβουλο
6.Κουσογκίλα Θέμη δημοτικό σύμβουλο
7.Κουρεμένο Γεώργιο
8.Μαλατέστα Γεωργία
9.Ντόντο Γεώργιο
10.Ταγαρά Παναγιώτη
11.Μακρή Δήμητρα
12.Μαρινού Μαρία
13.Παναγόπουλο Παναγιώτη
14.Κλεμπετσάνη Σταυρούλα
15.Μπαϊλάκη Νότα
Κοινωνική πολιτική-Στόχοι 3ετίας
Τρίτη Ηλικία
Σκοπός του ΚΑΠΗ είναι η παροχή ιατροφαρμακευτικής προστασίας στα ηλικιωμένα άτομα της περιοχής. Στα προστατευόμενα από το κέντρο άτομα παρέχεται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, φυσιοθεραπευτική αγωγή, εργοθεραπεία, κοινωνική εργασία, μέριμνα για νοσοκομειακή περίθαλψη, βοήθεια στο σπίτι, οργανωμένη ψυχαγωγία, καθώς και κάθε είδους εξυπηρέτηση. Επίσης:
• Παροχή πληροφοριών σε θέματα πρόνοιας και σε συνεργασία πάντα με όλες τις Κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου Κορινθίων.
• Συμβουλευτική και ψυχοσυναισθηματική στήριξη, κοινωνική φροντίδα των ηλικιωμένων μελών, όσο και των οικογενειών τους.
• Οργανωμένη ψυχαγωγία.
• Συμμετοχή σε προγράμματα λουτροθεραπείας
• Προγράμματα εθελοντισμού
• Επιμόρφωση, διαλέξεις, μελέτη διαφόρων θεμάτων, επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
• Περίπατοι (πρωινοί, απογευματινοί) μονοήμερες και πολυήμερες εκδρομές, εσωτερικού και εξωτερικού.
• Αντιμετώπιση προβλημάτων μοναχικότητας
• Δημοτικά Ιατρεία-Νοσηλευτική φροντίδα(συνταγογραφία, μέτρηση πίεσης, σακχάρου, χοληστερίνης κ.α.)
• Φυσικοθεραπεία.
• Αντιμετώπιση προβλημάτων μοναχικότητας
• Συνεργασία με τοπικούς Κοινωνικούς φορείς.
Θεωρώ σημαντικό στοιχείο την εργοθεραπεία, ώστε οι ηλικιωμένοι να νιώθουν ακόμα ενεργά και χρήσιμα μέλη της κοινότητάς του. Εκτός από ψυχολογικός παράγοντας μπορεί να έχει και πρακτική χρησιμότητα, οργανώνοντας bazaar προϊόντων και κατασκευών από τους ηλικιωμένους στο πλαίσιο διαφόρων εκδηλώσεων (συνεργασία με το Χαμόγελο του παιδιού ή το Ευθύμειο κέντρο). Φυσικά στις δράσεις αυτές η συμμετοχή θα είναι εκούσια.
Το πρόγραμμα Βοήθεια στο σπίτι είναι σημαντικό να ενισχυθεί, καθώς οι ηλικιωμένοι μένουν στο οικείο περιβάλλον τους και δεν περιθωριοποιούνται σε δομές (όπως ξενώνες ηλικιωμένων ή γηροκομεία). Η καθημερινή φροντίδα τους θα προέρχεται από τους υπαλλήλους του προγράμματος και σε περιπτώσεις ιδιαίτερων αναγκών θα απευθύνονται στο ΚΑΠΗ ή στα δημοτικά ιατρεία (για ιατρική περίθαλψη), ενώ για πιο απλές ανάγκες θα αξιοποιούνται εθελοντές. Ένα λυπηρό φαινόμενο που οφείλεται στην αποξένωση της σύγχρονης εποχής είναι ηλικιωμένοι που ζουν μόνοι τους να αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα έκτατης ανάγκης και να μην μπορούν να ειδοποιήσουν κάποιον. Για το λόγο αυτό τα ΚΑΠΗ θα πρέπει να παίξουν το ρόλο του συγγενή, φίλου ή γείτονα σε περίπτωση που δεν υπάρχει. Θα γίνει κάποιο τηλεφωνικό κέντρο και θα γνωστοποιηθεί στα τοπικά ΜΜΕ. Ουτοπικά, όλοι οι ηλικιωμένοι της περιοχής θα πρέπει να καταγραφούν από το ΚΑΠΗ και να δίνουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, ώστε και το τηλεφωνικό κέντρο να ενημερώνει με τη σειρά του τα μέλη για διάφορες δράσεις.
