23 Μαρ 2012

Πληθυσμιακά κριτήρια για τα ταξί


Με πληθυσμιακά κριτήρια οι άδειες, καμία νέα άδεια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. «Οχι» από Ραγκούση και κόντρα με τον υπουργό Μεταφορών. Επιμέρους διαφωνίες και από άλλους υπουργούς. Δεν μπορεί να διαιωνίζεται το θέμα, τόνισε ο πρωθυπουργός....


Με «ενστάσεις» από τον Γ. Ραγκούση εγκρίθηκε χθες το απόγευμα από το υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των ταξί που παρουσίασε ο αρμόδιος υπουργός Μ. Βορίδης, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη του πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου αλλά και του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευ. Βενιζέλου.

Ο κ. Ραγκούσης, που ως γνωστόν είχε διαφωνήσει ανοιχτά με το «πλάνο» του προκατόχου του στο υπουργείο Δ. Ρέππα για την απελευθέρωση των ταξί, δεν δέχθηκε χθες να βάλει την υπογραφή του στο σχέδιο νόμου που παρουσίασε ο κ. Βορίδης, θέτοντας πληθυσμιακά κριτήρια για την έκδοση αδειών.

«Αυτό εσύ το λες απελευθέρωση;» ρώτησε τον κ. Βορίδη ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας, διαφωνώντας πλήρως και επί της ουσίας με το νομοσχέδιο, που πάντως εγκρίθηκε από τους άλλους υπουργούς.

Μεσολάβησαν έντονοι διάλογοι μεταξύ των δύο υπουργών, ενώ και άλλοι υπουργοί, όπως οι κ. Σηφουνάκης, Παπακωνσταντίνου, Γερουλάνος και Ρέππας, έθεσαν ζητήματα για το ότι δεν ανοίγει ουσιαστικά η αγορά των τουριστικών βαν.

«Δεν μπορεί να διαιωνίζεται το θέμα των ταξί» τόνισε ο πρωθυπουργός παρεμβαίνοντας μετά τις τοποθετήσεις των υπουργών, ανάβοντας παράλληλα το «πράσινο φως» για να κατατεθεί στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο που παρουσίασε ο Μ. Βορίδης και εγκρίθηκε στο υπουργικό προβλέπει ότι δεν θα χορηγηθεί καμία νέα άδεια ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι οι νέες άδειες ταξί θα χορηγούνται με πληθυσμιακά, συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια.

Ειδικότερα για την Αττική, βάσει των διατάξεων, το τιμολόγιο της μονής ταρίφας επεκτείνεται πλέον στα όρια όλου του νομού εκτός των νησιών του.

Ετσι, πλέον η μονή ταρίφα θα καλύπτει και περιοχές όπως το Λαύριο, το Λαγονήσι, ο Μαραθώνας, τα Βίλια και τα Μέγαρα, στις οποίες έως σήμερα ισχύει τιμολόγιο διπλής ταρίφας.

Σε διάλογο
Ως προς τις παρατηρήσεις της τρόικας επί του σχεδίου νόμου, ο κ. Βορίδης σημείωσε χθες πως «είμαστε σε διάλογο. Αποδέχονται τις βασικές λειτουργικές αρχές του σχεδίου νόμου», προσθέτοντας πως μέχρι την ψήφισή του θα βρίσκεται υπό διαμόρφωση, καθώς θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τόσο με τους αυτοκινητιστές ταξί όσο και με τα κόμματα. Εάν απαιτηθούν αλλαγές κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, αυτές θα γίνουν με νομοτεχνικές βελτιώσεις.

Το νέο νομοσχέδιο εισάγει στην κυκλοφορία εκτός των συμβατικών ταξί και τα οχήματα 5-9 θέσεων, τα οποία θα προκύψουν από υφιστάμενες άδειες που θα μετατραπούν και θα αποσυρθούν από την αγορά και όχι από νέες.

Τα συγκεκριμένα ταξί θα λειτουργούν χωρίς ταξίμετρο και αποκλειστικά με προμισθωμένα ραντεβού, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η ρύθμιση αυτή αναμένεται να προκαλέσει την αντίδραση του τουριστικού κλάδου, ο οποίος είχε ζητήσει να δοθούν νέες άδειες για ταξί 7-9 θέσεων για τουριστικές μετακινήσεις.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, πάντως, ο αριθμός των ταξί που θα κυκλοφορούν σε κάθε περιοχή θα αποτελεί συνάρτηση του πληθυσμού της και των κυκλοφοριακών συνθηκών. Σε περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον θα συνεκτιμάται και ο αριθμός των επισκεπτών.

Ο αριθμός των αδειών θα καθορίζεται από τον περιφερειάρχη κάθε δύο χρόνια και θα στηρίζεται σε ειδικό μαθηματικό τύπο. Ετσι, στην Αττική προβλέπεται να κυκλοφορούν 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, χωρίς κατάργηση των υφιστάμενων αδειών.

Ο αριθμός αυτός θα μπορεί να μειωθεί ή να αυξηθεί κατά 1 ταξί, φτάνοντας δηλαδή στα 1,5 έως 3,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους με απόφαση του περιφερειάρχη.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα η αναλογία των κυκλοφορούντων ταξί φτάνει τα 4,25 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, σύμφωνα με μελέτη του Πολυτεχνείου.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΡΑΓΚΟΥΣΗ
«Καμία απελευθέρωση, θα το καταψηφίσω»


«Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου προωθεί μια θλιβερή εξαίρεση που πραγματοποιείται για μια συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, όταν το σύνολο του ελληνικού λαού έχει υποστεί τις αναπόφευκτες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, την αναγκαία υπερφορολόγηση σε επιχειρήσεις, το άνοιγμα άλλων μέχρι πρόσφατα κλειστών επαγγελμάτων.

