30 Ιουλ 2011

Η χάρτα δικαιωμάτων του ταξιδιώτη - Για να μην σας χαλάσουν τις διακοπές


Φτάνετε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου, που κλείσατε τηλεφωνικά για τις καλοκαιρινές σας διακοπές και διαπιστώνετε ότι ο ξενοδόχος σάς... "έταξε φύκια για μεταξωτές κορδέλες";Βρίσκετε επιτέλους την καμπίνα του πλοίου, φορτωμένοι με καρότσια, τσάντες και όλα τα απαραίτητα..
για τα παιδιά και διαπιστώνετε πως έχει ήδη κάνει κατάληψη εκεί άλλη οικογένεια; Σας υποσχέθηκε το τουριστικό γραφείο μεταφορά από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο με ταξί για να καταλήξετε να περιμένετε στη στάση το λεωφορείο;

Αυτά και άλλα παρόμοια ζητήματα είναι δυνατόν να σας απασχολήσουν στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών.

Πολλές φορές μάλιστα μπορεί να προκύψουν προβλήματα που ενδέχεται ακόμη και να "καταστρέψουν" τις πολυπόθητες διακοπές.

Τι κι αν ο προορισμός σας είναι η ονειρική Σαντορίνη, όταν το δωμάτιό σας δεν βλέπει στην καλντέρα, όπως σας διαβεβαίωσε από το τηλέφωνο η κοπέλα από τη ρεσεψιόν, αλλά στο... κοτέτσι του γείτονα; Τι κι αν κλείσατε φτηνά αεροπορικά εισιτήρια μήνες πριν από την αναχώρησή σας, όταν φτάνετε τελικά στον τόπο των διακοπών σας με 7 και 8 ώρες καθυστέρηση;




Και όμως, όταν γνωρίζετε τα δικαιώματά σας ως καταναλωτές, ανάλογες καταστάσεις δεν μπορούν να σας οδηγήσουν σε αδιέξοδο. Αρκετά είναι τα Προεδρικά Διατάγματα, οι κώδικες, οι διατάξεις, οι νόμοι, οι ευρωπαϊκές οδηγίες και οι χάρτες λειτουργίας συγκεκριμένων φορέων, που έχουν φτιαχτεί, προκειμένου να διασφαλίσουν τους καταναλωτές.

Σε κάποιες περιπτώσεις όμως τα δικαιώματα του καταναλωτή προκύπτουν μέσα από έναν τόσο πολύπλοκο συνδυασμό νόμων και κανονισμών, ώστε ουσιαστικά μόνο με σπουδές Νομικής να μπορεί κανείς να καταλάβει τι τελικά δικαιούται.


Τότε, ο καταναλωτής μπορεί να απευθυνθεί σε κάποια καταναλωτική οργάνωση για βοήθεια, στα κατά τόπους γραφεία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) ή στην Τουριστική Αστυνομία.

Το "Εθνος" συγκέντρωσε χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών σε πλοία και αεροπλάνα και όσων κλείνουν δωμάτιο σε ξενοδοχείο και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Αν δεν πετάξει το αεροπλάνο
Επιστροφή του αντι-τίμου και δωρεάν πτήση


Οταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να ζητήσει εθελοντές για να παραιτηθούν από τις θέσεις τους προσφέροντάς τους άλλα οφέλη. Εάν δεν θέλετε να παραιτηθείτε εθελοντικά, η εταιρεία οφείλει να σας εξασφαλίσει την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου σας και την επιστροφή σας με δωρεάν πτήση στο αρχικό σημείο αναχώρησης ή τη μεταφορά σας στον τελικό σας προορισμό. Επίσης, οφείλει να σας καταβάλει αποζημίωση:

    250 ευρώ για πτήσεις κάτω από 1.500 χλμ.
    400 ευρώ για πτήσεις μεγαλύτερης απόστασης εντός Ε.Ε.
    400 ευρώ για πτήσεις μεταξύ 1.500 χλμ. και 3.000 χλμ. εκτός Ε.Ε.
    600 ευρώ για πτήσεις πάνω από 3.500 χλμ. εκτός Ε.Ε.


Οταν ακυρώνεται η πτήση, σας επιστρέφεται το αντίτιμο του εισιτηρίου, ενώ παράλληλα έχετε το δικαίωμα των πιο πάνω χρηματικών αποζημιώσεων, εκτός αν ο αερομεταφορέας:

    Σας έχει ειδοποιήσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση
    Σας έχει ενημερώσει 1 και 2 εβδομάδες πριν και σας έχει δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς με άλλη πτήση, η οποία δεν αναχωρεί νωρίτερα των 2 ωρών από την προγραμματισμένη αναχώρησή σας και δεν φτάνει στον προορισμό σας πέρα των 4 ωρών από την προγραμματισμένη άφιξή σας.
    Σας έχει ενημερώσει σε διάστημα μικρότερο των 7 ημερών και η εναλλακτική πτήση αναχωρεί το πολύ μία ώρα νωρίτερα από την προγραμματισμένη αναχώρησή σας και φτάνει στον τελικό προορισμό το πολύ 2 ώρες από την προγραμματισμένη άφιξή σας.
    Μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις, όπως κακές καιρικές συνθήκες, απεργία εργαζομένων.
Ξενοδοχεία - ενοικιαζόμενα δωμάτια

Υποχρεώσεις και αποζημιώσεις

Ο ξενοδόχος υποχρεούται να ενοικιάζει τα κενά δωμάτια του ξενοδοχείου του σε κάθε πελάτη, καθώς και να απαντά, γραπτά ή τηλεφωνικά μέσα σε 3 ημέρες, αν αποδέχεται ή όχι την κράτηση δωματίων.