Βρεφονηπιακοί σταθμοί και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης
Τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης θα έχουν ως στόχο την φύλαξη και δημιουργική απασχόληση παιδιών νηπιαγωγείου και δημοτικού σε περίπτωση που και οι δύο γονείς εργάζονται και δεν μπορούν να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους από το σχολείο. Η υπηρεσία αυτή θα παρέχεται σε δημοτικούς παιδότοπους, από εθελοντές και υπεύθυνους παιδαγωγούς και βρεφονηπιοκόμους αντίστοιχα. Οι εθελοντές θα απασχολούν τα παιδιά σε δημιουργικά και εκπαιδευτικά παιχνίδια, ενώ θα υπάρχουν και μικρές γωνιές διαβάσματος. Οι δομές αυτές θα είναι μόνο για ολιγόωρη φροντίδα των παιδιών και θα διαχωρίζουν τα παιδιά ηλικιακά σε διαφορετικούς χώρους. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί για τα παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών. Τα κέντρα θα είναι εξοπλισμένα με παιδικά βιβλία, παιχνίδια, καθώς και κάποια σνακ (φρούτα κατά προτίμηση για αποφυγή παιδικής παχυσαρκίας).
Αντιμετώπιση ενδοοικογενειακής βίας
Η κακοποίηση είναι ένα φαινόμενο κρυφής εγκληματικότητας. Τις περισσότερες φορές τα περιστατικά δεν καταγράφονται καθώς τα θύματα είτε φοβούνται είτε πιστεύουν ότι η βία ήταν περιστασιακή και δεν θα επαναληφθεί (μόνο το 2% ωστόσο ήταν μοναδικό φαινόμενο). Η κακοποίηση δεν είναι μόνο σωματική, αλλά και ψυχολογική, για το λόγο αυτό στις δομές υποστήριξης των γυναικών κρίνεται σκόπιμη η απασχόληση ψυχολόγων, εκτός από κοινωνικούς λειτουργούς. Οι αρχές και η κοινωνική υπηρεσία πρέπει να είναι ευαισθητοποιημένες και να μην ασκούν με τη σειρά τους ψυχολογική βία στα θύματα, μέσω ερωτήσεων με ανακριτικό τρόπο. Προτείνεται η τοποθέτηση γυναικών στους τομείς αυτούς, καθώς οι γυναίκες τείνουν να δείχνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για να μιλήσουν έτσι.
Η επικοινωνία με την κοινωνική υπηρεσία και η ανταπόκριση στο αίτημα πρέπει να είναι άμεση, καθώς το θύμα μπορεί να βρίσκεται σε πλαίσιο καταπίεσης. Επομένως απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στο τηλέφωνο ή το email ή όποιο άλλο μέσο. 24 ώρες το 24ωρο η τηλεφωνική γραμμή SOS 15900 της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων του υπουργείου Εσωτερικών, στελεχώνεται από ψυχολόγους και κοινωνικούς επιστήμονες. Η γραμμή αυτή μπορεί να καταγράφει τα περιστατικά στον δήμο Κορίνθου και να κάνει σύσταση στην κοινωνική υπηρεσία ώστε να ερευνήσει το περιστατικό και να προετοιμάσει τον ξενώνα φιλοξενίας (το πρόγραμμα ΕΣΠΑ προβλέπει μεταξύ άλλων συμβουλευτικά κέντρα σε δήμους και 14 ξενώνες σε περιφέρειες, πηγή: in2life.gr).
