23 Ιουν 2020

Νέο Λύκειο: Ο «ξαφνικός θάνατος» κοινωνικών επιστημών και καλλιτεχνικής παιδείας


Στο δρόμο βρίσκεται και σήμερα η εκπαιδευτική κοινότητα, αντιδρώντας στον «ξαφνικό θάνατο» των κοινωνικών επιστημών και της καλλιτεχνικής παιδείας που επιφέρει το νέο ωρολόγιο...


πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας για το λύκειο.
Το κάλεσμα της ΟΛΜΕ και πρωτοβάθμιων σωματείων (ΕΛΜΕ, Σύλλογοι Δασκάλων – Νηπιαγωγών – Συντονιστικό Αδιόριστων & Αναπληρωτών) σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας είναι «ενάντια στην υποβάθμιση και τον εξοβελισμό των καλλιτεχνικών, κοινωνικών επιστημών, οικονομικών και αρχιτεκτόνων από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση».
Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι βρίσκονται σε διαρκή κινητοποίηση το τελευταίο διάστημα λόγω και του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, η επιλογή της κυβέρνησης είναι ένα λύκειο αποκομμένο από την κοινωνική πραγματικότητα, ένα λύκειο εξειδίκευσης, αποστεωμένο από τέχνες, σκέψη, γνώση, ένα λύκειο που θα σπρώχνει τα παιδιά των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων αποκλειστικά στην κατάρτιση και ταυτόχρονα ένα λύκειο με τις ελάχιστες προσλήψεις εκπαιδευτικών, με ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα καθηγητών, καθώς χιλιάδες οργανικές θέσεις χάνονται.
«Παράλληλα με την ιδεοληπτική αντιμετώπιση των κοινωνικών επιστημών που αποκεφαλίζονται, υπάρχει και ο εξοβελισμός των αντικειμένων της καλλιτεχνικής παιδείας. Φαίνεται πώς δεν δημιουργεί καμία δεξιότητα αυτό, δεν εξοπλίζει με κάτι «χρήσιμο» για το μέλλον και χαρακτηρίζεται περιττό.
Εκτός όμως  από την καλλιέργεια, τη γνώση και την αισθητική που θα στερείται ο μαθητής του λυκείου, στερείται και τη διδασκαλία των καλλιτεχνικών μαθημάτων, Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, που αφορούν εξεταζόμενα  μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. 
Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση αυτόματα δημιουργεί μια στρατιά από υποψήφιους για διαθεσιμότητα και απόλυση εκπαιδευτικούς.
 Και σε αυτό το σημείο ακολουθεί το «Δόγμα του ΣΟΚ» αποκεφαλίζοντας ολόκληρα διδακτικά αντικείμενα»


Έντονες είναι οι αντιδράσεις της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών, της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής αλλά και της ΑΣΓΜΕ, η οποία, όπως, τονίζει «πριν ακόμα προλάβει να στεγνώσει το μελάνι από το νέο αντιεκπαιδευτικό νόμο της κυβέρνησης, τα αποτελέσματα του γίνονται ορατά στην υποβάθμιση της μόρφωσης των παιδιών μας».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Aνώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας, «το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καταργεί μαθήματα, (ενώ παράλληλα μειώνει ώρες από διδασκόμενα μαθήματα. Υποβαθμίζεται η όποια καλλιτεχνική εκπαίδευση υπήρχε και καταργούνται μαθήματα κοινωνικών και πολιτικών επιστημών. Ακόμα και πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (πχ Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο) καταργούνται και οι μαθητές στρέφονται αποκλειστικά στα φροντιστήρια για να τα διδαχθούν. Πλέον μετατρέπουν το Λύκειο σε εξεταστική αρένα που υπηρετεί μόνο έναν σκοπό, την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, υποβαθμίζοντας τη γενική μόρφωση. Σήμερα επιβεβαιώνεται ότι έχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που θα ενισχύει τη γενική μόρφωση. Δεν μπορούν να υπάρχουν μαθήματα διαφορετικών ταχυτήτων. Όλα τα μαθήματα έχουν την ιδιαίτερη παιδαγωγική σημασία τους στην ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών…Εμείς οι γονείς με τους αγώνες μας θα συνεχίσουμε αταλάντευτα να διεκδικούμε ένα σχολείο δημόσιο και δωρεάν για όλα τα παιδιά, ένα σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες».

Ανοικτή επιστολή προς τους Πρυτάνεις Οικονομικών Πανεπιστημίων της χώρας και τους Προέδρους Σχολών και Τμημάτων απέστειλε και η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. 

Στην επιστολή οι Οικονομολόγοι τονίζουν ότι με τις αλλαγές Κεραμέως στα ωρολόγια προγράμματα η οικονομική επιστήμη εκτοπίζεται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και ζητούν την παρέμβασή τους ώστε να διδαχθεί η οικονομική επιστήμη σε όλους τους μαθητές και παράλληλα καταθέτουν στο υπουργείο Παιδείας τις προτάσεις τους, οι οποίες αφορούν «την εισαγωγή του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας» ως μαθήματος Γενικής Παιδείας, που οι μαθητές θα διδαχθούν πριν επιλέξουν προσανατολισμό σπουδών στη Γ΄ τάξη, δηλαδή στην Α΄ ή στην Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου, το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης» να ενταχθεί ως διδασκόμενο και ενδοσχολικά εξεταζόμενο για τους μαθητές του Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου, το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών να συνεχίσει να διδάσκεται στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β΄ τάξης, το μάθημα «Οικιακή Οικονομία» να γίνει εργαστηριακό και να διδάσκεται στην Α΄ και Β΄ τάξη Γυμνασίου». 

