11 Ιαν 2021

Πυρ ομαδόν για τα ελλιπή μέτρα και τις κουβέρτες στα σχολεία


«Ησχολική αίθουσα θα πρέπει να αερίζεται συχνά και καλά. Για το λόγο αυτό το κάθε παιδί θα πρέπει να έχει μαζί του μια μικρή κουβερτούλα τοποθετημένη σε σακούλα με το όνομά του. Κάθε Παρασκευή θα επιστρέφεται..

στο σπίτι για πλύσιμο».

Αυτή η οδηγία δόθηκε σήμερα, πρώτη μέρα επαναλειτουργίας των σχολείων για το 2021, από διευθύνσεις σχολείων, κυρίως της Βόρειας Ελλάδας, σε γονείς και μαθητές, για να αντέχουν το κρύο, δεδομένου ότι τα βασικά μέτρα της κυβέρνησης προβλέπουν ανοιχτά παράθυρα στις σχολικές αίθουσες για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Τα μέτρα, εν πολλοίς, είναι εκείνα που ίσχυσαν και όταν άνοιξαν τα σχολεία τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η υποχρεωτική χρήση μάσκας, τα αντισηπτικά και ο καθαρισμός και αερισμός των σχολικών αιθουσών. Επιπλέον μέτρα πρόληψης αυτήν τη φορά είναι η διαφοροποιημένη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης, ανά ομάδες τμημάτων όπου αυτό είναι εφικτό και αναγκαίο. Ωστόσο κανένα από τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας, βάσει και των επισημάνσεων των ειδικών, όπως τα ολιγομελή τμήματα ή τα τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, δεν ικανοποιήθηκε. 

Επιστήμονες επισημαίνουν πως τα σχολεία ανοίγουν και πάλι χωρίς προετοιμασία, οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για κοροϊδία, ενώ σύσσωμη η αντιπολίτευση κατηγορεί το υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση για ελλειμματικά και ατελέσφορα μέτρα


 «Το άνοιγμα των σχολείων το επιβάλλουν τα ιδιωτικά σχολεία»

Συγκεκριμένα, ο Απόστολος Βανταράκης, καθηγητής Υγιεινής, μιλώντας στο Open, τόνισε πως τα σχολεία άνοιξαν χωρίς προετοιμασία και μέτρα, τονίζοντας πως αυτές τις οκτώ εβδομάδες που έμειναν κλειστά, δεν έγινε καμιά αλλαγή και δεν ελήφθη κανένα μέτρο. Επίσης τόνισε πως δεν δικαιολογούνται επιδημιολογικά οι αποφάσεις που παίρνει η κυβέρνηση. «Αντί για τα σχολεία θα ήταν προτιμότερο να ανοίξει πρώτα το λιανεμπόριο, με τη μέθοδο του click away, καθώς αυτό θα ήταν καλύτερο για την εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων», σημείωσε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

Τα σχολεία είναι πιθανό να ξανακλείσουν, υπογράμμισε από την πλευρά του ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής του υπουργείου Υγείας για τον νέο κορονοϊό, Νίκος Σύψας, τονίζοντας πως οι αποφάσεις θα λαμβάνονται κάθε εβδομάδα. «Μεταξύ του πατέρα που ζητά να ανοίξει το μαγαζί του και του παιδιού που θέλει να πάει στους συμμαθητές και τη δασκάλα του, νομίζω προηγείται ο πατέρας. Καλύτερα να έρθει εισόδημα στο σπίτι και να συνεχιστεί η Τηλεεκπαίδευση», ανέφερε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος. 

Σημειώνεται πως νέες επιστημονικές έρευνες, ανατρέποντας την προηγούμενη θέση που υποτιμούσε το ρόλο που μπορούν να παίξουν τα παιδιά στη διάδοση του νέου κορονοϊού, δείχνουν, βάσει στοιχείων, ότι τα παιδιά αποτελούν σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα διασποράς, καθώς μπορούν να μολυνθούν, αλλά και να εξαπλώσουν τον ιό χωρίς να μάλιστα να εμφανίσουν συμπτώματα. Αυτό σημαίνει στην πραγματικότητα πως πρόκειται για mini-superspreaders, όπως σημειώνουν επιστήμονες που πραγματοποιήσαν τις συγκεκριμένες έρευνες. 