Οι ξενώνες φιλοξενίας (ΚΟΡΙΝΘΙΩΝ ΣΤΕΓΗ ΑΓΑΠΗΣ) θα λειτουργούν με ψυχολόγους και εθελοντές και θα τοποθετούν τις μητέρες με τα ανήλικα τέκνα τους σε δωμάτια μαζί (ώστε να διατηρηθεί η αίσθηση οικείου περιβάλλοντος και όχι κοιτώνα). Θα πρέπει να διατίθεται άμεση ιατροφαρμακευτική περίθαλψη καθώς πρόκειται για θύματα κακοποίησης. Επιπρόσθετα θα πρέπει να υπάρχει άμεση νομική προστασία για τις μητέρες και τα παιδιά, ώστε να μην αλλάξουν την καθημερινότητά τους, αλλά να μην υπάρχει ο κίνδυνος τυχόν απαγωγής από το σχολείο. Οι ξενώνες φιλοξενίας θα πρέπει να έχουν κάποιο επίπεδο ασφάλειας, ειδικά αν βρίσκονται εκτός πόλεως, καθώς ο θύτης μπορεί να επιχειρήσει την παραβίασή τους. Γυναίκες που φιλοξενούνται στους χώρους αυτούς θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα σχετικά με την απασχόλησή τους και ένα γραφείο διασύνδεσης της αγοράς εργασίας με την κοινωνική υπηρεσία να αναλαμβάνει άμεσα τις υποθέσεις αυτές. Ευνοϊκές ρυθμίσεις θα πρέπει να έχουν και σχετικά με τη φύλαξη των παιδιών μετά το σχολείο από τους δημοτικούς παιδότοπους, καθώς θα ανήκουν στην κατηγορία των μονογονεϊκών οικογενειών πλέον.
Η πολιτική αυτή, δεν σκοπεύει στην διάλυση του οικογενειακού πλαισίου των παιδιών, αλλά στην προστασία των θυμάτων. Οι θύτες είναι σκόπιμο να προσεγγίζονται από την κοινωνική υπηρεσία και τις αρχές και να τους εκθέτουν το πρόβλημα και τον τρόπο αντιμετώπισής τους. Θα τους θέτουν τα όρια, αλλά και τα νέα αιτήματα για να διατηρήσουν στοιχειώδη επαφή με τα παιδιά (ψυχολογική υποστήριξη, συμμετοχή σε εκπαιδεύσεις γονέων, συναντήσεις σε συγκεκριμένους χώρους υπό την επίβλεψη κοινωνικών λειτουργών).
Οι ξενώνες θα λειτουργούν ως άσυλα και για ανήλικες γυναίκες θύματα από γονική βία, αφού λυθούν πρωτίστως τα νομικά ζητήματα από την κοινωνική υπηρεσία. Ειδική περίσταση αποτελεί η εγκυμοσύνη ανηλίκων και ο καταναγκασμός από γονείς ή σύντροφο για έκτρωση ή υιοθεσία.
Απασχόληση Φοιτητών Παν/μίου Πελλοπονήσου
Σε αυτό το σημείο θα εστιάσω περισσότερο στην απασχόληση των φοιτητών του τμήματος του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το πρόγραμμα σπουδών προβλέπει την πραγματοποίηση 2 εξαμηνιαίων πρακτικών ασκήσεων ή σχεδίων έρευνας. Οι κοινωνικές υπηρεσίες μπορούν να εντάξουν τους φοιτητές που αναζητούν την εμπειρία από δομές αντίστοιχες με την ειδικότητά τους. Οι φοιτητές μπορούν να υποβάλλουν μία κατάσταση με σειρά προτεραιότητας στην υπηρεσία κοινωνικής ή εκπαιδευτικής πολιτικής που θέλουν να απασχοληθούν. Η επιλογή μπορεί να γίνεται με μοριοδότηση και επιπλέον μόρια να λαμβάνουν οι φοιτητές που έχουν ήδη εμπειρία εθελοντικής εργασίας στην αντίστοιχη υπηρεσία (έννοια επιβράβευσης στην κάρτα εθελοντή).
Σχέση Πανεπιστημίου-Κορινθιακής Κοινωνίας
Η πρακτική άσκηση μπορεί να γίνει ως σχέδιο έρευνας από τους εθελοντές –φοιτητές και για αυτό προτείνω οι δομές κοινωνικής υπηρεσίας να είναι ανοιχτές στην έρευνα, καθώς θα προκύπτουν χρήσιμα στοιχεία ανατροφοδότησης για τον τρόπο που λειτουργούν και τα αποτελέσματα που επιφέρουν.
Το τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής πολικής διαθέτει επιστημονικό προσωπικό που μπορεί να επιφέρει σημαντική αλλαγή στην αντίληψη περί κοινωνικής πολιτικής στην Κόρινθο. Αφενός, με ημερίδες για διεθνή, εθνικά και τοπικά θέματα και αφετέρου με την ανάληψη μεγάλων ερευνητικών πονημάτων με ευρωπαϊκά κονδύλια πανεπιστημιακής έρευνας.
