19 Απρ 2011

Χ. Κασίμης: Ας μιλήσουμε με πραγματικούς αριθμούς!


Πολλά γράφτηκαν και ειπώθηκαν εντός και εκτός της αίθουσας του Δημοτικού Συμβουλίου για τον Προϋπολογισμό του Δήμου Κορινθίων για το 2011. Πολλά που κατασκευάζουν μιαν εικονική πραγματικότητα για την οικονομική κατάσταση του Δήμου και οδηγούν στην στρεβλή ανάγνωσή της.
Είχαμε πολλές φορές προειδοποιήσει...
στο παρελθόν, τόσο για το περίφημο υπόλοιπο του Δήμου, όσο και για τη ανάγκη να ξεκινήσει μια  σοβαρή συζήτηση για τα οικονομικά του Δήμου. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε. Ούτε οι θεσμικοί και πολιτικοί παράγοντες, ούτε  τα τοπικά ΜΜΕ.
Έτσι επικράτησε η εικόνα ενός ισχυρού οικονομικά Δήμου η οποία ενίσχυσε την εκλογική νίκη του κ. Α. Πνευματικού. Σήμερα επιχειρείται και πάλι η δημιουργία μιας αντίστοιχης εικόνας από την Δημοτική Αρχή και από τα φιλικά (ή και από τα αδιάφορα για την ουσία του θέματος) τοπικά ΜΜΕ. Της εικόνας ενός Δήμου ο οποίος, παρά την κρίση,  αυξάνει το ύψος του Προϋπολογισμού του!
Είναι όμως έτσι στ’ αλήθεια;
Πόσο πραγματική είναι η αύξηση του Προϋπολογισμού του Δήμου;
Διατύπωσα κάποιες αρχικές παρατηρήσεις στην συζήτηση για τον Προϋπολογισμό παρά το γεγονός ότι ο χρόνος που δόθηκε για τη μελέτη του,  ήταν περιορισμένος.
Ο Προϋπολογισμός είναι επί της ουσίας συρρικνωμένος και όχι αυξημένος.
Ας πάρουμε τα πράγματα ξανά από την αρχή. Επαίρεται η δημοτική αρχή ότι ο Προϋπολογισμός αυξήθηκε από 75 εκατ. περίπου το 2010 σε 79.737 εκατ. το 2011 και ότι αυτό είναι μεγάλη επιτυχία.
Αν και η αύξηση του Προϋπολογισμού από μόνη της δεν είναι το κριτήριο, γιατί σημασία έχει η εκτέλεση του Προϋπολογισμού και ο τελικός απολογισμός, τα δεδομένα αποκαλύπτουν μιαν άλλη πραγματικότητα:
Στον ‘αυξημένο’ Προϋπολογισμό του 2011 έχουν προστεθεί στα έσοδα:
•    η μισθοδοσία των υπαλλήλων που μετατάχθηκαν από την Νομαρχία και τα μισθώματα από τις μεταφορές των μαθητών (σύνολο 1,685 εκατ. περίπου) και
•    οι προνοιακές ενισχύσεις (9,5 εκατ. περίπου).
 Δηλαδή ένα σύνολο 11,185 εκατ.

 Έχουν εγγραφεί ως έσοδα επίσης:
•    1,1 εκατ. από τον ‘Θησέα’, που όλοι ξέρουμε ότι δεν θα εισπραχθεί,
•    0,5 εκατ. ‘εισφορές λόγω ένταξης ή επέκτασης πολεοδομικών σχεδίων’,
•    1,245 εκατ. για ‘εκποίηση ακίνητης περιουσίας’,
•     μια αύξηση  4,304 εκατ. (6,710 εκατ. από 2,406 το 2010) από τις ‘προσαυξήσεις και πρόστιμα’
που μας δίνουν ένα νέο σύνολο 7.149 εκατ. (των οποίων βέβαια οι εισπράξεις αμφισβητούνται έντονα στο 2011) και διαμορφώνουν μαζί με τα προηγούμενα 11.185 εκατ. μια συνολική προσθήκη στον Προϋπολογισμό του 2011 της τάξης των 18.334 εκατ.
Συνεπώς,  αν αφαιρέσουμε αυτό το ποσό από τον Προϋπολογισμό των 79,737 εκατ. θα είμαστε σε ένα ποσό των 61,403 εκατ. (79,737-18,334), που συγκριτικά με τον Προϋπολογισμό των 75 εκατ. του 2010 πλησιάζει μια πραγματική μείωση της τάξης του 20% περίπου.
Και αυτό γίνεται  αμέσως αντιληπτό αν κανείς δει την μείωση των επιχορηγήσεων (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, ΘΗΣΕΑΣ, ΕΕ κλπ) που έχουν συρρικνωθεί  στο 38% του ποσού του 2010 (στα 5,636 εκατ. από 14,730 εκατ.) αλλά και την κατά περίπου 60% μείωση των Έκτακτων Εσόδων (στα 14,821 εκατ. από 34,183 το 2010).
Δεν είναι όμως μόνο αυτά! Το πολυδιαφημισμένο, προεκλογικά,  «υπόλοιπο» προβλέπεται να πέφτει στα 7,67 εκ. για το 2011 ενώ οι οφειλές φαίνεται ότι πλησιάζουν τα 7 εκατ. και οι εκκρεμότητες με τα συνεχιζόμενα έργα καλά κρατούν. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι αυτή την φορά δεν αμφισβητήθηκε η κριτική μου για το περίφημο «υπόλοιπο», ούτε η αναφορά μου στο πλασματικό του μέγεθος.
Άρα, μιλάμε για σημαντική, ουσιαστική μείωση του Προϋπολογισμού που είναι και  αποτέλεσμα της μνημονιακής πολιτικής που προβλέπει  τη συρρίκνωση των δαπανών για την  Τοπική Αυτοδιοίκηση και η οποία μείωση,  προβλέπεται να φτάνει τα 500 εκατ. κάθε έτος, μέχρι το 2013. (Σ’ αυτό προστίθεται σήμερα και η ανακοίνωση της κυβέρνησης για το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα για την οικονομία, όπου σημειώνεται ότι πέραν του ποσού αυτού, η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να ‘συνεισφέρει’ στα κρατικά ταμεία άλλα 600 εκατ. ευρώ από αυξήσεις στα τέλη και άλλες πηγές εσόδων).
Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Η Δημοτική Αρχή αρνείται να ομολογήσει δημόσια αυτή την πραγματικότητα, να συζητήσει διεξοδικά, με σοβαρότητα τον Προϋπολογισμό και να ιεραρχήσει με διαφάνεια τις προτεραιότητες του Δήμου στις νέες συνθήκες. Έτσι  από την μια κομπάζει με άκρατη φιλαρέσκεια για την αύξηση του Προϋπολογισμού και από την άλλη προειδοποιεί ότι το 2011 θα είναι μια δύσκολη χρονιά.  Θα την υποστεί όμως, μα πάνω απ’ όλα θα την υποστούν οι πολίτες.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ και στο ρόλο των τοπικών  ΜΜΕ σ’ αυτό το, συχνά αντιφατικό παιχνίδι εντυπώσεων. Όμως αυτή η πολιτική υποκρισία δεν οδηγεί πουθενά. Έχει φέρει την χώρα εδώ που βρίσκεται και απαιτείται αλλαγή πλεύσης και νοοτροπίας από όλους μας.
Χαράλαμπος Κασίμης