Έντονες είναι οι αντιδράσεις για τα ελλιπή μέτρα και από τους εκπαιδευτικούς. «Για τρίτη φορά τους τελευταίους 10 μήνες, η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας ανακοινώνουν το άνοιγμα των σχολείων. Όλος αυτός ο χρόνος, θα έπρεπε να έχει αξιοποιηθεί για να παρθούν μέτρα ουσιαστικά για το άνοιγμα των σχολείων ώστε αυτό να γίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή υγειονομική ασφάλεια. Για μια ακόμα φορά όμως, όπως και τον Ιούνιο, όπως και το Σεπτέμβριο, έτσι και τώρα, εμπαίζουν χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, αφού αρνούνται πεισματικά να ικανοποιήσουν έστω και ένα από τα δίκαια αιτήματα, που ήδη από τον περασμένο Μάιο, όλη η εκπαιδευτική κοινότητα έχει διατυπώσει και διεκδικήσει», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) και προσθέτει: 

«Ο τρόπος με τον οποίο επιλέγει η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας να ανοίξουν τα σχολεία είναι τρόπος που αργά ή γρήγορα θα φέρει εκ νέου το κλείσιμό τους με καταστροφικές συνέπειες πρώτα και κύρια για τα παιδιά. Επιπλέον, αρνείται συνεχώς να συναντηθεί με τη ΔΟΕ ώστε να τεθούν όλα τα προβλήματα που σχετίζονται με τις συνθήκες επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι επιτακτική η ανάγκη και να λάβουμε επιτέλους απαντήσεις και λύσεις που δεν θα υποτιμούν τη νοημοσύνη εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Δεν θα αφήσουμε κανέναν να παίξει με την υγεία τη δική μας και των μαθητών μας. Καλούμε την κυβέρνηση να λάβει άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα για την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων». 


Ν. Φίλης: Γιατί σήμερα δεν είναι μέρα χαράς...


«Σήμερα, τα σχολεία ανοίγουν χωρίς καμία βεβαιότητα για το πόσο θα λειτουργήσουν και ποιες επιπτώσεις θα έχει η λειτουργία τους» επισημαίνει σε δήλωσή του ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, Ν. Φίλης, υπενθυμίζοντας τα ελλιπή μέτρα που οδήγησαν στο προηγούμενο κλείσιμο των σχολείων και υπογραμμίζοντας πως ακόμη και σήμερα το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει πως «δεν χρειάζονται». «Αραίωση στις τάξεις, τακτικά τεστ στους εκπαιδευτικούς και στους ευπαθείς μαθητές, εναλλαγές και μείωση ωραρίου, τίποτα απολύτως δεν έπραξε το υπουργείο, καταφεύγοντας σε οριζόντια μέτρα που έπλητταν ακόμα και τους μαθητές περιοχών χωρίς κρούσματα», τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Φίλης.

«Σήμερα επιστρέφουν στο σχολείο οι μαθητές του νηπιαγωγείου και του δημοτικού. Υπό κανονικές συνθήκες, θα ήταν μέρα χαράς και ανακούφισης. Αν δεν είναι, οφείλεται στο ότι η κυβέρνηση έχει αποτύχει στη διαχείριση του δεύτερου κύματος και το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει πάρει ακόμα μέτρα για την ουσιαστική προστασία εκπαιδευτικών και μαθητών. Να πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

Τα παιδιά έχουν παραμείνει μακριά από τις τάξεις τους δυο μακρές περιόδους. Το δεύτερο κλείσιμο ήταν πιο επώδυνο και πολύ φοβάμαι (ισχύει απολύτως το «μακάρι να διαψευσθώ», γονιός κι εγώ) ότι μακροπρόθεσμα μπορεί να έχει επιπτώσεις στην ανάπτυξη των παιδιών. Ένα τρίτο κλείσιμο πάντως, θα είναι εξαιρετικά επιβαρυντικό.