Με τη σειρά του ο δήμος οφείλει να ενισχύσει την εικόνα του πανεπιστημίου στους δημότες του. Η κοινωνική υπηρεσία μπορεί να θέσει κάποια κριτήρια ενίσχυσης για τους φοιτητές του νομού που πετυχαίνουν στα τμήματα της Κορίνθου αλλά ανήκουν σε χαμηλά κοινωνικό-οικονομικά στρώματα ή σε ευπαθείς ομάδες (πρώην χρήστες, αποφυλακισθέντες, ανύπαντρες μητέρες, ΡΟΜΑ, μετανάστες 2ης γενιάς) με όρο το πέρας των σπουδών τους το ανώτερο στα 5 έτη.
Η παρακολούθηση στα ελληνικά πανεπιστήμια ευτυχώς παραμένει δωρεάν και εκούσια, γεγονός που επιτρέπει τη δια βίου μάθηση. Άτομα τρίτης ηλικίας που παρακολουθούν μαθήματα προαιρετικά δεν αποτελούν κωλυσιεργό παράγοντα στην τάξη, καθώς όταν φοιτούσα εγώ οι αίθουσες ήταν σχεδόν άδειες (στα μαθήματα επιλογής). Η ιδέα της ελεύθερης παρακολούθησης θα μπορούσε να γίνει ευρύτερα γνωστή στα ΚΑΠΗ ή μέσω τις κοινωνικής υπηρεσίας στις γυναίκες των ξενώνων. Σε περιπτώσεις εντατικής παρακολούθησης μαθημάτων η γραμματεία θα μπορούσε να δίνει κάποια βεβαίωση ως επιπλέον προσόν για την διεκδίκηση θέσεων εργασίας.
Λειτουργικός αλφαβητισμός στις ΤΠΕ για τα χαμηλά κοινωνικο-οικονομικά στρώματα
Το νέο σχολείο τοποθετεί στο επίκεντρο της μελέτης τον Υπολογιστή. Οι εργασίες που θα γίνονται μέσω υπολογιστή και τα νέα διαδικτυακά φροντιστήρια του Υπ. Παιδείας έχουν μία βασική προϋπόθεση, την κατοχή υπολογιστή και τη δυνατότητα χρήσης του. Ο λειτουργικός αλφαβητισμός στις νέες τεχνολογίες είναι ένα κεφάλαιο αντίστοιχο με το ενσωματωμένο πολιτισμικό κεφάλαιο στη θεωρία του γάλλου κοινωνιολόγου Bourdieu. Εάν το παιδί δεν έχει στο οικογενειακό του περιβάλλον τον κατάλληλο εξοπλισμό για να εξοικειωθεί με τη νέα τεχνολογία, στο σχολείο εισέρχεται ήδη με ένα συγκριτικό μειονέκτημα σε σχέση με παιδιά που από πολύ μικρά χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για εκμάθηση ή ψυχαγωγία. Επειδή οι κοινωνικές ανισότητες γίνονται και εκπαιδευτικές και τέλος νομιμοποιούνται, το σχολείο ή τουλάχιστον οι κοινωνικές υπηρεσίες οφείλουν να έχουν αντισταθμιστική δράση. Το παιδί που δεν είχε χρησιμοποιήσει ποτέ υπολογιστή και τώρα πρέπει να τον αξιοποιεί στα μαθήματά του χρειάζεται το διπλάσιο χρόνο εργασίας σε αυτόν από τα παιδιά που έχουν στο σπίτι τους. Η λύση φυσικά δεν είναι να μοιραστούν υπολογιστές, αλλά να δοθούν χώροι εξοπλισμένοι όπου τα παιδιά θα γνωρίζουν ότι έχουν στη διάθεσή τους το χρόνο που χρειάζονται, αλλά και την απαραίτητη εκπαιδευτική ή τεχνική υποστήριξη. Αυτό μπορεί να συμβεί σε φροντιστήρια ή σε άλλες δομές που διαθέτουν εξοπλισμό. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι σημαντικός, καθώς θα πρέπει να διαγνώσουν ποια παιδιά δεν ανταποκρίνονται στη χρήση υπολογιστή, να καταγράψουν ποια δεν έχουν πρόσβαση σε υπολογιστή ή στο διαδίκτυο στο σπίτι τους και να ενημερώσουν την αντίστοιχη υπηρεσία εκπαιδευτικής στήριξης. Μόνο με στοχευμένες δράσεις μπορεί να αντιμετωπιστεί η κοινωνική και εκπαιδευτική ανισότητα και όχι με γεωγραφικά ή οικονομικά κριτήρια όπως έγιναν στις ζώνες εκπαιδευτικής στήριξης. Φυσικά τα γεωγραφικά και οικονομικά κριτήρια θα είναι δείκτες που θα συνυπολογίζει η υπηρεσία για την παροχή στήριξης.
