11 Μαρ 2013

Από τον Μιχελάκη (!) ήρθε η ερώτηση για την Διώρυγα της Κορίνθου


Βρε πώς αλλάζουν οι καιροί.....Σοβαρή ερώτηση για το ιστορικό κανάλι ετέθη απο βουλευτή εκτός Κορινθίας! Εν προκειμένω απο τον ...Γιάννη Μιχελάκη! 
Είναι και αυτό απο τις ιδιομορφίες των καιρών!

 Ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών....


 και Ανάπτυξης κατέθεσε ο βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Μιχελάκης με θέμα τη διαπλάτυνση της Διώρυγας της Κορίνθου.

Ο κ. Μιχελάκης κάνει λόγο για «μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί» αφού θα αυξήσει κατακόρυφα τον αριθμό των διελεύσεων, δίνοντας την ευκαιρία ακόμα και τουριστικής αξιοποίησής του.
 

Αναλυτικά:

Κατά γενική ομολογία το αντίδοτο στην κρίση που μαστίζει τη χώρα μας δεν μπορεί να είναι άλλο από την ανάπτυξη, η οποία θα πρέπει να γίνει άμεσα πράξη, ειδικά στους τομείς που η Ελλάδα παρουσιάζει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως ο τουρισμός και η ναυτιλία, με τους οποίους συνδέονται άρρηκτα οι θαλάσσιες μεταφορές.

Υπό το πρίσμα αυτό η αναβάθμιση της Διώρυγας της Κορίνθου, ενός από τα σημαντικότερα τεχνικά έργα που έγιναν ποτέ στη χώρα μας, μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης όχι μόνο για την ευρύτερη περιοχή του Ισθμού, αλλά και για το σύνολο της εθνικής μας οικονομίας.

Μάλιστα την ώρα που ο Πειραιάς αναβαθμίζεται σε βασικό διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, η ανάγκη εκσυγχρονισμού της Διώρυγας προβάλλει πιο επιτακτική από ποτέ.
Είναι προφανές ότι το λιμάνι του Πειραιά, ιδίως μετά την πρόσφατη συμφωνία των διεθνών κολοσσών Hewlett Packard και Cosco, εξελίσσεται σε βασικό κόμβο του ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και εδραιώνεται στο διεθνή χάρτη των παγκοσμίων μεταφορών, γεγονός που επιβάλλει την διευκόλυνση προσέγγισης των πλοίων μέσω του Ισθμού.

Επιπρόσθετα ο εκσυγχρονισμός της Διώρυγας θα αναβαθμίσει ιδιαίτερα και το λιμάνι της Πάτρας, καθώς θα καταστεί δυνατή η προσέγγιση πλοίων σε αυτό, τα οποία σήμερα λόγω μεγέθους αδυνατούν να διέλθουν από τη Διώρυγα.  
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Διώρυγα της Κορίνθου είναι ένας κόμβος εξαιρετικής σημασίας για τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, καθώς αποτελεί τη συντομότερη και ασφαλέστερη δίοδο για τα πλοία με προέλευση ή προορισμό από τη μία πλευρά τα λιμάνια του Ιονίου, της Αδριατικής και της Νότιας Ιταλίας και από την άλλη της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.


Η διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα μειώνει την απόσταση από Πάτρα προς Πειραιά έως και 200 ναυτικά μίλια συγκριτικά με τον περίπλου της Πελοποννήσου, με προφανές όφελος την σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και καυσίμων και τη πλεύση σε πιο ασφαλή ύδατα σε σχέση με τις κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούν νότια της Πελοποννήσου κατά τη χειμερινή περίοδο.

Όμως ο τεχνικός άθλος της διάνοιξης του Ισθμού της Κορίνθου στα τέλη του 19ου αιώνα, είναι φυσικό να έχει σήμερα, 120 χρόνια μετά τα εγκαίνιά του, ανάγκη όχι μόνο επισκευής, αλλά και προσαρμογής στα νέα δεδομένα της σύγχρονης ναυτιλίας.

Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σταθερή μείωση των διελεύσεων εξαιτίας αφ’ ενός της διαρκώς αυξανόμενης ναυπήγησης πλοίων νέας τεχνολογίας με μεγαλύτερες διαστάσεις και αφ’ ετέρου λόγω της φθοράς που έχει υποστεί το έργο.

Είναι προφανές ότι ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός εμπορικών πλοίων και κρουαζιερόπλοιων, που θα μπορούσε να επωφεληθεί από το διάπλου της Διώρυγας, αδυνατεί να το πράξει λόγω του μεγαλύτερου πλάτους ή βυθίσματος σε σχέση με τα αντίστοιχα επιτρεπόμενα όρια της Διώρυγας.  

Υπό το πρίσμα αυτό προτείνεται βάσει σχετικών μελετών η διαπλάτυνση της Διώρυγας κατά 25 μέτρα και η εκβάθυνσή της κατά 3 μέτρα, ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η διέλευση πλοίων ακόμη μεγαλύτερου μεγέθους, κάτι που εκτιμάται ότι θα ανεβάσει τον αριθμό των ετήσιων διελεύσεων από τις 10.000 στις 18.000 και θα αυξήσει τα ετήσια έσοδα διέλευσης από τα 5.000.000 στα 15.000.000 ευρώ, δηλαδή σε ποσοστό 200%.  

Το εν λόγω έργο προβλέπεται να διαρκέσει τουλάχιστον δύο χρόνια δίνοντας δουλειά σε μεγάλο αριθμό εργαζομένων, ενώ είναι σε θέση να εξασφαλίσει πολλαπλασιαστικά οφέλη και για την τοπική κοινωνία, καθώς η ανταποδοτικότητα της μεγάλης αυτής επένδυσης μπορεί να αυξηθεί μέσω της κατασκευής συνοδευτικών έργων, όπως η δημιουργία μαρίνων, η ανάδειξη του Αρχαίου Δίολκου και η ανάπλαση του παράκτιου χώρου με ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήματα και άλλες εγκαταστάσεις.


Στο πλαίσιο αυτό η Διώρυγα, μετά τα απαραίτητα βελτιωτικά έργα, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ακόμη και ως τουριστικό αξιοθέατο και ο διάπλους της να συμπεριληφθεί σε τουριστικά πακέτα.

Σε κάθε περίπτωση η Διώρυγα χρειάζεται άμεσα επισκευή, δεδομένου ότι βρίσκεται σε μία περιοχή με έντονη σεισμική δραστηριότητα, ενώ παράλληλα σημειώνονται συχνά καταπτώσεις των τοιχωμάτων, εξαιτίας της αποσάρθρωσης των πετρωμάτων, της υγρασίας και των ριζών των φυτών. 

 


Όμως εκτός από τα προαναφερθέντα θετικά οικονομικά αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να επιφέρει η αύξηση των διελεύσεων, είναι προφανές ότι η εξοικονόμηση στο χρόνο και τη δαπάνη μεταφοράς των προϊόντων, θα μειώσει το τελικό κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, ενισχύοντας την κατανάλωση και προκαλώντας σειρά θετικών αλληλεπιδράσεων στην οικονομία.

Άλλωστε αποτελεί κοινό τόπο ότι οι επενδύσεις στις υποδομές των μεταφορών συνεισφέρουν καθοριστικά στη μείωση του κόστους και με τον τρόπο αυτό είναι σε θέση να συμβάλλουν ουσιαστικά στον εθνικό στόχο της ανάπτυξης.

Επειδή το μεγάλο έργο της διαπλάτυνσης και εκβάθυνσης μπορεί να προσφέρει σημαντική αναπτυξιακή πνοή, όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή της Διώρυγας, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα,

Επειδή η προσαρμογή της Διώρυγας στις σύγχρονες ανάγκες της ναυσιπλοΐας, είναι σε θέση να δώσει μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη του τουρισμού και της ναυτιλίας και να αναβαθμίσει γεωστρατηγικά τη χώρα μας,
    
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί :

Ποια είναι η θέση σας για το εν λόγω ζήτημα ;

Τι σκοπεύετε να πράξετε για την αξιοποίηση της μεγάλης αναπτυξιακής ευκαιρίας, την οποία προσφέρει η αναβάθμιση της Διώρυγας της Κορίνθου ;