4 Σεπ 2011
Αυστηρή προειδοποίηση Μπεγλίτη στην Τουρκία
Συνέντευξη στην Real news
1. Κύριε υπουργέ εκτιμάτε ως πραγματικές τις απειλές της Άγκυρας κατά της Κυπριακής Δημοκρατίας με αφορμή τις έρευνες ανεύρεσης κοιτασμάτων από τη Λευκωσία;
Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως κυρίαρχο κράτος...
ασκεί τα δικαιώματα που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Οι πρόσφατες δηλώσεις με απειλητικά μηνύματα τούρκων αξιωματούχων στρέφονται, ουσιαστικά, κατά της διεθνούς νομιμότητας και των θεσμών που την υπερασπίζονται. Αναρωτιέται κανείς τι θα είχε να κερδίσει η Τουρκία από τη συνέχιση μιας πολιτικής που την απομονώνει από τη διεθνή κοινότητα. Πιστεύω ότι ωριμάζουν οι συνθήκες για να προχωρήσει η τουρκική ηγεσία στην υπογραφή και την κύρωση της διεθνούς σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, όπως είναι και η υποχρέωσή της έναντι στην Ε.Ε. Τα οφέλη της από τη συμφιλίωση με τη διεθνή πραγματικότητα θα ήταν πολλαπλάσια.
2. Ανησυχείτε ακόμα και για θερμό επεισόδιο; Είστε έτοιμοι για τυχόν τέτοιο ενδεχόμενο;
Θέλω να πιστεύω ότι τελικά θα υπερισχύσει στην ηγεσία της Τουρκίας ο πολιτικός ρεαλισμός για την ειρηνική συνύπαρξη με σεβασμό των αρχών της διεθνούς νομιμότητας, έναντι των μονομερών ενεργειών. Τα αμοιβαία συμφέροντα των δύο χωρών εξυπηρετούνται από την ανάπτυξη της συνεργασίας και όχι από την αντιπαράθεση. Η στρατηγική ψυχραιμία που διακρίνει τη στάση μας δεν σημαίνει ασφαλώς έλλειψη αποφασιστικότητας, εάν χρειασθεί να υπερασπισθούμε τα εθνικά συμφέροντα της χώρας μας.
3. Φαντάζομαι, πάντως, πως αν υπάρξουν εντάσεις της Άγκυρας με την Λευκωσία, το ταξίδι του πρωθυπουργού και του Συμβουλίου Συνεργασίας στην τουρκική πρωτεύουσα μπορεί και να καθυστερήσει…
Ας μην βιαζόμαστε να προβλέψουμε τα γεγονότα και τις εξελίξεις. Η εξωτερική πολιτική της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού στηρίζεται στη δράση, δηλαδή στην ανάληψη στοχευμένων πρωτοβουλιών και όχι στην αντίδραση.
4. Ο αρμόδιος τομεάρχης της Ν.Δ., Πάνος Παναγιωτόπουλος, ζητά η Ελλάδα να ανακηρύξει τώρα ΑΟΖ στο Αιγαίο. Γιατί δεν το κάνετε κ. υπουργέ;
Θα μπορούσα να απαντήσω με τον ίδιο τρόπο. Γιατί η ΝΔ ως Κυβέρνηση δεν προχώρησε στην επέκταση των χωρικών υδάτων και την ανακήρυξη και οριοθέτηση της ΑΟΖ; Δεν γνώριζε τα δικαιώματα που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας για τη χώρα;
Πρόκειται για μία αντιπολίτευση μικροκομματικών σκοπιμοτήτων για μείζονα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής που απαιτούν ευθύνη και προσεκτικούς διπλωματικούς χειρισμούς. Η χώρα δεν απεμπολεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα και θα τα ασκήσει σύμφωνα με το εθνικό συμφέρον.
