21 Δεκ 2010

Εβγαλαν τα Ι.Χ. από τη ζωή τους: Οι οικισµοί χωρίς αυτοκίνητα µαγνητίζουν τους Ευρωπαίους


Εναν ιδιαίτερο όρο περιλαµβάνουν τα συµβόλαια αγοράς ακινήτων, που καλούνται να υπογράψουν, όσοι επιθυµούν να µείνουν στον οικισµό Νορντµανγκάσε λίγα χιλιόµετρα από το κέντρο της Βιέννης: οι υποψήφιοι αγοραστές δηλώνουν ότι δεν έχουν αυτοκίνητο και πως για τις µετακινήσεις τους, θα χρησιµοποιούν µόνο ποδήλατο ή συγκοινωνία.

Αυτός ο οικισµός των 600 οικογενειών στην....


αυστριακή πρωτεύουσα δεν είναι ο µόνος που έχει εξορίσει τα αυτοκίνητα από την καθηµερινότητα των κατοίκων του.

Σε όλο και περισσότερες πόλειςτης Ευρώπης δηµιουργούνται «car free νησίδες», οι κάτοικοι των οποίων απολαµβάνουν µια σειρά από οφέλη: αναπνέουν πολύ λιγότερο καυσαέριο, οι θόρυβοι από µηχανές και µαρσαρίσµατα είναι ανύπαρκτοι, η οδική ασφάλεια δεδοµένη. Το ενδιαφέρον των Βιεννέζων για µια τέτοια καθηµερινότητα οδηγεί στη δηµιουργία ενός αντιγράφου: στο Bike City, όπως θα ονοµαστεί, έχουν «κλείσει» διαµερίσµατα ήδη 3.400 οικογένειες.

Τη δική του συνοικία χωρίς αυτοκίνητα έχει και το Αµστερνταµ. Το GWLTerrein δηµιουργήθηκε τη δεκαετία του 1990 σε µια έκταση 6 εκταρίων. Εκεί κατοικούν περίπου χίλιοι άνθρωποι και τα κτίρια χωρίζονται κυρίως από ποδηλατοδρόµους. Οι κάτοικοι έχουν στη διάθεσή τους µια υπηρεσία car sharing, την οποία όµως χρησιµοποιεί µόνο το 10% από αυτούς – οι υπόλοιποι προτιµούν το ποδήλατο ή το τραµ.

Εξίσου χαµηλά είναι τα ποσοστά των κατοίκων που µοιράζονται ένα αυτοκίνητο για τις µετακινήσεις τους στο Slateford Green του Εδιµβούργου. Στα 251 διαµερίσµατα αυτής της σκωτσέζικης γειτονιάς δεν υπάρχει ούτε µια θέση πάρκινγκ.

Στο Λονδίνο, η car free συνοικία ονοµάζεται BedZed. Σε αυτή την περιοχή, η οποία είναι ενεργειακά αυτόνοµη και έχει µηδενικό αποτύπωµα άνθρακα, οι κάτοικοι ενθαρρύνονται να κάνουν τα ψώνια τους µέσω του ∆ιαδικτύου, ενώ έχουν στη διάθεσή τους έναν στόλο από ηλεκτρικά σκούτερ.

Ο χάρτης των περιοχών που έχουν εξορίσει το αυτοκίνητο από τους δρόµους τους συµπληρώνεται µε το Vauban, το οποίο βρίσκεται τρία χιλιόµετρα έξω από το Φράιµπουργκ της Γερµανίας και το Augustenborg στο Μάλµοε της Σουηδίας. Το 65% των κατοίκων του χρησιµοποιεί ποδήλατο για τη µετακίνησή του από το σπίτι του στη δουλειά του.