Για τους ενήλικες που θέλουν να χρησιμοποιήσουν τον Η/Υ στην καθημερινότητα και στην εργασία τους, ο ΟΑΕΔ συνεργάζεται με διάφορα κέντρα κατάρτισης και το ΚΕΚ της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης πραγματοποιεί προγράμματα στοχευμένα σε διάφορες ομάδες (π.χ. γυναίκες). Ωστόσο, υπάρχουν διάφορες κοινωνικές ομάδες που θα μπορούσαν να επιμορφωθούν στη βασική χρήση υπολογιστή και διαδικτύου για χρηστικά θέματα (αναζητήσεις στο διαδίκτυο, αγγελίες εργασίας, φθηνό μέσο επικοινωνίας, ενημέρωση). Μετανάστες, ΡΟΜΑ, άτομα τρίτης ηλικίας, απεξαρτημένα ή αποφυλακισμένα άτομα, άτομα με ανεπαρκές εισόδημα θα μπορούσαν να κάνουν αίτηση ώστε να συμμετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης από φροντιστήρια υπολογιστών για τις βασικές ενότητες Windows και Internet.
Εθελοντισμός
Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και ειδικά του τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής πολιτικής αποτελούν μία κοινωνική ομάδα, ευαισθητοποιημένη θεωρητικά σε ζητήματα πρόνοιας και με στοιχειώδη κατάρτιση. Εκτός των φοιτητών της Κορίνθου μπορούν να αξιοποιηθούν και οι νέοι της Κορίνθου που σπουδάζουν σε άλλη πόλη (παιδαγωγικά ή κοινωνικές επιστήμες) και επιστρέφουν στο σπίτι τους τα Σαββατοκύριακα. Η πρακτική αξιοποίησή τους έγκειται στην ικανότητα των υπαρχουσών δομών να τους εντάξει. Η εθελοντική προσφορά αποτελεί μία διεθνή πρακτική και ιδεολογία. Οι φοιτητές αποτελούν την ιδανική ομάδα στόχευσης για εθελοντισμό στις κοινωνικές υπηρεσίες (πριν ή μετά την πρακτική άσκησή τους), καθώς έτσι προετοιμάζονται για το δύσκολο έργο που θα κληθούν να υπηρετήσουν μετά την αποφοίτησή τους. Αφενός η ευαισθητοποίηση για τα υπαρκτά κοινωνικά προβλήματα της κοινωνίας που ανήκουν (έστω και προσωρινά για τα χρόνια φοίτησης) και αφετέρου η εμπειρία από την εθελοντική τους προσφορά θα είναι αξιοποιήσιμες τόσο επιστημονικά (στην κατεύθυνση που θα επιλέξουν, στη διπλωματική τους εργασία ή στη συνέχιση των σπουδών τους) αλλά και επαγγελματικά ως προϋπηρεσία. Εθελοντές μπορούν να προκύψουν και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες με το πρόγραμμα EVS, το οποίο χειρίζεται και οργανώνει τις ανταλλαγές νέων πολλά χρόνια.
Στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, την πρώτη βδομάδα ένταξης των φοιτητών , γίνονται διάφορες παρουσιάσεις υπηρεσιών. Ζητώντας άδεια από το πανεπιστήμιο οι διάφορες κοινωνικές υπηρεσίες (κάποιος πρώην εθελοντής καλύτερα) μπορεί να παρουσιάζει το έργο και τις ανάγκες της αντίστοιχης υπηρεσίας. Μπορούν επίσης να μοιράζονται διάφορα διαφημιστικά προϊόντα χορηγών, χρήσιμα για τους φοιτητές ως κίνητρο (στυλό, τσάντες, φάκελοι…..).
