23 Μαρ 2011

Η ομιλία και οι δεσμεύσεις Μπεγλίτη για το λιμάνι


Βασικός εισηγητής στην ημερίδα για το λιμάνι ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής άμυνας Πάνος Μπεγλίτης μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής:

"Το θέμα δε δημιουργήθηκε από παρθενογένεση. Το θέμα δεν είναι σημερινό. Το θέμα αυτό δε γεννήθηκε με μία εκδήλωση. Είναι ένα θέμα που έχει τη χρονική.. του διαδρομή. Είναι ένα θέμα που έχει συγκινήσει και έχει κινητοποιήσει μέχρι σήμερα τους πολίτες της Κορίνθου, της Κορινθίας, τους φορείς, το Δήμαρχο και τη Δημοτική Αρχή, τους Δημάρχους και τις δημοτικές αρχές τα τελευταία χρόνια και βεβαίως και εμάς ως πολιτικούς .
Εγώ θα θυμίσω κυρίες και κύριοι, ότι το θέμα του λιμανιού της Κορίνθου ανέβηκε από άποψη ενδιαφέροντος στην επικαιρότητα της Κορινθίας, όταν συζητήσαμε στη Βουλή, εγώ ως βουλευτής αντιπολίτευσης το 2008, το γενικό χωροταξικό σχεδιασμό, τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό της πατρίδας μας. Με Υπουργό τότε του ΠΕΧΩΔΕ το Γιώργο Σουφλιά και συγχρόνως με τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό, ο κ. Σουφλιάς είχε φέρει προς συζήτηση στη Βουλή και τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, ανάμεσα στα οποία και το ειδικό χωροταξικό του τουρισμού.
Τα αναφέρω αυτά τα δύο γιατί είναι τα δύο κείμενα τα οποία τότε ενεκρίθησαν από την τότε πλειοψηφία στη Βουλή και τα οποία αναφέρονται στο λιμάνι της Κορίνθου. Βεβαίως είχε προηγηθεί μία Υπουργική Απόφαση του 2007, όπου χαρακτήριζε εθνικής σημασίας το εμπορικό λιμάνι της Κορίνθου.
Κάνω αυτή την μικρή ιστορική υπενθύμιση, γιατί πρέπει μέσα απ’ τη συζήτηση να βγάλουμε τη μεθοδολογία που θα ακολουθήσουμε. Γιατί πρέπει να δούμε από πού πρέπει να ξεκινήσουμε, έτσι ώστε να ξεδιπλώσουμε όλες τις πρωτοβουλίες μας, όλες τις ενδεχόμενα αναγκαίες πιέσεις, τις παραστάσεις, τα διαβήματα, προς την κεντρική κυβέρνηση, προς τα αρμόδια Υπουργεία, προς τους αρμόδιους συναδέλφους μου.
Γιατί πιστεύω, κυρίες και κύριοι, ότι  αφετηρία και κέντρο του όλου μας προβληματισμού πρέπει να είναι ο εθνικός χωροταξικός σχεδιασμός. Με βάση το νέο εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό, με βάση τις αλλαγές που θα επιφέρουμε και θα επιφέρει η αρμόδια Υπουργός, θα αλλάξει και ο χαρακτήρας του λιμανιού της Κορίνθου.
Άρα, ξεκινάμε από τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό για να δώσουμε το νέο αναπτυξιακό χαρακτήρα στο λιμάνι. Για να φύγει από τον αμιγώς εμπορικό του χαρακτήρα, να αποκτήσει ένα δυναμικό αναπτυξιακό επιβατηγό και τουριστικό χαρακτήρα.
Αυτό το λέει στο άρθρο 6 το κείμενο που υπερψηφίστηκε τότε, το 2008 στη Βουλή, όπου αναφέρεται στον εμπορικό χαρακτήρα του λιμανιού της Κορίνθου και μάλιστα τότε είχε γίνει και ένας σχεδιασμός να συνδεθεί η παλιά σιδηροδρομική γραμμή, πολλοί από εσάς το γνωρίζουν καλά και το είχαμε συζητήσει-, να συνδεθεί μια εμπορική σιδηροδρομική γραμμή, για να μπορεί να συνδέεται με το λιμάνι και να μεταφέρει εμπορεύματα στο λιμάνι της Κορίνθου.
