2 Μαΐ 2011

∆ηµήτρης Ρέππας :«Οι προσωπικές στρατηγικές αποδιαρθρώνουν την κυβέρνηση»


«∆εν πρέπει να ενοχοποιείται η προσωπική άποψη, αλλά βεβαίως δεν είναι παραδεκτή η άσκηση κυβερνητικής πολιτικής, που είναι εξ ορισµού συλλογική υπόθεση, µε προσωπικό κριτήριο » υπογραµµίζει ο υπουργός Υποδοµών, Μεταφορών και ∆ικτύων
Περισσότερη δουλειά και λιγότερα λόγια συνιστά ο ∆ηµήτρης Ρέππας στους συναδέλφους του υπουργούς, µε αφορµή τα προβλήµατα συνοχής...
που εµφανίζει η κυβέρνηση. Ο υπουργός Υποδοµών, Μεταφορών και ∆ικτύων στη συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» λέει για τον ανασχηµατισµό ότι είναι αποκλειστικά θέµα του Πρωθυπουργού. Ωστόσο, σχολιάζει ότιη απουσία ορισµένων από ένα κυβερνητικό σχήµα ενδεχοµένως να είναι πιο χρήσιµη από την παρουσία τους σε αυτό. Ο κ. Ρέππας επιµένει ότι οι κρίσιµες εταιρείες πρέπει να παραµείνουν υπό τον έλεγχο του ∆ηµοσίου, ενώ για τα αυθαίρετα επισηµαίνει πως το κράτος πρέπει να αντλήσει πόρους από παρανοµήσαντες µε τρόπο συνταγµατικά ορθό.

Κύριε Ρέππα, τα spreads ακολουθούν συνεχώς ανοδική πορεία και τα σενάρια περί αναδιάρθρωσης του χρέους εντείνονται. Πώς πρέπει να αντιδράσει η κυβέρνηση;


Αυτή η συζήτηση αφαιρεί απότην προσπάθεια της χώρας. Κύριος στόχος µας είναι να βγει η Ελλάδα από το στόχαστρο των κερδοσκοπικών κέντρων, που για ιδιοτελείς λόγους συντηρούν τη ρευστότητα καιτην ανασφάλεια.

Ας φράξουµε τον δρόµο σε εκείνους που χρησιµοποιούν εργαλεία της χρηµατιστηριακής αγοράς για δικούς τους λόγους. Ασφαλώς, µια πολιτική εκτίµηση για τις εξελίξεις είναι όχι απλώς θεµιτή, αλλά πρέπει να την προσέξουµε, αλλά µέχρι εκεί. Αυτή η γενίκευση της συζήτησης είναι βλαπτική.

Η αντίδραση της κυβέρνησης προκύπτει από το µήνυµα του Πρωθυπουργού, που µας αφορά και µας δεσµεύει όλους.

Η κυβέρνηση έχοντας µπροστά της έναν πολύ δύσκολο µήνα αντιµετωπίζει
έντονα προβλήµατα συνοχής και αλληλεγγύης. Τι φταίει;

Αν δεν λειτουργούσαµε ως οµάδα και µε βάση ένα σχέδιο, δεν θα είχαµε πετύχει αυτή την ανθεκτικότητα που έχει αποσπάσει εύσηµα από τη διεθνή κοινότητα. Αντιλαµβάνοµαι πως λόγω της κρισιµότητας της περιόδου, απαιτείται ο µέγιστος βαθµός συνεννόησης και συνεργασίας. ∆εν πρέπει να ενοχοποιείται η προσωπική άποψη, αλλά βεβαίως δεν είναι παραδεκτή η άσκηση κυβερνητικής πολιτικής, που είναι εξ ορισµού συλλογική υπόθεση, µε προσωπικό κριτήριο. Το µοντέλο µας ούτε την αφωνία επιβάλλει ούτε τη Βαβυλωνία ανέχεται. Είναι και τα δύο επιζήµια. Το πρώτο απονευρώνει την πολιτική, το δεύτερο την αποδιαρθρώνει Γι’ αυτό, όσοι έχουν λόγο στη δηµόσια σφαίρα οφείλουν να καθορίζουν τη στάση τους µε κριτήριο αντίστοιχο της πρόκλησης. Σας λέω λοιπόν πως η συνταγή είναι µία: να δουλεύουµε περισσότερο και να µιλάµε λιγότερο.