Μπορούσε να έχει αποφευχθεί το δεύτερο κλείσιμο; Για να μη μιλάμε με εύκολες υποθέσεις, το πραγματικό ερώτημα είναι άλλο: έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό ώστε τα σχολεία να παραμείνουν ανοιχτά ή αν εντέλει κλείσουν, να περιοριστεί δραστικά το χρονικό διάστημα; Η απάντηση είναι ένα βροντερό όχι, σε δύο επίπεδα.

Πρώτον, η διαχείριση της πανδημίας πανελλαδικά. Ας δούμε τα στοιχεία: Αν είχε δίκιο η κυβέρνηση και το πλήθος των φιλικών της ΜΜΕ ότι το πρώτο κύμα αντιμετωπίστηκε επιτυχώς, κρίνοντας από το μικρό αριθμό κρουσμάτων και θυμάτων, τότε πώς πρέπει να χαρακτηρίσουμε το δεύτερο κύμα με βάση το ίδιο ακριβώς κριτήριο;


Χωρίς μαζικά τεστ (ο ημερήσιος αριθμός τους στην πραγματικότητα έχει μειωθεί δραστικά), χωρίς έλεγχο στους τουρίστες που αφίχθησαν (180 μοίρες στροφή μέσα σε δυο μέρες…), με φιέστες στη Σαντορίνη, με διακοπή των ημερήσιων ενημερώσεων και γλώσσα που καθησύχαζε, με… «σεβασμό στους ιεράρχες», με ελλείψεις στο εξαντλημένο νοσηλευτικό προσωπικό, η Ελλάδα γνώρισε ένα από τα πιο βίαια «δεύτερα κύματα» στην Ευρώπη, που εκτόξευσαν τον αριθμό των θυμάτων Covid-19 σε περισσότερα από 506 ανά 1 εκ. κατοίκους (ήταν μόλις 38/εκ. κατοίκους την 1η Οκτωβρίου 2020). Αν μάλιστα εξετάσει κανείς μόνο το δεύτερο κύμα, η «επίδοση» της χώρας μας συγκαταλέγεται στις χειρότερες στην Ευρώπη.

Με τέτοια δριμύτητα του 2ου κύματος σε συνδυασμό με την απουσία οποιασδήποτε προετοιμασίας στα σχολεία, το δεύτερο κλείσιμο ήρθε πολύ νωρίς. Σε οποιοδήποτε μέτρο πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ ή πολλοί ειδικοί επιστήμονες, η κυβέρνηση απαντούσε «δεν χρειάζεται». Έτσι, ενώ το ένα πρωί τα σχολεία άνοιγαν με υπερφίαλες κορώνες για «απόλυτη ασφάλεια», επειδή υπήρχαν... απολυμαντικά, παγουρίνα και οι μαθητές αποτελούσαν φουσκάλες, το επόμενο απόγευμα έκλειναν «προληπτικά» αλλά… σε βάθος διμήνου. Αραίωση στις τάξεις, τακτικά τεστ στους εκπαιδευτικούς και στους ευπαθείς μαθητές, εναλλαγές και μείωση ωραρίου, τίποτα απολύτως δεν έπραξε το υπουργείο, καταφεύγοντας σε οριζόντια μέτρα που έπλητταν ακόμα και τους μαθητές περιοχών χωρίς κρούσματα.

Δοκιμάστηκε εξάλλου η υπευθυνότητα της κυβέρνησης στα Ειδικά Σχολεία, που όπως γνωρίζουν γονείς και εκπαιδευτικοί εξακολούθησαν να λειτουργούν χωρίς κανένα απολύτως επιπλέον μέτρο προστασίας.

