31 Οκτ 2020

Έστρωσαν τσιμέντο στην Ακρόπολη


Τον γύρο του διαδικτύου κάνουν φωτογραφίες με τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης να έχει γεμίσει από τσιμέντο σε αρκετά σημεία του.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, πρόκειται για εργασίες στο πλαίσιο του έργου «Διαμόρφωση Διαδρομών στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης για άτομα με δυσκολία στην κίνηση».

Και μπορεί τον περασμένο Μάιο το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) να είχε γνωμοδοτήσει ομόφωνα θετικά για την εφαρμογή του έργου, δεν είναι λίγοι όμως εκείνοι που επισημαίνουν, πως αυτό θα μπορούσε να είχε γίνει με μεγαλύτερο σεβασμό προς το μνημείο.

Τι υποστηρίζει το υπουργείο Πολιτισμού

Ύστερα από τον σάλο που προκλήθηκε, το υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε ανακοίνωση, όπου αναφέρει, ότι «ΑμεΑ, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με ποικίλα προβλήματα έχουν  δικαίωμα να δουν και να θαυμάσουν από κοντά τα μνημεία της Ακρόπολης, της ημετέρας παιδείας μετέχοντες».

Μάλιστα, σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, παραθέτει και φωτογραφία με την «εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα οι διαδρομές που στρώθηκαν με τσιμέντο στη δεκαετία του ΄60».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού έχει ως εξής:

«Το Υπουργείο  Πολιτισμού και Αθλητισμού εκφράζει τη χαρά του που  ευαίσθητοι πολίτες ανησύχησαν για τις διαδρομές, που επιστρώνονται στον Βράχο της Ακρόπολης, ώστε να διευκολύνουν την πρόσβαση των ΑμεΑ, των  ηλικιωμένων, των πολιτών με προβλήματα υγείας.

Εκφράζει ταυτόχρονα  και τη λύπη του, γιατί οι ίδιοι  ευαίσθητοι πολίτες  που διαμαρτύρονται,  θα πρέπει μην έχουν επισκεφθεί τον Ιερό Βράχο τουλάχιστον επί μία εικοσαετία, που αυτές οι διαδρομές υφίστανται στρωμένες με τσιμέντο. Η διαφορά είναι, ότι με το χρόνο και με το πέρασμα εκατομμυρίων επισκεπτών, όλα αυτά τα χρόνια, το υλικό έχει καταστραφεί και οι διαδρομές αποτελούν παγίδα ακόμα και για τους μη έχοντες δυσκολίες στην κίνηση.

Με τη λειτουργία του  ανελκυστήρα πλαγιάς, που θα επιτρέπει με ασφάλεια και άνεση την άνοδο των επισκεπτών, που δυσκολεύονται για ποικίλους λόγους, στο μνημείο, βελτιώνονται οι υφιστάμενες διαδρομές με υλικό, το οποίο έχουν εγκρίνει η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, υπό την προεδρία του ακαδημαϊκού Μανώλη Κορρέ και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο έρχονται κάθε χρόνο, για να επισκεφθούν τον Ιερό  Βράχο. Ας μην είναι αυτό το προσκύνημα προνόμιο  όσων δεν αντιμετωπίζουν κανέναν πρόβλημα στην ανάβαση. ΑμεΑ, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με ποικίλα προβλήματα έχουν  δικαίωμα να δουν και να θαυμάσουν από κοντά τα μνημεία της Ακρόπολης, της ημετέρας παιδείας μετέχοντες»

Πυρά από αρχαιολόγους και εργαζόμενους στο υπουργείο Πολιτισμού

Με δηκτικό τρόπο αναφέρεται στο ζήτημα  η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα σε ανάρτησή της στο Facebook.

Ειδικότερα, αναφέρει:

Επειδή τώρα σιγά σιγά φρικάρει ο κόσμος με το "τσιμέντωμα" της Ακρόπολης, να θυμίσω, ότι η μείζων παρέμβαση που γίνεται πάνω στην Ακρόπολη πέρασε από το ΚΑΣ μετά βαϊων και κλάδων, σε τηλεδιάσκεψη (!), και βγήκε πανηγυρικό Δελτίο Τύπου της Υπουργού, η οποία όπου σταθεί και όπου βρεθεί, λέει τι ωραία που πληρώνει το Ίδρυμα Ωνάση μαζί με τον φωτισμό... (δείτε το συνημμένο λινκ)

Βέβαια είναι σαφές, ότι οι διάδρομοι αυτοί είναι παρέμβαση στον Βράχο με το πρόσχημα των διαδρομών ΑμεΑ. Είναι νέοι διάδρομοι σε όλο το χώρο του Μνημείου UNESCO (που δεν ρωτήθηκε καν βέβαια), που μάλιστα αλλάζουν την εικόνα και τη μορφή του. Μακάρι να έδειχνε το ΥΠΠΟΑ πραγματικό σεβασμό στα άτομα ΑμεΑ κι όχι να τα χρησιμοποιεί ως πρόσχημα για άλλες δουλειές...

