Το λευκό μπαστούνι είναι το τεχνικό βοήθημα, που χρησιμοποιούν τα άτομα με πρόβλημα όρασης για να εντοπίζουν και να αποφεύγουν τα εμπόδια στην πορεία τους, στην προσπάθεια τους να κινούνται μόνοι, ανεξάρτητοι και με ασφάλεια.
Δεν βλέπω, βλέπεις όμως εσύ. Θέλεις να με βοηθήσεις;
Τότε διάβασε τα παρακάτω και να ξέρεις, πως αν κάτι θυμάσαι απ΄ αυτά...
όταν κάπου, κάποτε, τυχαία ή για κάποιο λόγο με συναντήσεις, θα με κάνεις να νιώσω άνετα, δίνοντας μου αυτό ακριβώς που χρειάζομαι.
Όταν με συναντήσεις, μπορείς να με βοηθήσεις αν θυμηθείς τα παρακάτω:
1. Μόνο εμείς οι τυφλοί κρατάμε λευκό μπαστούνι και αυτό για να περπατάμε με ασφάλεια, όχι για να ξεχωρίζουμε, να παίζουμε, να μας δείχνουν ή για να ζητιανεύουμε.
2. Είμαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος αλλά τυφλός. Μή με μεταχειρίζεσαι σαν παιδάκι.όπως ΕΣΥ! Μεγαλώνω, παίζω, τρέχω, διαβάζω, γράφω, σπουδάζω, δουλεύω, παθιάζομαι, κλαίω, γελάω, ερωτεύομαι, θυμώνω, «σερφάρω», κάνω chat,
3. Πιο εύκολα θα περπατήσω μαζί σου, παρά με το μπαστούνι ή με το σκύλο μου. Όμως μή με πιάνεις από τον ώμο ή απ΄ το μπράτσο, άσε να πιάσω εγώ το δικό σου μπράτσο. Έτσι θα νιώθω (=θά ξέρω) πότε σταματάς, πότε στρίβεις, πότε ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις.
4. Μή ρωτάς τον συνοδό μου: «Πώς τον λένε», «Τί θέλει να ψωνίσει;», «Ποιό φαγητό του αρέσει;», «Πού θέλει να πάει;», «Πώς γράφει και διαβάζει;», «Πώς μπορεί;». Ρώτησε εμένα, ξέρω και εγώ να σου απαντήσω! Χρησιμοποίησε τον κανονικό τόνο της φωνής σου, όπως μιλάς στους άλλους μίλα και σε μένα.
5. Μην αποφεύγεις τις λέξεις «βλέπω», «κοιτάζω», «τυφλός» κ.λπ. τις μεταχειρίζομαι και εγώ. Βλέπω με τα χέρια μου: βλέπω για μένα = αγγίζω, ακούω, μυρίζω, καταλαβαίνω, αισθάνομαι.
6. Σύστησέ με στους άλλους, ακόμη και στα παιδιά. Θέλω να γνωρίσω, ποιος είναι στην τάξη ή στο δωμάτιο μαζί μου. Μίλησέ μου όταν μπαίνεις. Πές μου πως φεύγεις: με φέρνεις σε μεγάλη αμηχανία, αν μ΄ αφήνεις να μιλάω με κάποιον που δεν είναι κοντά μου.
7. Οδήγησε το χέρι μου σε μια καρέκλα. Πές μου που είναι η πόρτα στο δωμάτιο, το αποχωρητήριο, το παράθυρο κ.λπ. Και αν υπάρχουν εμπόδια ή πράγματα στο πάτωμα. Δεν θέλω να κάνω ζημιές, γιατί μπορώ να μην κάνω ζημιές.
8. Βοήθησε με διακριτικά στο τραπέζι και πες μου για το φαγητό στο πιάτο μου. Χρησιμοποίησε το πιάτο μου σαν «ρολόϊ» και πές μου σε ποιά «ώρα» είναι το κάθε είδος του φαγητού μου, π.χ. «Το κρέας σου είναι στο έξι». Κοίτα το ποτήρι μου να είναι δίπλα στο πιάτο μου και πές μου αν είναι στο δεξί ή στο αριστερό μου χέρι, για να το «δω» και έγώ όταν το χρειαστώ.
9. Μου αρέσουν οι αθλητικές εκδηλώσεις, το θέατρο και ο κινηματογράφος, φτάνει να με βοηθάς να καταλαβαίνω τί γίνεται διαβάζοντας/περιγράφοντάς μου όσα δεν μπορώ να δω.
10. Μου αρέσουν οι εκδρομές και τα πάρτι. Πάρε με στην παρέα σου και γνώρισέ με στους καλεσμένους σου.
11. Ξέρω να συμπεριφέρομαι. Αν υστερώ σε κάτι, βοήθησε με. Δεν θέλω τον οίκτο σου αλλά τη φιλία σου! Μή μιλάς για τη «θαυματουργό αντίληψη» των τυφλών. Μην ξεχνάς, ότι όσα έμαθα, είναι αποτέλεσμα σκληρής προσπάθειας και εργασίας.
12. Αν είσαι περίεργος, θα μιλήσω μαζί σου για το πρόβλημά μου αλλά όχι μόνο γι΄ αυτό, γιατί για μένα είναι μια παλιά ιστορία! Έχω τόσα άλλα ενδιαφέροντα, χόμπι και απορίες όπως και εσύ!
Πηγή: Βαγγέλης Αυγουλάς, 4ετής φοιτητής της Νομικής Σχολής Αθηνών, 15 Οκτωβρίου Παγκόσμια ημέρα του «Λευκού Μπαστουνιού», Μηνιαίο Περιοδικό Ορθοδόξου Οικοδομής της Ιεράς Μητροπόλεως Σάμου και Ικαρίας, περίοδος Γ΄, Έτος 14ο, Αριθμός 162, Οκτώβριος 2009
ΠΗΓΗ: radar-gr