Σήμερα λοιπόν τα σχολεία ανοίγουν, αλλά ανοίγουν χωρίς καμία βεβαιότητα για το πόσο θα λειτουργήσουν και ποιες επιπτώσεις θα έχει η λειτουργία τους. Οι κυβερνητικές ευθύνες είναι τεράστιες. Ας μείνουμε αισιόδοξοι και ας ευχηθούμε σε όλους καλή νέα χρονιά».


Τελιγιορίδου: Εκεί που σταματάει η λογική, αποφασίζει η κυρία Κεραμέως


Επίθεση στην κυβέρνηση της ΝΔ και την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως εξαπέλυσε και η βουλευτής Καστοριάς Ολυμπία Τελιγιορίδου, εστιάζοντας στις τραγελαφικές καταστάσεις με τις κουβέρτες στη Βόρεια Ελλάδα. Η βουλευτής κατηγορεί την κυβέρνηση για τις απερίσκεπτες ενέργειες και αποφάσεις της κατηγορώντας την πως «αντί να μειώσετε τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις εν μέσω πανδημίας είστε η μοναδική υπουργός στην ΕΕ που αύξησε τον αριθμό. Προφανώς πιστεύετε πως ανοίγοντας τα παράθυρα πρέπει να είναι συνωστισμένα τα παιδιά, μπας και δεν ξεπαγιάσουν».


«Η κυβέρνηση της ΝΔ και η κ. Κεραμέως δεν έχουν ιδέα για τη χώρα που κυβερνούν. Δεν έχουν καμία γνώση για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα. κ.Κεραμέως στην Ελλάδα αυτήν την εποχή έχουμε χειμώνα. Οι θερμοκρασίες στην Αττική δεν έχουν καμία σχέση με την βόρεια Ελλάδα. Επίσης στην Ελλάδα δεν υπάρχουν κτιριακές σχολικές εγκαταστάσεις επιπέδου Κολλεγίου Αθηνών, που προφανώς αυτό μόνο γνωρίζετε. Τα σχολεία της χώρας μας δεν διαθέτουν θερμαινόμενα πατώματα», αναφέρει σε ανάρτησή της στο Facebook και προσθέτει: 


«Ανοιχτά παράθυρα, με θερμοκρασίες 0 και -10 C τις επόμενες μέρες, στα σχολεία σημαίνει πως ούτως ή άλλως τα παιδιά θα αρρωστήσουν. Βέβαια βρήκατε κι άλλη λύση, να παίρνουν τα παιδιά μαζί τους κουβέρτες. Απορώ πως δεν σκεφτήκατε τα παπλώματα και τα μαγκάλια! Υπό τις συνθήκες που επιβάλλετε στην εκπαιδευτική διαδικασία για τα παιδιά του κόσμου, είναι βέβαιο πως εσείς δεν θα στέλνατε το δικό σας παιδί στο σχολείο. Αντί να μειώσετε τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις εν μέσω πανδημίας είστε η μοναδική υπουργός στην ΕΕ που αύξησε τον αριθμό. Προφανώς πιστεύετε πως ανοίγοντας τα παράθυρα πρέπει να είναι συνωστισμένα τα παιδιά, μπας και δεν ξεπαγιάσουν. Εκεί που σταματάει η λογική, αποφασίζει η κ. Κεραμέως».


ΚΙΝΑΛ: Το άνοιγμα των σχολείων δεν μπορεί να γίνεται με τις προδιαγραφές του περασμένου Σεπτεμβρίου


Για ελλειμματικά μέτρα από πλευράς της κυβέρνησης και της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας σε ό,τι αφορά τη διαδικασία του ανοίγματος των σχολείων κάνει λόγο με ανακοίνωσή του ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής. Δεδομένου μάλιστα ότι τα αρνητικά στοιχεία της πανδημίας παραμένουν ισχυρά, το ΚΙΝΑΛ προτείνει τη λήψη δέσμης ουσιαστικών μέτρων, ώστε τα σχολεία να ανοίξουν με ασφάλεια και να διασφαλιστεί η υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.


