20 Δεκ 2010

Πώς δωρίζονται λεφτά σε εργολάβους


«Ναρκοθετημένα» εξ αρχής αποδεικνύονται τα έργα στους πέντε αυτοκινητόδρομους, με τις συμβάσεις του 2007 να προκαλούν κομφούζιο ευθυνών, από το οποίο σπεύδουν να επωφεληθούν εργολάβοι, τράπεζες και Δημόσιο, προσπαθώντας.... 

ο καθένας να φορτώσει στους άλλους το «μουτζούρη».

Ετοιμοι να εγκαταλείψουν τα εργοτάξια εμφανίζονται οι κατασκευαστές, επικαλούμενοι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές ανασκαφές, τις μετατοπίσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας και τις εμπλοκές σε τμήματα που παρουσιάζουν αυξημένο οικολογικό ενδιαφέρον (Καϊάφας, περιοχή προστασίας αρκούδας κ.λπ.). Ποντάρουν σε προβλέψεις των συμβάσεων και διεκδικούν ρήτρες σε βάρος του Δημοσίου, συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Στο μέτωπο έχουν προσχωρήσει και οι τράπεζες, που προβάλλουν ως επιχείρημα τη μείωση της κυκλοφορίας στους εθνικούς δρόμους, λόγω της οικονομικής κρίσης, κατά 10 έως και 20% ανάλογα με τον αυτοκινητόδρομο, με βάση την οποία χαρακτηρίζουν επισφαλή τη χορήγηση των υπολειπόμενων δανείων προς τους εργολάβους. Να σημειωθεί, πάντως, ότι δεν υπάρχει κρατικός φορέας ελέγχου των διοδίων και εξετάζεται να επανασυσταθεί το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, που είχε καταργηθεί το 2007, το οποίο θα ελέγχει το σύνολο των αυτοκινητόδρομων της χώρας (Εγνατία, Αττική οδός κ.λπ.).

Το υπουργείο Υποδομών έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις, οι οποίες ανανέμεται να ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο. Αριστα ενημερωμένη πηγή δεν απέκλεισε να φτάσουν έως την ακύρωση των συμβάσεων και την ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων με το σύστημα των κλασικών δημόσιων έργων.

Αλλωστε οι συμβάσεις προβλέπουν, εκτός από τη δημόσια συμβολή, ιδιαίτερα υψηλή επιδότηση των εργολάβων για δύο αυτοκινητόδρομους που θεωρείται βέβαιο ότι θα έχουν χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο. Πρόκειται για την Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, με διακλάδωση προς Σπάρτη, και τον Ε-65 που ενώνει απευθείας τη Λαμία με την Εγνατία μέσω της δυτικής Θεσσαλίας. Μάλιστα, στην πρώτη περίπτωση τα έργα στο βασικό άξονα αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2011 και θα απομένει το τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη, που δεν προβλέπεται να έχει υψηλή κυκλοφορία.

Η εξαίρεσή του από τον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο, θα επιτρέψει την κατασκευή του ως δημόσιο έργο και θα απαλλάξει τον εθνικό κορβανά από την επιδότηση.

Προς το παρόν, πάντως, έχει προωθήσει τροπολογία, που θεσπίζει ότι το Δημόσιο μπορεί να καταβάλει στους εργολάβους την κρατική συμμετοχή, χωρίς να συνδέεται με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων, αποδεχόμενο εμμέσως τις αστοχίες των συμβάσεων.

Ανεξάρτητα από την έκβαση των διαπραγματεύσεων, πρέπει να θεωρείται δεδομένη η μείωση των τιμών στα διόδια και η επιμήκυνση του χρόνου ολοκλήρωσης των έργων.

Με το σημερινό σύστημα κατασκευής των έργων με τις συμβάσεις παραχώρησης, αυτό θα επιτευχθεί με παράταση του χρόνου εκχώρησης της εκμετάλλευσης των αυτοκινητόδρομων στα 35 χρόνια, έναντι 30 που προβλέπουν οι συμβάσεις.


ΠΗΓΗ: enet.gr