Μήπως ήρθε, κατά τη γνώµη σας, η ώρα του ανασχηµατισµού;

Είναι θέµα αποκλειστικά του Πρωθυπουργού και ο Πρωθυπουργός πρέπει να ανά πάσα στιγµή έχει λυµένα τα χέρια του να κάνει αυτό που κρίνει χρήσιµο για τον τόπο. ∆εν είναι η ώρα ούτε για αυτοθαυµασµούς ούτε για µεµψιµοιρίες.

Πολιτικές εκτιµήσεις για κυβερνητικές αλλαγές µπορεί καθένας να κάνει, εν ονόµατι της οριοθέτησης µιας νέας πολιτικής περιόδου και µε το ανάλογο κυβερνητικό σχήµα. Ας µη µας απασχολεί αυτό. Η καλύτερη στήριξη που µπορούµε να προσφέρουµε είναι όταν εµείς οι ίδιοι αναγνωρίζουµε πως η απουσία µας από ένα κυβερνητικό σχήµα µπορεί να είναι πιο χρήσιµη από την παρουσία µας σε αυτό. Εχει αυτή η παράταξη – και αυτή η χώρα – πάµπολλα πρόσωπα, ικανά να σηκώσουν µε ευθύνη αυτό το βάρος.

  

«Προχωρούν οι µετατάξεις»


Κύριε υπουργέ, υπάρχει µια αίσθηση ότι το πρόγραµµα των µετατάξεων στους οργανισµούς που εποπτεύονται από το υπουργείο σας δεν προχωρά. Γιατί συµβαίνει αυτό;


Ενα πρόγραµµα µετατάξεων ακολουθεί διαδικασίες που απαιτούν χρόνο λόγω της εµπλοκής πολλών ή, σε κάποιες περιπτώσεις, όλων των υπουργείων που υποδέχονται µετατασσόµενους. Στην περίπτωση της Ολυµπιακής απαιτούνται 2 ½ - 3 χρόνια, ενώ στα προγράµµατα εξυγίανσης που εµείς προωθήσαµε δηµιουργήσαµε ειδικές δοµές στο υπουργείο για να ξεπεράσουµε σε λίγους µήνες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Για τη µετάταξη περίπου 1.500 ατόµων µπορεί να απαιτούνται περίπου 70.000 υπογραφές. Οσον αφορά τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η διαδικασία ξεκίνησε τον ∆εκέµβριο του 2010 και έχει ήδη δηµοσιευθεί σε ΦΕΚ η µεταφορά άνω των 1.000 υπαλλήλων, ενώ για τους υπόλοιπους 500 είµαστε στο τελικό στάδιο πριν από τη δηµοσίευση της πράξης µεταφοράς. Οσον αφορά την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η διαδικασία ξεκίνησε αρχές Φεβρουαρίου, αφορά την µεταφορά 120 εργαζοµένων και θα ολοκληρωθεί στο επόµενο δίµηνο. Σχετικά µε τους φορείς αστικών συγκοινωνιών, η διαδικασία ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2011, αφορά τη µετάταξη 1.440 εργαζοµένων και πιστεύω ότι µέσα στο επόµενο τρίµηνο θα έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία.


