Ένα μικρό αφιέρωμα στην μεγαλύτερη ηθοποιό του πλανήτη.
Πρόσφατα, σε ένα παιχνίδι που έπαιξαν στο “Ellen”, η οικοδέσποινα Έλεν Ντε Τζένερις προκάλεσε την Κέιτ Μπλάνσετ να θυμηθεί τρείς γυναίκες ηθοποιούς που έχουν κερδίσει Όσκαρ. Η απάντηση ήρθε αστραπιαία : «Μέριλ Στριπ, Μέριλ Στριπ, Μέριλ Στριπ».
Θα μπορούσε να είναι και ανέκδοτο, μόνο που το αστείο είναι παλιό.
Η υπέροχη Μέριλ Στριπ, η «μεγαλύτερη ηθοποιός του καιρού της» κατέχει τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ στην ιστορία του κινηματογράφου (συνολικά, 19 μέχρι σήμερα, εκ των οποίων έχει κερδίσει τρία). Έχει άλλες 29 υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα (σ.σ. έχει κερδίσει 8 φορές), κι αμέτρητες βραβεύσεις κάθε είδους με EMMY, Αctors’Guild, Grammy, Χρυσή Άρκτο, you name it για τη δουλειά της στον κινηματογράφο, το θέατρο, τη μουσική. Συνολικά, μιλάμε για 409 υποψηφιότητες και 157 βραβεία. Η λίστα της Μέριλ καταλαμβάνει μια ολόκληρη, ξεχωριστή σελίδα στην Wikipedia.
Μέχρι σήμερα, η ηθοποιός έχει εμφανιστεί σε 51 ταινίες – 52 αν προσθέσει κανείς και τη «Σουφραζέτα», που βγαίνει στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα. Ταινίες κάθε είδους, δίπλα στους μεγαλύτερους σταρ του πλανήτη, φιλμ που υπογράφουν κορυφαίοι σκηνοθέτες, δράματα, κωμωδίες, θρίλερ, action και indie movies, ταινίες οσκαρικές, εμπορικές, συγκλονιστικές, μέτριες, κακές.
Σε όλες, επιβεβαίωσε, το μοναδικό πράγμα που ξέρουμε για κείνη, στα σίγουρα: πως είναι απλώς ανίκανη για μια κακή ερμηνεία. Κάθε εμφάνισή της στην οθόνη, ακόμα και η πιο μικρή είναι μια άκοπη, αβίαστη (τουλάχιστον έτσι δείχνει, ακόμα και αν δεν είναι) tour de force.
Όπως λένε, η Μέριλ Στριπ είναι η μόνη που θα μπορούσε να παίξει πειστικά τον αστυνόμο και τον κλέφτη (στην ίδια ταινία) να μιμηθεί οποιαδήποτε ηλικία, διάλεκτο ή προφορά. Θα μπορούσε να παίξει ακίνητη, η υπνοβατώντας ή φορώντας τσουβάλια και πάλι να είναι υποψήφια για Όσκαρ.
Περιέργως, δεν υπήρξε ποτέ ενζενί. Ήταν ήδη 28 χρονών, όταν έκανε το ντεμπούτο της, στη “Τζούλια» (1977), 30 όταν κέρδισε το πρώτο της Όσκαρ, παίζοντας μια λυπημένη, μπερδεμένη μητέρα στο «Κράμερ εναντίον Κράμερ» (1979). Συνέχισε, επί τέσσερις δεκαετίες να ζωντανεύει στην οθόνη τέτοιες, αληθινές, σάρκινες γυναίκες. Τη Σόφι, την Κάρεν, την Φραντσέσκα, την Μάργκαρετ γυναίκες με διλήμματα, αγωνίες, αγώνες, πάθη και ρυτίδες – όχι λαμπερές, πλαστικές κούκλες και σκοτεινές femmes fatales. Οι κριτικοί (που στην πλειοψηφία τους λατρεύουν το χώμα του πατάει) εξηγούν, πως η κινηματογραφική μακροβιότητα της Στριπ οφείλεται εν μέρει σ’αυτό και εν μέρει σε μια εξαιρετική, ενστικτώδη μάλλον επιλογή συνεργατών και σεναρίων. Κειμένων που η ίδια, «φωτίζει» ή αναδεικνύει με την υποκριτική της αρτιότητα.
