27 Οκτ 2010

Μύθοι και αλήθειες



Με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να έχει σκαρφαλώσει σε απαγορευτικά για την τσέπη του οδηγού επίπεδα, η υγραεριοκίνηση μοιάζει με όαση για τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. αυτοκινήτων. Τα οφέλη πολλά και κυρίως δελεαστικά για τους οδηγούς που θα επιλέξουν ως εναλλακτικό καύσιμο- και παράλληλα με τη βενζίνητο υγραέριοΤο υγραέριο είναι πολύ πιο φθηνό...
στην τιμή και πιο οικολογικό. Υπολογίζεται ότι ένας οδηγός που διανύει ετησίως 10-12 χιλιάδες χιλιόμετρα έχει κέρδος αρκετές εκατοντάδες ευρώ. Οι εκπομπές ρύπων είναι μειωμένες από 10% έως 50% σε σχέση με ένα αυτοκίνητο που καίει βενζίνη ενώ η συχνή χρήση υγραερίου εξασφαλίζει μειωμένη φθορά του κινητήρα. Επίσης, αυξάνεται σημαντικά η αυτονομία του αυτοκινήτου λόγω της δυνατότητας επιλογής καυσίμου (εναλλαγή χρήσης βενζίνης- υγραερίου). Στα θετικά σημειώστε και το προσιτό κόστος μετατροπής (από 900 έως1.900 ευρώ) ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου. Ο κίνδυνος έκρηξης από τη χρήση υγραερίου έχει πλέον απομυθοποιηθεί, αφού οι φιάλες υγραερίου είναι πιο ασφαλείς και από τα ρεζερβουάρ βενζίνης. Ετσι δεν ξενίζει το γεγονός ότι σχηματίζονται ουρές στα συνεργεία μετατροπής, πολλά από τα οποία πάντως δεν διαθέτουν την απαιτούμενη πιστοποίηση. Αν μάλιστα ξεπεραστεί και το πρόβλημα με το αραιό δίκτυο εφοδιασμού, που δεν είναι ακόμη σε θέση να αντεπεξέλθει σε μαζική ζήτηση, τότε η ανάπτυξη της υγραεριοκίνησης θα πρέπει να θεωρείται απλώς θέμα χρόνου.

1.Πόσο στοιχίζει η μετατροπή και πόσος χρόνος απαιτείται;

Το κόστος μετατροπής κυμαίνεται από 900 ευρώ για μοντέλα παλαιάς τεχνολογίας με καρμπιρατέρ και από 1.400 έως 1.900 ευρώ για πιο σύγχρονα οχήματα. Η τιμή εξαρτάται από την τεχνολογία, τους κυλίνδρους του κινητήρα και την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου. Ο χρόνος για τη μετατροπή είναι περίπου 2 ημέρες, απλώς λόγω φόρτου εργασίας στα πιστοποιημένα συνεργεία θα χρειαστεί να περιμένετε περίπου 2 μήνες για το ραντεβού!

2.Είναι οικονομικότερη η κατανάλωση υγραερίου από τη βενζίνη;

Το υγραέριο δεν είναι οικονομικότερο σε σχέση με τη βενζίνη.

Μάλιστα λόγω της χαμηλότερης πυκνότητάς του απαιτείται περισσότερο υγραέριο για να διανύσεις την ίδια απόσταση σε σχέση με τη βενζίνη. Η απόδοση ενός κινητήρα με υγραέριο είναι ανεπαίσθητα χαμηλότερη από την απόδοσή του με βενζίνη.

3.Ποια είναι η μέση τιμή του λίτρου LΡG;

Το κόστος του υγραερίου κυμαίνεται από 0,6 έως και 0,7 ευρώ ανά λίτρο. Η τιμή της αμόλυβδης είναι περίπου 1,5 ευρώ. Αυτό οφείλεται κυρίως στη χαμηλότερη επιβάρυνση του LΡG με φόρους σε σχέση με εκείνους που επιβάλλονται στη βενζίνη και στο πετρέλαιο. Μάλιστα πρόκειται για μία ενιαία στρατηγική της Ε.Ε., η οποία επιθυμεί την ανάπτυξη της υγραεριοκίνησης, λόγω φιλικότητας προς το περιβάλλον.

