Η διαβούλευση για την μελέτη που αφορά το λιμάνι και οι σχεδιασμοί για την χρήση και την διαμόρφωση του, αφορούν ένα μικρό σε έκταση κομμάτι σε σχέση με το συνολικό....
παραλιακό μέτωπο της πόλης. Και αν το λιμάνι και η τελική χρήση του έχει σχέση με την ανάπτυξη της πόλης από χρηματοοικονομικής περισσότερο απόψεως, το υπόλοιπο παραλιακό μέτωπο έχει άμεση σχέση και με την ανάπτυξη και με την ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Είναι γνωστή η ανάγκη η πόλη να ¨στραφεί¨ προς την θάλασσα.
Οι πρόσφατες καταστροφές από την θαλασσοταραχή στο τέρμα των οδών Αράτου και Νοταρά στα Καλάμια έδειξαν, για μία ακόμα φορά, ότι το φαινόμενο της διάβρωσης της παραλιακής ζώνης έχει χτυπήσει πλέον και την πόρτα της πόλης της Κορίνθου. Σε όλο το δυτικό παραλιακό μέτωπο ξεκινώντας από το κτίριο της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (Νομαρχία) και φτάνοντας μέχρι σχεδόν τα Δύο Βουναλάκια (Κοράκου), τα προβλήματα της διάβρωσης είναι όχι μόνο ορατά αλλά και πιεστικά ως προς την επίλυση τους.
Η αναβάθμιση του (εκτός λιμανιού) παραλιακού μετώπου της πόλης και η ταυτόχρονη προστασία από την θαλάσσια διάβρωση, είναι δύο πράγματα σημαντικά για την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής στην πόλη της Κορίνθου και που ο συνδυασμός τους είναι αναγκαίος για τον όποιο σχεδιασμό που αφορά.
Η δημοτική αρχή αναγνωρίζοντας, έστω και σημειακά, το πρόβλημα έχει ήδη συμπεριλάβει στο τεχνικό της πρόγραμμα (Κωδ 7333.008) έργα προστασίας από την διάβρωση στο τέρμα της οδού Αράτου. Παρά την ύπαρξη του ποσού των 45.000 ευρώ του προϋπολογισμού, οι επισκευές μετά την γνωστή καταστροφή ήταν πολύ μικρής κλίμακας. Σε διπλανό, μόλις 80 μέτρα μακρύτερα, σημείο έχει προγραμματιστεί από την δημοτική αρχή η κατασκευή μιας πεζό-ποδήλατο-γέφυρας που θα ενώνει τις δύο όχθες του Ξηριά και θα διαμορφώνει την παραλιακή ζώνη στο τέρμα των οδών Αδειμάντου, Κολιάτσου και Κύπρου. (Κωδ 7326.004). O προϋπολογισμός για την διαμόρφωση και την κατασκευή της πεζογέφυρας (σε στυλ τριήρους) είναι ύψους 1.200.000 ευρώ.
Τα δύο έργα του τεχνικού προγράμματος είναι ανεξάρτητα και προφανώς προωθούνται και με διαφορετικούς τρόπους και με διαφορετικά σχεδιαγράμματα. Όμως η περιοχή είναι μία και εκτείνεται από το τέρμα της οδού Κύπρου μέχρι τα ήδη διαμορφωμένα Καλάμια (Νοταρά), της εκβολής του ποταμού περιλαμβανομένης. Δεν έχει νόημα η ανάπλαση της ανατολικής πλευράς της εκβολής του ποταμού χωρίς την παράλληλη και ταυτόχρονη ανάπλαση της δυτικής πλευράς. Και, δεν έχει νόημα μία ανάπλαση στην παραλιακή ζώνη αν αυτή δεν φροντίζει ταυτόχρονα για την προστασία από την διάβρωση. Αν δηλαδή το όποιο έργο είναι να το «φάει» η θάλασσα μετά από μερικά χρόνια τότε είναι άσκοπη δαπάνη.
Η δημοτική αρχή, θα ήταν σοφότερο, να ενοποιήσει τις δύο σημειακές παρεμβάσεις του τεχνικού προγράμματος σε μία παρέμβαση συνολική για όλη την περιοχή. Μία παρέμβαση με δύο άξονες. Την ανάπλαση και την προστασία από την διάβρωση. Από την Κύπρου έως την Νοταρά.
Θα προτείναμε επιπλέον την σύνταξη μιας νέας ενιαίας μελέτης συνολικά για την περιοχή που θα συμπεριλάμβανε και την κατασκευή της πεζογέφυρας, αποφεύγοντας τις άσκοπα δαπανηρές διαμορφώσεις σε σχήμα τριήρους. Μία απλή γέφυρα για πεζούς και ποδηλάτες θα επέτρεπε την ορθολογικότερη κατανομή των προϋπολογισθέντων χρημάτων ώστε να καλυφθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και η προστασία από την διάβρωση.
Επιπλέον και για να είναι πραγματοποιήσιμη η όποια ανάπλαση στο παραλιακό μέτωπο, θα πρέπει η δημοτική αρχή να επιλύσει επί μέρους προβλήματα που αφορούν τις γραμμές αιγιαλού και παραλίας και οι οποίες δημιουργούν σοβαρά κωλύματα στον όποιο σχεδιασμό και την όποια παρέμβαση. Η τροποποίηση τους αποτελεί πρώτιστη ανάγκη για κάθε σχεδιασμό της δημοτικής αρχής. Στο σημείο αυτό να προτείνουμε, με την ευκαιρία των σε εξέλιξη ενεργειών για την νομιμοποίηση των μπαζωμάτων, η αντίστοιχη προσπάθεια για την τροποποίηση των γραμμών αιγιαλού και παραλίας στην περιοχή του Αγ. Νικολάου να συνδυαστεί με την αναγκαία τροποποίηση και για το Κεραμιδάκι, ώστε να επιτραπεί η μελέτη και πραγματοποίηση έργων σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου της πόλης.
Μία λοιπόν ενιαία μελέτη, ενταγμένη στα πλαίσια της διαμόρφωσης που προτείνεται και από το Πανεπιστήμιο της Πεσκάρα, στο κεφάλαιο με τίτλο Water Front, η οποία συμπεριλαμβάνει όλη το δυτικό παραλιακό μέτωπο από τον λιμενοβραχίονα μέχρι την στροφή της Πατρών προς την παραλία Κοράκου.
Στα δύσκολα αυτά χρόνια που απαιτείται μια ορθολογικότερη αντιμετώπιση σε κάθε θέμα, μία μελέτη, μία δαπάνη, ένα έργο, η διαμόρφωση και σύνδεση της ανατολικής με την δυτική όχθη του ποταμού και η δημιουργία ενός πεζό-ποδηλατοδρόμου που θα ενώνει το τέρμα των οδών Κολιάτσου και Αδειμάντου με το τέρμα της οδού Αράτου και την προέκταση της οδού Μεγ. Αλεξάνδρου- Καλάμια, όντως θα συμβάλει στην αναβάθμιση ενός μεγάλου μέρους του παραλιακού μετώπου της πόλης και θα συνδεθεί άρρηκτα και συμπληρωματικά με την διαμόρφωση στα Καλάμια.
Βασίλης Αυλωνίτης