7 Φεβ 2011

Θ. Παπαθεοδώρου:"«Πρέπει να διαφυλάξουµε το άσυλο από κάθε µορφής παραβίαση»


«Οχι» στην κατάργηση του ασύλου, λέει ο πρόεδρος της Συνόδου των Πρυτάνεων και πρύτανης του Πανεπιστηµίου Πελοποννήσου Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
Προσθέτει πως οι µεταρρυθµίσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση δεν µπορούν να γίνουν χωρίς τη σύµπραξη των πανεπιστηµιακών.
Συνέντευξη..

1 Πρέπει να καταργηθεί το άσυλο;


∆εν πρέπει νακαταργηθεί. Είναι κοµµάτι της ακαδηµαϊκής πολιτικής και κοινωνικής παράδοσής µας. Πρέπει να το διαφυλάξουµε από κάθε µορφής παραβίαση.

2 Το άσυλο γίνεται αντικείµενο εκµετάλλευσης;

Κατά καιρούς ναι, είτε από αυτούς που αλόγιστα καταχρώνται την ακαδηµαϊκή ελευθερία που αυτό εµπεριέχει, είτε από αυτούς που επενδύουν πολιτικά στην παραβίασή του για να πλήξουν το ίδιο το πανεπιστήµιο. Και στις δύο περιπτώσεις, τα παιγνίδια µε το άσυλο είναι επικίνδυνα.

3 Εγιναν λάθος χειρισµοί;
Υπήρξαν εξ αρχής αστοχίες, δισταγµοί, λάθος επιλογές και αδιέξοδοι µικρο-υπολογισµοί από πολλές πλευρές.

4 Η πανεπιστηµιακή κοινότητα αντέδρασε σωστά;
∆εδοµένης της κατάστασης, αντέδρασε µε υπευθυνότητα, σύνεση, συγκεκριµένο σχέδιο και αποτελεσµατικότητα.

5 Σας ικανοποιεί η λύση που δόθηκε;


Η ειρηνική αποχώρηση των µεταναστών από το κτίριο και η προστασία του ασύλου ήταν τελικά η µοναδική εφικτή λύση, την οποία το πανεπιστήµιο πρότεινε και στήριξε από την πρώτη στιγµή. Από δω και πέρα, η Πολιτεία πρέπει να αναλάβει τις δικές της ευθύνες.

6 Πρυτάνευσε η ψυχραιµία και αποφύγαµε επεισόδια;


Η ψυχραιµία, οέντιµος διάλογος, οι συγκεκριµένες και άµεσα υλοποιήσιµεςπροτάσεις, αλλά και η εµπέδωση της αντίληψης ότι το πανεπιστήµιο είναι µέρος της λύσης και όχι του προβλήµατος.

7 Οι πρυτάνεις εξακολουθούν να αντιµετωπίζουν τη δηµόσια διαβούλευση για τις αλλαγές στα ΑΕΙ µε επιφύλαξη;


Η Σύνοδος των Πρυτάνεων, αλλά και τα πανεπιστήµια έχουν καταθέσει από καιρόσυγκεκριµένες προτάσειςσχετικά µε τις αλλαγές τις οποίες θεωρούν αναγκαίες. Το ζητούµενο είναι η τελική ενσωµάτωσή τους στο Σχέδιο Νόµου που θα καταθέσει το υπουργείο.

8 Συµµετοχή εξωτερικών µελών στο Συµβούλιο ∆ιοίκησης – αλλαγή που προτείνει το υπουργείο.
Υποστηρίζετε ότι είναι αντισυνταγµατική;


Υπό κάποιες προϋποθέσεις ναι, αλλά και υπό άλλες µπορεί και όχι. Αυτό θα εξαρτηθεί από τη σχετική διάταξη του Σχεδίου Νόµου, τη φύση, τον τρόπο εκλογής των µελών και τις αρµοδιότητες του Συµβουλίου.

