7 Ιαν 2011

Οι ταινίες της εβδομάδας: Η κατά Ιστγουντ μετά θάνατον ζωή


Ενας στοχασμός πάνω στη μετά θάνατον ζωή στην ταινία «Η ζωή μετά» του Κλιντ Ιστγουντ και μια άλλη εικόνα της μαφίας, μέσα από τη ζωή ενός μυστηριώδους άντρα στην ταινία «Οι συνέπειες του έρωτα» του Πάολο Σορεντίνο, είναι τα θέματα των δύο καλύτερων ταινιών της νέας αυτής βδομάδας...


 Στο πρόγραμμα και οι ταινίες «Ασε το κακό να μπει», ριμέικ της σουηδικής ταινίας από τον Ματ Ριβς, «Αγάπη σαν ναρκωτικό», μελόδραμα του Εντουαρντ Ζούικ, και «Μαλλιά κουβάρια», κωμωδία κινούμενων σχεδίων από την εταιρεία «Ντίσνεϊ». Ενώ προβάλλονται και το ντοκιμαντέρ «Sex & Drugs & Rock & Roll» του Ματ Γουάιτκρος και η ελληνική κωμωδία «Ρόδα, τσάντα και κοπάνα», για την οποία δεν έγινε δημοσιογραφική προβολή.
 
Η ζωή μετά
Hereafter
.ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία: Κλιντ Ιστγουντ. Σενάριο: Πίτερ Μόργκαν. Ηθοποιοί: Ματ Ντέιμον, Σεσίλ ντε Φρανς, Φράνκι ΜακΛάρεν, Τζορτζ ΜακΛάρεν, Μπράις Ντάλας Χάουορντ. 129'

****

Μια συναρπαστική έρευνα γύρω από τη μετά θάνατον ζωή, αλλά και για την απώλεια και την ανάγκη παρηγοριάς μέσα από τις ιστορίες τριών ανθρώπων που, με διάφορους τρόπους, τους αγγίζει ο θάνατος. Εξοχες όλες οι ερμηνείες.

Η τύχη και το πεπρωμένο, αλλά και η απώλεια και η μετά θάνατον ζωή, καθώς και η απάτη και ο τσαρλατανισμός απασχολούν τον 80χρονο Κλιντ Ιστγουντ στη νέα του αυτή ταινία. Το σενάριο, γραμμένο από τον Πίτερ Μόργκαν, σεναριογράφο της «Βασίλισσας» και του «Φροστ/Νίξον», στρέφεται γύρω από τρεις ιστορίες με τρία βασικά πρόσωπα:
τον Αμερικανό Τζορτζ (Ματ Ντέιμον), που ζει στο Σαν Φρανσίσκο και επικοινωνεί με τους νεκρούς, αν και πρόσφατα έχει σταματήσει γιατί θεωρεί το χάρισμά του κατάρα.Τη Γαλλίδα δημοσιογράφο Μαρί (Σεσίλ ντε Φρανς), που ζει στο Παρίσι και η πρόσφατη τραγική εμπειρία της με τσουνάμι την αναγκάζει να επανεξετάσει τη ζωή της. Και τον μικρό Μάρκους, που ζει στο Λονδίνο και ο οποίος έχει χάσει το δίδυμο αδερφό του σε αυτοκινητικό δυστύχημα (ο Φράνκι και ο Τζορτζ ΜακΛάρεν στους δύο ρόλους).

Ο Τζορτζ, όμως, θα πειστεί από τον αδερφό του να ασχοληθεί και πάλι, για χάρη ενός πελάτη, με την επικοινωνία με τους νεκρούς, ενώ παράλληλα αρχίζει μια σχέση με τη Μέλανι (Μπράις Ντάλας Χάουορντ), το κορίτσι που γνωρίζει στο μάθημα μαγειρικής. Για να φτάσουμε σ' ένα φινάλε όπου, εξαιτίας μιας σύμπτωσης, οι τρεις ιστορίες συνδέονται.
Παράλληλες αφηγήσεις, που φέρνουν στο νου αντίστοιχες ταινίες, όπως τα «Στιγμιότυπα» του Ολτμαν και το «Βαβέλ» του Ιναρίτου. Μόνο που ο 80χρονος Ιστγουντ χρησιμοποιεί ένα δικό του, εντελώς προσωπικό ύφος για να τις αφηγηθεί.
Η επικοινωνία με τους νεκρούς δίνεται με αρκετές, συχνά φρικτές σκηνές (όπως εκείνες με το τσουνάμι στην αρχή), αλλά και με εκπλήξεις. Ο Ιστγουντ τις χειρίζεται με λεπτότητα και φαντασία, με ύφος απέριττο, αποφεύγοντας το μελοδραματισμό αλλά και τις εντυπωσιακές, προκλητικές σκηνές. Δεν επιμένει στην αλήθεια των ικανοτήτων του Τζορτζ, αφήνοντας το θεατή να αποφασίσει ο ίδιος αν πράγματι υπάρχει αληθινή επικοινωνία με τους νεκρούς ή αν αυτή είναι αποτέλεσμα της ψυχολογικής κατάστασης των χαρακτήρων, που το μόνο που ζητούν είναι απλή παρηγοριά.
Εκείνο που τον ενδιαφέρει είναι να δώσει την ανάγκη αυτή των ανθρώπων για επαφή με αγαπημένα τους πρόσωπα, ενώ ταυτόχρονα δεν αποφεύγει να καυτηριάσει την απάτη και τον τσαρλατανισμό των υποτιθέμενων «μέντιουμ», όπως φαίνεται μέσα από τις σκηνές όπου ο μικρός Μάρκους αναζητεί επικοινωνία με το νεκρό αδερφό του.

