21 Απρ 2011

Κώδωνα κινδύνου κρούει η έρευνα του Οικονομικού Επιμελητηρίου στην κυβέρνηση


Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτή (A’ Τρίμηνο του 2011)

Στο χαμηλότερο σημείο από την εκκίνηση της μέτρησής του υποχώρησε το πρώτο τρίμηνο του έτους ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης αντανακλώντας τιη συνεχή επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών... και της εισοδηματικής κατάστασης των νοικοκυριών.
    Ο δείκτης, ο οποίος μετράται  και δημοσιεύεται από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών υποχώρησε το τρίμηνο Ιανουαρίου Μαρτίου 2011 στο 27,1 από 28,7 που ήταν το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
«Οι Έλληνες χρειάζονται άμεσα θετικές οικονομικές ειδήσεις και  προοπτική με όραμα για το μέλλον», δήλωσε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου κος Πελοπίδας Καλλίρης κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της επιστημονικής μέτρησης του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης. «Έχουν χαθεί κάποιες μάχες, αλλά ο πόλεμος για τη διάσωση της οικονομίας της χώρας δεν έχει ακόμη χαθεί. Χρειάζονται άμεσα νέες πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της καταπολέμηση των παθογενειών της οικονομίας και αναπτυξιακά μέτρα για κλάδους με εγχώρια προστιθέμενη αξία όπως είναι η οικοδομή».
Ο Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτή δημοσιεύεται από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, δύο από τους πιο έγκυρους φορείς του οικονομικού γίγνεσθαι στη χώρα μας.

Η εικόνα της ελληνικής οικονομίας συνεχίζει να παρουσιάζει χαρακτηριστικά οικονομίας σε κατάσταση έκτατης ανάγκης.

Οι Έλληνες πολίτες αντιλαμβάνονται την οικονομική κρίση, η απαισιοδοξία και παράλληλα η μείωση της πραγματικής αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, φαίνεται να οδηγούν τους καταναλωτές στην πρόβλεψη της αύξησης του κόστους ζωής.

Γίνεται αντιληπτό από την συνολική εξέταση των δεικτών ότι οι καταναλωτές θα περιορίσουν σημαντικά τις δαπάνες τους και ως εκ τούτου προσδοκούμε μια ακόμη πιο άσχημη περίοδο για την κατανάλωση τους επόμενους  μήνες.

Η πραγματική αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώνεται με πολύ μεγαλύτερο ρυθμό από το ρυθμό που αυξάνεται ο τιμάριθμος. Ο λόγος είναι ότι εξακολουθούν να σημειώνονται σημαντικές αυξήσεις σε βασικά είδη και υπηρεσίες ευρείας κατανάλωσης.

Η ανεργία το τέταρτο τρίμηνο του 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, διαμορφώθηκε στο 14,2%. Σε σχετική μας ανάλυση , στην μελέτη του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2011 έχουμε εκτιμήσει ότι η ανεργία θα ανέλθει στο 20,3% το 2012. Σε ότι αφορά την πρόβλεψη των καταναλωτών για την πορεία της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες, επιδεινώνεται.

Η αξία των ακάλυπτων επιταγών για τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο του 20011, έχει διαμορφωθεί στα 350 εκατ. Ευρώ.


Προτάσεις για την Οικονομική Κατάσταση


Συμπεραίνουμε, ότι η χώρα μας δεν ακολουθεί το σωστό δρόμο για την έξοδο από την κρίση. Η χώρα αντιμετωπίζει έκρηξη ανεργίας, ύφεσης, πληθωρισμού και συρρίκνωση της ανάπτυξης και της παραγωγικότητας. Την κρίση την βιώνουμε όλοι οι πολίτες αυτής της χώρας, μα πιο πολύ οι νέοι που ολοένα και περισσότερο εντάσσονται στην κατηγορία των μακροχρόνιων ανέργων. Κρούουμε στη κυβέρνηση των κώδωνα του κινδύνου. Καλούμε την κυβέρνηση να μελετήσει την έρευνά μας, να λάβει υπόψη της τα συμπεράσματά της και βάσει αυτών να χαράξει σωστή πολιτική ως προς την ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας.

Η φοροεισπρακτική και μη αναπτυξιακή πολιτική που ακολουθούμε, είναι εμφανές ότι οδηγεί σε αδιέξοδο. Το κόστος δανεισμού από το μνημόνιο είναι δυσβάστακτο και οδηγεί σε οικονομικό μαρασμό και αδυναμία εξυπηρέτησής του.

Με μικρότερο κόστος δανεισμού οι θυσίες του Έλληνα πολίτη μπορεί να δώσουν διέξοδο από το θανάσιμο σπιράλ που έχει μπει η Ελληνική οικονομία.

Η έρευνά μας, δείχνει ξεκάθαρα ότι οι Έλληνες πολίτες πιστεύουν ότι οι θυσίες τους δεν πιάνουν τόπο.

Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και η ψυχολογία τους στην οικονομία έχει σημαντική επίπτωση, αφού καθορίζει την πορεία των δαπανών στην πραγματική οικονομία. Γίνεται αντιληπτό από την συνολική εξέταση των δεικτών ότι οι καταναλωτές θα περιορίσουν σημαντικά τις δαπάνες τους και ως εκ τούτου προσδοκούμε μια ακόμη πιο άσχημη περίοδο για την κατανάλωση τους επόμενους  μήνες.

Η εναλλακτική πολιτική που προτείνουμε απέναντι στο μνημόνιο είναι η δημιουργία ενός πολιτικού κλίματος που θα οδηγήσει
ι) στην μείωση του κόστους δανεισμού του Ελληνικού κράτους και
ιι) σε αναπτυξιακά μέτρα.

Η κοινωνική δυσαρέσκεια και αγανάκτηση διογκώνεται και μεταδίδεται με γοργούς ρυθμούς σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, σε όλες τις κοινωνικές τάξεις. Όταν οι πολίτες χάνουν το αίσθημα της αισιοδοξίας, τότε ενδεχομένως κάποιος πρέπει να φοβάται μήπως στην κοινωνία παρατηρηθεί ρευστότητα κάποιας μορφής που δεν ξέρουμε πως μπορεί να εξελιχθεί. Η ύφεση που παρατηρείται στην Ελληνική οικονομία μπορεί να εντείνει αυτή την κατάσταση ρευστότητας η οποία μπορεί να προκαλέσει έντονες κοινωνικές αναστατώσεις. Η κρίση ενδέχεται να απειλήσει το κοινωνικό σύστημα ή ακόμα και να οδηγήσει σε έντονες κοινωνικές συρράξεις.

Ο Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας κος Πελοπίδας Καλλίρης, σχολιάζοντας την τρέχουσα οικονομική κατάσταση και το νέο αρνητικό ρεκόρ στο Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης, ο οποίος υπολογίζεται από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η Κυβέρνηση πρέπει να καταστήσει σαφές στους δανειστές – εταίρους μας ότι η Ελληνική Οικονομία δεν είναι πειραματόζωο. Πρέπει τώρα να πει όλη την αλήθεια στους πολίτες για τις επιλογές αναδιάρθρωσης που εξετάζει καθώς και τι μέτρα κρύβει κάθε λύση για τους Έλληνες».