15 Ιουλ 2011

«Ενεση» 14 δισ. για ανάπτυξη από το ΕΣΠΑ - Χρηματοδοτούνται έργα υποδομής και ενισχύονται επιχειρήσεις


Η μείωση της εθνικής συμμετοχής στο ΕΣΠΑ απελευθερώνει πόρους, που θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων.
Απελευθερώνονται πόροι 14 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση μεγάλων έργων υποδομής και την ενίσχυση επιχειρήσεων....
μετά τη συμφωνία που έκανε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μείωση της εθνικής συμμετοχής στο ΕΣΠΑ.

Η Ελλάδα, όπως προκύπτει από τις χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχ. Χρυσοχοΐδη, που έκανε στις Βρυξέλλες τις διαπραγματεύσεις με τον αρμόδιο επίτροπο της Κομισιόν για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής, Γ. Χαν, θα βάζει κονδύλια σε ποσοστό 15%, αντί για 27%, και η ΕΕ θα χρηματοδοτεί το 85%, από 73%.
Ο κανόνας συμμετοχής ΕΕ - Ελλάδας θα είναι πια 85% - 15% και έχει αναδρομική ισχύ, δηλαδή από το 2007. Με τον τρόπο αυτό η χώρα μας βάζει στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2011 770 εκατ. ευρώ, και ισοδυναμούν, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χρυσοχοΐδης, "με τα έσοδα από τον συνολικό εξορθολογισμό της μισθολογικής δαπάνης ή με την εξοικονόμηση λειτουργικών δαπανών των υπουργείων". Αν συνυπολογιστεί και η εξοικονόμηση των πόρων μέχρι τη λήξη της περιόδου του ΕΣΠΑ, το 2013, τότε τα δημόσια ταμεία, σύμφωνα με τον υπουργό, γεμίζουν με άλλο 1,4 δισ. ευρώ. Συνολικά 2,1 δισ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο όμως όφελος που βγαίνει από τη συμφωνία των κ. Χρυσοχοΐδη - Χαν είναι η απεμπλοκή των πέντε μεγάλων έργων παραχώρησης, συνολικού ύψους 11 δισ. ευρώ. Πρόκειται για την κατασκευή των οδικών αξόνων: Ιόνια Οδός, βορειοδυτικός άξονας Πελοποννήσου, Ε65, τα οδικά δίκτυα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Μαλιακός - Κλειδί, που είχαν κολλήσει. Το αποτέλεσμα της επανεκκίνησης των έργων είναι η δημιουργία 7.000 θέσεων εργασίας.

Επίσης, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την απεμπλοκή 59 μεγάλων έργων συνολικού προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας προχώρησε επίσης και στην ακύρωση "νεκρών" έργων, με αποτέλεσμα ο "κουμπαράς" της χρηματοδότησης να γεμίζει με άλλα 500 εκατ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν με προγράμματα ενίσχυσης επιχειρήσεων.

Στο "τραπέζι" της διαπραγμάτευσης ο κ. Χρυσοχοΐδης έριξε... και την πρόταση για την ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της κοινοτικής συμμετοχής στο ΕΣΠΑ στο 95%. Αν αυτό επιτευχθεί, τότε ο κρατικός προϋπολογισμός κερδίζει 4,8 δισ. ευρώ. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές οριστικοποιούν άμεσα το πλαίσιο εφαρμογής των συμβάσεων παραχώρησης με τους ισχύοντες κανόνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
    Αναθεωρείται το πλαίσιο συγχρηματοδότησης για τις συμβάσεις παραχώρησης που είναι ενταγμένες στο ΕΣΠΑ, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει το συνολικό κόστος της δημόσιας και της ιδιωτικής δαπάνης. Με βάση την τροποποίηση αυτή θα καλυφθεί το σύνολο του κόστους των απαλλοτριώσεων που δεν μπορεί να πληρωθεί με εθνικούς πόρους από το ΕΣΠΑ. Ετσι εξασφαλίζονται επιπρόσθετοι πόροι 400 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον υπουργό, απεμπλέκονται και 59 μεγάλα έργα προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ, με το καθένα από αυτά να ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ σε προϋπολογισμό. Αυτό θα γίνει με συστηματική παρακολούθηση από ειδική ομάδα που έχει συσταθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της επανεκκίνησης των μεγάλων έργων, καθώς όπως δήλωσε "το 40% της ύφεσης οφείλεται στην κατάρρευση του κατασκευαστικού κλάδου. Αυτή τη στιγμή περίπου 7.000 εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο και συγκεκριμένα στους οδικούς άξονες βρίσκονται χωρίς δουλειά και περιμένουν πότε θα πάρουν μπρος ξανά τα έργα".

Τα οφέλη από τη συμφωνία


    Μείωση της εθνικής συμμετοχής στη χρηματοδότηση από το 27% στο 15% και αύξηση της κοινοτικής από το 73% στο 85%.
    Εξοικονόμηση πόρων 2,1 δισ. ευρώ, που πάνε στα δημόσια ταμεία.
    Απεμπλοκή πέντε μεγάλων έργων υποδομής 11 δισ. ευρώ και 59 έργων ύψους 5 δισ. ευρώ.
    Μεταφορά πόρων 500 εκατ. ευρώ από "νεκρά" έργα σε νέα προγράμματα ενίσχυσης επιχειρήσεων.



ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Κάλυψη αναγκών με 500 εκατ.

Οφελος 500 εκατ. ευρώ επιτυγχάνεται επίσης από τη μεταφορά πόρων. Στη συνάντηση που έγινε χθες στις Βρυξέλλες ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μ. Χρυσοχοΐδης, απέσπασε συμφωνία από τον επίτροπο Γ. Χαν ώστε να βγουν από το ΕΣΠΑ ανενεργά και "νεκρά" έργα συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Με απλά λόγια αναθεωρείται το ΕΣΠΑ και αυτά τα χρήματα, όπως είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης, "θα δοθούν απευθείας στις επιχειρήσεις προκειμένου να καλύψουν τις επενδυτικές τους ανάγκες, να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να δημιουργήσουν νέες θέσεις απασχόλησης εντός του 2011 και 2012. Πρόκειται για κονδύλια", συνέχισε, "τα οποία μαζί με αυτά που υπάρχουν στον επενδυτικό νόμο, το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης, το Αποθεματικό Απρόβλεπτων και τα υπάρχοντα προγράμματα του ΕΣΠΑ εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν στην επανεκκίνηση της οικονομίας".

Αλλη μία συμφωνία που έγινε ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι η αύξηση της τεχνικής βοήθειας προς τους δικαιούχους έργων: "Πετύχαμε, δηλαδή, την αύξηση του προϋπολογισμού της τεχνικής βοήθειας στο πλαίσιο που επιτρέπει ο κανονισμός και την κάλυψη του διαχειριστικού κόστους εφόσον αυτό συνδέεται άμεσα με κριτήρια αποτελεσματικότητας και επιτάχυνσης της απορρόφησης", είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, το οποίο στην πράξη σημαίνει επιπλέον πόροι μέχρι 400 εκατ. ευρώ.

Κι εξήγησε: "Βοηθάμε έτσι 13 περιφέρειες, 300 δήμους, 3.000 διαχειριστικά αδύναμους δικαιούχους, 64 μεγάλα έργα, καθώς επίσης και σημαντικά τομεακά προγράμματα, για να κινηθούν πλέον με πιο ταχείς ρυθμούς, δίνοντας πόρους και ανάπτυξη στην οικονομία".