16 Ιουλ 2021

27ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Ο Ουραμντάν ανοίγει τον χορό


Μέρα με τη μέρα ο φεστιβαλικός χάρτης της χώρας επιστρέφει στην «πολιτιστική» κανονικότητα που γνωρίζαμε επί δεκαετίες. Μία μία οι πόλεις της τέχνης και των...

καλοκαιριών μας παρουσιάζουν τα προγράμματά τους και καλούν το κοινό να επιστρέψει στα θέατρα.

Σειρά αυτή την εβδομάδα παίρνει το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που ξεκινά σήμερα στο Αμφιθέατρο Κάστρου με τη θεαματική παράσταση Möbius της ομάδας ακροβατών και χορευτών Compagnie XY από τη Γαλλία, σε χορογραφία του Ρασίντ Ουραμντάν (η παράσταση θα επαναληφθεί και αύριο Σάββατο).

Πρόκειται για μια πολυπρόσωπη και εντυπωσιακή παραγωγή, η οποία γεννήθηκε από την επιθυμία της ομάδας να αψηφήσει τη βαρύτητα, να πετάξει στα ύψη και μαζί να περάσει από το άτομο στο σύνολο, στη μεγάλη εικόνα.

Το έργο θέτει σε αμφισβήτηση, με εξαιρετικά ποιητικό τρόπο, τη σχέση μας με τον εαυτό μας, τους άλλους, την ομάδα και την ικανότητά μας να συμβιώνουμε όλοι μαζί. Δεκαεννέα ακροβάτες σχηματίζουν ανθρώπινες στήλες που ψηλώνουν συνεχώς, παραμορφώνονται, αναποδογυρίζουν, ενώνονται και διαλύονται σε κλάσματα του δευτερολέπτου (τη Δευτέρα 19 Ιουλίου θα παρουσιαστεί στο Σαϊνοπούλειο Αμφιθέατρο Σπάρτης).

Την Κυριακή 18 Ιουλίου (22.00, Μέγαρο Χορού Καλαμάτας) εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα μία από τις σημαντικότερες βρετανικές ομάδες χορού, οι Far From the Norm, με το επαναστατικό έργο BLKDOG του Botis Seva, το οποίο βραβεύτηκε το 2019 με το βραβείο Ολίβιε καλύτερης νέας χορευτικής παράστασης. Δεν μας εκπλήσσει, πρόκειται για μια ομάδα που εξελίσσει διαρκώς το λεξιλόγιό της πειραματιζόμενη με όλα τα street styles, το θέατρο, την περφόρμανς και τον κινηματογράφο.

Το πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής, που ονομάζεται από φέτος Black Box, θα ξεκινήσει επίσης σήμερα Παρασκευή (19.30) με τέσσερα μικτά ντουέτα χορευτών με και χωρίς αναπηρία, υπό τον γενικό τίτλο Mixed Doubles, σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Τα ντουέτα δημιουργήθηκαν για τις σκηνές Holland Dance Festival (Ολλανδία), Στέγη (Ελλάδα), Oriente Occidente Dance Festival (Ιταλία) και Skånes Dansteater (Σουηδία), στο πλαίσιο του τετραετούς ευρωπαϊκού δικτύου Europe Beyond Access.

Πρόκειται για τα ντουέτα «Cornered» της Faizah Grootens, «Re-call» της χορογράφου Βενετσιάνας Καλαμπαλίκη, «Feeling Good» με αναφορές στον Ανθρωπο του Βιτρούβιου σε χορογραφία Diego Tortelli και «Fine Lines» που χορογραφεί η Roser López Espinosa.

Ακολουθεί αύριο 17 Ιουλίου (19.30, Μέγαρο Χορού) το έργο «One More Thing» του Ισραηλινού Adi Boutrous (τέσσερις άντρες συμμετέχουν σε μια τελετή μύησης που βασίζεται στην ενσυναίσθηση, στο κοινό πεπρωμένο, στην κατανόηση) και στις 18 Ιουλίου το DEN.TRO της Maria Fonseca από την Πορτογαλία (19.30, Αμφιθέατρο Κάστρου).

Στο 27ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (το οποίο θα ακολουθήσει πιστά το υγειονομικό πρωτόκολλο των αρμόδιων αρχών και τα εξειδικευμένα μέτρα προστασίας κατά της πανδημίας για τους χώρους τέχνης και πολιτισμού) θα φιλοξενηθούν φέτος 31 παραγωγές, 18 από το εξωτερικό και 13 από την Ελλάδα.

«Ο τίτλος του φετινού προγράμματος “Σε κίνηση. Διαρκώς σε κίνηση. Μαζί; Ή μόνοι;” γεννήθηκε από την ανάγκη μας να μιλήσουμε για τη σημασία της κοινότητας και τον ρόλο του κάθε προσώπου μέσα σε αυτήν. Θεωρούμε, ότι η ανθρωπότητα από εδώ και πέρα θα έχει να αντιμετωπίσει όλο και μεγαλύτερες προκλήσεις όσον αφορά τη συλλογική της συνείδηση, νοημοσύνη και δράση», αναφέρει η καλλιτεχνική του διευθύντρια, Λίντα Kαπετανέα.

«Οι καλλιτέχνες που έχουμε καλέσει φέτος, μιλούν μέσα από τη δύναμη της τέχνης του χορού, με έργα που μας ζητούν να διαισθανθούμε όλες τις έννοιες που απορρέουν από τη σχέση ομάδας και ατόμου. Είναι έννοιες όπως η εμπιστοσύνη, η αλληλεγγύη και η αποδοχή. Η σύγκρουση, η διαπραγμάτευση, η αυτονομία, η ατομική ταυτότητα και η ελευθερία».


Ματούλα Κουστένη