Απάντηση σε ερώτηση του Βουλευτής Κορινθίας κ. Κώστα Κόλλιας, σχετικά με το μέλλον των δύο Τμημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου που έχουν έδρα την Κόρινθο, απέστειλε το Υπουργείο Παιδείας. Σχετικά με το θέμα ο κ. Κόλλιας δήλωσε:
«Για μια ακόμη φορά, το Υπουργείο Παιδείας αποφεύγει να δώσει σαφή απάντηση σε μία πολύ συγκεκριμένη ερώτηση. Το έγγραφο που έλαβα μόνο απάντηση δεν είναι, πρόκειται μάλλον για μία παράθεση μαθηματικών τύπων και θεωρημάτων του Υπουργείου, σύμφωνα με τα οποία θα προχωρήσει, απ’ ότι φαίνεται, σε καταργήσεις τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ. Δεν θέλω να κινδυνολογήσω, δυστυχώς όμως η πρόσφατη εμπειρία από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο δείχνει ότι, κάθε φορά που τα Υπουργεία υπεκφεύγουν, οι αποφάσεις έχουν ληφθεί, αλλά δεν κοινοποιούνται προς αποφυγή μαζικών αντιδράσεων.
Σύμφωνα λοιπόν με την απάντηση του Υπουργείου Παιδείας, στόχος είναι «ο αριθμός των εισακτέων να αντανακλά την ουσιαστική ζήτηση». Ως αριθμός εισακτέων νοούνται οι τακτικοί φοιτητές, οι ενεργοί φοιτητές και οι εγγεγραμμένοι. Στη συνέχεια γίνεται μία δεύτερη διάκριση, σύμφωνα με το αν και πόσοι έχουν παραλάβει συγγράμματα, συνυπολογίζεται ο μέσος όρος των εισακτέων και εισαχθέντων τουλάχιστον της τελευταίας πενταετίας, το πόσοι εγγράφησαν το 2010-2011, το πόσοι ήρθαν ή έφυγαν με μεταγραφές, οι πτυχιούχοι και ο μέσος χρόνος απόκτησης πτυχίου και, τέλος, οι προτάσεις των Πανεπιστημίων, ΤΕΙ και λοιπών σχολών.
Με άλλα λόγια, υπάρχουν έξι αριθμητικά δεδομένα και ένα ουσιαστικό. Κατά τη γνώμη μου, η συλλογιστική με την οποία το Υπουργείο Παιδείας ξεκινά άλλη μία δήθεν μεταρρύθμιση, είναι λανθασμένη. Η Ελλάδα ακόμα δεν διαθέτει ένα σταθερό, ορθολογικό και ικανοποιητικό για τον υποψήφιο φοιτητή, σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα Πανεπιστήμιά μας υποφέρουν από έλλειψη χρηματοδότησης, πράγμα που αντανακλάται σε έλλειψη υποδομών. Οι εστίες, όπου υπάρχουν, είναι κατά κανόνα σε άθλια κατάσταση, οι βιβλιοθήκες είναι ανεπαρκείς, ακόμα και η ίδια η στέγαση των σχολών είναι προβληματική. Υπάρχει έλλειμμα στη διοικητική οργάνωση, στη στελέχωση, υπάρχουν προβλήματα στα γνωστικά αντικείμενα, η εξειδίκευση και τα μεταπτυχιακά προγράμματα είναι ελάχιστα. Η ποιότητα, εντέλει, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα και με διεθνείς λίστες κατάταξης, είναι μετριότατη.
Βεβαίως, δεν διαφωνεί κανείς ότι υπάρχουν πράγματι τμήματα που ιδρύθηκαν χωρίς κανένα σχεδιασμό και αυτό πρέπει να αλλάξει. Αυτό όμως είναι μέρος μόνο του προβλήματος. Όσο η οικονομική κατάσταση χειροτερεύει, είναι αυτονότητο ότι όλο και περισσότεροι φοιτητές θα εγκαταλείπουν τις σχολές της περιφέρειας. Με δεδομένο δε ότι το 60% του πληθυσμού της χώρας κατοικεί σε 4-5 πόλεις, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι, χωρίς την ενίσχυση των υποδομών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι σχολές της περιφέρειας δεν έχουν μέλλον.
Με όλα αυτά τα δεδομένα, το Υπουργείο Παιδείας θα έπρεπε να αναζητά αλλού τη μεταρρύθμιση και όχι σε αριθμητικά στοιχεία. Τα Τμήματα Πολιτικής Επιστήμης & Διεθνών Σχέσεων και Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής στην Κόρινθο μπορούν να έχουν άριστες προοπτικές. Δυστυχώς, όπως είπα ήδη, το Υπουργείο ούτε επιβεβαιώνει, ούτε διαψεύδει την κατάργησή τους και διαβεβαιώνει ότι θα υπάρξει διάλογος. Πλην όμως, επειδή από την απάντηση διαπιστώνω ότι τα κριτήρια που έχουν ήδη τεθεί, οδηγούν τον διάλογο σε λάθος δρόμο, ενώ γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά τι σήμανε ο «διάλογος» στην περίπτωση των καταργήσεων σχολείων, είμαι ιδιαίτερα δύσπιστος. Σε κάθε περίπτωση, θα είμαι σε επαφή με τη διοίκηση των Τμημάτων και τη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, η οποία, όπως έδειξε και το αποτέλεσμα των πρόσφατων φοιτητικών εκλογών, ξέρει πολύ καλά τι και πώς να διεκδικεί, ώστε μαζί να διασφαλίσουμε το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στην Κορινθία.»