12 Νοε 2010

Δωράκι 2,5 εκατ. ευρώ από τον ΟΠΑΠ σε τηλεοπτικό σταθμό


Μόνιμο «νικητή» -χωρίς καν να έχει γίνει διαγωνισμός- ενός... ετήσιου τζακ ποτ ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, μελετά, να χρίσει έναν ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό η ΟΠΑΠ Α.Ε. Πληροφορίες αναφέρουν, ότι η διοίκηση έχει ήδη βγάλει το στιλό από το τσεπάκι για να υπογράψει απόφαση, έπειτα... 
από γραπτή πρόταση διαφημιστικής εταιρείας.

Η τελευταία προβλέπει, ότι τα δικαιώματα της μετάδοσης των κληρώσεων των παιχνιδιών, αφαιρούνται από την ΕΡΤ, στερώντας της έσοδα περίπου 660.000 ευρώ το χρόνο -με ΦΠΑ- και παραχωρούνται σε ιδιωτικό κανάλι -κατά πληροφορίες στον ΑΝΤ1- αποδίδοντάς του έσοδα 2,5 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, χωρίς ΦΠΑ. Και μια σύμπτωση, η γνωστή πολυεθνική διαφημιστική εταιρεία, που έχει εκπονήσει το σχέδιο, ιδρύθηκε στο Σικάγο το 1935, χρονιά που διαρκούσε η οικονομική κρίση...

Στην εποχή, όπου οι φάκελοι της περαίωσης ίπτανται δεξιά και αριστερά, σαν αιμοδιψή κουνούπια, το ίδιο το κράτος σκοπεύει να στερήσει έσοδα από τον ίδιο του τον εαυτό. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια ακήρυχτη σύγκρουση σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, καθώς έρχονται σε αντιπαράθεση δύο αρμοδιότητες του υπουργείου Πολιτισμού. Αυτή που εποπτεύει την ΟΠΑΠ Α.Ε. (Γερουλάνος) και αυτή που έχει στην αρμοδιότητά της τα δημόσια Μέσα Ενημέρωσης (Χυτήρης).

Τα ποσά και οι όροι

Ας δούμε, βήμα βήμα, τη συγκεκριμένη ιστορία του κρατικού ΟΠΑΠ που αναμένεται, λίγες ημέρες πριν την έναρξη των κληρώσεων του ΛΟΤΤΟ - ΠΡΟΤΟ - ΤΖΟΚΕΡ, να απονευρώσει το ταμείο της κρατικής τηλεόρασης, προς επίρρωση, φαίνεται, των όσων προ ημερών είχε υποστηρίξει ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γ. Προβόπουλος, περί συρρίκνωσης των κρατικών μέσων ενημέρωσης.

Μέχρι τον Αύγουστο του 2009 οι κληρώσεις των παιχνιδιών της ΟΠΑΠ Α.Ε. μεταδίδονταν από την ΕΡΤ. Για κάποιο λόγο που είχε σχέση με τις προηγούμενες διοικήσεις και των δύο κρατικών φορέων (ΟΠΑΠ - Χατζηεμμανουήλ, ΕΡΤ - Παναγόπουλος), τα δικαιώματα των μεταδόσεων παραχωρήθηκαν στην ΕΤ3 με τους ακόλουθους όρους:

Με την απόφαση που έλαβε στις 9 Σεπτεμβρίου 2009 το Δ.Σ. της ΟΠΑΠ Α.Ε., περίπου ένα μήνα πριν από τις εθνικές εκλογές, ενέκρινε το ποσόν των 3 εκατομμυρίων ευρώ προς το συνδρομητικό κανάλι Nova ως χορηγία για τη μετάδοση των αγώνων ποδοσφαίρου της Α' Εθνικής κατηγορίας. Επιπλέον, ενέκρινε το ποσόν των 500.000 ευρώ προς το ίδιο κανάλι για την παραγωγή των κληρώσεων των παιχνιδιών. Με την ίδια απόφαση ενέκρινε το ποσόν των 4 εκατομμυρίων ευρώ ως χορηγία προς την ΕΤ3 για τη μετάδοση των αγώνων ποδοσφαίρου της Β' και Γ' Εθνικής κατηγορίας και άλλων 200.000 ευρώ για τη μετάδοση των κληρώσεων. Ετσι, αθροίζοντας τα ποσά προέκυπτε ότι η ΟΠΑΠ Α.Ε., για την παραγωγή και μετάδοση των κληρώσεων των παιχνιδιών του, επιβαρυνόταν συνολικά 700.000 το χρόνο (500.000 προς τη Nova και 200.000 προς την ΕΤ3).

Αμέσως μετά τις εκλογές και την αλλαγή της κυβέρνησης, ενέσκηψε θέμα καταγγελιών περί κακοδιαχείρισης στην ΕΡΤ με παραλήπτη τους τον Γ. Ραγκούση. Στα τέλη Οκτωβρίου 2009 έγινε γνωστό, μάλιστα, ότι ο τότε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ Χρ. Παναγόπουλος κατηγόρησε δημοσίως τον τότε πρόεδρο της διοικούσας επιτροπής της ΕΡΤ3 Τάσο Σπηλιόπουλο για «παράτυπη και παράνομη υπογραφή της σχετικής σύμβασης», υπόθεση που κατέληξε στη Δικαιοσύνη («Ε» 23-10-2009). Τόσο λόγω της συγκεκριμένης κατάστασης όσο και των άλλων καταγγελιών που συνέθεταν ένα ιδιαιτέρως βαρύ σκηνικό αναφορικά με το δημόσια μέσα ενημέρωσης, αποφασίστηκε να μην ανανεωθεί η σύμβαση ΟΠΑΠ Α.Ε. - ΕΡΤ3 για το διάστημα 2010-2011.

Προσωρινή σύμβαση

Ως λύση, για το διάστημα που υπάρχει αυτό το ασαφές καθεστώς συνεργασίας, προτιμήθηκε η επιλογή της προσωρινής σύμβασης με την ΕΡΤ. Και επειδή δεν μπορούσε να γίνει ετήσια πρόβλεψη, συμφωνήθηκε το ποσόν των περίπου 55.000 ευρώ το μήνα προς την ΕΡΤ, τόσο για την παραγωγή όσο και τη μετάδοση των κληρώσεων. Αν αυτή η σύμβαση μετατρεπόταν σε ετήσια τα έσοδα για τον δημόσιο τηλεπικοινωνιακό φορέα θα έφταναν τις 660.000 ευρώ.

Η πρόταση της γνωστής πολυεθνικής εταιρείας ανεβάζει το κόστος για την ΟΠΑΠ Α.Ε. στα 2,5 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο (208.000 ευρώ μηνιαίως).

Πληροφορίες αναφέρουν, ότι η μελέτη αυτή εκπονήθηκε με το σκεπτικό, ότι ένα ιδιωτικό κανάλι διαθέτει υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης, κάτι που θα απέφερε διαφημιστικά οφέλη στην ΟΠΑΠ Α.Ε. Και στο σημείο αυτό, εκτός από την πολιτική και την οικονομική διάσταση του ζητήματος, υπεισέρχεται και η ηθική, που προκύπτει από την αύξηση της διαφήμισης του τζόγου σε περίοδο κρίσης.

ΠΗΓΗ: enet.gr