Ο εθελοντισμός ωστόσο απαιτεί αυστηρή προετοιμασία και οργάνωση από τις δομές ώστε να παρέχει κίνητρα για τη διαρκή συμμετοχή των ενδιαφερομένων. Θα πρότεινα τη δημιουργία καρτών εθελοντών, όπου θα καταγράφονται στοιχεία σχετικά με τις ώρες και το πλαίσιο προσφοράς. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθεί μία πρακτική επιβράβευσης και κινητοποίησης, καθώς μπορούν να οριστούν βραβεία για τους εθελοντές που ασχολούνται συστηματικά. Ο εθελοντισμός εκτός από ευαισθητοποίηση σε πολλές περιπτώσεις χρειάζεται και εξειδικευμένες γνώσεις (φροντίδα ατόμων με σοβαρές ασθένειες ή ατόμων με ψυχολογικές διαταραχές). Σε αυτήν την περίπτωση δεν θα είχε αποτέλεσμα η εφαρμογή της κάρτας εθελοντή καθώς χρειάζεται συνέπεια και εκπαίδευση από συγκεκριμένα άτομα. Η κάρτα του εθελοντή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε άλλες υπηρεσίες, όπως:
• Παροχή εκπαιδευτικής στήριξης στο σπίτι, στο κέντρο νέων, στους δημοτικούς παιδότοπους ή στο χαμόγελο του παιδιού
• Παροχή εργασιών καθημερινής φροντίδας σε σπίτια φιλοξενίας (παιδιών, κακοποιημένων γυναικών, ΚΑΠΗ)
• Παροχή υπηρεσιών σχετικά με τον αθλητισμό, για την άσκηση στους δημοτικούς χώρους (στάδιο, χώρο του δρόμου προς Ποσειδωνία)
• Ενισχυτική προσφορά στο πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι (για παράδειγμα, κάποιος θα μπορούσε να αναλάβει τα ψώνια 2-3 ηλικιωμένων κοντά στο σπίτι του ή να τους συνοδεύει για έναν περίπατο)
• Εκμάθηση ελληνικών ως ξένη γλώσσα (σε οικονομικούς μετανάστες) και προετοιμασία για το κρατικό πιστοποιητικό ελληνομάθειας (εκπαιδευτική ύλη βάσει των προγραμμάτων του ΙΔΕΚΕ).
• Βοήθεια στην οργάνωση διαφόρων εκδηλώσεων του δήμου ή άλλων κοινωνικών φορέων (κέντρο νέων, χαμόγελο του παιδιού, ευθύμειο, ΚΑΠΗ….)
• Φύλαξη παιδιών σε δημοτικό παιδότοπο όταν σχολάνε από το νηπιαγωγείο ή από το δημοτικό και δημιουργική απασχόληση (όχι απαραίτητα από παιδαγωγούς), ύστερα από συνεννόηση για τα ωράρια εργασία των γονέων.
Οικολογία
Σε συνεργασία με τα κέντρα νέων και τις Περιβαλλοντικές ομάδες, μπορούν να οργανώνονται δράσεις δενδροφύτευσης, σε συνδυασμό με τις σχολικές εκδρομές. Η ανακύκλωση τόσο για πλαστικά-αναλώσιμα, όσο και για συσκευές μπορεί να προωθηθεί μέσα από δράσεις ομαδικών ανακυκλώσεων και εκδηλώσεων.
Συμβουλευτικό κέντρο και Γραφείο Δημοτικής Πρόληψης
• Ατομική και ομαδική Συμβουλευτική για γονείς σε θέματα σχέσεων, επικοινωνίας και διαπαιδαγώγησης
• Ατομική Συμβουλευτική – ψυχοθεραπεία σε ενήλικες με προβλήματα άγχους, φοβιών, κατάθλιψης, διαταραχών προσωπικότητας
• Συμβουλευτική Νέων σε θέματα προσωπικής ανάπτυξης
• Ενημέρωση – παρέμβαση για θέματα ψυχικής υγείας σε σχολεία, συλλόγους, φορείς, υπηρεσίες
• Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των δημοτών για θέματα που σχετίζονται με τις εξαρτησιογόνες ουσίες (χρήση ουσιών, κάπνισμα, αλκοόλ, τυχερά παιχνίδια, internet κ.λπ.).
• Παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής και στήριξης σε άτομα με πρόβλημα χρήσης ουσιών και στις οικογένειές τους.
