26 Οκτ 2010
Ο φακός είναι θερμόμετρο εμπειριών
Ο Πέδρο Μέγιερ φωτογραφίζει τα γεγονότα όταν είναι θερμά. Στα χέρια του, ο φακός της φωτογραφικής μηχανής είναι ένα μέσον φωτοειδησεογραφικού θερμόμετρου, για να αποτυπωθεί συνήθως η σκληρή πλευρά της πραγματικότητας. Γι' αυτό προτιμάει να φωτογραφίζει τα πρόσωπα τη στιγμή της κίνησης και της δράσης. Δεν είναι ένας...
στοχαστικός φωτογράφος, είναι ένας ντοκιμαντερίστας φωτογράφος.
«Ολες οι φωτογραφίες μου είναι βασισμένες στην εμπειρία, δεν είναι κατασκευές», έχει δηλώσει ο 75χρονος Μεξικανός, ισπανικής καταγωγής, «πάπας» της σύγχρονης φωτογραφίας και από τους πρώτους που πειραματίστηκαν με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες.
Από το έργο του ξεχωρίζουν οι ενότητες για τη σφαγή των φοιτητών στην Πόλη του Μεξικού πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968, για τους Σαντινίστας της Νικαράγουας, για τους εργάτες των πετρε-λαιοπηγών του Μεξικού, για το μεγάλο τριαντάχρονο ταξίδι του στις Πολιτείες της Αμερικής. Στην Ελληνοαμερικανική Ενωση (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι) θα έρθει με το αμερικανικό υλικό του, που έχει τον τίτλο «Α long and a personal trip throughout the USA». Η έκθεση, παρουσία του ίδιου, συνδιοργανώνεται με το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας και εγκαινιάζεται στις 3 Νοεμβρίου (8.30 μ.μ.) στο πλαίσιο του Athens Photo Festival 2010.
Ο Πέδρο Μέγιερ εκτιμά «ότι η Αμερική είναι μια χώρα με διάφορες και διαρκώς μεταβαλλόμενες όψεις», γι' αυτό θεωρεί «σχεδόν αδύνατη την περιγραφή της ως ολότητα». Επομένως, με ποιους τρόπους επιλέγει να φωτογραφίσει; Με αυτούς που γνωρίζει καλύτερα: τη φωτογραφία ντοκουμέντου, τη φωτοειδησεογραφία, τη φωτογραφία δρόμου. Από εκεί και πέρα, τον πρώτο και τελευταίο λόγο τον έχει ο θεατής: «Ολα εξαρτώνται», έχει πει, «από το τι προτίθεται να δει μέσα στην εικόνα και έτσι η αντίληψη διαφέρει από θεατή σε θεατή».
Ο δημοφιλής ανά τον κόσμο φωτογράφος, ο οποίος έχει τιμηθεί το 1987 με το μεγάλο βραβείο Guggenheim Fellowship, γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1935, όμως σε πολύ μικρή ηλικία μετοίκησε με τους γονείς του στο Μεξικό. Ηταν μόλις στα δεκατρία του όταν έπαιξε και χάιδεψε, για πρώτη φορά, μια μεταχειρισμένη μηχανή. Εκτοτε δεν την εγκατέλειψε ποτέ κι ας φωτογράφισε στην ενήλικη ζωή του με τις πιο τέλειες και μοντέρνες μηχανές.
Δεν υπήρξε στιγμή που να έχασε από τον ορίζοντά του την επαγγελματική και καλλιτεχνική του ιδιαιτερότητα, την οποία πάντοτε υπερασπίστηκε με φανατισμό και ακεραιότητα. Οταν, εν τούτοις, έφτασε η εποχή της αναγνώρισης, φρόντισε να απλώσει τα προστατευτικά του φτερά στους
νέους και παλαιούς ταλαντούχους φωτογράφους. Ετσι, το 1994, ίδρυσε την ιστοσελίδα www.zonezero.com, την οποία διευθύνει μέχρι σήμερα. Σ' αυτήν φιλοξενείται δουλειά 1.000 φωτογράφων απ' όλο τον κόσμο, ανεξαρτήτως καλλιτεχνικού θέματος, είδους και ύφους. Πρόκειται για μια ανοιχτή στον διάλογο ιστοσελίδα, που έχει θέσει ως σκοπό της όχι μόνον να έρθουν σε επαφή οι καλλιτέχνες μεταξύ τους, αλλά να τους γνωρίσει και το πολυπληθές φιλότεχνο κοινό της φωτογραφίας. Εχει υπολογιστεί ότι, μέσα σ' έναν χρόνο, έχει περισσότερους από 55 εκατ. επισκέπτες!
Πάντα στα χαρακώματα της πρωτοπορίας, είναι ο πρώτος φωτογράφος, ο οποίος δοκίμασε, το 1991, στο CD-ROM «Photograph to remember» να συνδυάσει εικόνα και ήχο. Είναι, επίσης, ιδρυτής και πρόεδρος του ιδρύματος «Pedro Meyer», που επιδιώκει να συμβάλει στη μελέτη, ερμηνεία και έρευνα της φωτογραφίας, στο πλαίσιο των νέων τεχνολογιών.
info: Η έκθεση, υπό την αιγίδα της πρεσβείας του Μεξικού, θα διαρκέσει ώς τις 24 Νοεμβρίου.
Ανοιχτή συζήτηση με τον φωτογράφο, στις 24 Νοεμβρίου (8 μ.μ.), στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης (Μασσαλίας 22).
Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή 12 - 9 μ.μ. και Σάββατο 10. 30 π.μ. - 2. 30 μ.μ.
ΠΗΓΗ: enet.gr