Πιο αναλυτικά, στην ανακοίνωση του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής αναφέρει: «Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν αντιμετωπίζουν με ευθύνη το ζήτημα της εκπαίδευσης σε αυτή τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας. Η τηλεκπαίδευση γίνεται κυρίως με τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών. Τα μέτρα που πάρθηκαν είναι ελλειμματικά και ατελέσφορα. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις μεθόδους τηλεκπαίδευσης ξεκινά να υλοποιείται 10 μήνες μετά το πρώτο κλείσιμο των σχολείων (Μάρτης 2020). Ένα σημαντικό μέρος των μαθητών για αντικειμενικούς λόγους δεν μπορεί να συμμετάσχει στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.


Οι ανισότητες στην εκπαίδευση έχουν διευρυνθεί όσο ποτέ άλλοτε. Έχουμε μια θεσμική υποεκπαίδευση των μαθητών με σοβαρές επιπτώσεις στη μετέπειτα εκπαιδευτική και μορφωτική τους πορεία. Χάνεται σχεδόν μια ολόκληρη χρονιά! Υπάρχει σοβαρό “εκπαιδευτικό – μαθησιακό κενό” στους μαθητές και πρέπει να διαμορφωθεί πρόγραμμα αναπλήρωσής του. Από την αρχή αυτής της κρίσης είχαμε προτείνει μέτρα για την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση των μαθητών και μέτρα προστασίας για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων (μείωση μαθητών ανά τμήμα κλπ κλπ). Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν τα υιοθέτησε ούτε και τα αντίστοιχα μέτρα της εκπαιδευτικής κοινότητας.


Το άνοιγμα των σχολείων δεν μπορεί να γίνεται με τις συνταγές και τις προδιαγραφές του περασμένου Σεπτεμβρίου, γιατί αποδείχτηκαν αναποτελεσματικές. Δεν μπορεί να διατυπώνονται επιστημονικές θεωρήσεις από θεσμικούς φορείς για τρίτο κύμα πανδημίας και να εφαρμόζεται γενικό λοκντάουν από την κυβέρνηση και την ίδια στιγμή να ανοίγουν τα σχολεία με τα ίδια δεδομένα της προηγούμενης φάσης! Η έλλειψη διορισμών στην εκπαίδευση για περισσότερα από 10 χρόνια έχει δημιουργήσει ένα δύσκολο περιβάλλον στους εκπαιδευτικούς καθώς σε πολλές ειδικότητες ο μέσος όρος ηλικίας ξεπερνά τα 57 έτη.


Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα αρνητικά στοιχεία της πανδημίας παραμένουν ισχυρά και είναι άγνωστη η εξέλιξή της, είναι απόλυτα αναγκαία η λήψη ουσιαστικών μέτρων – μέτρων που θα εξασφαλιστούν πριν το άνοιγμα των σχολείων. Να υλοποιηθεί:


Ιατρική υποστήριξη των σχολείων με ενημερώσεις μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.

Παροχή όλων των αναγκαίων υλικών μέσων προστασίας: υγιεινής, καθαριότητας κλπ.

Γενίκευση των διαγνωστικών ελέγχων, για να υπάρχει ακριβής επιδημιολογική εικόνα σε κάθε περιοχή της χώρας.

Πραγματική πρόταξη των εκπαιδευτικών στον εμβολιασμό.

Μαζικά διαγνωστικά τεστ στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς και όχι δειγματοληπτικοί έλεγχοι.

Διαμόρφωση προγραμμάτων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης.

Πέραν των γενικών μέτρων, διαμόρφωση και ιδιαίτερων μέτρων ανά περιοχή λαμβάνοντας υπόψη τις εκπαιδευτικές συνθήκες (υποδομές, αριθμός μαθητών κλπ) και την επιδημιολογική κατάσταση κάθε τοπικής κοινωνίας.

Αποτίμηση της προηγούμενης ανάλογης φάσης και της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.

Έκτακτη οικονομική ενίσχυση της εκπαίδευσης.