Ζητήματα:
Κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών, εθισμός διαδικτύου
Συμβουλές για πρόληψη ατυχημάτων
Ανάγνωση σημαδιών αυτοκτονικού ιδεασμού
Παιδική παχυσαρκία
Ζητήματα κακοποίησης, εκμετάλλευσης ή σχολικής βίας- ρατσισμού
Κέντρα νέων
Το κέντρο νέων αποτελεί ένα σημείο πολιτισμού το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί σε κάθε πολιτιστική εκδήλωση. Το γεγονός ότι ασχολείται με τον εθελοντισμό μία δεκαετία περίπου, καθιστά πολύτιμη την εμπειρία τους στα ζητήματα οργάνωσης των εθελοντών. Πολλά από τα ζητήματα πρόληψης και στήριξης μπορούν να αντιμετωπίζονται μέσα από εκδηλώσεις σε συνεργασία με το κέντρο νέων.
Εκδηλώσεις Προαγωγής Υγείας:
Δραστηριοποιεί τους δημότες σε θέματα που αφορούν ή και προάγουν την υγεία και τους ενθαρρύνει να υιοθετήσουν έναν εναλλακτικό, πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Κάθε χρόνο διοργανώνεται σειρά εκδηλώσεων, οι οποίες προάγουν την ποιότητα ζωής. Επίσης μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καθιερωθεί ομαδική πορεία άθλησης στο χώρο στο δρόμο της Ποσειδωνίας όπου πολίτες μπορούν να γνωρίζονται και να κάνουν κοινή πορεία ή ποδηλασία.
Περιλαμβάνει:
• Εκπαιδευτικές δράσεις σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
• Εικαστικές δραστηριότητες
• Μουσικές – πολιτιστικές – αθλητικές δραστηριότητες
• Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση σε θέματα προαγωγής υγείας
• Ενημέρωση-ευαισθητοποίηση-εκδηλώσεις σε θέματα εθελοντικής αιμοδοσίας, δωρεάς οργάνων (σε συνεργασία με την Εκκλησία).
Επίσης μπορούν να οργανωθούν οικολογικό και πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής (στην περιοχή του λιμανιού προς Ποσειδωνία), ώστε σχολεία να διοργανώνουν εκπαιδευτικές δράσεις εκεί ή να οργανώνονται Σαββατοκύριακα δράσεις για οικογένειες. Στόχος θα είναι η ανάπτυξη ευσυνειδησίας στα παιδιά αναφορικά με θέματα οικολογίας και ανακύκλωσης και αναφορικά με την ορθή συμπεριφορά πεζών και οδηγών, σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Έμμεσα θα βλέπουν παραδείγματα και οι γονείς.
Γραφείο Δημοτικής Μέριμνας
Σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Κορινθίων το γραφείο θα αναλαμβάνει την παροχή αγαθών και συμβουλευτικών υπηρεσιών σε άτομα που αποκλείονται λόγω φτώχειας.
• Λειτουργεί Τράπεζα Τροφίμων, Ενδύσεως και Παιχνιδιών, για την παροχή ειδών πρώτης ανάγκης σε εγγεγραμμένες οικονομικά αδύναμες οικογένειες, σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη
• Τις μεγάλες γιορτές προσφέρονται γεύματα αγάπης σε μοναχικά ηλικιωμένα άτομα και σε πρόσφυγες σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη
• Γίνεται διανομή ειδών ρουχισμού και παιχνιδιών σε εγγεγραμμένες άπορες οικογένειες (Χριστούγεννα και Πάσχα)
• Χορηγεί οικονομικά βοηθήματα σε αξιολογημένα άτομα ή οικογένειες όταν αντιμετωπίζουν έκτακτες ή σοβαρές ανάγκες
• Αντιμετωπίζει περιπτώσεις δημοτών με έλλειψη στέγης
• Ευαισθητοποιεί κοινωνικούς χορηγούς, επιχειρηματίες και δημότες για προσφορά προς την Τράπεζα Τροφίμων
Σε κεντρικά σημεία της πόλης μπορούν να στηθούν κουτιά προσφοράς ρουχισμού, παιχνιδιών, βιβλίων και τροφίμων. Τα κουτιά τροφίμων θα είναι φρόνιμο να συλλέγονται συχνότερα από τα υπόλοιπα.
ΑΜΕΑ
Πολυδύναμο Κέντρο Πολιτών με Αναπηρία που θα στηρίζει πολύπλευρα πολίτες με αναπηρία, για την ανάπτυξη προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Παρέχει επίσης υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης στα μέλη όπως επίσης στους γονείς και τις οικογένειές τους.