Με την ταινία του αυτή ο Ιστγουντ συνεχίζει το στοχασμό του πάνω στη ζωή και τα προβλήματά της, τη φορά αυτή φτάνοντας ώς τη μεταφυσική, μέσα από την έρευνά του πάνω στη μετά θάνατον ζωή. Νέο ξεκίνημα, αλλά και επιβεβαίωση της ζωτικότητας και των προβληματισμών του αγέραστου Ιστγουντ, «Η ζωή μετά» αποδεικνύεται μια από τις πιο συναρπαστικές, ταυτόχρονα γαλήνιες και στοχαστικές ταινίες του.
 
Οι συνέπειες του έρωτα
Le conseguenze dell' amore.
Ιταλία, 2004. Σκηνοθεσία-σενάριο: Πάολο Σορεντίνο. Ηθοποιοί: Τόνι Σερβίλο, Ολίβια Μανιάνι, Αντριάνο Τζιανίνι. 100'

*** ½

Ο κόσμος της μαφίας μέσα από τις επιπτώσεις του έρωτα στη ζωή ενός μοναχικού, μυστηριώδους άντρα, σε μια διανθισμένη με μαύρο χιούμορ δραματική ταινία.

Από τον Πάολο Σορεντίνο, σκηνοθέτη του εξαιρετικού «Il divo», έρχεται μια παλιότερη, αρκετά συναρπαστική ταινία, «Οι συνέπειες του έρωτα», που κέρδισε τα περισσότερα ιταλικά βραβεία του 2004.
Εδώ, ο πρωταγωνιστής του «Il divo», Τόνι Σερβίλο, ερμηνεύει τον Τίτα, ένα 50χρονο μυστηριώδη, σιωπηλό άντρα, που εδώ και δέκα χρόνια ζει μια απομονωμένη ζωή σ' ένα πολυτελές ξενοδοχείο στην Ελβετία. Μια φορά τη βδομάδα παραλαμβάνει μια βαλίτσα με τρία εκατομμύρια δολάρια, τα οποία καταθέτει για λογαριασμό της μαφίας σε ελβετική τράπεζα. Ο Τίτα δείχνει να αδιαφορεί για τους ανθρώπους και ό,τι συμβαίνει γύρω του, ώσπου, όταν μια μέρα αποφασίζει να μιλήσει στη Σοφία, την μπαργούμαν του ξενοδοχείου, ο έρωτας αλλά και το σκοτεινό παρελθόν του εισβάλλουν στη ζωή του.

Στη δεύτερη αυτή ταινία του ο Σορεντίνο καταγράφει με άνεση κι έναν ηθελημένα ράθυμο ρυθμό την ανία του πρωταγωνιστή του, οδηγώντας μας τελικά στο τελευταίο, αποκαλυπτικό μέρος, με το ανέλπιστο φινάλε του.
Ο Ναπολιτάνος σκηνοθέτης μάς προσφέρει μια συναρπαστική, εικαστικά θαυμάσια ταινία, με την κάμερά του να περιφέρεται σε διαδρόμους και διάφορες αίθουσες, υποβάλλοντας την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα στην οποία ζει ο ήρωάς του, με σκηνές στημένες με εξαιρετική σύνθεση και όμορφα πλάνα που εντυπωσιάζουν και προαναγγέλλουν παρόμοια σε σύνθεση πλάνα στο αριστουργηματικό «Il divo» του. Στα συν της ταινίας το εξαιρετικό της σάουντρακ και οι πολύ καλές ερμηνείες, ιδιαίτερα αυτή του Σορβίλο.


ΠΗΓΗ: enet.gr