26 Ιουν 2021

Υπό την «ομπρέλα» του Ταμείου Ανάκαμψης έργα-μαμούθ σε οδικούς άξονες και σιδηροδρόμους


Γιώργος Παππούς 

Οι υπογραφές για τον Ε65 έπεσαν, αλλά είναι μόνο η αρχή, καθώς στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί έργα σε οδικούς άξονες και σιδηροδρόμους, που δεν θα βελτιώσουν απλώς τις υποδομές, αλλά στόχο...

έχουν, να δημιουργήσουν έναν ενάρετο κύκλο ανεβάζοντας κατηγορία τον Τουρισμό, τις μεταφορές, τη μεταποίηση.  

Ξεκινώντας από τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε-65/ Τρίκαλα – Εγνατία Οδός. Η επένδυση αυτή περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή (κεντρικός δρόμος, δρόμοι εξυπηρέτησης/δρόμοι σύνδεσης και συμπληρωματικές εργασίες) συνολικού μήκους 70 χλμ. του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου E65, και συγκεκριμένα του τμήματος Τρίκαλα– Εγνατία. Ο αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα βελτιώσει τη συνδεσιμότητα μεταξύ Νότιας Ελλάδας, Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας, αφενός, και των Δυτικών Βαλκανίων και της υπόλοιπης Ευρώπης (από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας), αφετέρου, αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών. Με βάση τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα του Σχεδίου Ανάκαμψης, η υλοποίηση της επένδυσης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2025. 


Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): Η επένδυση αφορά την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (BOAK),ο οποίος θα συνδέσει τις τέσσερις μεγάλες πόλεις της Κρήτης (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Άγιο Νικόλαο) και θα αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Η επένδυση αποτελείται από τρία υποέργα:  

Το υποέργο 1 περιλαμβάνει το τμήμα Χανίων– Ηρακλείου, έναν αυτοκινητόδρομο με διόδια μήκους περίπου 163 χλμ., ο οποίος θα κατασκευαστεί και θα λειτουργεί βάσει σύμβασης παραχώρησης. Το εν λόγω μέτρο θα χρηματοδοτήσει ορισμένα ειδικά προκαθορισμένα έργα, όπως οι παρακαμπτήριες οδοί Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου, γέφυρες, κόμβοι και υπόγεια έργα.  

Το υποέργο 2 περιλαμβάνει το τμήμα Χερσόνησος–Νεάπολη μήκους περίπου 22,5 χλμ. που θα κατασκευαστεί βάσει συμφωνίας σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα  

Το υποέργο 3 περιλαμβάνει το τμήμα Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος μήκους περίπου 14 χλμ. που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.  

Ο αυτοκινητόδρομος αποσκοπεί στη βελτίωση της προσβασιμότητας μεταξύ των μεγάλων πόλεων της Κρήτης και όλων των μεγάλων λιμένων και αερολιμένων του νησιού, στη μείωση του χρόνου μετακίνησης, στην αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης και οδικής ασφάλειας και στην ενίσχυση των δραστηριοτήτων περιφερειακών μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων. Ολόκληρος ο αυτοκινητόδρομος θα υπόκειται σε διόδια. Τα έσοδα από τα διόδια του παραχωρηθέντος τμήματος θα εισπράττονται και θα χρησιμοποιούνται από τον παραχωρησιούχο με σκοπό τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ τα διόδια που αφορούν συμφωνίας ΣΔΙΤ μαζί με το τμήμα του δημόσιου έργου θα εισπράττονται και θα χρησιμοποιούνται από το κράτος. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. 


Βελτίωση οδικής ασφάλειας: Η επένδυση περιλαμβάνει βελτιώσεις στην ασφάλεια του οδικού δικτύου σε ολόκληρη τη χώρα με σκοπό τη μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων, καλύπτοντας παρεμβάσεις σε περισσότερες από 7.000 επικίνδυνα σημεία έκτασης 2.500 χλμ. του δικτύου. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. 


Ηλεκτρονικά διόδια: Η επένδυση αφορά την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στην Ελλάδα. Διασφαλίζει τη διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές, έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης διοδίων, βελτιωμένη ροή οχημάτων και θέτει τα θεμέλια για ενισχυμένες υπηρεσίες και διαλειτουργικότητα με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.  


Παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος και των υποδομών του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου: Η επένδυση περιλαμβάνει παρεμβάσεις αναβάθμισης και διασφάλισης της ομαλής και ασφαλούς λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, όπως έργα για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής και ανωδομής, ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτροδότηση και άλλες δραστηριότητες. Η επένδυση χωρίζεται σε τρία υποέργα:  

1) Κεντρικός άξονας δικτύου (Κεντρική Ελλάδα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – βόρεια σύνορα) 

2) Άξονας Μακεδονίας – Θράκης (Βόρεια Ελλάδα)  

3) Άξονας Αεροδρόμιο Αθήνας – Κιάτο (Αττική και Πελοπόννησος). Όλα τα τμήματα που έλαβαν χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία και από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» αποκλείονται από το πεδίο εφαρμογής των εν λόγω παρεμβάσεων.  

Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. 


Αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική: Η εν λόγω επένδυση συνεπάγεται την κατασκευή νέας γραμμής προαστιακού σιδηροδρόμου μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τα Μέγαρα. Η επέκταση του σιδηροδρόμου θα συμβάλει στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, προωθώντας τη συνδεσιμότητα σε μια περιοχή όπου ο τομέας της εφοδιαστικής επιδεικνύει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.  


Έξυπνες γέφυρες: Η επένδυση θα εξοπλίσει τις γέφυρες με ειδικά συστήματα μέτρησης φορτίου και αισθητήρες ή οπτικές ίνες που μετρούν τη μετατόπιση των γεφυρών σε πραγματικό χρόνο. Οι πληροφορίες αυτές θα καταγράφονται και θα υποβάλλονται σε επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους με σκοπό την αξιολόγηση της δομικής ευπάθειας των γεφυρών. Στόχος της εν λόγω επένδυσης είναι η βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας των γεφυρών και η πρόληψη ατυχημάτων που οφείλονται είτε στη διέλευση βαρέων οχημάτων είτε σε κινδύνους της κλιματικής αλλαγής. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. 


ΠΗΓΗ: economistas.gr