Προγράμματα:
• Χειροποίητων κατασκευών. Τα μέλη κατασκευάζουν χειροποίητα αντικείμενα τα οποία πουλούν σε εορταστικά μπαζάρ, εκθέσεις και μεμονωμένα Τα έσοδα πηγαίνουν στα μέλη
• Εργοθεραπεία ατομική και ομαδική
• Δημιουργική απασχόληση με κατασκευές και παιχνίδια
• Ομάδα θεάτρου που κάθε χρόνο ετοιμάζει και παρουσιάζει θεατρικές παραστάσεις και δρώμενα
• Μουσικοκινητική αγωγή
• Παραδοσιακοί χοροί
• Γυμναστική και αθλητικές δραστηριότητες
Το κέντρο θα μπορούσε να συνεργαστεί με το Ευθύμειο το οποίο έχει πολύχρονη και σημαντική παρουσίαση στην εκπαίδευση και υποστήριξη ατόμων με ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες. Η ανταλλαγή απόψεων και πρακτικών θα μπορούσε να οδηγήσει σε κοινές δράσεις και εκδηλώσεις.
Επίσης το κέντρο θα παρέχει εκπαιδευτική στήριξη σε περιπτώσεις ατόμων με δυσχέρεια ακοής ή όρασης, οι οποίοι θα χρειάζονται συγκεκριμένο υλικό και λογισμικό για τον Η/Υ.
Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες υπάρχει η τάση τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να αντιμετωπίζουν φαινόμενα κακοποίησης από παιδιά της ‘γειτονιάς’ (Paul Thomas, 2011). Οι ειδικοί παιδαγωγοί στα κέντρα αυτά πρέπει να ενημερώνουν τα παιδιά για τα δικαιώματά τους και να τα προετοιμάζουν για το τι μέτρα πρέπει να λάβουν σε περίπτωση αυξημένης επιθετικότητας από άγνωστα ή οικεία πρόσωπα.
-10 τουλάχιστον θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ σε κεντρικά και κομβικά σημεία της πόλης.
-Απαλλαγή / Μείωση από τα Δημοτικά Τέλη κατόπιν απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου σε άπορους, πολύτεκνες οικογένειες, άτομα με αναπηρία.
Ένταξη- διαπολιτισμικότητα
Γραφείο ένταξης, ενημέρωσης και υποστήριξης των προσφύγων και μεταναστών που αντιμετωπίζουν δύσκολες συνθήκες διαβίωσης και προσαρμογής στην τοπική κοινωνία.
Παρέχει:
• Στήριξη για νομικά θέματα (άδεια παραμονής, άδεια εργασίας, ασφάλιση, εγγραφή παιδιών στο σχολείο)
• Διαμεσολάβηση σε συναλλαγές με τις αρχές και διασφάλιση μεταφραστή
• Ενημέρωση για τα δικαιώματα (εργασιακά, ασφαλιστικά, υγεία, πρόνοια)
• Ψυχοκοινωνική στήριξη - ατομική και ομαδική συμβουλευτική
• Ενημέρωση για προγράμματα ελληνικής γλώσσας, κατάρτισης και απασχόλησης
• Ευαισθητοποιεί τις τοπικές οργανώσεις και τις αρχές για τις ανάγκες των προσφύγων
• Εντοπίζει τις οικογένειες που χρειάζονται ειδική βοήθεια και τους ευάλωτους ασυνόδευτους πρόσφυγες και τους παρέχει στήριξη
• Λειτουργεί ως μεσάζων για εκδηλώσεις που στοχεύουν στην προσέγγιση της τοπικής κοινωνίας και των μεταναστευτικών ή προσφυγικών ομάδων.
• Αναλαμβάνει την προώθηση και οργάνωση μέσων ενημέρωσης που θα απευθύνονται σε αλλόγλωσσους πληθυσμούς και θα εστιάζουν σε ζητήματα της μεταναστευτικής ταυτότητάς τους (έκδοση εφημερίδας με αρθρογράφους ελληνόγλωσσους και αλλόγλωσσους, συμμετοχή σε εκπομπές των τοπικών τηλεοπτικών καναλιών)
Πιστεύω πως και η συμμετοχή και βοήθεια των δημοτών στην υλοποίηση, τη βελτίωση και την επέκταση να επιλύουμε τα καθημερινά προβλήματα των δημοτών μας και να συμβάλλουμε σε ένα νέο Δήμο Κορινθίων πιο ανθρώπινο για όλους.