5. Οι πληροφορίες επιμένουν πως θα απαιτηθεί αύξηση της θητείας ένα ή και δυο μήνες. Θα το τολμήσετε κ. υπουργέ; Θα είστε, άλλωστε, ο πρώτος υπουργός από τη μεταπολίτευση που αυξάνει τη θητεία…
Βρίσκομαι, κ. Σκουρή , στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με την εντολή και την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού για να υπερασπιστώ, με ευθύνη, την αποτελεσματική λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων και την ενίσχυση της εθνικής άμυνας της χώρας και όχι για να είμαι αρεστός. Βάζω πάνω από όλα την αντιμετώπιση των επιχειρησιακών αναγκών και όχι το πολιτικό κόστος. Εξάλλου πρέπει να θυμίσω ότι ο κ. Μεϊμαράκης μείωσε, κατά τρόπο πρόχειρο, τη στρατιωτική θητεία, λίγο πριν τις εκλογές και η ΝΔ ηττήθηκε με 11%.
Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση και δεν πρόκειται να ληφθεί, εάν δεν ολοκληρωθεί με τρόπο συντεταγμένο και σοβαρό η διαδικασία της ανασυγκρότησης και της νέας δομής δυνάμεων, καθώς και η αξιολόγηση των αναγκών της εθνικής άμυνας.
Όμως ο φαύλος κύκλος των αντιφάσεων και της συλλογικής υποκρισίας της κοινωνίας, δεν μπορεί να συνεχίσει να διευρύνεται.
Είναι πρωτίστως πολιτικό θέμα και ως τέτοιο αισθάνομαι την ευθύνη να το αντιμετωπίσω.
6. Επί Ν.Δ. είχε δρομολογηθεί ουσιαστικά ένας επαγγελματικός στρατός, κυρίως με πενταετείς οπλίτες. Μοιάζετε να μην τον πιστεύετε. Και πόσοι επαγγελματίες οπλίτες θα μείνουν;
Έχουμε διατυπώσει καθαρά τις διαφωνίες μας για τη δημιουργία πλήρους επαγγελματικού στρατού. Οι λόγοι δεν συνδέονται με την οικονομική συγκυρία. Είναι ευρύτεροι στρατηγικοί, πολιτικοί και κοινωνικοί.
Ο θεσμός του επαγγελματία οπλίτη είναι χρήσιμος και θα παραμείνει, καλύπτοντας, όμως, συγκεκριμένες και αυστηρά προσδιορισμένες επιχειρησιακές ανάγκες.
Χρειάζονται να γίνουν αλλαγές και θα γίνουν. Οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν είναι χώρος που προσφέρεται για την απορρόφηση ανέργων. Πρόκειται για λαϊκιστική πολιτική που ακολουθήθηκε στο παρελθόν και έχει οδηγήσει σε αδιέξοδα. Θέλω να τονίσω ότι δεν πρόκειται να απολυθεί κανένας, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις αξιολόγησης που θέτει ο νόμος.
7. Με τα εργοστάσια της πολεμικής βιομηχανίας τι θα γίνει; Πόσο κοστίζουν σήμερα, ποια θα κλείσουν και πόσοι εργαζόμενοι θα απολυθούν;
Οι αμυντικές βιομηχανίες έχουν τα ίδια σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα, όπως και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και δεν μπορούν να επιβιώσουν μόνο με τις προμήθειες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Έχουμε, ήδη, προχωρήσει τη διαδικασία ανασυγκρότησης στα ΕΑΣ και στην ΕΛΒΟ, με στόχο την αποκρατικοποίησή τους, μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Κυβέρνησης και βρίσκεται σε εξέλιξη η αναζήτηση στρατηγικών εταίρων. Η κατάσταση της διαρκούς σώρευσης ελλειμμάτων και ανάληψης των χρεών από το κράτος δεν μπορεί να συνεχισθεί. Αυτό θα ήταν άδικο και για τις βιομηχανίες του ιδιωτικού τομέα που παίζουν ένα σημαντικό ρόλο και πρέπει να υποστηριχθούν. Το πλεονάζον προσωπικό έχει ενταχθεί στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων και δεν πρόκειται να υπάρξουν απολύσεις.