9 Πρύτανης από το… εξωτερικό και έπειτα από επιλογή από το Συµβούλιο ∆ιοίκησης…

Ισχυρή διοίκηση είναι δηµοκρατικά εκλεγµένη που  νοµιµοποιείταιστην πανεπιστηµιακή κοινότητα, προέρχεται από αυτήν και λογοδοτεί σε αυτήν.

10 Μέρος της χρηµατοδότησης των πανεπιστηµίων να συνδέεται µε την αξιολόγησή τους;

Εφόσον η αξιολόγηση συνδεθεί µε την πραγµατικήθεραπεία των αδυναµιών που παρατηρούνται σε κάθε Ιδρυµα και εξασφαλιστεί η χρηµατοδότηση προς τούτοµε βάση ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης, τότε ναι.

11 Αν το υπουργείο επιµείνει, να περιµένουµε κινητοποιήσεις;


Η εφαρµογή των αναγκαίων αλλαγών είναι το ζητούµενο. Μεταρρύθµιση «εν κενώ» και χωρίς τη σύµπραξη της πανεπιστηµιακής κοινότητας δεν γίνεται.

12 Ναι στον διάλογο µε το υπουργείο, όταν…
… διαπιστωθούν κοινές αφετηρίες και κοινές στοχεύσεις για τη στήριξη και την ανάπτυξη του ελληνικού δηµόσιου πανεπιστηµίου και την υπεράσπιση του δηµόσιου συµφέροντος και της µόρφωσης της ελληνικής νεολαίας.

13 Εκπαιδευτικός «Καλλικράτης» µε συνενώσεις τµηµάτων.
Χρειάζεται;

Το έχει προτείνειη Σύνοδος των Πρυτάνεωνήδη από το προηγούµενοκαλοκαίριµε άξονα το νέο στρατηγικό σχέδιο κάθε Ιδρύµατος.

14 Γιατί πολλοί νέοι επιστήµονες φεύγουν από την Ελλάδα;

Για να αξιοποιήσουν τις δεξιότητές τους σε συστήµατα που υποστηρίζουν την αριστεία και επιβραβεύουν την εργασία.

15 Το υπουργείο είπε ότι θα δώσει κίνητρα για να επιστρέψουν στην Ελλάδα καταξιωµένοι έλληνες ερευνητές και επιστήµονες…

Είναι µία πολιτική που πολλά ευρωπαϊκά κράτη εφάρµοσαν για τον επαναπατρισµό των καλών επιστηµόνων τους. Πρέπει να υλοποιηθεί.

16 Τα ελληνικά ΑΕΙ παίρνουν χαµηλές βαθµολογίες στις διεθνείς κατατάξεις…

Οι κατατάξεις ανταποκρίνονται σε κριτήριακαι εξαρτώνται από αυτά. Ανάλογα µε τις κατατάξειςκαι τους Οργανισµούς που τις κάνουν, ελληνικά ΑΕΙ έχουν βαθµολογηθεί αρκετά καλά.

17 Τα τρία µεγαλύτερα «αγκάθια» στα ΑΕΙ;

Οι υποδοµές, η χρηµατοδότηση της έρευνας και µία κουλτούρα ευκολίας που πρέπει να ανατραπεί.

18 Είστε πρύτανης σε πανεπιστήµιο της περιφέρειας…

… το οποίο γνωρίζει µία ταχεία εξέλιξη και ανάπτυξη των δοµών του. Φιλοδοξία µας είναι να γίνει ένα πανεπιστήµιο που θα υπηρετεί την επένδυση στη γνώση.

19 Τι φοιτητές έχουµε σήµερα;

Εχουµε καλούς φοιτητές, που όµως έρχονται «κουρασµένοι» στο πανεπιστήµιο από ένα σχολείο - εξεταστικό κέντρο.

20 Ποιο ευρωπαϊκό µοντέλο πανεπιστηµίου θαυµάζετε;


Το γαλλικό πανεπιστήµιο στο οποίο εκλέχτηκα και υπηρέτησα ως καθηγητής, πριν επιστρέψω στην Ελλάδα.

Τα Νέα ON LINE