Συγκεκριμένα
Αφού στο μεταξύ
▪Απαξίωσε το πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» που υλοποιείται από τη σχολική χρονιά 2017-2018 και έχει αναγνωριστεί ως μια εξαιρετικά καλή πρακτική πανευρωπαϊκά, κάνοντας τραγικές καθυστερήσεις, λάθη και παραλείψεις στην υλοποίησή του με καθυστερήσεις στους διορισμούς εκπαιδευτικών και ψυχολόγων(τέλη Νοεμβρίου, Δεκέμβριο ακόμα και Ιανουάριο).
▪Υποβάθμισε το θεσμό της μαθητείας (μείωση θέσεων και μείωση μαθητευομένων, αύξηση γραφειοκρατίας, καθυστέρηση πληρωμής μαθητευόμενων, καμία προβολή του θεσμού).Καθυστερεί δραματικά η έναρξη της Ε΄ φάσης για το σχολικό έτος 2020-21, καθώς ανακοινώθηκε μόλις στις 3/12/20 ότι θα ξεκινήσει στα τέλη του Ιανουαρίου 2021, με αποτέλεσμα αφενός χιλιάδες απόφοιτοι/ες των ΕΠΑΛ να κάνουν εν τω μεταξύ άλλες επιλογές (εργασία, στράτευση, επιλογή άλλων σπουδών κ.λπ.) και αφετέρου οι εκπαιδευτικοί να έχουν ήδη αναλάβει τη διδασκαλία άλλων μαθημάτων στα σχολεία τους.
▪Ακύρωσε όλες τις ετήσιες εκδηλώσεις για την προβολή των ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα που γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια (πχ: Μετρό Συντάγματος, Λιμάνι Θεσσαλονίκης). Την ίδια τύχη είχε και η τηλεοπτική-ραδιοφωνική καμπάνια για τα ΕΠΑΛ(ήταν δωρεάν βλέπετε, γιατί μεταδίδονταν ως κοινωνικά μηνύματα με απόφαση του ΕΣΡ).
▪Όσον αφορά την Ευρωπαϊκή εβδομάδα για την ΕΕΚ (κάθε Νοέμβρη), ενώ το 2018 για πρώτη φορά συμμετέχει το ελληνικό υπουργείο Παιδείας και ορίζεται πρεσβευτής, το 2019 και το 2020 δεν πραγματοποιείται καμία εκδήλωση από το υπουργείο Παιδείας. Φέτος, με δεδομένη την αποχή του ΥΠΑΙΘ, δίνεται η ευκαιρία σε ιδιωτικό ΙΕΚ να οριστεί «Εθνικός Υποστηρικτής στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων» στη χώρα μας.
▪Παρουσιάζει αδυναμία πραγματοποίησης εξετάσεων πιστοποίησης αποφοίτων ΕΠΑΛ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από τον ΕΟΠΠΕΠ το 2018 και το 2019(Φλεβάρης), αλλά όχι το Φλεβάρη του 2020, με συνέπεια οι απόφοιτοι της σχολικής χρονιάς 2018-2019 ακόμα να περιμένουν. Μόλις στις 3/12/20 ανακοινώθηκε η πρόθεση για την πραγματοποίηση της πιστοποίησης των εξετάσεων το Φλεβάρη του 2021, με καθυστέρηση δηλαδή ενός ολόκληρου χρόνου, μαζί με τους απόφοιτους της σχολικής χρονιάς 2019-20, ακυρώνοντας στην πραγματικότητα τις εξετάσεις περιόδου
2020.
▪Μείωσε τις εκπαιδευτικές προοπτικές των αποφοίτων ΕΠΑΛ, καταργώντας τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΑΕΙ, πριν καλά-καλά αυτά ξεκινήσουν.