8. Πιστεύετε ότι πράγματι η Τουρκία πρέπει να καταργήσει τη στρατιά του Αιγαίου; Και αυτό προϋποθέτει ή θα συνεπάγεται μειώσεις και ελληνικών δυνάμεων στο Αιγαίο;
Δεν έχουμε κανένα λόγο να υποδεικνύουμε σε ένα κυρίαρχο κράτος και στην Κυβέρνησή του το πώς θα οργανώνει τους θεσμούς που ανήκουν στο σκληρό πυρήνα της εθνικής του κυριαρχίας, εφόσον, ασφαλώς, δεν πλήττεται η ασφάλεια της χώρας μας. Στο πλαίσιο αυτό δεν μπορεί να εφαρμόζεται η αρχή της αμοιβαιότητας. Στην συγκεκριμένη περίπτωση που με ερωτάτε εξ όσων πληροφορήθηκα, ο ίδιος ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης διέψευσε τις πληροφορίες των εφημερίδων.
Συγκρατώ, ως Υπουργός Εθνικής Άμυνας, ωστόσο, την ενδιαφέρουσα συζήτηση και τις προθέσεις της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας για την ανασυγκρότηση, με σύγχρονο πνεύμα, των Ενόπλων Δυνάμεων.
9. Η συνεργασία με το Ισραήλ αποτελεί στρατηγική επιλογή για τη χώρα;
Η ανάπτυξη και διεύρυνση των σχέσεων της Ελλάδας με το Ισραήλ, αποτελούν σημαντική στρατηγική προτεραιότητα για την Κυβέρνησή μας και πιστεύω για την πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων, στο πλαίσιο μιας δυναμικής και πολυδιάστατης εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής. Δεν έχει συγκυριακή στόχευση, δεν ετεροπροσδιορίζεται από τις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό σταθεροποιητικό παράγοντα ειρήνης και ασφάλειας στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Υπάρχουν πολλοί τομείς στους οποίους μπορούμε να συνεργασθούμε, σε ισότιμη και αμοιβαία επωφελή βάση και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε.
10. Κορυφαία στελέχη, πάντως, δείχνουν να ετοιμάζονται για την επόμενη μέρα…
Μην υποτιμούμε τα στελέχη της Κυβέρνησης. Γνωρίζουν, καλύτερα από όλους, τις μεγάλες δυσκολίες της κυβερνητικής διαχείρισης και τα κρίσιμα διακυβεύματα για το μέλλον της χώρας και της παράταξής μας.
Δεν θεωρώ ότι οι προσωπικές πολιτικές φιλοδοξίες εξαντλούνται στην διαχείριση των ‘’ερειπίων’’, αν η χώρα καταρρεύσει και συμπαρασύρει το πολιτικό σύστημα
11. Το τελευταίο διάστημα, πολλαπλασιάζονται οι διαρροές περί μεταρρυθμιστών και αντιμεταρρυθμιστών στην κυβέρνηση…
Βλέπω και εγώ ορισμένα μέσα ενημέρωσης και συναδέλφους σας να επιχειρούν να κατασκευάσουν διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στα στελέχη της Κυβέρνησης. Η προσπάθειά τους δεν είναι, κατά την άποψή μου, αθώα. Συνδέεται με τη γενικότερη πολιτική ρευστότητα. Πρόκειται, όμως, για «ξαναζεσταμένο φαγητό». Ωστόσο και εμείς, ως μέλη της Κυβέρνησης, δεν πρέπει να γοητευόμαστε από τέτοιες αξιολογήσεις και «εύσημα». Το έπαθλο της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας θα το δώσει η ίδια η κοινωνία.
