21 Νοε 2010

Tα βιοκαύσιμα αυξάνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου


Περισσότερο επιβλαβής για το κλίμα του πλανήτη θα είναι η χρήση βιοκαυσίμων στις μεταφορές, που προβλέπεται από τους στόχους που έχουν θέσει οι Βρυξέλλες, απ’ ό,τι η χρήση των ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με τη μελέτη «Οδηγώντας προς την καταστροφή», που έδωσαν στη δημοσιότητα εννέα μη κυβερνητικές οργανώσεις....


Τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα οδηγήσουν τους αγρότες, να μετατρέψουν σε αγρούς και φυτείες έως 69.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα χέρσων εκτάσεων, μια έκταση διπλάσια από αυτήν του Βελγίου, ή περίπου στο μέγεθος της Ιρλανδίας ή της Λετονίας. Αναλογικά, η έκταση που απαιτείται αντιστοιχεί με ολόκληρη την έκταση του καλλιεργήσιμου εδάφους στη Βρετανία ή με το μισό καλλιεργήσιμο έδαφος στην Ισπανία. Το γεγονός αυτό θα στερήσει τους φτωχούς από τροφή και θα επιταχύνει την κλιματική αλλαγή, υποστηρίζουν οι μη κυβερνητικές οργανώσεις, μεταξύ των οποίων οι «Φίλοι της Γης», η Greenpeace και η ActionAid.

Οι ενεργειακοί στόχοι για 23 από τις 27 χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδας), ζητούν το 9,5% της ενέργειας για τον τομέα των μεταφορών στην Ενωση, να προέρχεται από βιοκαύσιμα, μέχρι το 2020. Το 92% αυτών των καυσίμων θα προέρχεται από καλλιέργειες τροφίμων (όπως ο λιναρόσπορος, το φοινικέλαιο, το ζαχαροκάλαμο, το σακχαρότευτλο, ο σίτος) και οι καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα βιοκαύσιμα μπορεί να ανέλθουν σε επιπλέον 27 με 56 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως. Μια ποσότητα που ισοδυναμεί με 12 έως 26 εκατομμύρια περισσότερα αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους, μέχρι το 2020. Εξάλλου, η ποσότητα αυτή ισοδυναμεί περίπου στο 6% των συνολικών εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης το 2007, ή περίπου στο 12% των εκπομπών της Ενωσης από τη γεωργία.

Κατά συνέπεια, αντί να είναι τα βιοκαύσιμα κατά 35% με 50% λιγότερο ρυπογόνα από τα ορυκτά καύσιμα, όπως απαιτεί η «Οδηγία της Επιτροπής για τις Ανανεώσιμες Ενέργειες», τα επιπλέον βιοκαύσιμα που θα μπουν στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα είναι - από τη στιγμή που συνυπολογιστούν οι επιπτώσεις από την αλλαγή χρήσης γης - κατά 81% έως 167%, κατά μέσον όρο, πιο επιβλαβή για το κλίμα από τα ορυκτά καύσιμα.

Εκτιμάται ότι η Βρετανία, η Ισπανία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Γαλλία θα παράγουν τις μεγαλύτερες επιπλέον ποσότητες εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από βιοκαύσιμα (αντιστοίχως, έως και 13,3, 9,5, 8,6, 5,3 και 3,9 εκατομμύρια μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως). Η Γερμανία θα καταστεί ως ο μεγαλύτερος χρήστης βιοκαυσίμων το 2020, ενώ η Βρετανία θα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη αύξηση στη χρήση των βιοκαυσίμων από σήμερα και μέχρι το 2020.

Η Ελλάδα προτίθεται να καλύψει κατά 100% τις ανάγκες της σε βιοκαύσιμα από συμβατικά βιοκαύσιμα (πρώτης γενιάς), από τα οποία θα εισάγει το 65% με 70%. Η έκθεση εκτιμά ότι αυτό θα προκαλέσει έμμεση αλλαγή χρήσης γης ίση με το 8 με 10% της καλλιεργήσιμης γης της χώρας. Ταυτόχρονα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που θα προκύψουν από την έμμεση αλλαγή χρήσης της γης ισοδυναμούν με τις εκπομπές από 650.000 έως 1 εκατομμύριο επιπλέον αυτοκίνητα, δηλαδή μέχρι και 2,28 εκατομμύρια τόνους CO2 το χρόνο.

ΠΗΓΗ: imerisia.gr