«Να µείνουν στο ∆ηµόσιο ενέργεια και νερό»

Ποια είναι η γνώµη σας για τον έλεγχο του ∆ηµοσίου στις στρατηγικού χαρακτήρα κρατικές επιχειρήσεις;


Είµαι υπέρ των αποκρατικοποιήσεων, των συµβάσεων παραχώρησης, των συµπράξεων µε τον ιδιωτικό τοµέα και των στρατηγικών συµµαχιών. Η ανάπτυξη δεν θα έρθει ποτέ χωρίς διαρθρωτικές αλλαγές και χωρίς επενδύσεις. Γι’ αυτό κάθε περίπτωση πρέπει να εξετάζεται χωριστά, π.χ. ο ιππόδροµος ή το ποδοσφαιρικό στοίχηµα δεν είναι το ίδιο µε το νερό ή την ενέργεια. Κάθε δηµόσιος οργανισµός, κάθε εταιρεία του ∆ηµοσίου παίζει συγκεκριµένο ρόλο και κρίνεται από τους χρήστες σε καθηµερινή βάση. Οι κρίσιµες εταιρείες που είναι αναπόσπαστα συνδεδεµένες µε ευαίσθητες λειτουργίες της καθηµερινότητας ασφαλώς πρέπει να παραµείνουν στον έλεγχο του ∆ηµοσίου, µε ζητούµενο όµως, πέραν της βελτίωσης των υπηρεσιών, τη διατήρηση χαµηλών τιµολογίων, την κερδοφορία ώστε το κράτος να έχει έσοδα και σε κάθε περίπτωση τη ρητή αποφυγή πρόκλησης ελλειµµάτων. Το ερώτηµα είναι ποιος επενδυτής θα τοποθετήσει τα χρήµατά του σε µια εταιρεία που την ελέγχει το ελληνικό ∆ηµόσιο. Υπάρχει όµως και ακόµη ένα ερώτηµα, ποιος ιδιώτης µπορεί να εγγυηθεί µε ασφάλεια ότι εν ονόµατι του κέρδους δεν θα εφαρµόσει ληστρική πολιτική εις βάρος των καταναλωτών και του ∆ηµοσίου. Γι’ αυτό λοιπόν δεν υφίσταται θέµα τιµοκαταλόγου για αντικείµενα που προσφέρονται προς πώληση. Θα έλεγα πως το µοντέλο των παραχωρήσεων µε βάση το οποίο το κράτος και ο ιδιώτης επενδυτής µπορούν να συµφωνήσουν στην ποιότητα των παρεχόµενων υπηρεσιών, το τιµολόγιο, την καθολικότητα και τις θέσεις απασχόλησης, αποτελεί θετικό µοντέλο.

Τα αυθαίρετα πρέπει να... τακτοποιηθούν;

Ενα από τα προβλήµατα στη χώρα µας είναι η έλλειψη κανόνων, οι οποίοι όµως και όταν υπάρχουν δεν τηρούνται. Χαρακτηριστικό παράδειγµα, τα αυθαίρετα. Ο φόβος για τη δηµιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων αποτρέπει κάθε ρύθµιση για τα υπάρχοντα, γιατί αυτή από µόνη της θεωρείται αρνητική σηµατοδότηση για επίδοξους αυθαιρετούχους.

Το βέβαιο είναι ότι οφείλουµε µια αποτελεσµατική απάντηση ως κράτος. Σαφώς και είµαι θετικός στο ενδεχόµενο άντλησης πόρων υπέρ του ∆ηµοσίου από παρανοµήσαντες, αυτό όµως πρέπει να γίνει µε τρόπο σύννοµο και συνταγµατικά ορθό ώστε και η όλη διαδικασίανα τελεσφορήσει και να εµπεδωθεί µια σχέση ασφάλειας και εµπιστοσύνης ανάµεσα στο κράτος και σε αυτούς τους οποίους καλεί να συµµορφωθούν σε έναν κανόνα παρέχοντάς τους τις αντίστοιχες εγγυήσεις. ∆εν είναι καθόλου εύκολο θέµα. Βεβαίως, η πραγµατικότητα της ζωής είναι αυτή που θέτει το δίληµµα ποιος και πώς γκρεµίζει τα αυθαίρετα και αν δεν το κάνει, είτε γιατί δεν θέλει είτε γιατί δεν µπορεί, πώς αντισταθµίζει αυτή την επιβάρυνση που υφίστανται το περιβάλλον, η κοινωνία και το κράτος; Πάντως, όχι παριστάνοντας πως δεν υφίσταται το θέµα.