12. Η κόντρα Ραγκούση-Ρέππα πού μπορεί να οδηγήσει;
Έχουμε ανάγκη από ψυχραιμία και αλληλεγγύη στην κοινή προσπάθεια για την αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων. Η κοινωνία και οι πολίτες ζητούν να αγωνιζόμαστε για την υπέρβαση της κρίσης. Όχι να διαγκωνιζόμαστε μεταξύ μας.
13. Ο Α. Σαμαράς, πάντως, ζητάει εκλογές. Πιστεύετε ότι ειλικρινά τις θέλει;
Ο Πρόεδρος της ΝΔ έχει επιλέξει να διατυπώνει και να υποστηρίζει έναν πολιτικό λόγο που τον βοηθά να συσπειρώνει την κομματική του βάση, δεν τον αναδεικνύει όμως σε ηγέτη εθνικής ευθύνης, σε συνθήκες κρίσης για τη χώρα. Το αίτημά του για εκλογές είναι άσκηση κομματικής πειθαρχίας, τακτική κίνηση με εσωστρεφή χαρακτηριστικά, που γίνεται εκ του ασφαλούς για να κρατά σε εγρήγορση το μηχανισμό. Θέλω να πιστεύω, τουλάχιστον, ότι αντιλαμβάνεται την αριθμητική και τα μηνύματα των δημοσκοπήσεων και δεν τις εκλαμβάνει ως επιβεβαίωση των επιλογών του.
14. Γιατί η τρόικα, κ. υπουργέ, θα πρέπει να δεχθεί επαναδιαπραγμάτευση στόχων της ελληνικής οικονομίας;
Το πρώτο και καθοριστικό ζήτημα στις σχέσεις με τους εταίρους μας είναι η αξιοπιστία και η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης. Ό, τι αναλαμβάνουμε να υλοποιήσουμε, πρέπει και να το ολοκληρώνουμε με αποτελεσματικό και επωφελή για την οικονομία και την ανάπτυξη τρόπο. Πάνω στην αξιοπιστία μπορούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την επανεξέταση των αριθμητικών δεδομένων και στόχων. Η οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα στην Ελλάδα είναι πιο σύνθετη και περίπλοκη, λόγω των δομικών της χαρακτηριστικών και δεν μπορεί να γίνει κατανοητή και ν’ αλλάξει με γραμμικές προσεγγίσεις και τεχνοκρατικό βολονταρισμό.
15. Πολλοί υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση δεν θα αντέξει…
Βρισκόμαστε μπροστά στην πιο κρίσιμη και κομβική περίοδο της μεταπολιτευτικής ιστορίας. Εάν χαθεί τώρα το στοίχημα της οικονομικής επιβίωσης και ανασυγκρότησης της χώρας, δεν γνωρίζω τι ακριβώς θα προσφέρουν οι εκλογές και οι κυβερνήσεις συνεργασίας, που ορισμένοι ονειρεύονται ως το δρόμο της εθνικής σωτηρίας. Θα έλεγα ότι πρέπει να εύχονται να πετύχει η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και ας κρατήσουν για το τέλος της τετραετίας την οργή ή τους σχεδιασμούς τους. Σ’ αυτή τη συγκυρία, όμως, χρειάζεται περισσότερη σύνεση και ρεαλισμός από την πλευρά τους.
16. Οι συνομιλίες με την τρόικα διακόπηκαν…
Οι συνομιλίες ακολουθούν το συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα και θα επαναληφθούν στις 14 Σεπτεμβρίου. Δεν υπήρξε, κατά συνέπεια, διακοπή λόγω κρίσης στις σχέσεις με τους εταίρους μας. Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια εξαιρετικά λεπτή φάση των συνομιλιών, όμως οι ευρωπαϊκοί θεσμοί πρέπει να κατανοήσουν ότι, εκτός από τους αριθμητικούς δημοσιονομικούς στόχους, υπάρχουν και οι άνθρωποι που βιώνουν τις συνέπειες της κρίσης.