Και κάτι άλλο, ακόμα καλύτερο: η αποδοχή και η δημοσιότητα που γνωρίζει, δεν έχει να κάνει με την ηλικία, το βάρος, τους γάμους της (σ.σ. έτσι κι αλλιώς έχει κάνει μόνο έναν, με τον γλύπτη Don Gummer) το πόσο συχνά εμφανίζεται, τα κουτσομπολιά στα tabloids ή τις δηλώσεις της για το ένα ή το άλλο θέμα. H Mέριλ Στριπ είναι ίσως η μόνη megastar του καιρού μας που είναι γνωστή μόνο για το ταλέντο της. Και σ’αυτό είναι ανίκητη.
10+1 πράγματα που δεν ξέρατε για εκείνη
1. Στο σχολείο, ήταν μαζορέτα.
2. Είχε κάνει αίτηση εισαγωγής στη Νομική Σχολή, όμως την πήρε ο ύπνος το πρωί που επρόκειτο να περάσει την προφορική της συνέντευξη και δεν πήγε. Δεν ξαναέδωσε. Το θεώρησε σημάδι πως ήταν προορισμένη να κάνει άλλα πράγματα.
3. Το διάφραγμά της είναι στραβό και αρνείται πεισματικά να το διορθώσει. Οι σκηνοθέτες που δουλεύουν μαζί της αναγκάζονται να αποφεύγουν τα πολύ κοντινά πλάνα στο πρόσωπό της.
4. Θεωρείται εξαιρετικά ευφυής – ήταν 6η στη λίστα του Entertainement Weekly με τους «50 πιο έξυπνους ανθρώπους του Χόλιγουντ». Μπορεί να μιμηθεί οποιαδήποτε προφορά, ενώ, επιπλέον, έχει δηλώσει πως έχει φωτογραφική μνήμη, γεγονός που της επιτρέπει να μαθαίνει τα λόγια των ρόλων της με μια απλή ανάγνωση.
5. Κέρδισε το πρώτο της Οσκαρ το 1979 για την ταινία «Κράμερ εναντίον Κράμερ». Και το ξέχασε στην τουαλέτα ενός after Oscar party.
6. Τρέμει τα ελικόπτερα.
7. Η εμμονή της στην τελειότητα είναι παροιμιώδης. Για να προετοιμαστεί για το ρόλο της στο «Mια τρυφερή σχέση», όπου υποδυόταν μια δασκάλα μουσικής, έκανε πρόβες παίζοντας βιολί 6 ώρες την ημέρα, καθημερινά επί 8 εβδομάδες. (σ.σ. Το ρόλο επρόκειτο, αρχικά, να τον παίξει η Mαντόνα, η οποία ωστόσο εγκατέλειψε το project λίγο πριν αρχίσουν τα γυρίσματα προφασιζόμενη «δημιουργικές διαφορές με τον σκηνοθέτη Wes Craven).
8. Γύρισε μια από τις κορυφαίες σκηνές της καριέρας της (την Oscar winning σκηνή της «απόφασης» από την ταινία «Η εκλογή της Σόφι») σε μία μόνο λήψη. Λέγεται, ότι αρνήθηκε να γυρίσει την σκηνή δεύτερη φορά, δηλώνοντας πως ήταν μια εμπειρία εξαιρετικά επώδυνη και συναισθηματικά εξαντλητική.
9. Μεγάλος έρωτας της ζωής της, ήταν ο (επίσης ηθοποιός) Τζον Καζάλ, γνωστός από το ρόλο του Φρέντο Κορλεόνε, στον «Νονό». Έζησαν μαζί 7 χρόνια, ώσπου εκείνος πέθανε (στα 42 του μόλις) από καρκίνο των οστών. Σύμφωνα με μια βιογραφία της, όταν πια ήταν πολύ άρρωστος και αδύναμος ακόμα και για να ξεφυλλίσει την εφημερίδα, η Mέριλ του διάβαζε τα νέα της ημέρας, μιμούμενη τη φωνή ενός γνωστού αθλητικογράφου.
10. Το Entertainment Weekly την έχει κατατάξει στην 37η θέση των σπουδαιότερων ηθοποιών όλων των εποχών.
6 ταινίες με τη Meryl Streep που αξίζει να δεις
1. Κράμερ εναντίον Κράμερ (1979)
Παίζοντας μια νεαρή γυναίκα σε διαδικασία διαζυγίου– μια μητέρα που εγκαταλείπει το γιό της και επιστρέφει αργότερα για να τον διεκδικήσει – ήταν καθηλωτική. Ήταν ο πέμπτος της ρόλος σε ταινία μεγάλου μήκους. Αν και στο φιλμ εμφανίζεται μόλις 20 λεπτά, η συγκλονιστική της ερμηνεία της χάρισε μια Χρυσή Σφαίρα και το πρώτο της Όσκαρ Β’Γυναικείου Ρόλου.
Τip: Στη τελευταία σκηνή της ταινίας όπου η Τζοάνα ρωτάει τον Τεντ «Πώς είμαι;», η ερώτηση είναι εκτός σεναρίου – η Στριπ οποία ρωτούσε τον Χόφμαν για το μακιγιάζ της, καθώς νόμιζε ότι το γύρισμα είχε τελειώσει. Ο σκηνοθέτης, Ρόμπερτ Μπέντον κράτησε τη σκηνή.
2. Οι γέφυρες του Μάντισον (1995)
Η Φραντσέσκα Τζόνσον (Μέριλ Στριπ), μια παντρεμένη Ιταλοαμερικανίδα, σύζυγος και μητέρα δύο έφηβων παιδιών, στην κομητεία Μάντισον της Άιοβα, νιώθει να βουλιάζει στη ρουτίνα του ρόλου της, καθώς περιμένει με λαχτάρα το πανηγύρι που θα απομακρύνει τα παιδιά της και τον άντρα της, αφήνοντάς την μόνη. Τότε, θα γνωρίσει τον Ρόμπερτ (Kλιντ Ίστγουντ), έναν φωτογράφο του National Geographic, που καταφθάνει στην πόλη για να φωτογραφίσει τις γραφικές γέφυρές της. Μέσα σε τέσσερις μέρες, θα ερωτευτούν για μια ζωή. Για τις «Γέφυρες», η Μέριλ ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.
Τip: Τα studios, αρχικά, έψαχναν μια νεότερη ηθοποιό για να υποδυθεί την Φραντσέσκα, όμως, περιέργως, καμιά δεν έδειχνε κατάλληλη. Τέλος, η μητέρα του Κλιντ Ίστγουντ (που ήταν και ο σκηνοθέτης της ταινίας) του πρότεινε να απευθυνθεί στην Μέριλ Στριπ.
3. Ο διάβολος φοράει Prada (2006)
Σ’αυτό το κλασικό, πια – και λατρεμένο από το γυναικείο κοινό, ιδίως για τα κοστούμια του – comedy/drama, η Aν Χαθαγουέι υποδύεται μια απόφοιτη κολλεγίου που πηγαίνει στην Νέα Υόρκη και πιάνει δουλειά ως βοηθός της Μιράντα Πρίστλεϊ (Μέριλ Στριπ), μιας δυναμικής και απαιτητικής διευθύντριας ενός fashion magazine.
Η ερμηνεία της Στριπ απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, αμέτρητες υποψηφιότητες (μεταξύ των οποίων και μία για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα Α'Γυναικείου Ρόλου) και άλλα τόσα βραβεία. Η ταινία έφερε στα ταμεία 326,5 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως - αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην καριέρα της Στριπ, μετά το «Mamma Mia».
Τip: Η θρυλική διευθύντρια της αμερικάνικης Vogue, Αν Γουίντουρ (σ.σ. η οποία, θρυλείται πως υπήρξε και το πρόσωπο που ενέπνευσε την περσόνα της Μιράντα Πρίστλεϊ), δεν ήταν καλεσμένη στην πρεμιέρα του φιλμ. Το είδε σε μια δημοσιογραφική προβολή για τον Τύπο, όπου κατέφθασε, φορώντας, φυσικά Prada. Αμέσως μετά δήλωσε, πως της άρεσε η Μέριλ Στριπ «για την αποφαστικότητά της»
4. Τζούλι και Τζούλια (2009)
Το φιλμ καταγράφει τη ζωή της θρυλικής Αμερικανίδας σεφ - τηλεμαγείρισσας των sixties, Τζούλια Τσάιλντ, στα πρώτα χρόνια της καριέρας της και τη ζωή της Τζούλι Πάουελ, μιας νεαρής κοπέλας από τη Νέα Υόρκη, η οποία βάζει στόχο να μαγειρέψει και τις 524 συνταγές του βιβλίου μαγειρικής της Τσάιλντ μέσα σε 365 ημέρες. Την πρόκληση αυτή, η Πάουελ, την εξιστόρησε στο blog της - αργότερα τα κείμενα αυτά αποτέλεσαν το υλικό του βιβλίου «Julie & Julia: 365 Days, 524 Recipes, 1 Tiny Apartment Kitchen».Η Στριπ – για άλλη μια φορά εξαιρετική - βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα και κέρδισε μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου.
Τip: Στη διάρκεια των γυρισμάτων, η Μέριλ πήρε 8 κιλά.
5. Σιδηρά Κυρία (2011)
Βιογραφική ταινία, παραγωγής 2011, σε σκηνοθεσία της Φιλίντα Λόιντ. Η ταινία αφηγείται τη ζωή και το έργο της πρώην Πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας Μάργκαρετ Θάτσερ, η οποία – χτυπημένη πλέον από Αλτσχάιμερ - αναπολεί την πολιτική της σταδιοδρομία και θυμάται τα γεγονότα που τη στιγμάτισαν και τη διαμόρφωσαν καθώς και την επίδραση που είχε η καριέρα της στην προσωπική της ζωή. Οι κριτικοί αποθέωσαν την Μέριλ – η Telegraph έγραψε πως η «υποκριτική ιδιοφυϊα της Στριπ επισκιάζει και την ίδια την ταινία». Γι’αυτή την ερμηνεία η ηθοποιός βραβεύτηκε με Όσκαρ, Χρυσή Σφαίρα και BAFTA Α' Γυναικείου Ρόλου.
Τip: Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το ρόλο, η ηθοποιός μίλησε με δεκάδες ανθρώπους και πέρασε μήνες παρακολουθώντας ομιλίες της Θάτσερ, προκειμένου να «κοπιάρει» τα τρικ, την κίνηση, τον λόγο της Σιδηράς Κυρίας. Για τη δουλειά της, αμείφθηκε με 1 εκατομμύριο δολάρια, το οποίο δώρισε εξ’ολοκλήρου στο Women’s History Museum.
6. Into the Woods (2014)
Παρόλο που, αφού μπήκε στα 40, η Meryl Streep αποφάσισε να μην ξαναπαίξει τον ρόλο της μάγισσας, της προσφέρθηκαν τρεις τέτοιοι ρόλοι. Αφού όμως συναντήθηκε με τον συνθέτη και στιχουργό Stephen Sondheim, αλλά και τον σκηνοθέτη της ταινίας Rob Marshall, αποφάσισε να ενδώσει στην πρότασή τους και να... τραγουδήσει τα λόγια της ως ακόμα μια μάγισσα. Η Μeryl Streep για αυτή της την ερμηνεία ήταν υποψήφια για το Όσκαρ, αλλά και τη Χρυσή Σφαίρα του Β' γυναικείου ρόλου.
Τip: Τα περισσότερα από τα τραγούδια που ερμηνεύει στην ταινία, τα τραγούδησε ζωντανά, παρόλο που τα είχε ούτως ή άλλως και προηχογραφημένα.
ΠΗΓΗ: news 247.gr