Η κ. Μενδώνη θέλει οπωσδήποτε να αφήσει το αποτύπωμά της -και το αποτύπωμα του Ιδρύματος- πάνω στην Ακρόπολη. Tα αποτελέσματα θα τα δείτε σύντομα και είναι πέρα και έξω από κάθε λογική ανάδειξης, ειδικά ενός κορυφαίου μνημείου. Το ενέκρινε όμως το ΚΑΣ. Εκείνο το ΚΑΣ που έχει συγκροτηθεί μετά από 3 αλλαγές στη σύνθεσή του και είναι το ίδιο που ενέκρινε την απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.

(παρεμπιπτόντως η άθλια παρέμβαση στην Ακρόπολη είναι αναστρέψιμη, η καταστροφή στη Βενιζέλου όχι)

Ο χρήστης Δέσποινα Κουτσούμπα είναι με το χρήστη Despina Koutsoumba.

15 ώρ.  · 

Επειδή τώρα σιγά σιγά φρικάρει ο κόσμος με το "τσιμέντωμα" της Ακρόπολης, να θυμίσω ότι η μείζων παρέμβαση που γίνεται πάνω στην Ακρόπολη πέρασε από το ΚΑΣ μετά βαϊων και κλάδων, σε τηλεδιάσκεψη (!), και βγήκε πανηγυρικό Δελτίο Τύπου της Υπουργού, η οποία όπου σταθεί και όπου βρεθεί λέει τι ωραία που πληρώνει το Ίδρυμα Ωνάση μαζί με τον φωτισμό... (δείτε το συνημμένο λινκ)

Βέβαια είναι σαφές ότι οι διάδρομοι αυτοί είναι παρέμβαση στον Βράχο με το πρόσχημα των διαδρομών ΑμεΑ. Είναι νέοι διάδρομοι σε όλο το χώρο του Μνημείου UNESCO (που δεν ρωτήθηκε καν βέβαια), που μάλιστα αλλάζουν την εικόνα και τη μορφή του. Μακάρι να έδειχνε το ΥΠΠΟΑ πραγματικό σεβασμό στα άτομα ΑμεΑ κι όχι να τα χρησιμοποιεί ως πρόσχημα για άλλες δουλειές...

Η κ. Μενδώνη θέλει οπωσδήποτε να αφήσει το αποτύπωμά της -και το αποτύπωμα του Ιδρύματος- πάνω στην Ακρόπολη. Tα αποτελέσματα θα τα δείτε σύντομα και είναι πέρα και έξω από κάθε λογική ανάδειξης, ειδικά ενός κορυφαίου μνημείου. Το ενέκρινε όμως το ΚΑΣ. Εκείνο το ΚΑΣ που έχει συγκροτηθεί μετά από 3 αλλαγές στη σύνθεσή του και είναι το ίδιο που ενέκρινε την απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.

(παρεμπιπτόντως η άθλια παρέμβαση στην Ακρόπολη είναι αναστρέψιμη, η καταστροφή στη Βενιζέλου όχι)

Σε ανάλογο μήκος κύματος κινείται με δική του ανάρτηση και ο γενικός γραμματέας του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού Αττικής, Στερεάς και Νήσων, Στάθης Γκότσης.

Συγκεκριμένα, σημειώνει:

Τι είναι αυτά τα χάλια, ρωτάνε πολλοί/ες με αφορμή τις φωτογραφίες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο με το τσιμεντάρισμα στο βράχο της Ακρόπολης. Απαντώ:

1. Είναι η κυριαρχία της εργολαβικής αντίληψης της αρπαχτής για τις επεμβάσεις επί των μνημείων.

2. Είναι η υποχώρηση, υποβάθμιση, απαξίωση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ που υποκαθίστανται από τρίτους. Είναι το αποτέλεσμα της εκχώρησης σε άσχετα Ιδρύματα και εργολάβους, αρμοδιοτήτων του κράτους και των αρμόδιων υπηρεσιών της αρχαιολογικής υπηρεσίας.

3. Είναι η πολιτική επιλογή, τα όποια έργα/επεμβάσεις να γίνονται για το θεαθήναι, για εγκαίνια και φιέστες, για να "πιαστούν" αυθαίρετα χρονοδιαγράμματα και πλάνα ταχύτητας και "αποτελεσματικότητας", αγνοώντας την ουσία της προστασίας.

4. Είναι ο ευτελισμός των διαδικασιών, του ΚΑΣ, της έννοιας της προμελέτης/οριστικής μελέτης/μελέτης κατασκευής.

5. Είναι η κυριαρχία μια αισθητικής ποιότητας που προσβάλει μνημείο και επισκέπτες, προδίδει άγνοια των υλικών και άυλων αξιών του μνημείου, τελικά γελοιοποιεί και υποβαθμίζει το μνημείο.

6. Είναι η προσχηματική επίκληση της προσβασιμότητας για ΑμεΑ και εμποδιζόμενα άτομα, προκειμένου να επιβληθεί μια προσβλητική ασχήμια, δίχως καν τα τηρούνται οι προδιαγαφές προσβασιμότητας τις οποίες υποτίθεται πως υπηρετούν οι εμπνευστές της.

7. Είναι ένα αίσχος που πρέπει να αποκατασταθεί.


ΠΗΓΗ: tvxs.gr