▪Ειδικότερα για τα ΙΕΚ, με το νέο κανονισμό του Μητρώου Εκπαιδευτών, ανατράπηκε η ισχύουσα μοριοδότηση, υποβαθμίζοντας δραματικά την επιστημονική κατάρτιση, τα ακαδημαϊκά προσόντα και τη διδακτική εμπειρία στην εκπαίδευση ενηλίκων, με αποτέλεσμα να οδηγούνται στην ανεργία χιλιάδες εκπαιδευτές ενηλίκων. Προάγεται επίσης η ιδιωτικοποίηση του δημόσιου συστήματος κατάρτισης, με το να δίνεται προτεραιότητα στην ανάθεση των εργαστηριακών μαθημάτων σε εκπαιδευτές οι οποίοι
εκπροσωπούν ιδιωτικούς εξωτερικούς εργαστηριακούς χώρους, εξαιρώντας μάλιστα τα δημόσια Εργαστηριακά Κέντρα.
▪Καθυστερεί η εκπόνηση των νέων προγραμμάτων σπουδών και συγγραφής εκπαιδευτικού υλικού για όλα τα μαθήματα των ΕΠΑΛ, διαδικασία που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση και το ΙΕΠ.
▪Δεν υπάρχει καμία δημόσια ενημέρωση για την εξέλιξη σχετικά με τη φάση που βρίσκονται οι διεθνείς διαγωνισμοί προμήθειας εργαστηριακού εξοπλισμού για τα εργαστήρια των ΕΠΑΛ και των Εργαστηριακών Κέντρων που είχαν προκηρυχθεί από το 2017-18.
▪Δεν έχει εξασφαλίσει την πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση μεγάλου αριθμού μαθητών στα ΕΠΑΛ.
▪Δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη πρόνοια για την εργαστηριακή εξάσκηση των μαθητών/τριών στα εργαστήρια των σχολείων που δεν μπορεί να αντικατασταθεί εξολοκλήρου με την ΕξΑΕ.
▪Τελευταίο επεισόδιο από την κυβέρνηση των «αρίστων» η ολική κατάρρευση του πληροφοριακού συστήματος καταγραφής της μαθητείας των ΕΠΑΛ ολόκληρο το
Νοεμβρίου 2020.
Έρχεται με το εν λόγω νομοσχέδιο και
Παραχωρεί την παρεχόμενηεπαγγελματική εκπαίδευση, με την δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ, στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, που θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τη λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και συμφέροντα, ακόμα και στο επίπεδο του Λυκείου.
Επιχειρεί την πλήρη εμπορευματοποίησή της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την ίδρυση σχολών πρόωρης κατάρτισης μετά το γυμνάσιο, ακόμα και από φορείς των εργοδοτών όπως επιμελητήρια, ΣΕΒ κτλ. καθώς και την παροχή πιστοποίησης σε ιδιώτες!
Καταργεί τα Δημόσια ΙΕΚ με λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα (πλην παραμεθόριων περιοχών) οδηγώντας τους σπουδαστές τους στα ιδιωτικά ΙΕΚ.
Δίνει το δικαίωμα στους σχολάρχες των ιδιωτικών ΙΕΚ να θησαυρίσουν “πουλώντας” την ελπίδα της πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο για μια σημαντική μερίδα της νέας γενιάς μέσω κατατακτήριων εξετάσεων.
Εξωθεί μία μεγάλη μερίδα του μαθητικού δυναμικού, πολύ πρόωρα, μόλις μετά την ολοκλήρωση της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, προς τα φτηνά και ευέλικτα προγράμματα κατάρτισης και μαθητείας και στην ανήλικη εργασία.
Διαμορφώνει μια στρατιά νέων με χαμηλή μόρφωση, τη στιγμή που σε μια στοιχειωδώς προηγμένη και δημοκρατική χώρα, η Πολιτεία οφείλει να δίνει στην Κοινωνία ανθρώπινο δυναμικό, ικανό να παρακολουθεί και να προσαρμόζεται στις συνεχής αλλαγές του κοινωνικού και τεχνολογικού μας περιβάλλοντος. Τη στιγμή που η γνώση του να δημιουργείς και να παράγεις, όπως αυτή προάγεται από την ενοποιημένη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι πλέον περισσότερο απαραίτητη από ό,τι ο εξοπλισμός και τα μέσα παραγωγής ή τα επενδυτικά κεφάλαια.
Τμήμα Παιδείας
Νομαρχιακής Επιτροπής
ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία Κορινθίας