Στη δική της …δημιουργική ασάφεια εγκλωβίστηκε η κυβέρνηση με το θέμα του ΦΠΑ στην εκπαίδευση και τώρα είναι υποχρεωμένη να βρει το …λιγότερο κακό για τους πολίτες αλλά και για την ίδια.Το μοναδικό ισοδύναμο που έχει πιθανότητες να παραμείνει στο τραπέζι, είναι ο… ίδιος ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση.
Η ιστορία του ΦΠΑ ήταν χαμένη από την αρχή. Εγγράφοντας μια υπερβολική εκτίμηση ως πιθανό έσοδο από το θέμα του ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία και στα φροντιστήρια, -άνω των 230 εκατ. ευρώ- μόνο για το 2016, ήταν βέβαιο ότι ο αριθμός θα βρισκόταν μπροστά της. Τα 230 εκατ. ευρώ δεν μπορούν να εισπραχθούν από τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Στην κυβέρνηση το γνωρίζουν.
Όμως ποιες επιλογές έχουν αυτή τη στιγμή; Ή να ετοιμάσουν ένα «καλάθι» μέτρων που θα διασπείρει τη δυσαρέσκεια σε πολυπληθείς κοινωνικές ομάδες –και αυτή τη φορά τα μέτρα θα μετρηθούν καλύτερα- ή να πιουν το πικρό ποτήρι του ΦΠΑ ξεχνώντας τις όποιες δεσμεύσεις έγιναν προεκλογικά.
Η διέξοδος με τα εναλλακτικά μέτρα αναζητήθηκε αλλά όλες οι προσπάθειες έχουν πέσει μέχρι τώρα στο κενό. Η αρχική ιδέα να φορολογηθούν τα ακίνητα στο εξωτερικό, μπορεί να πρόσθεσε πόντους σε επίπεδο «φορολογικής ηθικής» (σ.σ το επιχείρημα γιατί να πληρώνει το Κερατσίνι και το Περιστέρι και να μην πληρώνει η Oxford Street βρήκε ακροατήριο) αλλά στην πράξη αποδείχθηκε ότι δεν θα προσέθετε έσοδα στα ταμεία. Τουλάχιστον όχι αρκετά για να κλείσει το θέμα του ΦΠΑ. Για να μαζευτούν …10 εκατ. ευρώ, απαιτείται να εντοπιστούν ακίνητα αξίας ενός δισεκατομμυρίου ευρώ και να φορολογηθούν με συντελεστή 1% από το πρώτο ευρώ. Τέτοια φορολογητέα ύλη, προς το παρόν δεν έχει εντοπιστεί και ούτε είναι βέβαιο ότι υπάρχει. Ακόμη και να ξεπεράσει τα νομικά και διαδικαστικά εμπόδια, δύσκολα θα μπορέσει να βρει έσοδα από το συγκεκριμένο μέτρο μέσα στο 2016.
Τα τέλη κυκλοφορίας, έχουν εξελιχθεί σε σήριαλ. Κανονικά, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών πρέπει να αποστείλουν τα ειδοποιητήρια από… αύριο. Όμως, ακόμη και σήμερα, οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί. Η ιδέα ότι θα πληρώσουν τα ακριβά αυτοκίνητα δεν μπορεί να προχωρήσει. Τα ακριβά αυτοκίνητα πληρώνουν ήδη τα υψηλότερα τέλη στην Ευρώπη ενώ πλέον είναι λίγα. Μια κίνηση να καταργηθεί η απαλλαγή των 100 γραμμαρίων, απλώς θα οδηγήσει 200.000 οδηγούς των πιο πράσινων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν (μεταξύ των οποίων και λίγων ακριβών) στο να καταβάλλουν τίμημα της τάξεως των 100 ευρώ. Πόσα θα μπορούσε να μαζέψει από ένα τέτοιο μέτρο; Ούτε 20 εκατ. ευρώ.
Ποια άλλα σενάρια έπεσαν στο τραπέζι; Η αύξηση του φόρου στα τσιγάρα. Ακόμη δεν έχει περάσει ούτε ένα μέτρο για το λαθρεμπόριο ενώ οι ελεγκτικές υπηρεσίες ανακοινώνουν τακτικά εντοπισμούς λαθραίων τσιγάρων. Πόσα θα μπορούσε να αποφέρει αυτό το μέτρο; Μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ακόμη.
Έπεσαν και άλλα στο τραπέζι: να ξαναμπεί ο ΦΠΑ στο μοσχαρίσιο κρέας (αυτό δυσαρεστεί ιδιαίτερα γαλλικά και ολλανδικά συμφέροντα), να μπει φόρος στα καύσιμα. Όλα προκαλούν στρατιές δυσαρεστημένων. Να γιατί το μοναδικό ισοδύναμο που έχει πιθανότητες να παραμείνει στο τραπέζι, είναι ο… ίδιος ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση.