4 Ιαν 2021

Στόχος της κυβέρνησης, η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης - αποχέτευσης των δήμων


Σωκράτης Φάμελλος

Η διασφάλιση της πρόσβασης σε καθαρό πόσιμο νερό και σε συνθήκες υγιεινής αποτελεί αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα, το οποίο εξασφαλίζεται...

με ισχυρό δημόσιο έλεγχο στις αντίστοιχες υποδομές ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων. Για τον λόγο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε τη συνταγματική κατοχύρωση βασικών κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια, πρόταση που απέρριψε η Νέα Δημοκρατία το 2019.

Παρά τις μνημονιακές συνθήκες και τους περιορισμένους πόρους, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο 2015 - 2019 προώθησε μεταρρυθμίσεις και σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία για τις υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης των δήμων.

Μέσω του προγράμματος «Φιλόδημος» προκηρύχθηκαν έργα ύδρευσης 450 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων τηλεμετρίας και έργων μείωσης απωλειών 450 εκατ. ευρώ για έργα αποχέτευσης και 15 εκατ. ευρώ για σχέδια ύδρευσης και ασφάλειας νερού σε μεγάλους δήμους για την αντιμετώπιση ακραίων συμβάντων.

Στις υποδομές αποχέτευσης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κληρονόμησε καταδίκες, πρόστιμα και καθυστερήσεις. Για τον λόγο αυτό διαμορφώθηκε το Εθνικό και 13 Περιφερειακά Σχέδια Υποδομών Λυμάτων, διασφαλίστηκε άνω του 1 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2014 - 2020 και συστάθηκε η Τεχνική Γραμματεία Λυμάτων, ώστε να στηριχτούν όλες οι ΔΕΥΑ. Τα στελέχη της θα στήριζαν δήμους και ΔΕΥΑ στην ωρίμανση, υλοποίηση και παρακολούθηση των έργων, ενώ παράλληλα, σε συμφωνία με την Ε.Ε., διαμορφώθηκε και διευρυμένος κατάλογος έργων αποχέτευσης και αποφυγής προστίμων.  Έτσι, με συμφωνία και των ΕΝΠΕ, ΚΕΔΕ και ΕΔΕΥΑ, τα έργα που εκκρεμούσαν δεκαετίες μπήκαν σε τροχιά υλοποίησης.

Την ίδια περίοδο προχώρησαν μεταρρυθμίσεις που η απουσία τους είχε «μπλοκάρει» το ΕΣΠΑ. Με καθυστέρηση επτά ετών θεσπίστηκε ένα διαφανές πλαίσιο για την κοστολόγηση και τιμολόγηση υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, το οποίο διασφάλιζε, ότι οι ΔΕΥΑ θα είναι βιώσιμες, αλλά και ότι δεν θα γίνονται υπέρογκες και αναίτιες αυξήσεις στην τιμή του νερού βάζοντας «οροφή» πιθανών αυξήσεων. Επιπλέον, εξασφάλιζε την πρόσβαση σε υπηρεσίες νερού για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και νοικοκυριά χαμηλών εισοδημάτων, ενώ θεσμοθετήθηκε το οικολογικό και το κοινωνικό τιμολόγιο νερού για όλες τις ΔΕΥΑ.

Η μεταρρύθμιση αυτή υποχρέωνε και στήριζε τις ΔΕΥΑ να επενδύσουν στη μείωση των απωλειών, την εξοικονόμηση νερού και την επαναχρησιμοποίηση. Παράλληλα, με την ολοκλήρωση των σχεδιασμών για τη Διαχείριση Λεκανών Απορροής Ποταμού (2017) και τη Διαχείριση Κινδύνων Πλημμύρας (2018), η Ελλάδα ικανοποίησε τις υποχρεώσεις της έναντι της Ε.Ε. και απελευθέρωσε 2,5 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών πόρων για έργα ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης.

Σήμερα η κυβέρνηση της Ν.Δ. ανατρέπει όλον αυτόν τον σχεδιασμό και ωθεί τη χώρα προς τα πίσω. Η κατάργηση της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων στο ΥΠΕΝ, η καθυστέρηση εφαρμογής των κανόνων κοστολόγησης - τιμολόγησης και οι υπέρογκες αυξήσεις της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ως αποτέλεσμα την αδιαφάνεια και τις αυξήσεις στους λογαριασμούς ύδρευσης. Και ενώ είχαν δρομολογηθεί οι υποδομές λυμάτων, η Ν.Δ. καθυστερεί τα έργα και χρησιμοποιεί την καθυστέρηση ως δικαιολογία για τη συνένωση και ιδιωτικοποίηση των ΔΕΥΑ.

Δεν είναι ότι οι δήμοι δεν μπορούν, αλλά ότι η Ν.Δ. κάνει ό,τι μπορεί, για να αποτύχουν όλα τα σχέδια, ώστε, από την πίσω πόρτα, να επιτύχει την ιδιωτικοποίηση των πάντων, και ειδικά των δημόσιων αγαθών. Επιδιώκει δηλαδή τα φυσικά μονοπώλια με σίγουρο κέρδος να δοθούν σε ιδιώτες εις βάρος των δήμων, των πολιτών και των επιχειρήσεων!


* Άρθρο του τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτη Φάμελλου στην ΑΥΓΗ.

ΠΗΓΗ: Αυγή