Δικαιούται να ζητήσει προκαταβολή μέχρι 25% του συνολικού κόστους διαμονής για όλες τις ημέρες της διαμονής. Επίσης, υποχρεούται να διαθέτει και να παρέχει πράγματι όσες ανέσεις διαφημίζει για το ξενοδοχείο του.

Ο πελάτης που έκανε κράτηση και δεν χρησιμοποίησε το δωμάτιο οφείλει να αποζημιώσει τον ξενοδόχο με το μισό της συμφωνημένης τιμής. Αν όμως ο πελάτης προειδοποίησε τον ξενοδόχο πριν από 21 ημέρες τουλάχιστον, τότε απαλλάσσεται από την αποζημίωση και ο ξενοδόχος οφείλει να του επιστρέψει άμεσα την προκαταβολή.

Διαμονή

Εάν το δωμάτιο που έχετε κλείσει δεν είναι διαθέσιμο, υποχρεούται ο ξενοδόχος να εξασφαλίσει τη διαμονή σας σε άλλο ξενοδοχείο της ίδιας τουλάχιστον κατηγορίας και στην ίδια πόλη, που να διαθέτει τις ίδιες ανέσεις και προϋποθέσεις διαμονής, όπως αυτές που διαφημίζει για το δικό του ξενοδοχείο.

Ταυτόχρονα, οφείλει να καταβάλει τα έξοδα μεταφοράς και την τυχόν επιπλέον διαφορά τιμής.

Εάν δεν καταστεί αυτό δυνατό, ο ξενοδόχος πρέπει να σας αποζημιώσει με το σύνολο της συμφωνημένης τιμής.


Τα ενοικιαζόμενα δωμάτια πρέπει να διαθέτουν τον βασικό εξοπλισμό μιας οικίας (ψυγείο, κουζίνα, μαγειρικά σκεύη) και να πληρούν τους κανόνες υγιεινής και καθαριότητας.

Ο καθορισμός των κατώτατων τιμών έχει καταργηθεί με υπουργική απόφαση και οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων και ενοικιαζόμενων δωματίων διαμορφώνουν πλέον ελεύθερα τις τιμές.

Επομένως, οι καταναλωτές μπορούν να διαπραγματεύονται ακόμη και την κατώτατη τιμή των καταλυμάτων και να εξοικονομούν χρήματα.

Πλοία
Τα "σωσίβια" για τον επιβάτη σε μια θάλασσα προβλημάτων


Σε περίπτωση που ο μεταφορέας δεν σας παρέχει τη θέση ή την καμπίνα στο συγκεκριμένο πλοίο και ταξίδι που αναγράφεται στο εισιτήριό σας δικαιούστε:

    Η να ακυρώσετε το εισιτήριό σας και να σας επιστραφεί ο ναύλος και να σας δοθεί αποζημίωση ίση με το διπλάσιο του ναύλου
    Η να ταξιδέψετε σε κατώτερη θέση, παίρνοντας ως αποζημίωση το διπλάσιο της διαφοράς των δύο ναύλων
    Η να ζητήσετε να ταξιδέψετε σε ανώτερη θέση, καταβάλλοντας το μισό της διαφοράς των δύο ναύλων.


Εάν σας την προσφέρει μόνος του ο μεταφορέας, τότε δεν δικαιούται να εισπράξει τη διαφορά.

Εάν θελήσετε να ακυρώσετε το εισιτήριό σας δικαιούστε:

    Επιστροφή του μισού ναύλου και όλων των κρατήσεων, υπέρ τρίτων και του ΦΠΑ, αν η ακύρωση γίνει 12 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου
    Επιστροφή του 75% του ναύλου και όλων των κρατήσεων, υπέρ τρίτων και του ΦΠΑ, αν η ακύρωση γίνει 7 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου
    Επιστροφή ολόκληρου του ναύλου και όλων των κρατήσεων, υπέρ τρίτων και του ΦΠΑ, αν η ακύρωση γίνει 14 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.


Αυτό ισχύει και ανεξάρτητα από τον χρόνο ακύρωσης, όταν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας ή υγείας, που αποδεικνύονται γραπτώς.

Να τροποποιήσετε το εισιτήριό σας για το ίδιο ή άλλο δρομολόγιο, εφόσον υπάρχουν θέσεις, χωρίς όμως να δικαιούστε επιστροφή τυχόν διαφοράς ναύλων, εφόσον ζητήσετε την αλλαγή 24 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.

Καθυστέρηση
Αν το πλοίο καθυστερήσει να αποπλεύσει λόγω βλάβης ή ζημιάς μπορείτε:

    Η να ακυρώσετε το εισιτήριο και να σας επιστραφεί όλο το αντίτιμο
    Η να μείνετε στο πλοίο και να ταξιδέψετε, είτε με το ίδιο είτε με άλλο, με έξοδα και μέριμνα του μεταφορέα. Αν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη από 4 ώρες, ο μεταφορέας πρέπει να σας παράσχει γεύμα. Αν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη από 6 ώρες και η αναχώρηση πραγματοποιηθεί την επόμενη μέρα ή η ώρα του απόπλου ήταν μεταξύ 12 το βράδυ και 5 τα ξημερώματα, ο μεταφορέας πρέπει να σας χορηγήσει κατάλυμα.

ΤΟ ΕΘΝΟΣ