Αυτός ο σχεδιασμός πρέπει να πέσει, πρέπει να καταρριφθεί και θα καταρριφθεί. Ήδη, και μπορώ να σας το ανακοινώσω, συζητήσαμε στις γενικές κατευθυντήριες γραμμές το νέο εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό και τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, συμπεριλαμβανομένου αυτού για τον τουρισμό στο Υπουργικό Συμβούλιο. Την αρμοδιότητα την έχει αναλάβει ο συνάδελφος κ. Νίκος Σηφουνάκης, προς τον οποίο έχω ήδη υποβάλει και σχετικό υπόμνημα γύρω απ’ αυτό το θέμα.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι ο χαρακτήρας του λιμανιού θα αλλάξει στο νέο κείμενο που θα φέρουμε προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή και αυτό είναι δεδομένο πολιτικά και μπορώ να σας το πω με την πιο απόλυτη βεβαιότητα. Άρα, λοιπόν, η πρώτη αφετηρία είναι να ξεκινήσουμε από το χωροταξικό, να αλλάξουμε το χαρακτήρα, να δούμε την προοπτική  του λιμανιού στο μέλλον.
Δεν ήρθα για να κάνω καμιά κριτική στο παρελθόν. Σέβομαι όλους, σέβομαι τους σχεδιασμούς τους, αν και πιστεύω ότι ήταν ατυχείς οι σχεδιασμοί όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος για την πόλη της Κορίνθου, σχεδιασμοί του παρελθόντος οι οποίοι ουσιαστικά στέρησαν απ’ την πόλη την αναπτυξιακή της πνοή και αντίθετα δημιούργησαν τεράστια προβλήματα πολεοδομικά, οικιστικά, περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά.
Μην ξεχνάμε δυστυχώς ότι το λιμάνι της Κορίνθου βρίσκεται στην καρδιά του οικιστικού, πολεοδομικού, οικονομικού και κοινωνικού ιστού της πόλης, δίχως έργα υποδομής που θα μπορούσαν να αποφορτίσουν αυτή την πίεση που δέχεται η πόλη μας, την πίεση που δημιουργεί ο εμπορικός χαρακτήρας του λιμανιού, ο εμπορευματικός χαρακτήρας του λιμανιού.
Κυρίες και κύριοι, είναι γεγονός ότι μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλές προσπάθειες. Συμφωνώ όμως απόλυτα με τον κ. Σαραντάκο ότι οι προσπάθειες πρέπει να συντονιστούν, γιατί είναι μια υπόθεση που αφορά σε όλη την Κορινθία, που αφορά στην πόλη της Κορίνθου βεβαίως, αλλά αφορά την ανάπτυξη, το μέλλον όλης της Κορινθίας.
Άρα, θεωρώ και συμμετέχω σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια. Θεωρώ ότι είναι αναγκαίο ,χωρίς εσωτερικές συγκρούσεις, χωρίς να θυμηθούμε τις συγκρούσεις του παρελθόντος γύρω απ’ αυτό το θέμα, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας σε τοπικό επίπεδο, να συντονιστούμε με τους τοπικούς φορείς, με τη δημοτική αρχή, με το Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο, πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές δυνάμεις του τόπου, να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της περιοχής μας.
Αλλά πρέπει να κινητοποιηθούμε όλοι μαζί. Όχι κατακερματισμένα. Όπως έγινε πάρα πολλές φορές στο πρόσφατο παρελθόν. Όχι κομματιαστά. Δε διεκδικεί κανείς μας την ηρωική ανάδειξη του ζητήματος του λιμανιού. Το λιμάνι ανήκει σε όλους, αφορά όλους, αφορά, όπως σας είπα, την ανάπτυξή μας. Άρα, θεωρώ ότι πρέπει να μεγιστοποιήσουμε το ειδικό διαπραγματευτικό βάρος, το βάρος πίεσης πάνω στην κεντρική κυβέρνηση, πάνω μας δηλαδή, πάνω στους Υπουργούς, έτσι ώστε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες.
Μέχρι Μάιο – Ιούνιο, όπως μας ανακοίνωσε ο κ. Σηφουνάκης, θα φέρει στη Βουλή το νέο εθνικό χωροταξικό και τα επιμέρους ειδικά χωροταξικά, συμπεριλαμβανομένου και τα περιφερειακά χωροταξικά σχέδια που αφορούν τις 13 μεγάλες περιφέρειες με βάση τον «Καλλικράτη».
Το λέω επίσης, κυρίες και κύριοι αυτό, γιατί η αρμοδιότητα βρίσκεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής. Ασφαλώς μία αρμοδιότητα επιμέρους έχει το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, αλλά εάν κανείς δει μια πορεία των τελευταίων 2-3 χρόνων, θα δούμε ότι το Υπουργείο είτε Εμπορικής Ναυτιλίας με την παλιά του ονομασία, είτε με την καινούργια ονομασία ως Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, κρατάει μια στάση, λόγω και έλλειψης αρμοδιοτήτων,  που δεν μας βοηθάει και χάνουμε χρόνο.

