Μαρίνα Αλεξανδρή
«Το σχολικό μάθημα δεν είναι διάλεξη, είναι σχέση αλληλεπίδρασης.
Και η σχολική τάξη δεν είναι χώρος συνεδρίου, είναι χώρος συλλογικής μάθησης μέσα από την ελεύθερη έκφραση - μέσα ακόμη κι από τα λάθη».
Με αυτή την παρατήρηση έμπειρος εκπαιδευτικός (και, μάλιστα, προερχόμενος από την ιδιωτική εκπαίδευση) δίνει ίσως την επιτομή και την ουσία των ισχυρότατων αντιδράσεων στην τροπολογία Κεραμέως για το «Big Brother στα σχολεία», την βιντεοσκόπηση δηλαδή των μαθημάτων με πρόσχημα την επιδημία.
Με την τροπολογία, η οποία κατατέθηκε και ψηφίστηκε σχεδόν εν κρυπτώ το βράδυ της Παρασκευής στο νομοσχέδιο για την… μεταναστευτική πολιτική, ανοίγει ένα ακόμη σκληρό κοινωνικό μέτωπο για την κυβέρνηση, που, αυτή την φορά, βρίσκει απέναντί της και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Το υπουργείο Παιδείας για να στηρίξει την τροπολογία, επικαλείται τις έκτακτες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία και υποστηρίζει, ότι το μάθημα θα βιντεοσκοπείται μεν, αλλά δεν θα αποθηκεύεται και θα διευκολύνει τα παιδιά που αδυνατούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, λόγω ιατρικών λόγων γα παράδειγμα, επειδή δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο, γιατί ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, είτε έχουν ευπαθή άτομα στην οικογένειά τους. Ειδικότερα με τη ρύθμιση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση προβλέπεται η δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση επιδημικής νόσου και «για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη».
Όμως, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ρύθμιση που ανοίγει άκρως επικίνδυνες πρακτικές, τόσο σε ότι αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, όσο και αυτή καθαυτή την ουσία της διδακτικής και σχολικής λειτουργίας.
Η ΟΛΜΕ (η πλειοψηφία της οποίας μάλιστα ελέγχεται από την ΔΑΚΕ), η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Ελλάδας, ακαδημαϊκοί και η αξιωματική αντιπολίτευση τάσσονται κατηγορηματικά κατά της βιντεοσκόπησης του μαθήματος, για την οποία, κατ΄αρχάς, παραμένει αμφίβολο εάν υπάρχει νομική βάση.
Ήδη η ΟΛΜΕ ανακοίνωσε, ότι θα κινηθεί νομικά κατά της τροπολογίας, ενώ έγκυροι νομικοί επισημαίνουν, ότι πολύ δύσκολα μπορεί να σταθεί η βιντεοσκόπηση εργασιακής και μαθησιακής δραστηριότητας, χωρίς τουλάχιστον να υπάρχει η συγκατάθεση και η σύμφωνη γνώμη των διδασκόντων και των διδασκόμενων.
Από την πλευρά της η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδος προειδοποιεί, ότι η τροπολογία «είναι άκρως αντιπαιδαγωγική. Δεν υπάρχει καμία δικλείδα ασφαλείας, ότι το μάθημα δεν θα καταγράφεται, αφού δεν μπορεί να ελεγχθεί από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Θεωρούμε, ότι θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στην εκπαιδευτική συμπεριφορά και στην ψυχολογία των μαθητών. Ουσιαστικά το υπουργείο Παιδείας υποβαθμίζει την ήδη υποβαθμισμένη εκπαίδευση που έχουν σήμερα τα παιδιά μας μετατρέποντας τα σχολικά μαθήματα σε «big brother».
Το θέμα προκαλεί και μετωπική αντιπαράθεση του υπουργείου Παιδείας με την αξιωματική αντιπολίτευση, με τον ΣΥΡΙΖΑ να τονίζει, ότι «οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες.
Δεν πρόκειται για «καινοτομία», αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο». Επίσης ο τομεάρχης και η αναπληρωτής τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης και Μερόπη Τζούφη ζήτησαν την άμεση απόσυρση της τροπολογίας, η οποία, όπως επισημαίνουν «διαρρηγνύει την παιδαγωγική σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών».
Η απάντηση της Νίκης Κεραμέως πυροδοτεί περαιτέρω την πολιτική ένταση και εγείρει ερωτήματα για την σκοπιμότητα της απόφασης, καθώς η υπουργός Παιδείας επαναλαμβάνει τις συνήθεις κατηγορίες περί «λαϊκισμού», κατά του ΣΥΡΙΖΑ και επικαλείται την… «ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση» χωρίς να δίνει απαντήσεις επί της ουσίας.
ΠΗΓΗ: tvxs.gr