Αποτελεί μια θλιβερή εξαίρεση που προστατεύει τα στενά συμφέροντα μιας μικρής ολιγαρχίας, μια θλιβερή εξαίρεση κοινωνικά άδικη και πολιτικά ανήθικη», τόνισε χαρακτηριστικά στην εισηγήσή του στο υπουργικό συμβούλιο ο Γ. Ραγκούσης, ο οποίος αποχώρησε από τη συνεδρίαση, αφού δήλωσε ότι καταψηφίζει.

Νωρίτερα μίλησε επίσης με σκληρά λόγια για το αποτέλεσμα που θα επιφέρει το σχέδιο νόμου: «Διατηρείται η μαύρη αγορά, η παραοικονομία και η φοροδιαφυγή, η οποία υπενθυμίζεται ότι αφορά συναλλαγές 4 δισ. ευρώ μόνο για την περασμένη δεκαετία. Το επάγγελμα παραμένει ερμητικά κλειστό».

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Ραγκούσης θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο και στη Βουλή - κάτι που δεν αποκλείεται να κάνουν και άλλοι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, όπως οι κ. Ηλίας Μόσιαλος, Σ. Κεδίκογλου, Ηλ. Καρανίκας, Φρ. Παρασύρης και Θ. Οικονόμου οι οποίοι είχαν υποστηρίξει ανοιχτά το σχεδιο νόμου που παρέδωσε ο κ. Ραγκούσης στον διάδοχό του.

Στα 1.000 ευρώ το κόστος
Τα νέα όρια για την περιφέρεια

Στη Θεσσαλονίκη αλλά και το σύνολο της περιφέρειας το νέο όριο θα είναι 1,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, ενώ και σ΄αυτές τις περιπτώσεις ο περιφερειάρχης θα μπορεί να αυξομειώσει τις άδειες κατά μία φτάνοντας τον συντελεστή έως και στο 2,5 ανάλογα με τις ανάγκες.

Το διοικητικό κόστος για την απόκτηση άδειας ταξί ορίζεται στα 1.000 ευρώ, ενώ αναμένεται να καθοριστεί και εγγυητική επιστολή ύψους 10.000 ευρώ.

Επιπλέον, οι μεταβιβάσεις αδειών θα είναι ελεύθερες. Για το ζήτημα αυτό είχε εκφράσει ορισμένες ενστάσεις η τρόικα, η οποία ζήτησε εξηγήσεις και για το διοικητικό κόστος αλλά και τον ρόλο των περιφερειών στην εκτίμηση των αναγκών για την έκδοση νέων αδειών σε κάθε περιοχή.

Ωστόσο, πηγές του υπουργείου Μεταφορών σημειώνουν ότι οι ενστάσεις της τρόικας δεν σχετίζονται με τον βασικό πυρήνα του νομοσχεδίου, καθώς αποδέχονται τις έδρες, τον αριθμό των αδειών και τη μεθοδολογία υπολογισμού τους.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ
Τα 7 βασικά σημεία του νομοσχεδίου

Ο αριθμός των ταξί που θα κυκλοφορούν θα προκύπτει βάσει πληθυσμιακών, συγκοινωνιακών και περιβαλλοντικών κριτηρίων. Ορίζεται η κυκλοφορία 1,5 έως 3,5 ταξί στην Αττική και 0,5 έως 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους στην υπόλοιπη χώρα.

    Ελεύθερη μεταβίβαση των υφιστάμενων αδειών υπό την προϋπόθεση ότι η άδεια θεωρείται ειδικό περιουσιακό στοιχείο και φορολογείται σύμφωνα με τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος ως τέτοιο με 20% επί της υπεραξίας.
    Διοικητικό κόστος ύψους 1.000 ευρώ για την έκδοση νέας άδειας ταξί, ενώ εξετάζεται και εγγυητική επιστολή ύψους 10.000 ευρώ.
    Καθιέρωση ταξί ειδικής μίσθωσης 5-9 θέσεων χωρίς ταξίμετρο, τα οποία θα προκύψουν από μετατροπή υφιστάμενων αδειών, θα λειτουργούν μόνο με προμίσθωση (ραντεβού) και θα απαγορεύεται να παραλαμβάνουν πελάτες από τον δρόμο.
    Ισχύς των εδρών στη σημερινή τους μορφή. Τα ταξί θα μετακινούν επιβάτες στα όρια της Περιφέρειας, αλλά ως έδρα τους θα παραμείνει ο Καποδιστριακός δήμος.
    Η απόκτηση άδειας ταξί θα επιτρέπεται σε κάθε είδους φυσικό ή νομικό πρόσωπο χωρίς αυτό να απαιτείται να έχει ειδική άδεια οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου, ενώ θα μπορεί να έχει στην κατοχή του περισσότερες από δύο άδειες.
    Η απόκτηση ταξί θα επιτρέπεται στον καθέναν, αλλά όσοι θέλουν να εργαστούν ως αυτοκινητιστές ταξί θα πρέπει να διαθέτουν ειδική άδεια. Τέτοια άδεια θα αποκτούν και οι αλλοδαποί που βρίσκονται νόμιμα στην Ελλάδα, υπό προϋποθέσεις (άπταιστα ελληνικά, απόφοιτοι τρίτης τάξης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα τους)


ΕΘΝΟΣ