Μια πόλη κάτω από την πόλη φιλοδοξούν να δηµιουργήσουν οι Αρχές του Πεκίνου, προκειµένου να αντιµετωπίσουν το κυκλοφοριακό και το νέφος που πνίγουν καθηµερινά την... κινεζική πρωτεύουσα των 25 εκατοµµυρίων κατοίκων.
Ισως να ακούγεται υπερβολικά φιλόδοξο, αλλά ενδεχοµένως να µην µπορεί να γίνει και αλλιώς: το 2020 η ευρύτερη περιοχή του Πεκίνου θα αριθµεί 90 εκατοµµύρια κατοίκους, πολλοί από τους οποίους θα µετακινούνται από και προς τις δουλειές τους µε αυτοκίνητο.
Ενα εφιαλτικό σενάριο για µια πόλη που υποφέρει, ήδη, από αυξηµένα επίπεδα ρύπανσης στην ατµόσφαιρα, µε τις τιµές των ρύπων να ξεπερνούν κατά επτά και οκτώ φορές τα όρια επιφυλακής. Ο µόνος τρόπος, εποµένως, για να ανασάνει, θα ήταν να διοχετευτεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων σε σήραγγες µε την µετατροπή των έξι περιφερειακών λεωφόρων στο πιο µεγάλο δίκτυο τούνελ του πλανήτη.
Σύµφωνα µε το σχέδιο που επεξεργάζεται ο δήµος, στην επιφάνεια θα µπορούν να κυκλοφορούν µόνο τα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών, ταξί και σκούτερ εκτός φυσικά από τα ποδήλατα και τα τελευταία αµαξίδια. Τα ιδιωτικά αυτοκίνητα θα αναδύονται από τον υπόγειο κόσµο στην επιφάνεια από συγκεκριµένα σηµεία της πόλης, όπου θα κατασκευαστούν τεράστιοι χώροι στάθµευσης.
Οπως αναφέρεται σε σχετικό δηµοσίευµα της «Λαϊκής Ηµερησίας», στην επιφάνεια θα κυκλοφορούν µόνο ηλεκτρικά µεταφορικά µέσα. Κάπως έτσι, η πιο µολυσµένη πρωτεύουσα θα γίνει υπόδειγµα βιώσιµης ανάπτυξης του 21ου αιώνα.
Στο Πεκίνο κυκλοφορούν σήµερα 5 εκατοµµύρια αυτοκίνητα και το 2015 θα έχουν φτάσει τα 10. Οι δρόµοι στο κέντρο, όµως, δεν έχουν αλλάξει καθόλου από την εποχή του Μάο, όταν οι Κινέζοι µετακινούνταν κυρίως µε τα πόδια ή µε ποδήλατα.
«Η πόλη – δηλώνει ο δήµαρχος Γκούο Ζινλόνγκ στη «Λαϊκή Ηµερησία» – θα επιστραφεί στους πεζούς, στους ποδηλάτες και σε µεταφορικά µέσα µε µηδενικές εκποµπές αερίων. Θα δηµιουργηθούν τριάντα νέα πάρκα, ενώ για τις µεγάλες αποστάσεις θα χρησιµοποιηθούν τρένα υψηλής ταχύτητας».
ΠΗΓΗ: τα νεα on-line