«Στοπ» στις προσλήψεις προσωπικού στις ΔΕΚΟ βάζει το υπουργείο Οικονομικών. Θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση για προσλήψεις την κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου, το οποίο θα περιέχει αναλυτικά πλάνα για τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την αξιοποίηση... της ακίνητης περιουσίας. Παράλληλα, από εδώ και στο εξής η μισθολογική πολιτική κάθε οργανισμού θα εγκρίνεται με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής ΔΕΚΟ.
Τα παραπάνω περιέχονται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο μεταξύ των άλλων προβλέπεται και η σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας.
Οι διατάξεις
Πιο αναλυτικά, για τις ΔΕΚΟ περιλαμβάνονται οι ακόλουθες διατάξεις:
* Ο βαθμός αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας και η μέριμνα που λαμβάνεται για τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους της δημόσιας επιχείρησης καθίστανται υποχρεωτικά κεφάλαια του επιχειρησιακού σχεδίου.
* Η υποβολή επιχειρησιακού σχεδίου προς τη διυπουργική επιτροπή και τριμηνιαίων στοιχείων δράσεων προς την Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ αποτελούν επιπρόσθετους όρους πρόσληψης προσωπικού.
* Η μισθολογική πολιτική των δημόσιων επιχειρήσεων εγκρίνονται με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής.
* Διευρύνονται τα στοιχεία, τα οποία οφείλουν οι δημόσιες επιχειρήσεις να υποβάλουν στην Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ (κατ' έτος κατάλογο όλων των στοιχείων της ακίνητης περιουσίας, τριμηνιαία έκθεση που θα αφορά σε τυχόν αποκλίσεις από τον ετήσιο προϋπολογισμό κ.ά.).
* Μειώνεται ο αριθμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από εννέα σε επτά. Συμμετέχει υποχρεωτικά ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων.
* Συστήνεται η Επιτροπή Ελέγχου, η οποία αποτελείται από μη εκτελεστικά μέλη που ορίζονται και παύονται με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού που εποπτεύει τη δημόσια επιχείρηση.
Κώστας Τσαχάκης
Το Δημόσιο θα μπορεί να προβάλλει «βέτο» σε εξαγορές και συγχωνεύσεις τραπεζών
«Βέτο» θα μπορεί να προβάλλει το Δημόσιο σε θέματα εξαγορών και συγχωνεύσεων των τραπεζών.
Αυτό προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε χθες στη Βουλή (για την παροχή νέων εγγυήσεων ύψους 30 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες) και με το οποίο διευρύνονται οι αρμοδιότητες του εκπροσώπου του ελληνικού Δημοσίου στις τράπεζες.
Συγκεκριμένα, επεκτείνεται το δικαίωμα αρνησικυρίας του και στις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου που αφορούν τη νομική ή χρηματοοικονομική κατάσταση της τράπεζας, όπως επί παραδείγματι αποφάσεις για συγχώνευση ή εξαγορά με άλλη τράπεζα. Ομως, αυτές οι αυξημένες αρμοδιότητες του εκπροσώπου του ελληνικού Δημοσίου αναμένεται να προκαλέσουν αντιδράσεις από τις τράπεζες, πολλές από τις οποίες έχουν ήδη καταθέσει αίτημα προς την Τράπεζα της Ελλάδος για επιστροφή των προνομιούχων μετοχών, προκειμένου να βγουν από την επιτροπεία.
Επίσης, με το νομοσχέδιο παρέχεται πρόσβαση στον επίτροπο εκτός από τα βιβλία και στοιχεία και στις εκθέσεις αναδιάρθρωσης και βιωσιμότητας και στα σχέδια για μεσοπρόθεσμες ανάγκες χρηματοδότησης της κάθε τράπεζας, καθώς και στην παρεχόμενη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.
Δηλαδή, με το νομοσχέδιο οι επίτροποι θα έχουν λόγο για όλες τις κρίσιμες αποφάσεις των τραπεζών και ενεργοποιούνται οι διατάξεις του αρχικού νόμου 3723 του 2008, με τον οποίο τοποθετήθηκαν οι επίτροποι. Στο εξής οι επίτροποι καθίστανται «κυρίαρχοι» και πραγματικοί επιτηρητές της κρατικής στήριξης προς τις τράπεζες, αφού θα έχουν δικαίωμα βέτο για όλες τις αποφάσεις.
Τέλος, με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι σε περίπτωση διανομής μερίσματος, τα πιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στο πλαίσιο ενίσχυσης των τραπεζών με τη μορφή προνομιούχων μετοχών, υποχρεούνται στη διανομή αποκλειστικά μετοχών, ως μέρισμα, και για τη χρήση 2010.
Τέλος στα «φθηνά» δάνεια στους δημοσίους υπαλλήλους
Τέλος στα «φθηνά» δάνεια που έδινε το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στους δημοσίους υπαλλήλους με επιδότηση επιτοκίου, βάζει η κυβέρνηση και προωθεί τον διαχωρισμό των τραπεζικών του εργασιών.
Αντίθετα, δεν αλλάζει το καθεστώς δανειοδότησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο προβλέπονται μεταξύ άλλων:
* Απαγορεύεται η επιδότηση των υπηρεσιών που παρέχει το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στην αγορά (λ.χ. παροχή δανείων σε ιδιώτες, αποδοχή καταθέσεων κ.λπ.).
* Η παροχή δανείων προς φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης παραμένει ως έχει.
* Συστήνεται εσωτερικός κλάδος του Ταμείου Παρακαταθηκών για τις εμπορικές δραστηριότητες. (τραπεζικές εργασίες).
* Ο κλάδος εμπορικών δραστηριοτήτων αποκτά λογιστική αυτοτέλεια, δεδομένου ότι εισάγεται διακριτή λογιστική παρακολούθηση.
* Για λόγους πλήρους διασφάλισης της λειτουργίας του σε συνθήκες ανταγωνισμού, προβλέπεται απόσχιση και εισφορά του κλάδου εμπορικών δραστηριοτήτων σε θυγατρική του Ταμείου εντός 24 μηνών.
Το έθνος