3 Νοε 2010

Διαμάχη για το Οσκαρ που δεν θέλει


Δεν έχει ούτε μία υποψηφιότητα για Οσκαρ, παρότι επηρέασε γενιές και γενιές σκηνοθετών.
Αλλά παρ' όλα αυτά, ακόμη και τώρα, που η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου αποφάσισε να τον τιμήσει με ένα Οσκαρ για την προσφορά του στον κινηματογράφο, ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ προβληματίζει το Χόλιγουντ. Κανείς...
από τα μέλη της Ακαδημίας δεν υπογράφει ώστε να του δοθεί, τελικά, το βραβείο στην τελετή, στην οποία ο ίδιος έχει δηλώσει πως δεν πρόκειται, έτσι και αλλιώς, να παραβρεθεί.
Ο λόγος είναι πως ο 79χρονος Γκοντάρ, που επηρέασε από τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Γούντι Αλεν μέχρι τον Ταραντίνο, κατηγορείται από μέλη της Ακαδημίας για ανοιχτό και έντονο αντισημιτισμό. Ο Γάλλος σκηνοθέτης έχει για δεκαετίες καταφερθεί κατά του κράτους του Ισραήλ, το οποίο έχει περιγράψει ως «καρκίνωμα της Αραβικής Χερσονήσου», έχει αρνηθεί να ταξιδέψει εκεί για να παραλάβει βραβείο «για τον ίδιο λόγο που δεν θα πήγαινε στη Νότια Αφρική επί απαρτχάιντ» και έχει περιγράψει τους Εβραίους θύματα του Ολοκαυτώματος ως «έξι εκατομμύρια καμικάζι, που οδηγήθηκαν σαν πρόβατα στη σφαγή και θυσιάστηκαν για να θεμελιώσουν το κράτος του Ισραήλ, όπως κάνουν και οι Παλαιστίνιοι καμικάζι».
Μεταξύ άλλων έχει αντιπαραβάλει εικόνες της Γκόλντα Μέιρ και του Χίτλερ στο ντοκιμαντέρ του, του 1976, «Here and There», για τη ζωή μιας οικογένειας Παλαιστινίων και έχει ταυτίσει ανοιχτά τους Ισραηλινούς με τους ναζί σε ό,τι αφορά το χειρισμό του Παλαιστινιακού. Εχει μάλιστα κριτικάρει έντονα τον τρόπο με τον οποίο ο Σπίλμπεργκ καταχράστηκε την εικόνα του Αουσβιτς στη «Λίστα του Σίντλερ».
Ο Γκοντάρ, βέβαια, δεν είχε χαριστεί ούτε και στο ίδιο το Χόλιγουντ, για το οποίο έχει πει πως είναι ούτε λίγο ούτε πολύ εβραϊκό μαγαζί, δηλώνοντας ότι «...βρίσκω ενδιαφέρουσα την ιδέα του χρέους στο αμερικανικό σινεμά. Και την εικόνα του κινηματογραφικού παραγωγού που ταυτίζεται με αυτή του Κεντροευρωπαίου Εβραίου» και έχει περιγράψει τη βιομηχανία κινηματογράφου του Χόλιγουντ ως «κατασκεύασμα των Εβραίων γκάνγκστερ».
Στην πραγματικότητα, όμως, το μεγάλο ερώτημα για την επιτροπή των Οσκαρ δεν είναι αν ο Γκοντάρ είναι αντισημίτης ή όχι. Αλλά αν τα βραβεία Οσκαρ αφορούν την καλλιτεχνική προσφορά στον κινηματογράφο, ανεξάρτητα από την «ηθική υπόσταση» ή τις απόψεις του δημιουργού. Το 1999, η επιτροπή βράβευσε τον Ελία Καζάν με αντίστοιχο τιμητικό Οσκαρ, παρότι «κάρφωσε» στο παρελθόν συναδέλφους του στην Επιτροπή Αντιαμερικανικών Υποθέσεων ως κομμουνιστές. Το ίδιο βραβείο πήρε ο Ντέιβιντ Γκρίφιθ το 1936, παρότι ακραία ρατσιστής, ενώ με Οσκαρ έχουν βραβευτεί διφορούμενες προσωπικότητες, όπως ο Μελ Γκίμπσον. Κάτι που δίνει κινηματογραφικό σασπένς στο «οσκαρικό ζύγισμα» του Γκοντάρ.

ΠΗΓΗ: enet.gr