14 Απρ 2014

Λάμπρος Κωστάρας : Σκέψεις με αφορμή την έγκριση του master plan του λιμανιού




Δεν είναι στην φιλοσοφία μας να απαξιώνουμε κάθε τι το θετικό που γίνεται για την πόλη και τον δήμο και με αυτή την έννοια θα συμφωνήσουμε ότι το Μάστερ Πλάν που εγκρίθηκε για το λιμάνι της πόλης είναι στην θετική κατεύθυνση. Θα προσθέσουμε... ακόμα ότι είναι το μοναδικό σχέδιο επί των ημερών της δημοτικής αρχής Πνευματικού, με προοπτική σε βάθος χρόνου μακριά από φτηνούς εντυπωσιασμούς και κακόγουστα (προεκλογικά και μη) έργα.

Και λέμε προς την σωστή κατεύθυνση γιατί πέρα από τα θετικά του σημεία (ανάπτυξη μαρίνας, δημιουργία προϋποθέσεων για ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων) στα οποία με τόση έμφαση στάθηκε ο κ. Παππάς το ίδιο το Δ’plan έχει και κρυφά σκοτεινά του σημεία.

Το Δ’plan «κόβει» και μεταθέτει έργα (σημαντικά) για το λιμάνι για το 2025-2040!
Προκρίνει έργα μικρότερου κόστους –άρα εφικτά- [μώλο στην προέκταση της Εθ.Ανεξαρτησίας – έργα για μαρίνα– κατασκευή λιμεναρχείου/τελωνίου κλπ] και βασικά, για να το πούμε με απλά λόγια, φτιασιδώνει την υπάρχουσα κατάσταση. Τώρα, με την άποψη ουδέν μονιμότερο του προσωρινού και του ποιος ζει το 2040, ναι είναι μεν αχταρμάς λιμάνι αλλά …με τουριστική προοπτική-χροιά μιας και τα περισσότερα έργα είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

Αναφέρεται ειδικά, « η σύμφωνη γνώμη του Δήμου για την εξυπηρέτηση των εμπορικών δραστηριοτήτων (σημερινών αλλά και μελλοντικών) των επιχειρήσεων του νομού και της ευρύτερης περιοχής, στον ήδη υφιστάμενο λιμένα.»
Αυτό σημαίνει, τουριστικά και εμπορικά πλοία μαζί στον ίδιο χώρο.
Και συνεχίζει …
« Ως προς την εμπορευματική δραστηριότητα: Την κατάλληλη επέκταση των κρηπιδωμάτων του προσήνεμου μόλου, (κατά 50μ) με σκοπό τη μεταφορά και αποκλειστική χρήση του για τις εμπορευματικές δραστηριότητες του λιμένα. Στον προσήνεμο μόλο ( άκρη άκρη στο σημερινό φάρο) θα μεταφερθούν το σύνολο των γερανών και των μηχανημάτων φορτοεκφόρτωσης, για φόρτωση και εκφόρτωση χύδην φορτίων, με στόχο την απομάκρυνση της αισθητικής και λειτουργικής όχλησης.
Απομάκρυνση σημαίνει ότι θα βάλουμε τους γερανούς στο βάθος με φόντο το Λουτράκι! Οποία αισθητική για τον απλό, ξένο, επισκέπτη της πόλης!!!)

Πέρα από αυτό.
Να θυμίσουμε ότι το θέμα λιμάνι απασχόλησε την κοινωνία της πόλης όταν με την λειτουργία του ως εμπορικής χρήσης λιμάνι δημιούργησε κυκλοφοριακή ασφυξία σε έναν σημαντικό οδικό άξονα της πόλης την Πατρών – Απ.Παύλου. Οι διερχόμενες νταλίκες σε αυτή την σχεδόν μοναδική πρόσβαση από και προς το λιμάνι πέραν του προβλήματος που δημιούργησαν και που έπρεπε να λυθεί, αποτέλεσαν και την αρχή του όλου προβληματισμού για την χρήση και τον χαρακτήρα του λιμανιού.

