22 Οκτ 2010
Ανοιχτή η ατζέντα της συνάντησης
Με ανοιχτά τα ερωτηματικά που άφησε η δημοσιοποίηση των μυστικών ελληνοτουρκικών συνομιλιών για την από κοινού ρύθμιση του ελέγχου του εναέριου χώρου του Αιγαίου και των πτήσεων των στρατιωτικών αεροσκαφών των δύο χωρών, ώστε να «αποφεύγονται τα ατυχήματα», συναντώνται σήμερα οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών Γ. Παπανδρέου και Τ. Ερντογάν στο περιθώριο της συνάντησης για την κλιματική αλλαγή στη Μεσόγειο.
Οι μυστικές συνομιλίες για τον τρόπο πτήσης των μαχητικών στο Αιγαίο αποτελεί όμως κατεξοχήν συζήτηση επί ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και συνδιαχείρισης στο Αιγαίο, καθώς τα ελληνικά μαχητικά στο Αιγαίο κινούνται σε εθνικό εναέριο χώρο και σε διεθνή εναέριο χώρο εντός του FIR Αθηνών, στον οποίο πλέον διεκδικεί να έχει λόγο και η Τουρκία. Στη συνάντηση Παπανδρέου-Ερντογάν αναμένεται να εξετασθούν όλο το φάσμα των διμερών σχέσεων, η πορεία των διερευνητικών επαφών για τις οποίες τουρκικά ΜΜΕ υποστηρίζουν ότι οδηγούνται σε αποτελέσματα, αλλά και οι μυστικές διαπραγματεύσεις που διεξήχθησαν για τον περιορισμό του κινδύνου πρόκλησης ατυχημάτων στο Αιγαίο.
Είναι η πρώτη φορά τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια που η ελληνική πλευρά αποδέχεται τη συζήτηση ρυθμίσεων που θα επιτρέπουν τη διατήρηση των τουρκικών διεκδικήσεων και της έμπρακτης αμφισβήτησης ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, με τρόπο όμως που θα περιορίζει τους... κινδύνους (και) για την Τουρκία. Το υπουργείο Εξωτερικών παραδέχθηκε χθες ότι τον Ιούνιο ο γ.γ. του ΥΠΕΞ κ. Ι. Α. Ζέππος είχε δύο συναντήσεις με τον Τούρκο υφυπουργό Εξωτερικών και επικεφαλής της τουρκικής αντιπροσωπείας στις διερευνητικές επαφές Φ. Σινιρίογλου, με αντικείμενο «αεροναυτιλιακά» θέματα.
Σύμφωνα μάλιστα με το Απόρρητο Σημείωμα Ειδικού Χειρισμού (σημεία του διέρρευσαν στα «Νέα»), οι δύο πλευρές συζήτησαν επί τη βάσει της πρότασης της Τουρκίας για «Code of Conduct» στις πτήσεις στο Αιγαίο, την οποία δεν είχε θεωρήσει καν ως βάση για συζήτηση η προηγούμενη κυβέρνηση.
Στην ατζέντα των μυστικών συνομιλιών είχαν τεθεί σύμφωνα με το έγγραφο και οι προτάσεις της Ελλάδας του 2006, αλλά και οι πρόσφατες προτάσεις του κ. Ερντογάν, για αφοπλισμό των μαχητικών που πετούν στο Αιγαίο και ανταλλαγή ημερήσιων σχεδίων πτήσης (θέματα τα οποία απέρριπτε παγίως η Αθήνα).
Οπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, διαμορφώθηκε τουρκική πρόταση η οποία προέβλεπε: «να υπάρξει μυστική συμφωνία κυρίων για να εφαρμοστεί ο Κώδικας Συμπεριφοράς πέραν των 10 ν.μ., να αποφευχθούν οι τουρκικές υπερπτήσεις από ελληνικά νησιά, εφόσον οι ελληνικές αναχαιτίσεις γίνονται με λιγότερο επιθετικό τρόπο, και να μειωθούν οι τουρκικές παραβιάσεις μεταξύ 6-10 ν.μ. εφόσον μειωθούν και οι ελληνικές αναχαιτίσεις στον διεθνή εναέριο χώρο, μακριά από τις ελληνικές ακτές» (σ.σ.: εντός του FIR Αθηνών).
Ο υπουργός Εξωτερικών Δ. Δρούτσας δήλωσε ότι «δεν θα υπάρξει γρατσουνιά στα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα», ενώ ο εκπρόσωπος του υπ. Εξωτερικών Γρ. Δελαβέκουρας προσπάθησε να δικαιολογήσει τις μυστικές διαπραγματεύσεις λέγοντας ότι η Ελλάδα «δεν φοβάται να συζητά» με την Τουρκία και ότι οι «θέσεις μας είναι απολύτως ξεκάθαρες».
Ο Γ. Κουμουτσάκος
Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ κ. Γ. Κουμουτσάκος δήλωσε ότι δημιουργείται «μείζον θέμα» από την αποκάλυψη των μυστικών συνομιλιών και ζήτησε από την ηγεσία των υπουργείων Εξωτερικών και Αμυνας να εξηγήσουν «τι και από ποιους συζητείται εδώ και έναν χρόνο με την Αγκυρα».
Το θέμα έφερε στη Βουλή με ερώτησή του ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Ι. Κοραντής ζητώντας, εκτός των άλλων, να ενημερωθεί για ποιον λόγο το υπουργείο Εξωτερικών «έστερξε σε μια μυστική διαπραγμάτευση στην πλάτη της Βουλής και του ελληνικού λαού, με ορατό αποτέλεσμα τη βάναυση προσβολή της εθνικής μας κυριαρχίας και ακεραιότητας».
Εν όψει της επίσκεψης Ερντογάν ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Π. Μπεγλίτης δήλωσε ότι «η ελληνική κυβέρνηση δεν αποδέχεται τη λογική του «ανατολίτικου παζαριού» που θέλει να εξισώσει μια απειλή, έτσι όπως εκφράζεται μέσω του casus belli, με ένα αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας μας, όπως προκύπτει από το πρωτογενές και παράγωγο Διεθνές Δίκαιο. Και αυτό είναι η επέκταση των χωρικών υδάτων της χώρας μας μέχρι τα 12 ναυτικά μίλια».
πηγη ΕΘΝΟΣ