29 Δεκ 2010

Υπουργικό Συμβούλιο: Τη δημιουργία υπερ-ινστιτούτου εκπαιδευτικής πολιτικής παρουσιάζει η Υπουργός Παιδείας



Κατάργηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και δημιουργία νέου «υπερ-Οργανισμού» για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των πολιτικών του υπουργείου Παιδείας στον τομέα της εκπαίδευσης παρουσιάζει σήμερα το μεσημέρι στο Υπουργικό Συμβούλιο η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου. Πρόκειται.. για το νέο Εθνικό Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο θα προκύψει από την ενσωμάτωση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας, τον Οργανισμό Επιμόρφωσης και το Ινστιτούτο Ομογένειας και Διαπολιτιστικής Εκπαίδευσης.
Στόχος της κυρίας Διαμαντοπούλου είναι τον πρώτο μήνα του νέου χρόνου να έχει ψηφιστεί το σχετικό νομοσχέδιο, ενώ υπολογίζεται ότι από την ενοποίηση των τεσσάρων φορέων και τη «μετακόμισή» τους στο κεντρικό κτίριο του υπουργείου Παιδείας στο Μαρούσι θα εξοικονομηθούν περίπου 4 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ακόμη καταργείται ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) και οι αρμοδιότητες και το προσωπικό του περνούν επίσης στο υπουργείο Παιδείας.

Με το νομοσχέδιο αυτό τίθενται τα θεμέλια για τον ορθολογικό εκσυγχρονισμό των επιστημονικών οργάνων που υποστηρίζουν το υπουργείο Παιδείας στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής. Ο στόχος επιδιώκεται να επιτευχθεί με την ίδρυση ενός νέου φορέα στον οποίο μεταβιβάζονται οι κύριες αρμοδιότητες τεσσάρων φορέων που λειτουργούσαν ως τώρα με αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και οι οποίοι καταργούνται: το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας, το Ινστιτούτο Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.

Ο νέος φορέας

Ο νέος φορέας θα έχει υπόσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου για να συνδυάζει την ασφάλεια και το κύρος του δημόσιου φορέα με την ευελιξία του ιδιωτικού και με επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο που ορίζεται από τον υπουργό Παιδείας. Για το πρόσωπο που θα οριστεί στη θέση του προέδρου απαιτείται γνώμη/έγκριση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής. Ο φορέας έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα και καταρτίζει το πρόγραμμα των εργασιών του προσδιορίζοντας και τις εστιάσεις του με βάση είτε ερωτήματα του υπουργού Παιδείας είτε αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του.

Στις αρμοδιότητες του φορέα ανήκει,χωρίς κανέναν περιορισμό ,ό,τι άμεσα ή έμμεσα διαμορφώνει, τροποποιεί ή με οποιονδήποτε τρόπο επηρεάζει τον χαρακτήρα, τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των σχολείων της πρώτης και της δεύτερης βαθμίδας γενικής ή τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Μεταβατική φάση


Δεν αλλάζει τίποτε στην υπηρεσιακή, μισθολογική και συνταξιοδοτική κατάσταση του προσωπικού των φορέων. Με τις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου διασφαλίζεται η απρόσκοπτη ένταξη του υπηρετούντος και στους τέσσερις φορείς επιστημονικού προσωπικού στον νέο φορέα και ρυθμίζονται οι όροι συνέχισης της απασχόλησης του αντίστοιχου διοικητικού προσωπικού χωρίς απώλεια των δικαιωμάτων του.

Ερευνητικό, ψηφιακό, εκδοτικό έργο

Βασικός άξονας του Νέου Σχολείου είναι ο ψηφιακός. Η ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών εκπαιδευτικού περιεχομένου έχουν δημιουργήσει την ανάγκη μιας ενιαίας και αποδοτικής διαχείρισής τους. Το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) εξελίσσεται στον βασικό κόμβο συνολικών ψηφιακών εφαρμογών και μέσων στην εκπαίδευση.
Με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου η αποστολή αυτή ανατίθεται σε νέο φορέα, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με έδρα την Πάτρα, και αναβαθμίζεται στον κεντρικό τεχνολογικό πυλώνα υποστήριξης τόσο των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων όσο και της εκπαίδευσης.

Σημεία αναφοράς τα πειραματικά σχολεία

Το σχέδιο για την αναβίωση των πρότυπων-πειραματικών σχολείων περιλαμβάνεται επίσης στα θέματα που θα συζητηθούν σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο. Οπως αναφέρει η σχετική πρόταση του υπουργείου Παιδείας, προχωρεί άμεσα η αναμόρφωση των πειραματικών και προτύπων σχολείων σε «κυψέλες αριστείας και εφαρμογής πειραματικών εκπαιδευτικών πολιτικών». Συγκεκριμένα και όπως αναφέρει το κείμενο που θα συζητηθεί αύριο: «Τα πειραματικά-πρότυπα σχολεία μπορούν να αποτελέσουν εργαστήρια ανασυγκρότησης της ελληνικής εκπαίδευσης, που έχει ξεκινήσει με την καθιέρωση του Νέου Σχολείου και των συναφών δράσεων που το συνοδεύουν. Να γίνουν σημεία αναφοράς για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία. Να καταστούν κέντρα παραγωγής και διάχυσης καλών πρακτικών, που θα αποτελούν για τα υπόλοιπα σχολεία προτάσεις και όχι συνταγές επιτυχίας. Να γίνουν σχολεία αναφοράς ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου, με στόχο την προώθηση της αριστείας σε όλους τους τομείς και σε όλα τα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Να λειτουργήσουν με πρωτοβουλίες, ελευθερία επιλογών και συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων παραγόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Να αποτελέσουν τις εστίες που θα κινητοποιούν τις υπάρχουσες δυνάμεις στον εκπαιδευτικό χώρο, προσφέροντας τελικά την επαγγελματική ικανοποίηση, που τόσο πολύ έχουν στερηθεί για χρόνια οι εκπαιδευτικοί μας. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αυτές ακριβώς τις ανάγκες έρχεται να ικανοποιήσει».
το βήμα on line