31 Οκτ 2010

Οι «διαρθρωτικές» αλλαγές αρχίζουν μετά τις εκλογές



ΟΥΤΕ μία ούτε δύο αλλά... 20 καυτές πατάτες καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση την επομένη των εκλογών. Πρόκειται για σημαντικές αστοχίες και εκκρεμότητες που επιλέχθηκε να μην «αγγιχτούν» έως τις 15 Νοεμβρίου, για να μην επηρεαστεί -ακόμη περισσότερο- το εκλογικό αποτέλεσμα.Η καθυστέρηση όμως...
προκαλεί ζημία: Δεν προχωρούν κινήσεις που θα συμμάζευαν τις δαπάνες, θα έφερναν έσοδα στα κρατικά ταμεία και θα βελτίωναν το επιχειρηματικό περιβάλλον.

Πρόκειται για υποχρεώσεις που έπρεπε να εκπληρωθούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου (για να εκταμιευθεί η δόση του Δεκεμβρίου) και ακόμη είναι στα... χαρτιά, αλλά και για παρεμβάσεις-«μαμούθ», που πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του έτους. Περιλαμβάνουν από την αλλαγή του fast track, ώστε οι νόμοι να εκτελούνται πιο γρήγορα χωρίς οι επενδύσεις να παρακάμπτουν τη νομοθεσία, απελευθέρωση επαγγελμάτων-υπηρεσιών και άρση φραγμών σε τουρισμό και εμπόριο. Υπάρχει σειρά νομοσχεδίων για την απλοποίηση της αδειοδότησης, της ίδρυσης και των επιδοτήσεων επενδύσεων, που περιμένει εδώ και μήνες η αγορά, το σχέδιο αποκρατικοποιήσεων αλλά και δημόσιες ανακοινώσεις για το μέλλον των κρατικών τραπεζών. Επρεπε να έχει ολοκληρωθεί η άρση των κλαδικών συμβάσεων (η κυβέρνηση επιχειρεί να επαναδιαπραγματευθεί το θέμα) και η νομοθεσία για άρση κάθε επιδότησης των δήμων του «Καλλικράτη». Στο πακέτο περιλαμβάνεται και η ανακοίνωση του νέου μισθολογίου.

Αν και βρίσκονται εκτός «ατζέντας» μνημονίου, φλέγοντα θέματα είναι και η περιστολή των δαπανών των ΔΕΚΟ, με μαζική κατάργηση-συγχώνευση οργανισμών, ενώ εκκρεμεί από το Σεπτέμβριο το περίφημο νομοσχέδιο για την αναδόμηση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού που η κατάρρευσή του έχει οδηγήσει σε τρύπα 1,7 δισ. ευρώ στα έσοδα αλλά και σειρά κινήσεων για να υπάρχει έλεγχος των δαπανών υπουργείων και του ευρύτερου Δημοσίου, που ακόμη είναι... όνειρο, καθιστώντας δεδομένη τη δημιουργία νέας γενιάς κρυφών χρεών...

1 Φόροι. Εκκρεμεί από το Σεπτέμβριο το νομοσχέδιο για τη βελτίωση του εισπρακτικού μηχανισμού και την είσπραξη οφειλών (σε συντονισμό με τα ασφαλιστικά ταμεία). Δεν ανακοινώθηκε η ρύθμιση για τα αυθαίρετα, οι τελικές αποφάσεις για τον ΦΠΑ και ο «πράσινος φόρος» για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

2 Δαπάνες. Από το Σεπτέμβριο έπρεπε να ολοκληρωθεί και η μεταρρύθμιση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Θα έπρεπε να κοινοποιούνται όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ευρύτερου δημόσιου τομέα μηνιαίως. Επίσης θα έπρεπε να δημοσιεύονται μηνιαία στοιχεία για τη μισθοδοσία του ευρύτερου Δημοσίου, ενώ προς το παρόν υπάρχουν ακόμη υπάλληλοι που πληρώνονται μέσω επιδοτήσεων για επενδυτικές δαπάνες (ΠΔΕ).

3 ΔΕΚΟ. Επρεπε ήδη να έχουν δημοσιευτεί οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις των 20 πιο ζημιογόνων δημόσιων επιχειρήσεων (δεν υπάρχουν στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2010).

