2 Μαρ 2020

Σαράποβα: Το όνειρο κάθε διαφημιστή και κάτι παραπάνω...


Βασιλική Παπαντωνοπούλου
Ηταν Σάββατο 3 Ιουλίου 2004. Αν σας ρωτήσει κανείς τι θυμάστε από εκείνη την ημέρα, σίγουρα θα αφορά την Εθνική Ελλάδας και την προσμονή για τον τελικό του Euro 2004 ακριβώς την επόμενη μέρα. Κάνατε σχέδια πού θα δείτε τον...


αγώνα; Πώς θα κρατήσετε τα γούρια; Δεν υπήρχε κανένα άλλο θέμα (για εμάς τους Ελληνες τουλάχιστον) εκείνες τις ημέρες.

Και όμως προέκυψε... Ακόμα και για όσους δεν είναι λάτρεις του τένις. Μια 17χρονη πιτσιρίκα, πανύψηλη και κατάξανθη, γονάτισε στο χορτάρι του Ουίμπλεντον χαμογελώντας εκστασιασμένη, έχοντας μόλις κατακτήσει το πιο φημισμένο τουρνουά τένις στον κόσμο. Με αντίπαλο την απόλυτη κυρίαρχο του σιρκουί, Σερίνα Ουίλιαμς.

Εκείνο το απόγευμα ουσιαστικά γεννήθηκε το φαινόμενο «Μαρία Σαράποβα». Η εμφάνιση της εντυπωσιακής Ρωσίδας στον κόσμο του τένις ήταν το επιχείρημα, εναντίον όσων υποβίβαζαν αυτόματα τις όμορφες αθλήτριες στο επίπεδο της Ανα Κουρνικόβα: ωραία εικόνα, μέτριο τένις. Τον πρώτο καιρό βέβαια μετά την κατάκτηση του Ουίμπλεντον οι κακεντρεχείς έκαναν λόγο για one-hit wonder. Η συνήθης έκφραση για τους τραγουδιστές ή τα μουσικά συγκροτήματα που κάνουν μία επιτυχία και κατόπιν χάνονται, έβρισκε εφαρμογή στο γυναικείο τένις.

Η Σαράποβα όμως απέδειξε ότι είχε έρθει για να μείνει. Την ίδια χρονιά, πάλι επικρατώντας της Σερίνα, κατέκτησε το πρωτάθλημα της WTA. Το 2006 κατέκτησε το Αμερικανικό Οπεν και δύο χρόνια αργότερα το Αυστραλιανό. Και συμπλήρωσε το Γκραν Σλαμ καριέρας με το Ρολάν Γκαρός το 2012 και το 2014. Συνολικά πανηγύρισε 36 τίτλους στο WTA, ένα Federation Cup με τη Ρωσία, το αργυρό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, ενώ για 21 εβδομάδες ήταν νο1 στον κόσμο.

Η Σαράποβα χαρακτηριζόταν για την επιθετικότητά της από την baseline, τα βαθιά χτυπήματά της στις γωνίες και τη γρήγορη κίνησή της στο κορτ παρά το ύψος της (1,88 μ.). Το σημαντικότερο προσόν της όμως ήταν η ανταγωνιστικότητα και η απόλυτη αυτοσυγκέντρωση στη διάρκεια των αγώνων της.

Οχι, η Σαράποβα δεν ήταν διάττων αστέρας. Την περασμένη Τρίτη έβαλε τέλος στην καριέρα της έχοντας κερδίσει 38.777.962 εκατ. δολάρια αποκλειστικά από τις τενιστικές επιδόσεις της από τα χρηματικά έπαθλα των τουρνουά. Αν σε αυτά όμως προσθέσει κανείς τα ποσά που έλαβε από τα διαφημιστικά συμβόλαια και τις χορηγίες, τα κέρδη της στη διάρκεια της 15ετίας (2004-2019) ξεπερνούν τα 350 εκατ. δολάρια. Οσο για τον κύκλο εργασιών γύρω από το όνομά της, αυτός έχει ξεφύγει στη σφαίρα των 15 δισ. δολαρίων αν πιστέψουμε το οικονομικό περιοδικό Forbes.

Και να σκεφτεί κανείς, ότι η ιστορία αυτή ξεκίνησε με μια μικρομεσαία οικογένεια, που έφυγε από το Γκόμελ (της τωρινής) Λευκορωσίας και εγκαταστάθηκε στο Νιαγκάν της τότε Σοβιετικής Ενωσης λίγο πριν γεννηθεί το κοριτσάκι τους (1987), επειδή φοβούνταν για τις επιπτώσεις του πυρηνικού δυστυχήματος του Τσερνόμπιλ στην περιοχή.