Οι αναγνώστες ρωτούν

Γνωστοποιήστε τα σχέδια του υπουργείου για τους εδώ και δύο χρόνια 300 απολυµένους συµβασιούχους (µέσω ΑΣΕΠ) της ΟΑΥ µε τελευταίο εργοδότη την ΟΑΥ και προϋπηρεσία από 5 έως 17 χρόνια!

Απολυµένοι συµβασιούχοι Ολυµπιακής Αεροπορίας - Υπηρεσίες Α. Ε. Οταν λήγει µια σύµβαση και δεν ανανεώνεται, αυτό δεν σηµαίνει απόλυση. Το κράτος δεν διαθέτει Αεροπορική Εταιρεία ώστε να προσλαµβάνει εποχικούς µε συµβάσεις ορισµένου χρόνου. Οσοι εργάστηκαν µε αυτό το καθεστώς στην παλιά Ολυµπιακή δεν συµπεριελήφθησαν στις ρυθµίσεις που έγιναν από τη Ν. ∆. για το µόνιµο προσωπικό. ∆υστυχώς η όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε δεν είναι και το καλύτερο παράδειγµα.

Τι θα γίνει τελικά µε το θέµα των διοδίων; Πότε θα ισχύσουν οι νέες τιµές και ποιες θα είναι αυτές;
 Παραλάβαµε το πρόγραµµα κατασκευής των 5 αυτοκινητοδρόµων ύψους 8,5 δισ. στα όρια της κατάρρευσης.

Εχουµε υποχρέωση να υπερασπιστούµε το δηµόσιο συµφέρον που επιβάλλει να στηρίξουµε τη συνέχιση αυτού του προγράµµατος. Με αυτόν το σκοπό διατυπώσαµε µια πλήρη πρόταση: το πρώτο σκέλος της αφορά το µοντέλο οικονοµικής στήριξης των έργων από τις τράπεζες, το δεύτερο τον εξορθολογισµό του τεχνικού αντικειµένου λαµβανοµένων υπόψη των αποφάσεων του ΣΤΕ και το τρίτο τη µείωση του ύψους των διοδίων σε ποσοστό 25%-30% για πλήρη τµήµατα που αποδίδονται σε χρήση ή σε ποσοστό 50% για τα υπό κατασκευή τµήµατα.

Ακούω µε προσοχή διάφορες απόψεις και κριτικές, τις σέβοµαι, αλλά παρακαλώ, αν κάποιος διαθέτει συγκεκριµένη πρόταση θα προσέφερε εθνική υπηρεσία αν την έκανε και σε εµάς γνωστή να την υιοθετήσουµε αβιάστως, εκτός πια αν κάποιοι θεωρούν πως είναι καλύτερη εξέλιξη η κατάρρευση των έργων µε την καταγγελία των συµβάσεων. Τη συνέχεια τη φαντάζεστε, όχι µόνο για το κλίµα αποεπένδυσης που θα σφραγίσει αρνητικά τη χώρα ιδίως αυτή την περίοδο, αλλά και γιατί το ∆ηµόσιο θα κληθεί να καταβάλει ρήτρες ή να αναλάβει τα έργα µε τι άραγε πόρους;

Η εφαρµογή αυτού του Μνηµονίου που προτείνουµε ξεκινά από την ώρα που η άλλη πλευρά δηλώσει τη συµφωνία της στην πρότασή µας. Αυτές τις ηµέρες αναµένουµε απάντηση.

τα Νεα on line