Aπό το μοσχαρίσιο κρέας στην ιδιωτική εκπαίδευση, από εκεί στα τέλη κυκλοφορίας, στα τσιγάρα και τα ποτά, και... ξανά πίσω στα ιδιωτικά σχολεία και στο μοσχαρίσιο κρέας: Η μάχη των περίφημων ισοδυνάμων δεν προσμετράται μέχρι στιγμής στις καλύτερες επιδόσεις της κυβέρνησης - στον αντίποδα, δε, έρχεται να...
καταδείξει ξανά τα αδιέξοδα της μνημονιακής συνταγής των αλλεπάλληλων νέων φόρων και να συντηρήσει τους επικοινωνιακούς «Αρμαγεδώνες» μέσα από τον καθημερινό κατακλυσμό σεναρίων.
Οι τελευταίες πληροφορίες δείχνουν, ότι τα εν λόγω σενάρια έχουν κάνει στάση στο σημείο μηδέν: Με ανοιχτή την τρύπα των 270 εκατομμυρίων ευρώ στα έσοδα του 2016, η ιδέα για επιβολή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση μάλλον εγκαταλείπεται οριστικά, αφ' ενός γιατί προκάλεσε δυσανάλογη με την εμβέλειά της κοινωνική θύελλα και, αφ' ετέρου - και κυρίως - γιατί η οικονομική της απόδοση δεν θα έπιανε τα αρχικά προσδοκώμενα επίπεδα.
Τα τέλη κυκλοφορίας
Κατά τις ίδιες πληροφορίες εγκαταλείπεται και η ιδέα, να λειτουργήσει ως ισοδύναμο η αύξηση στα τέλη κυκλοφορίας, διότι, πολύ απλά, για να συγκεντρωθούν πρόσθετα έσοδα 270 εκατομμυρίων από τα τέλη θα πρέπει οι επιβαρύνσεις στα Ι.Χ. να είναι σχεδόν δραματικές. Με τα σημερινά συνολικά έσοδα από τα τέλη να κινούνται κοντά στο 1 δις ευρώ, είναι προφανές, ότι για να λειτουργήσει ως ισοδύναμο το μέτρο, η μέση αύξηση θα έπρεπε να ξεπερνά το 25% - ενδεχόμενο, που το πιθανότερο είναι, πως το μόνο που θα απέφερε, θα ήταν ένα ακόμη κύμα κατάθεσης πινακίδων και πολλαπλάσιες απώλειες εσόδων.
Ωστόσο, παρ' ότι η ιδέα του «ισοδύναμου» εγκαταλείπεται, δεν εγκαταλείπεται κι αυτή καθ' αυτή η στοχευμένη αύξηση των τελών κυκλοφορίας. Κοινώς, οι επιτελείς του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη έχουν λάβει εντολή να προχωρήσουν, μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, όλες τις πιθανές ασκήσεις επί χάρτου για αναμόρφωση του συστήματος των τελών κυκλοφορίας με βασικό άξονα την επιβάρυνση των πολυτελών και καινούριων αυτοκινήτων και την ελάφρυνση των μικρών και παλαιότερων. Παράλληλα, εξακολουθεί να εξετάζεται και η, συμβολική έστω, φορολόγηση των μη ρυπογόνων ΙΧ που σήμερα απαλλάσσονται.
Ξανά πίσω στο... μοσχαρίσιο κρέας
Εν ολίγοις, κι εάν δεν προκύψουν νέες καραμπόλες, τα τέλη θα αναπροσαρμοστούν μεν, αλλά δεν θα καλύψουν τα έσοδα του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση και η «τρύπα» των 270 εκατομμυρίων ευρώ θα παραμείνει. Και για να κλείσει τρέχουν παράλληλα και νέες ασκήσεις επί χάρτου, που δεν είναι άλλες από τις... παλιές - εκείνες, που προέβλεπαν να υπαχθεί και το, ευρείας κατανάλωσης, μοσχαρίσιο κρέας στον υψηλό συντελεστή του 23% και που είχαν απορριφθεί στις αρχές του καλοκαιριού.
Το τέλος της φοροδοτικής ικανότητας
Εάν δεν είναι το απόλυτο αλαλούμ (τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού, όσο και «επικοινωνιακών» διαρροών), πρόκειται απλά για την επιβεβαίωση του τέλους της φοροδοτικής ικανότητας των ελλήνων πολιτών. Για το οποίο προειδοποίησε, με ιδιαίτερα υψηλούς τόνους, μόλις προχθές και το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, τονίζοντας ότι οι αυξήσεις των φορολογικών συντελεστών και οι όποιοι πιθανοί νέοι φόροι το μόνο που μπορούν να αποφέρουν, πλέον, είναι η ενίσχυση της «φοροδιαφυγής».
«Θεωρούμε, ότι περαιτέρω αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των ήδη βαριά φορολογουμένων δεν συνεπάγεται περισσότερα φορολογικά έσοδα, ιδιαίτερα σε περίοδο έντονης ύφεσης της οικονομίας, λόγω εξάντλησης της φοροδοτικής ικανότητας και ενίσχυσης της φοροδιαφυγής», ανέφερε στην τριμηνιαία του έκθεση το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής προσθέτοντας:
«Τα φορολογικά μέτρα έχουν αποφασισθεί, χωρίς να εκτιμάται το γεγονός, αν μπορούν να εφαρμοστούν, πού μπορούν να εφαρμοστούν, τι επιπτώσεις θα έχουν αν εφαρμοστούν και, βεβαίως, τι επιπτώσεις θα έχουν εάν δεν εφαρμοστούν από όλους. Έτσι, για παράδειγμα, ένας επιχειρηματίας που πληρώνει τους φόρους και τις εισφορές του καθίσταται αυτομάτως λιγότερο ανταγωνιστικός σε σχέση με κάποιον άλλον του ίδιου κλάδου που φοροδιαφεύγει».