4 Συνταξιοδοτικό
. Πρέπει να δημοσιοποιηθεί ώς το τέλος του έτους η αναλογιστική μελέτη που θα αποδεικνύει ότι η δαπάνη για τις βασικές συντάξεις (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων) στο μέλλον (2060) δεν θα ξεπερνά το 2,5% του ΑΕΠ (τα στοιχεία Αυγούστου την έδειχναν ελαφρά αυξημένη). Διαφορετικά πρέπει έως το τέλος Ιουλίου του 2011 να υπάρξει νέο ασφαλιστικό.

5 Δήμοι. Εως το τέλος του έτους η κυβέρνηση θα συντάξει διάταγμα που θα απαγορεύει στις περιφέρειες και τους δήμους να έχουν ελλείμματα. Παράλληλα θα ολοκληρωθεί η εφαρμογή του «Καλλικράτη», με στόχο τη μείωση του κόστους κατά τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ την περίοδο 2011-2013.

6 Τράπεζες. Εως την 1η Οκτωβρίου θα έπρεπε να έχει κατατεθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΑΤΕ. Φέτος η κυβέρνηση υποχρεούται να ανακοινώσει «ένα πρόγραμμα για τη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας του τραπεζικού συστήματος».

7 Εργασιακά
. Εως το τέλος Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση έπρεπε να είχε προχωρήσει σε σειρά εργασιακών ανατροπών μεταξύ των οποίων η διασφάλιση «ότι οι συμβάσεις σε επίπεδο επιχείρησης υπερισχύουν των κλαδικών συμβάσεων». Πληροφορίες αναφέρουν ότι επιχειρείται από την επόμενη εβδομάδα σχέδιο μερικής ανάταξης της δέσμευσης με κατάλυση των συμβάσεων μόνο σε επιχειρήσεις που έχουν οικονομικά προβλήματα.

8 Ενιαίο μισθολόγιο. Εως το τέλος Σεπτεμβρίου έπρεπε να έχει ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα και οι αρχές για τη δημιουργία ενός απλοποιημένου συστήματος αμοιβών που θα καλύπτει τους βασικούς μισθούς και τα επιδόματα και να δοθεί αναλυτική έκθεση για τη δομή και το ύψος των αποζημιώσεων, το μέγεθος και τη δυναμική της απασχόλησης στη γενική κυβέρνηση.

9 Υγεία. Από το τέλος του χρόνου τίθεται σε εφαρμογή η πληρωμή των 3 ευρώ από τους «εξωτερικούς» ασθενείς στα νοσοκομεία και η αύξηση της συμμετοχής για διαγνωστικές υπηρεσίες. Εως τότε πρέπει όμως να ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα μηχανοργάνωσης και η αυξημένη δημοσιονομική επίβλεψη από τον υπουργό Οικονομικών.

10 Αποκρατικοποιήσεις.
Πρέπει να ετοιμαστεί το σχέδιο για την πώληση περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων) και δημόσιων επιχειρήσεων με σκοπό την είσπραξη τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ ανά έτος την περίοδο 2011-2013.

11 Κλειστά επαγγέλματα.
Πρέπει έως το Δεκέμβριο να ανακοινωθεί η νομοθεσία για την απελευθέρωση του νομικού και του συμβολαιογραφικού επαγγέλματος (ελάχιστη αμοιβή, γεωγραφικοί περιορισμοί σχετικά με το πού μπορούν να δρουν στην Ελλάδα), του φαρμακοποιού (περιορισμός του αριθμού των φαρμακείων, το ελάχιστο περιθώριο κέρδους) του αρχιτέκτονα, του μηχανικού και του ορκωτού λογιστή (ελάχιστη αμοιβή). Το ζήτημα θεωρείται ότι θα προκαλέσει τριγμούς εσωκομματικά (καθώς πλήθος βουλευτών ανήκουν στα συγκεκριμένα επαγγέλματα). Εχει επιλεγεί η μέθοδος της προώθησης νόμου-πλαισίου που θα αφήνει ελεύθερο τον αρμόδιο υπουργό με προεδρικά διατάγματα να απελευθερώνει κάθε κλάδο.