Δεν πρέπει να χάσουμε άλλο χρόνο. Δεν μπορούμε να αναθέτουμε στη μία ή στην άλλη επιτροπή να κάνει σχεδιασμούς για κάτι που είναι απόλυτα ξεκάθαρο και νομίζω συμφωνούμε όλοι μεταξύ μας, ότι το λιμάνι για μας έχει χαρακτήρα τουριστικό επιβατηγό.
Εμένα θα μου επιτρέψετε να πω, με πολλούς από εσάς το έχω συζητήσει, ότι θα διαφωνήσω με τον συμπληρωματικό εμπορευματικό του χαρακτήρα και θα σας εξηγήσω γιατί. Με το Δήμαρχο και με πολλούς από εσάς το έχω συζητήσει. Η άποψή μου είναι ότι πρέπει να έχει αμιγώς επιβατηγό και τουριστικό χαρακτήρα.
Για τον εμπορευματικό χαρακτήρα για τον οποίο μιλούσαμε μέχρι σήμερα, μπορούμε με φαντασία και με όραμα να δούμε εναλλακτικές λύσεις. Όχι την εναλλακτική λύση π.χ. που ανέθετε η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, να μελετηθεί από την αρχή, από μηδενική βάση ένα νέο εμπορικό λιμάνι στην Κόρινθο. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει όχι λόγω μόνο της οικονομικής συγκυρίας και της δημοσιονομικής κρίσης. Δε φτιάχνεται ένα λιμάνι από τη μια στιγμή στην άλλη. Ένα λιμάνι και εμπορικό έχει τεράστιο κόστος.
Και απ’ την άλλη πλευρά, θα είναι κατά την άποψή μου, και τη θέτω στην κοινή σας κρίση, σπατάλη πόρων σε μια περίοδο που έχουμε αναγκαία υποδομή που θα μπορούσαμε να τη διευρύνουμε, όπως είναι το λιμάνι του Κιάτου, υπό την προϋπόθεση βέβαια των αναγκαίων αλλαγών, παρεμβάσεων, υποδομών, συγκοινωνιακών που χρειάζονται στο λιμάνι του Κιάτου.
Άρα, Κόρινθος και Κιάτο πρέπει να δούμε τη συμπληρωματική δυναμική αυτών των δύο λιμανιών της Κορίνθου με τον τουριστικό επιβατικό του χαρακτήρα, κατά την άποψή μου του Κιάτου με έναν εμπορευματικό μεταφορικό χαρακτήρα. Πρέπει να βγούμε και λίγο έξω απ’ τα στενά όρια, τα γεωγραφικά όρια της Κορίνθου, να αναδείξουμε την ευρύτερη δυναμική, την προστιθέμενη αξία που έχει η Κορινθία. Και η Κόρινθος, κατά την άποψή μου, έχει κάθε συμφέρον να αναζητήσει συνέργειες με το Κιάτο και με τις υποδομές του Κιάτου, στη συγκεκριμένη περίπτωση με το λιμάνι του Κιάτου.
Άρα, δεν μπορούμε, κατά την άποψή μου, να αναζητάμε μέσα από Επιτροπές, άλλοτε αρμόδιες και άλλοτε αναρμόδιες, νέες μελέτες. Όχι μόνο γιατί θα εξαντλήσουμε τους πόρους και οι πόροι είναι πολύτιμοι και δεν υπάρχουν, αλλά και θα χάσουμε όπως σας είπα πολύτιμο χρόνο με επιτροπές οι οποίες δεν έχουν καμιά ουσιαστικά αρμοδιότητα.
Εγώ πραγματικά, και θέλω να το πω με πάρα πολύ ειλικρίνεια, βλέποντας απαντήσεις του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων και της αρμόδιας Επιτροπής, της λεγόμενης Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, πιστεύω ότι αν συνεχίσουμε σε αυτό το δρόμο θα χάσουμε χρόνο και δεν έχουμε καθόλου περιθώριο για πρόσθετο χάσιμο χρόνου.
Πρέπει να αλλάξουμε το χαρακτήρα του λιμανιού μέσα από τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό και το σχεδιασμό του τουρισμού και αμέσως μετά να ξεκινήσουμε μια προσπάθεια, με πρωτεύοντα το ρόλο της δημοτικής αρχής, να πάρουμε – αν και μπορούμε να το κάνουμε από τώρα και έρχομαι σε αυτό που είναι το δεύτερο μεγάλο θέμα – υπό τη δημοτική αρχή, υπό την αρμοδιότητα της δημοτικής αρχής, το Λιμενικό Ταμείο.
