Λειτουργικά προβλήματα φέρεται να αντιμετωπίζει η ΕΛ.ΑΣ, λόγω οικονομικής κρίσης.
Στελέχη της διαμαρτύρονται ότι βασικές λειτουργικές ανάγκες καλύπτονται από απόρρητους λογαριασμούς, τα διαθέσιμα χρήματα ολοένα μειώνονται, πολλά οχήματα είναι ακινητοποιημένα λόγω βλάβης, ενώ κάθε δαπάνη πρέπει να περάσει από γραφειοκρατική διαδικασία έγκρισης.
Από τους απόρρητους λογαριασμούς της...
Αντιτρομοκρατικής και των ΕΚΑΜ καλύπτονται πλέον βασικές ανάγκες της ΕΛ.ΑΣ, ενώ τα οικονομικά προβλήματα σημαίνουν ότι μπορεί να μην υπάρξουν τα απαραίτητα κονδύλια για τις εκτός έδρας μετακινήσεις αστυνομικών ή τις μεταγωγές κρατουμένων. Την ίδια στιγμή, ακινητοποιημένα λόγω βλάβης είναι πολλά περιπολικά και το 20% των μοτοσικλετών της ομάδας ΔΙΑΣ.
Από τις αρχές του έτους κάθε δαπάνη άνω των 300 ευρώ πρέπει να ελέγχεται από την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών μέσα από χρονοβόρα διαδικασία, καθώς μεσολαβούν έως και 7 ημέρες για την έγκριση των πιστώσεων. Το θέμα είναι, τώρα, τι θα γίνει με έκτακτα κόστη, τα οποία εφόσον δεν έχουν πάρει έγκριση δεν καλύπτονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχει ακόμη εγκριθεί καμία από τις νέες δαπάνες για φέτος, λόγω οφειλών ύψους περίπου 18 εκατ. ευρώ της ΕΛ.ΑΣ. από το 2010, οι οποίες βρίσκονται στη φάση της «τελικής τακτοποίησης».
Παράλληλα δόθηκε διαταγή από το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. σε κάθε υπηρεσία να τοποθετηθεί «ενεργειακά υπεύθυνος» αστυνομικός, για να κλείνει τα φώτα και να γίνεται οικονομία στο ρεύμα, ενώ για λόγους οικονομίας κόβονται περίπου 1.000 υπηρεσιακά τηλέφωνα αστυνομικών υπηρεσιών. Όπως προκύπτει από τη σχετική ανάλυση δαπανών, η ΕΛ.ΑΣ. καταβάλλει ετησίως 10 εκατ. ευρώ στον ΟΤΕ, 6,8 εκατ. ευρώ στη ΔΕΗ, 700.000 ευρώ στην ΕΥΔΑΠ, 700.000 ευρώ για κινητά τηλέφωνα και 265.000 ευρώ για φυσικό αέριο.
Σε εκταμίευση χρημάτων που τους έχουν διατεθεί ως «πάγιες προκαταβολές» για την κάλυψη άμεσων αναγκών έχουν προχωρήσει οι επικεφαλής των υπηρεσιών. Παρόλα αυτά και τα χρήματα αυτά εξαντλούνται, ενώ, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, αξιωματικοί προειδοποιούν ότι η συγκεκριμένη πρακτική ενέχει τον κίνδυνο τα έξοδα π.χ. μιας μεταγωγής να παρακρατηθούν από τον μισθό του αστυνομικού, καθώς η εκταμίευση χρημάτων γίνεται ονομαστικά και σε περίπτωση μη έγκρισης της δαπάνης από την ΥΔΕ, υπόλογος είναι ο αστυνομικός.
Ακόμη, σύμφωνα με την ίδια πηγή, η τροφοδοσία με καύσιμα του στόλου της ΕΛ. ΑΣ. γίνεται μέσω των ανεφοδιαστικών μονάδων του Στρατού, ενώ όπου δεν υπάρχουν στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ιδιώτες βενζινοπώλες αρνούνται πλέον να εξυπηρετούν «επί πιστώσει» την ΕΛ. ΑΣ.
Αυτά τα οικονομικά προβλήματα έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχουν θέματα στις προμήθειες υλικών που χρειάζεται η αστυνομία, ενώ δεν πρόκειται να προκηρυχθούν αρκετοί σχετικοί διαγωνισμοί.
Η ΕΛ.ΑΣ. υποστηρίζει ότι σε μεγάλο βαθμό το ζήτημα αυτό δημιουργείται εξαιτίας ρητής οδηγίας του υπουργείου Οικονομικών, να εξοφληθούν πρώτα εκκρεμείς δαπάνες προηγουμένων ετών, πριν εγκριθούν νέες πιστώσεις, αλλά και της απόφασης να χορηγούνται κάθε μήνα πιστώσεις που αντιστοιχούν στο 7% του συνολικού ποσού που έχει προβλεφθεί για κάθε κωδικό του προϋπολογισμού. Το ποσό αυτό, όμως, από το 7%, αναγκαστικά διατίθεται για την κάλυψη εκκρεμοτήτων περασμένων ετών κι όχι για τρέχουσες λειτουργικές δαπάνες.
ΠΗΓΗ: tvxs.gr