4.Υπάρχει κίνδυνος ανάφλεξης του αυτοκινήτου σε περίπτωση σύγκρουσης;


Οχι, διότι οι φιάλες υγραερίου είναι πιο ασφαλείς και από τα ρεζερβουάρ βενζίνης. Το κύκλωμα του υγραερίου είναι κλειστό, δεν περνά μέσα από το θάλαμο επιβατών και σε περίπτωση διαρροής υπάρχει βαλβίδα ασφαλείας που διακόπτει την παροχή υγραερίου στον κινητήρα. Σε οπισθομετωπικά κρας τεστ της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτου ΑDΑC επιβεβαιώθηκε, ότι δεν συντρέχει κανένας κίνδυνος πυρκαγιάς σε περίπτωση σύγκρουσης ενός υγραεριοκίνητου οχήματος, αρκεί να έχει γίνει η μετατροπή σωστά. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 15 πιστοποιημένα συνεργεία σε όλη την επικράτεια, με τα μισά από αυτά να βρίσκονται στην Αττική.

5.Πώς γίνεται η μετάβαση από το ένα καύσιμο στο άλλο;

Μέσω ενός διακόπτη στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Ο οδηγός επιλέγει το καύσιμο με το οποίο θέλει να λειτουργήσει ο κινητήρας. Εδώ, πρέπει να αναφερθεί ότι λόγω της δυνατότητας να καίει το αυτοκίνητο δύο καύσιμα αυξάνεται- σχεδόν διπλασιάζεται- η αυτονομία του.

6.Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τη μετατροπή;

Η εγκατάσταση πραγματοποιεί ται από πιστοποιημένο συνεργείο, το οποίο έχει ειδική άδεια για εγκατάσταση συστημάτων υγραερίου σε αυτοκίνητα. Το αυτοκίνητο στη συνέχεια περνά από δημόσιο ΚΤΕΟ ώστε να διαπιστωθεί αν η μετατροπή έγινε με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει το υπουργείο. Να σημειωθεί ότι μετά τα πρώτα 1.000 χλμ. επιβάλλεται να γίνει έλεγχος από το εξουσιοδοτημένο συνεργείο.

7.Πόσα πρατήρια υπάρχουν με αντλίες LΡG;

Στη χώρα μας λειτουργούν περί που 50 πρατήρια υγραερίου, ενώ υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τη δημιουργία και άλλων. Ο εφοδιασμός με υγραέριο διαρκεί περίπου όσο και ο εφοδιασμός με βενζίνη και γίνεται με μάνικα.

8.Τι συμβαίνει με τις εγγυήσεις;

Η εγγύηση ισχύει εφόσον πρόκειται για εργοστασιακό μοντέλο υγραερίου. Αν η μετατροπή έχει γίνει σε πιστοποιημένο συνεργείο, εξαιρούνται από την εγγύηση του εργοστασίου ορισμένα μέρη του κινητήρα τα οποία έχουν άμεση συνάφεια με την καύση (π.χ. ελατήρια, έδρανα βαλβίδων κ.λπ.). Ο αριθμός των συγκεκριμένων εξαρτημάτων διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία ανάλογα και με τις προδιαγραφές των μοντέλων τους.

9.Τι ισχύει με τους ρύπους;
Οι εκπομπές ρύπων του υγραερίου είναι σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με της βενζίνης. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εμφανίζονται μειωμένες κατά 10 έως 20%, τα οξείδια του αζώτου είναι κατά 40% χαμηλότερα, οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες μειωμένοι κατά 30% και το μονοξείδιο του άνθρακα έως και 50%.

10.Πού τοποθετούνται οι φιάλες υγραερίου;

Οι φιάλες υγραερίου τοποθετούνται στον χώρο αποσκευών, συνήθως στο σημείο όπου βρίσκεται η ρεζέρβα. Ορισμένες φορές όμως μοντάρονται οι μπουκάλες σε άλλα σημεία.

11.Κυκλοφορούν εργοστασιακά μοντέλα υγραερίου;


Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες περιλαμβάνουν στην γκάμα τους μια σειρά μοντέλων διπλού καυσίμου (Βi-Fuel ή Βivalent) με εργοστασιακές προδιαγραφές, ελάχιστα όμως από αυτά εισάγονται στη χώρα μας.

12.Τι ισχύει για τα σέρβις και τη φθορά του κινητήρα;

Το υγραέριο φθείρει λιγότερο τον κινητήρα σε σχέση με τη βενζίνη, ενώ παρατείνει και τη ζωή του καταλύτη. Οσο για το κόστος των σέρβις, κυμαίνεται ουσιαστικά στα επίπεδα του αμιγώς βενζινοκίνητου μοντέλου συν μια μικρή επιβάρυνση (περίπου 20 ευρώ) για κάποιες πρόσθετες εργασίες ελέγχου και αντικατάστασης ενός ειδικού φίλτρου.