Η Μάσα και οι γονείς της κατόπιν μετακόμισαν νοτιότερα, στο Σότσι, όπου ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το τένις. Ο πατέρας της Γιούρι γνώρισε τον Αλεξάντρ Καφέλνικοφ, ο γιος του οποίου, ο Γεβγένι, θα κατακτούσε αργότερα δύο Γκραν Σλαμ και θα γινόταν ο πρώτος Ρώσος στο νο1. Ο Αλεξάντρ χάρισε στη μικρή την πρώτη της ρακέτα το 1991, όταν ήταν μόλις 4 χρόνων. Και η Σαράποβα έδειξε στοιχεία που εντυπωσίασαν τους προπονητές της.

Ηταν έξι ετών όταν στη διάρκεια επιδείξεων τένις στη Μόσχα η Μαρτίνα Ναβρατίλοβα πρότεινε στον Γιούρι Σαράποφ να στρέψει την κόρη του στο επαγγελματικό τένις. Και αυτός δανείστηκε χρήματα, για να εξασφαλίσει δύο αεροπορικά εισιτήρια για τις ΗΠΑ το 1994. Δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να ταξιδέψει μαζί τους και η μητέρα της η Γελένα.

Με μόλις 700 δολάρια στην τσέπη και χωρίς να ξέρει ούτε λέξη αγγλικά, ο Γιούρι έκανε ότι δουλειά έβρισκε, για να βάλει τη Μαρία στην ακαδημία του Μπολετιέρι. Από το 1995 και μετά, τα δίδακτρα ανέλαβε η IMG, η εταιρεία μάνατζμεντ που κατάλαβε ότι το ψιλόλιγνο ξανθό κοριτσάκι μελλοντικά θα μπορούσε να γίνει η «κότα με τα χρυσά αυγά». Και δικαιώθηκε...

Στα 9 χρόνια της υπέγραψε διαφημιστικά συμβόλαια με τη Nike και την Prince (κατασκευάστρια ρακετών). Αυτοί ήταν και οι μοναδικοί της (αλλά πιστοί) χορηγοί έως τον θρίαμβο στο Ουίμπλεντον. Τότε άρχισαν να «σπρώχνονται» στην πόρτα της οι μεγάλες εταιρείες (Tag Heuer, Canon, Motorola, Colgate, Palmolive, Land Rover, Porsche, PepsiCo, Sony, Evian, Head...).

Ήταν το όνειρο κάθε διαφημιστή και κοσμούσε τα μεγάλα περιοδικά μόδας, είτε με εντυπωσιακές φωτογραφήσεις, είτε από τις καταχωρίσεις των χορηγών της, είτε με την παρουσία της στα ντεφιλέ ανά τον κόσμο. Η μόδα ήταν η μεγάλη της αδυναμία. Δεν ήταν τυχαίο, ότι το «αντίο» φιλοξενήθηκε εν είδει άρθρου της στα περιοδικά Vogue και Vanity Fair...

Η Μαρία Σαράποβα είχε (και έχει) star power. To αθλητικό-διαφημιστικό πακέτο που προσφέρει, μπορεί να συγκριθεί μόνο με το αντίστοιχο του Ντέιβιντ Μπέκαμ: ομορφιά, γοητευτική παρουσία, χάρισμα, προσωπικότητα και παράλληλα αδιαμφισβήτητο ταλέντο ο καθένας στο άθλημά του.

Αυτός είναι και ένας από τους λόγους, που οι περισσότεροι χορηγοί της στάθηκαν πιστά στο πλάι της στη διάρκεια της 15μηνης τιμωρίας της για τη χρήση μελντόνιουμ στο Αυστραλιανό Οπεν του 2016. Υπήρξαν «αποστασίες», τα κέρδη της υπέστησαν σχετική υποχώρηση, όμως όχι τόση ώστε να εκτροχιαστεί η επιχειρηματική αυτοκρατορία της.

Ο επίμονος τραυματισμός στον ώμο, που την οδήγησε σε δύο εγχειρήσεις (2008, 2019), ήταν και αυτός που έφερε το τέλος. Αποχωρεί από τα κορτ, όμως θα παραμείνει στις πρώτες σελίδες των περιοδικών, στις πρώτες θέσεις των ντεφιλέ μόδας, αλλά και σε περίοπτη θέση στην ιστορία του γυναικείου τένις. Ήταν αυτή που τα συνδύαζε όλα...

ΠΗΓΗ: efsyn.gr