7 Νοε 2019

Φρένο σε φορο-ελαφρύνσεις και κοινωνικό μέρισμα


Μαρίνα Αλεξανδρή
O Κλάους Ρέγκλινγκ (ίσως και ο τελευταίος της «σχολής Σόιμπλε» στο ευρωπαϊκό προσκήνιο) μπορεί να αποδίδει εύσημα στον ελληνικό λαό επειδή «καταψήφισε μία λαϊκιστική κυβέρνηση...


και εξέλεξε μία μεταρρυθμιστική κυβέρνηση», ο μεταρρυθμιστικός… οίστρος όμως των εκλεκτών του φαίνεται πως δεν αρκεί, για να ανοίξει παράθυρο ουσιαστικής δημοσιονομικής χαλάρωσης για την Ελλάδα.

Παρά τους ύμνους από τον επικεφαλής του ΕSM στην ελβετική εφημερίδα «Neue Zürcher Zeitung», τα μηνύματα, που εκπέμπουν τα τελευταία 24ωρα προς την Αθήνα οι θεσμοί, θέτουν την κυβέρνηση ενώπιον δυσμενών δεδομένων σε δύο μέτωπα: Στην (επικοινωνιακή πρωτίστως) επιδίωξή της να διαθέσει τον Δεκέμβριο αξιόλογο κοινωνικό μέρισμα μέσω του υπερπλεονάσματος και στο, στρατηγικού χαρακτήρα, αίτημά της να προσμετρηθούν άμεσα στον προϋπολογισμό οι επιστροφές των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για φοροελαφρύνσεις το 2020.

Ως προς το δεύτερο σκέλος, ήταν εύγλωττη η χθεσινή δήλωση υψηλόβαθμου ευρωπαίου αξιωματούχου, ότι η συζήτηση για αλλαγή χρήσης των επιστροφών των κερδών των ομολόγων «θα γίνει το 2020» και, μάλιστα, «υπό δημοσιονομικές προϋποθέσεις».

Τούτο σημαίνει, ότι ακόμη κι εάν αυτή η συζήτηση τελεσφορήσει, ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος (και μαζί και οι απτές ελαρύνσεις για τους φορολογούμενους) δεν θα έρθουν πριν από το 2021 στην καλύτερη περίπτωση. Το μήνυμα αυτό αναμένεται να ενισχύσει και η έκθεση της Κομισιόν, που δημοσιοποιείται αύριο, η οποία κατά τις πληροφορίες θα βάζει τον πήχη της ανάπτυξης του 2020 αισθητά χαμηλότερα από το 2,8% που περιλαμβάνεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.

Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν, ότι η πρόβλεψη της Κομισιόν για τον ρυθμό ανάπτυξης του 2020 θα βρίσκεται κάτω από το 2,5% του ΑΕΠ, με πιθανότερο το 2,3%. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% τον επόμενο χρόνο παραμένει εφικτός, όμως είναι προφανές, ότι οι εκτιμήσεις είναι οριακές και, κυρίως, ακυρώνεται το κυβερνητικό επιχείρημα, ότι μέσα από την υψηλότερη ανάπτυξη μπορεί να προέλθει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος για ελαφρύνσεις υπέρ της μεσαίας τάξης.

Πρόσθετη αρνητική παράμετρο αποτελεί και το δυσμενές ευρωπαϊκό περιβάλλον, καθώς με βάση την νέα έκθεση του ΔΝΤ η ανάπτυξη στην ευρωζώνη θα είναι αναιμική (1,2%) το 2020, με την Γερμανία μάλιστα να αγγίζει την πλήρη στασιμότητα με προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ μόλις 0,5%.

Ενστάσεις και προειδοποιήσεις από τους θεσμούς όμως φαίνεται πως υπάρχουν, κατά τις ίδιες πληροφορίες, και για τα σχέδια της κυβέρνησης περί διανομής κοινωνικού μερίσματος στους ασθενέστερους τον επόμενο μήνα με χρήση του υπερπλεονάσματος, στη βάση του μοντέλου που είχε ακολουθήσει και ο ΣΥΡΙΖΑ τα προηγούμενα χρόνια.

Οι ενστάσεις στηρίζονται στην θέση, πως η διανομή κοινωνικών επιδομάτων δεν εντάσσεται στην «μεταρρυθμιστική» ατζέντα στην οποία έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση και την οποία επικαλέστηκε και ο κ. Ρέγκλινγκ, και πως η διανομή κοινωνικού μερίσματος δεν θα αποτελέσει «στοιχείο αξιοπιστίας».

Σύμφωνα μάλιστα με πηγές από τις Βρυξέλλες η κρατούσα άποψη εντός των θεσμών είναι, πως μια τέτοια κίνηση από την πλευρά της Αθήνας θα μπορούσε να αιτιολογήσει ακόμη και το «πάγωμα» της επιστροφής της πρώτης δόσης από τα κέρδη των ομολόγων (περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ), η οποία αναμένεται να εγκριθεί στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου.

Κατόπιν τούτων, το επικρατέστερο σενάριο που εξετάζεται, είναι η εξάντληση των «παροχών» του Δεκεμβρίου στην επιστροφή του 50% της προκαταβολής φόρου στις επιχειρήσεις και μια μικρή, ενδεχομένως, ενίσχυση των ασθενέστερων μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.

ΠΗΓΗ: tvxs.gr