Από κάθε άποψη το θέμα χρήσης μέρους του, τουριστικού κατά την δημοτική αρχή, λιμανιού για εμπορικές δραστηριότητες σημαίνει, απλά πολύ απλά, ΝΤΑΛΙΚΕΣ, χώρους στάθμευσης, χώρους αποθήκευσης κοντέϊνερ κλπ.
Αν σε αυτά προσθέσουμε τα τουριστικά λεωφορεία για την μεταφορά των ταξιδιωτών των κρουαζιερόπλοιων , τα μικρότερα μεταφορικά μέσα, τα ταξί κλπ, το θέμα αποκτά και άλλες διαστάσεις.
Ερώτημα. Από πού (σύμφωνα με το Μάστερ Πλαν)θα περνάνε όλα αυτά τα μεταφορικά μέσα για να πάνε να φορτοεκφορτώσουν;
Απάντηση. Από την Απ. Παύλου και πάλι!
Τι αλλάζει δηλαδή από τον αρχικό προβληματισμό με τις νταλίκες ενός και μόνο εμπορικού πλοίου που ερχότανε στο λιμάνι; Τίποτα!
Για να μη πούμε ότι το νέο μικτής χρήσης λιμάνι σημαίνει επιβάρυνση μιας ήδη δύσκολης για την κυκλοφορία στην πόλη, κατάστασης. Σημαίνει περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Αν δεν αλλάζει τίποτα στην κυκλοφορία της νταλίκας η όποια τουριστική ανάπτυξη που θα φέρει παράλληλα με τις νταλίκες ΚΑΙ λεωφορεία ΚΑΙ ιδιωτικά αυτοκίνητα (της μαρίνας) στο κέντρο της πόλης δεν μας οδηγεί στην σκέψη ότι ίσως και να μην είναι η καλύτερη ιδέα αυτού του τύπου ανάπτυξη για το λιμάνι.

Το Μ/Plan του ΛΤΚ προέβλεπε (σε ένα από τα σχέδια) το εμπορικό κομμάτι στα μπαζώματα του Αγ.Νικολάου, εκεί που είναι οι μπασκέτες και ο Ποσειδώνας. Θέση ασύγκριτα καλύτερη ιδιαίτερα αν οι νταλίκες έφευγαν, όχι μέσα από την Ποσειδωνία αλλά από τον παράλληλο του Ισθμού δρόμο που βγάζει σήμερα στον Βιολογικό και την Γέφυρα του Ισθμού.
Το σχέδιο δεν εγκρίθηκε. Κανείς από την δημοτική αρχή και το ΔΛΤ δεν σκέφτηκε την πιθανότητα μεταφοράς του εμπορικού τμήματος του λιμανιού σε άλλη προσφορότερη θέση όπως για παράδειγμα  στην έξοδο του Ισθμού στην Ποσειδωνία.
Θέση που :
- είναι έξω από κάθε μέρος της πόλης, είναι όμως στην Κόρινθο
- είναι σε κατάλληλη, οδικά προσβάσιμη, θέση από και προς
- είναι κοντά η σιδηροδρομική γραμμή (αξιοποιήσιμη με εμπορικά τρένα) και
- η παραλία -ήδη επιβαρυμένη με τα νερά του βιολογικού- έχει μειωμένες δυνατότητες άλλης αξιοποίησης.

Με την σκέψη ότι ο χρόνος είναι αυτός που πάντα δείχνει το πόσο σωστοί είναι οι όποιοι σχεδιασμοί είμαστε σίγουροι ότι μέχρι το 2025 και το 2040 πολλά θα αλλάξουν στο σχεδιασμό του λιμανιού.

ΛΚ
Σημ. ευχαριστώ το φίλο ΒΑ για την πολύτιμη βοήθεια του σε αυτές τις σκέψεις.