Γιάννης Τριάντης
Για το Euro ήθελα να γράψω. Για τη γιορτή της μπάλας και τον παθιασμένο κόσμο της.
Για το ανυπέρβλητο θέαμα που γοητεύει και συγκινεί.
Για τη χοϊκότητα του ποδοσφαίρου.
Για τον λαϊκό του χαρακτήρα,
παρά τα εμπορικά δεσμά, τις ντόπες, τις αθλιότητες των παραγόντων, τα «χουλιγκάνια», τις συγκρούσεις και τις παντοειδείς ασχήμιες…
Όμως έπεσα ξαφνικά πάνω σε κάτι δηλώσεις του Σαντίκ Καν, νέου δημάρχου του Λονδίνου, και μου “ρθε ο ουρανός σφοντύλι. Αλήθεια λέω. Εξεπλάγην, τρόμαξα, εξοργίστηκα. Και ανήσυχος άρχισα να γράφω.
Ακούστε, λοιπόν. Ο δήμαρχος απαγόρευσε μια διαφήμιση εταιρείας, που διαθέτει νομίμως προϊόντα για αδυνάτισμα, γραμμώσεις και τα συναφή. Στις διαφημιστικές αφίσες, δίπλα σε μια καλλίγραμμη με μαγιό, σημειώνεται το εξής υπό τύπον ερωτήματος: «Είναι έτοιμο το σώμα σου για την παραλία;» (ελεύθερη απόδοση του «Are you beach body ready?»). Κάποιοι αντέδρασαν. Και ζήτησαν από την αρμόδια βρετανική υπηρεσία να απαγορευτεί η διαφήμιση ως προσβλητική και ανεύθυνη, αλλά εκείνη έκρινε ότι δεν συντρέχει λόγος. Έλα όμως που ο δήμαρχος επέμενε. Και απαγόρευσε τη διαφήμιση.
Κρατηθείτε τώρα, για να διαβάσετε το σκεπτικό της απόφασης. Ιδού: «Ως πατέρας δύο έφηβων κοριτσιών, με απασχολεί έντονα αυτού του είδους η διαφήμιση που μπορεί να εξευτελίσει τους ανθρώπους, ειδικότερα τις γυναίκες, και να τις κάνει να ντρέπονται για το σώμα τους. Είναι ώρα να μπει τέλος σε αυτό»… Εξευτελισμός και δη των γυναικών! Βαριά κατηγορία και όχι απλώς ένσταση ή προβληματισμός. Ας δούμε το επιχείρημα του δημάρχου: «Κανένας δεν θα πρέπει να αισθάνεται πίεση, όταν κινείται με το λεωφορείο ή το μετρό, για μη ρεαλιστικές προσδοκίες αναφορικά με το σώμα του, και θέλω να στείλω ένα σαφές μήνυμα στη διαφημιστική βιομηχανία σχετικά με αυτό».
ΏπαΙ Γιατί να ντρέπεται για το σώμα της μια γυναίκα, όταν αντικρύζει στα μήντια και στις διαφημίσεις υπέροχα σώματα γυναικών; Ντροπή πρέπει να αισθάνεται, αν παραμελεί το δικό της κι όχι αν υστερεί έναντι άλλων. Και πού εντοπίζεται ο… εξευτελισμός, τον οποίο στηλιτεύει ο κ. Καν; Προβάλλει η διαφήμιση κάτι μειωτικό για όσες δεν είναι καλλίπυγες; Ειρωνεύεται τις παχουλές, τις κοντές, τις ακαλαίσθητες; Όχι βέβαια. Εκτός κι αν υπαινίσσεται ο δήμαρχος, ότι ο,τιδήποτε μας υπερβαίνει (η ομορφιά, η ευφυΐα, το χιούμορ κ.λπ.) ή το κάθε τι που είναι απλησίαστο για τα δικά μας μέτρα (μιά Φεράρι, ένα ακριβό κοστούμι κ.ά.) θα πρέπει εφεξής να μην προβάλλεται (να απαγορεύεται η διαφήμισή του) για να μην νιώθουν μειονεκτικά ,όσοι δεν διαθέτουν αυτά τα εγγενή ή επίκτητα στοιχεία.
Γελοία, μα κυρίως επικίνδυνη λογική. Πρόκειται για αποτύπωμα ωμού ολοκληρωτισμού. Ένα μείγμα ολέθριας πολιτικής ορθότητος και ψευδώνυμου προοδευτισμού, που προϊδεάζει για ανάλογα εκτρώματα στο μέλλον. Υμνεί ένα βιβλίο την ομορφιά; Να απαγορευτεί η κυκλοφορία του γιατί δημιουργεί ψυχολογικά τραύματα στους άσχημους. Υπάρχουν αγάλματα με τέλειες αναλογίες; Να καταστραφούν! Πίνακες, θεατρικά έργα, γλυπτά, φιλοσοφικά δοκίμια που καταγίνονται με το κάλλος και την αριστεία; Όλα στην πυρά! Α, και μια υπόμνηση για κάτι που ήδη έχει δυναστικά επιβληθεί: μην διανοηθείτε να ξαναμιλήσετε για γύφτους και Τσιγγάνους, γιατί θα σας εντοπίσει η αστυνομία της πολιτικής ορθότητας. Θα σας επιπλήξει και θα σας επιβάλει να τους αποκαλείτε Ρομά…
Αλλά είναι απορίας άξιον πώς δεν έχει επέμβει ακόμη για να απαγορευτεί ο «Δωδεκάλογος του Γύφτου» του Παλαμά, καθώς και το τραγούδι του Ρασούλη «Γύφτισσα τον εβύζαξε»…
«Μπλέξαμε άσχημα», μονολογούσα φουρκισμένος από το κατόρθωμα του «προοδευτικού» δημάρχου του Λονδίνου. Ευτυχώς, εκείνη την ώρα άρχιζε ένα ματς του Euro και αφέθηκα λυτρωτικά στη μαγεία της μπάλας.
Πηγή: «Επίκαιρα»