Και εδώ, κατά την άποψή μου, έχουμε χάσει χρόνο. Όχι το χρόνο του «Καλλικράτη», γιατί ο «Καλλικράτης» θυμίζω και το γνωρίζουν οι αυτοδιοικητικοί μας, προβλέπει ρητά, έχει ρητή ρύθμιση ότι τα λιμενικά ταμεία περιέρχονται στην αρμοδιότητα των νέων καλλικρατικών δήμων. Εγώ θα πήγαινα λίγο πιο πίσω, για να δούμε ότι υπήρχε ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο είτε δεν αξιοποιήσαμε όπως έπρεπε, είτε τελικά χαθήκαμε μέσα σε μια γραφειοκρατία και δεν είδαμε τη σημασία που έχει αυτό το θεσμικό πλαίσιο.
Υποστηρίζω και πολλοί από εσάς το γνωρίζουν, ότι ακόμα και αν δεν υπήρχε η σχετική ρύθμιση στον «Καλλικράτη», μπορούσαμε να πάρουμε και να καταστήσουμε δημοτικό το λιμενικό ταμείο. Έχουμε το Προεδρικό Διάταγμα 201 του 2001, έχουμε τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, έχουμε την απόφαση του τότε Υπουργού Εσωτερικών Προκόπη Παυλόπουλου, που ουσιαστικά υιοθετεί τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Και τώρα επιπρόσθετα, ενισχυτικά, έχουμε και τη σχετική ρύθμιση στο νόμο για τον «Καλλικράτη». Πρέπει άμεσα να προχωρήσουμε στη σύσταση δημοτικού λιμενικού ταμείου όπως προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο. Άμεσα. Εγώ θα έλεγα άμεσα να συγκροτηθεί Διοικητικό Συμβούλιο του δημοτικού λιμενικού ταμείου.

Μην περιμένουμε να υπάρξει Προεδρικό Διάταγμα για να καταργήσει το κρατικό λιμενικό ταμείο. Άμεσα και αυτό επίσης πρέπει να το κάνουμε, γιατί κατά την άποψή μου φορέας διαχείρισης του λιμανιού υπό το νέο του χαρακτήρα πρέπει να είναι ο δήμος, πρέπει να είναι η δημοτική αρχή. Μέσα από το δημοτικό λιμενικό ταμείο, με τη μορφή που θα πάρει και βεβαίως ενδεχομένως και αυτό είναι προς συζήτηση, με την τοπική κοινωνία, με τους οικονομικούς φορείς, με τη συμμετοχή γιατί όχι και πολλών άλλων δυναμικών παραγόντων της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, του Εμπορικού Συλλόγου, του Επιμελητηρίου, των επιχειρηματιών, να δημιουργήσουμε ένα δυναμικό δημοτικό λιμενικό ταμείο, ως φορέα και διαχειριστή του λιμανιού της Κορίνθου.
Φίλες και φίλοι,  νομίζω ότι έκανα κατάχρηση της φιλοξενίας. Έπρεπε όμως να επισημάνουμε ορισμένα πράγματα και τα οποία θεωρώ αναγκαία με απόλυτη ειλικρίνεια, για τη συζήτησή μας και κυρίως για τη διαμόρφωση των αναγκαίων δράσεων και πρωτοβουλιών που πρέπει να ληφθούν την επόμενη περίοδο.
Θέλω και τελειώνω με αυτό, δε θα διεκδικήσουμε και προσωπικά δε διεκδικώ καμία «δάφνη» πολιτική από αυτή την υπόθεση. Θέλω να συμμετέχω ως ενεργός πολίτης, συγκυριακά ως πολιτικός, κυρίως όμως ως ενεργός πολίτης σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια της πόλης μας και του νομού μας, για την ανάπτυξή του. Για την ανάπτυξη και του λιμανιού, για την ανάπτυξη της πόλης μας.
Όλοι μαζί, πέρα και πάνω από διαχωριστικές γραμμές και πολιτικές γραμμές, έχουμε κοινά συμφέροντα για την πόλη. Και νομίζω το κέρδος για την Κορινθία θα είναι αυτό, να βάλει ο καθένας από ένα λιθαράκι σε αυτή την κοινή, σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια.
Εμένα αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι, θα με βρείτε δίπλα, μέσα σε αυτή την προσπάθεια, διεκδικώντας, εάν έχουμε προβλήματα, αντιστάσεις, προσκρούουμε σε συμφέροντα ή σε γραφειοκρατικά εμπόδια. Ο στόχος είναι κοινός. Ο στόχος δεν είναι μόνο κυβερνητικός ή τοπικός ή δημοτικός. Είναι κορινθιακός. Και ως τέτοιο το συμμερίζομαι, τον υποστηρίζω και θα βοηθήσω στην υλοποίησή του. Ευχαριστώ πολύ. "