12 Εως το τέλος του έτους (αναμένεται να αναβληθεί για Ιανουάριο) η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευθεί να υιοθετήσει ένα fast track, διαφορετικό όμως από αυτό που βρίσκεται προς ψήφιση στη Βουλή. Δηλαδή πρέπει με νομοσχέδιο να αντιμετωπίσει τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των δημόσιων έργων και των επενδύσεων, βρίσκοντας λύσεις για τη γρηγορότερη λήψη αποφάσεων και όχι για την παράκαμψή τους, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο Παμπούκη. Το νομοσχέδιο θα καλείται μεταξύ άλλων να συντομεύει και να απλοποιεί τις δικαστικές διαδικασίες προσφυγών κατά συμβολαίων ή αποφάσεων απαλλοτριώσεων γης, αδειοδότησης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στην Αθήνα και ολοκλήρωσης μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων για έργα υποδομής. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα συζητείται από τον Αύγουστο, αλλά έχεικολλήσει λόγω... τριβών.

13 Απελευθέρωση υπηρεσιών.
Επρεπε από την αρχή του μήνα να έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή (screening) των υφιστάμενων κλαδικών νομοθεσιών, να ανακοινωθεί η λίστα με τους περιορισμούς που καταργούνται και να λειτουργεί το ηλεκτρονικό σημείο μοναδικής επαφής στα ΚΕΠ.

14 Απελευθέρωση τουρισμού και εμπορίου. Εως το τέλος του χρόνου η κυβέρνηση θα αλλάξει την υπάρχουσα (κλαδική) νομοθεσία για τον τουρισμό, το λιανικό εμπόριο και την εκπαίδευση. Η νέα νομοθεσία θα πρέπει να διευκολύνει την ίδρυση υπηρεσιών, καταργώντας φραγμούς, ποσοτικούς και γεωγραφικούς περιορισμούς, νομικές απαιτήσεις, μετοχικές απαιτήσεις, κατώτερες ή ανώτερες αμοιβές κ.λπ. Προηγουμένως θα πρέπει να παρουσιάσει μελέτες για τη συνεισφορά του τουριστικού τομέα στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και του λιανικού εμπορίου στην ευελιξία των τιμών.

15 Επαγγελματικά προσόντα. Θα πρέπει να υιοθετήσει νομοθεσία για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων όσων σπουδάζουν σε ξένα πανεπιστήμια, αναγνωρισμένα στην Ε.Ε.

16 Προώθηση επενδύσεων και εξαγωγών. Πρέπει να αλλάξει το νόμο συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), να θέσει σε πλήρη λειτουργία το γενικό εμπορικό μητρώο (ΓΕΜΗ) που εκκρεμεί από το καλοκαίρι, να υιοθετήσει τη νομοθεσία για την απλοποίηση και την επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης (εκκρεμεί επίσης από το καλοκαίρι), να εφαρμόσει το χωροταξικό σχέδιο, να επιταχύνει την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου (πρέπει να παρουσιάσει σχέδιο δράσης).

17 Αναμόρφωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού
, ώστε να μην υποχρεούται να ασχολείται με όλες τις υποθέσεις συγχωνεύσεων, να απορρίπτει καταγγελίες, να αυξήσει την ανεξαρτησία της και να καθιερώσει εύλογες προθεσμίες για τη διερεύνηση και έκδοση αποφάσεων.

18 Ενέργεια. Αναμένονται τα αναλυτικά της σχέδια για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου και του ανοίγματος προς τρίτους της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη καθώς και η ανάθεση της διαχείρισης των υδάτινων πόρων σε ανεξάρτητο φορέα.

19 Νέες τεχνολογίες. Αναπροσαρμογή των δράσεων έρευνας, με σκοπό να προσαρμόσει την εθνική στρατηγική (είχαν μεταφερθεί το 2009 στο υπ. Παιδείας).

20 ΕΣΠΑ. Η κυβέρνηση θα πρέπει να πετύχει, παρά τα συνεχή τσεκουρώματα του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, να απορροφήσει 2,75 δισ. ευρώ, να υποβάλει αιτήσεις για 10 μεγάλα έργα και να περικόψει τις επιδοτήσεις στις μεγάλες επενδύσεις (πάνω από 500.000 ευρώ). Ετσι αντιλαμβάνεται μάλλον κανείς γιατί δεν ανακοινώνεται ο νέος αναπτυξιακός νόμος..

ΠΗΓΗ: enet.gr