Ανακοίνωση με την οποία εκφράζει την έκπληξή της για την αφαίρεσή τους και ζητά επαναφορά των μαθημάτων Τέχνης στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου, εξέδωσε και η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής
Την ανακοίνωση υπογράφουν ο κοσμήτωρ και 15 πανεπιστημιακοί, οι περισσότεροι πρόεδροι των Τμημάτων της Σχολής.
«Αδιαμφισβήτητα, οι Τέχνες έχουν μακρά παράδοση στη χώρα μας. Η  αναγκαιότητα της καλλιτεχνικής παιδείας των μαθητών υποστηρίχθηκε ήδη από της συστάσεως του Ελληνικού κράτους, ενώ, επιπλέον, όσες μεταρρυθμιστικές/προοδευτικές προσπάθειες καταβλήθηκαν κατά καιρούς, με εμπνευστές πρωτοπόρους παιδαγωγούς ανέδειξαν την κοινή πεποίθηση ότι οι Τέχνες οφείλουν να έχουν ιδιαίτερη και εξέχουσα θέση στο πρόγραμμα των Ελληνικών Σχολείων. Ως εκ τούτου, η προτεινόμενη κατάργηση από την τελευταία βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της πατρίδας μας μορφωτικών ευκαιριών πάνω στο τραγούδι, στην εικαστική αποτύπωση και στη θεατρική έκφραση ξενίζει και προβληματίζει ιδιαίτερα» αναφέρουν οι πανεπιστημιακοί.

 Και επισημαίνουν: «Σύμφωνα με την UNESCO και τη Διεθνή Ένωση για τις Τέχνες στην Εκπαίδευση (World Alliance for Arts in Εducation–WAAE), η Τέχνη είναι ουσιαστικό στοιχείο μιας ολοκληρωμένης εκπαίδευσης για την πλήρη ανάπτυξη του ατόμου, καθώς οδηγεί στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως η δημιουργικότητα, η συνεργασία και η επίλυση προβλημάτων, δεξιοτήτων απαραίτητων για τη μόρφωση πολιτών ανθεκτικών, ανεκτικών στη διαφορετικότητα και την ελευθερία της έκφρασης, με κριτική και πρωτοποριακή σκέψη. Η Κοσμητεία της Σχολής μας εκφράζει την ιδιαίτερη ανησυχία της για το μέλλον των επιστημόνων εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών αντικειμένων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, επιστημόνων που εκπαιδεύονται μέσα από ειδικά μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης και ζητά την τροποποίηση του προτεινόμενου ωρολογίου προγράμματος, με την επαναφορά στο Λύκειο των μαθημάτων Τέχνης (Εικαστικά, Μουσική, Στοιχεία Θεατρολογίας) και την ενίσχυση του διδακτικού τους προγράμματος, πολλώ δε μάλλον που ικανά εξ αυτών (π.χ. Σχέδιο και Μουσική) συνιστούν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα».

Την απόφαση της κυβέρνησης καταγγέλλει και η Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων. Όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους, η κυβέρνηση «οδηγεί στην ανεργία εκατοντάδες αναπληρωτές, καταργεί οργανικές θέσεις και δημιουργεί αναίτιες υπεραριθμίες και διαθεσιμότητες στους μόνιμους Εικαστικούς εκπαιδευτικούς. Στερεί από τους μαθητές του Λυκείου τις απαραίτητες γνώσεις και  την αναγκαία εκπαίδευση, για την καθολική καλλιέργεια της αντιληπτικής τους ικανότητας, της δημιουργικής σκέψης της πνευματικής – συναισθηματικής διαμόρφωσης της προσωπικότητάς τους. Αλλοιώνει τον πολιτισμικό ρόλο του Λυκείου, που είναι η ανώτερη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  αποστερώντας τις γνώσεις που αφορούν τις τέχνες και τον πολιτισμό, τον οποίο οι κυβερνώντες υμνούν και δηλώνουν δημόσια τόσο ανάλγητα, ότι αποτελεί θησαυρό   για τον Τουρισμό και την Ελληνική οικονομία».

Για «αλλαγές χωρίς επιστημονική και παιδαγωγική βάση», κάνει λόγο και η Ένωση Ελλήνων Φυσικών. «Η αφαίρεση μίας ώρας Φυσικής κατεύθυνσης στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου δεν έχει καμία επιστημονική και παιδαγωγική βάση ενώ είναι αδιανόητο να μειώνονται οι ώρες σε μαθήματα κατευθύνσεων, όπου θα κληθούν οι μαθητές να εξετασθούν σε πανελλαδικό επίπεδο και μέσω αυτών θα κριθεί η εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Η κατάργηση του μαθήματος επιλογής στην Α΄ Λυκείου και του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας συνιστούν επίσης οπισθοδρόμηση. Οι εποχές απαιτούν ενίσχυση των Θετικών Επιστημών και όχι υποβάθμιση. Οι μαθητές τελειώνουν το Λύκειο με μηδενικές γνώσεις Αστρονομίας, Πυρηνικής και Σύγχρονης Φυσικής, διδασκόμενοι βιβλία που σταματούν δύο αιώνες πριν!», σημειώνουν, υπογραμμίζοντας πως το πρόγραμμα εξυπηρετεί λογικές «διαχείρισης προσωπικού» και ικανοποίησης κλαδικών αιτημάτων.