Έως και 5.000 (σχεδόν το 5,5%) από τους περίπου 90.000 υπαλλήλους ΟΤΑ είναι πιθανόν να οδηγηθούν σε διαθεσιμότητα μετά από την αξιολόγηση, που, όπως επιβεβαιώθηκε κατά τη διάρκεια κυβερνητικής σύσκεψης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών, του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του γενικού γραμματέα...
συντονισμού της κυβέρνησης Δ. Βαρτζόπουλου, θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο. Πρόκειται για υπαλλήλους που θα συμπεριληφθούν στο δεύτερο κύμα διαθεσιμότητας των 12.500 μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου.
Για το λόγο αυτό μέχρι τις 20 Αυγούστου θα πρέπει να έχουν αποσταλεί από το ΥΠΕΣ προς την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ τα κριτήρια της αξιολόγησης των δήμων και των περιφερειών, που θα βασιστούν σε αυτά των 14 ΟΤΑ που ήδη αξιολογούνται (Αθηναίων, Αμφιλοχίας, Έδεσσας, Θεσσαλονίκης, Καλλιθέας, Λαρισαίων, Λευκάδας, Λεβαδέων, Λίμνης Πλαστήρα, Σκύρου, Κω και τις Περιφέρειες Αττικής, Δυτικής Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας), δηλαδή χωροταξικά, πληθυσμιακά κλπ.
Στόχος είναι, με βάση και διεθνή στάνταρντ να δημιουργηθούν δήμοι-πρότυπα (αστικοί, ημιαστικοί, ορεινοί, νησιωτικοί), ώστε να προσδιοριστεί ο ακριβής αριθμός των υπαλλήλων που απαιτούνται ανά υπηρεσία.
Η διαδικασία, που καθορίστηκε κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, προβλέπει, επίσης, ότι το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα πρέπει να έχει μία σαφή εικόνα για τον αριθμό των «διαθέσιμων» από τους ΟΤΑ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, ώστε Κ. Μητσοτάκης και Ε. Χριστοφιλοπούλου να είναι έτοιμοι κατά τη διάρκεια της συνάντησης τους με τους εκπροσώπους της τρόικας.
Οι τέσσερις πηγές
Αν και ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μιχελάκης έχει τονίσει επανειλημμένως ότι δεν πρόκειται να γίνουν οριζόντιες περικοπές στους ΟΤΑ, με δεδομένο ότι, αφενός, όπως έχουν παραδεχθεί και οι ίδιοι οι δήμαρχοι (πχ Γ. Μπουτάρης) υπάρχουν δήμοι με πλεονάζον προσωπικό και αφετέρου το μορφωτικό επίπεδο των υπαλλήλων των ΟΤΑ είναι χαμηλό (σχεδόν τα τρία τέταρτα είναι ΔΕ και ΥΕ) στο επερχόμενο κύμα διαθεσιμότητας αναμένεται να ενταχθούν:
- Συμβασιούχοι είτε κεντρικών δήμων είτε νομικών προσώπων.
- Υπάλληλοι των νομικών προσώπων των δήμων, πολλά από τα οποία θα οδηγηθούν σε κατάργηση. Στόχος είναι η μείωσή τους από περίπου 1.000 που είναι σήμερα (χωρίς τις σχολικές επιτροπές που δεν έχουν ούτε προσωπικό ούτε κόστος λειτουργίας) σε περίπου 700.
- Εργάτες καθαριότητες με το δεδομένο ότι σε πολλούς δήμους τις υπηρεσίες αυτές σε πολλούς δήμους είτε τις έχουν αναλάβει είτε πρόκειται να τις αναλάβουν ιδιώτες
- Υπάλληλοι από τους 30 δήμους που έχουν πλεονάζον προσωπικό και αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Πρόκειται για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Πατρέων, Ρόδου, Αχαρνών, Φυλής, Βύρωνα, Τρικκαίων, Αμαρουσίου, Αιγάλεω, Πεύκης–Λυκόβρυσης, Αλίμου, Αργυρούπολης-Ελληνικού, Ασπροπύργου, Περάματος, Λέσβου, Ηγουμενίτσας, Ιωαννιτών, Πρεβέζης, Καρδίτσας, Βόλου, Λαρισαίων, Εορδαίας, Βέροιας, Σιντικής, Χανίων, Λουτρακίου-Αγίων Θεοδώρων, Τρίπολης και Φαιστού.
Πάντως, κυβερνητικές πηγές διαβεβαιώνουν, ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι δεν πρόκειται να απολυθούν, τουλάχιστον στο μεγαλύτερό τους μέρος, αλλά θα μετακινηθούν στο πλαίσιο της κινητικότητας είτε σε γειτονικούς ΟΤΑ είτε σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Σχέδιο 16 προτάσεων για την αναδιοργάνωση των Δήμων
Με βάση την πρόταση 16 σημείων, των Ομάδων Αξιολόγησης και Αναδιοργάνωσης των δομών των δήμων, που εργάστηκαν υπό την επίβλεψη ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης), θα γίνει η αξιολόγηση και αναδιοργάνωση των ΟΤΑ, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Ελευθεροτυπίας». Η πρόταση έχει δοθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών από τον Απρίλιο.
Οι 16 προτάσεις είναι:
1) Συγχώνευση δύο ή περισσότερων μονάδων που ασκούν συναφείς δραστηρίοτητες
2) Κατάργηση μιας μονάδας που λειτουργεί εκτός δήμου με τη μορφή ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, ή δημοτικής επιχείρησης και μεταφορά των αρμοδιοτήτων σε μονάδα εντός δήμου ή και το αντίθετο, δηλαδή κατάργηση οργανικής μονάδας δήμου και μεταφορά αρμοδιοτήτων της σε οργάνωση δομή, εκτός δήμου.
3) Επιλογή υπηρεσιών που υλοποιούν βασικές πολιτικές Δήμου, στελέχωση και ενίσχυσή τους με προσωπικό και αντίστοιχα κατάργηση ή μείωση μονάδων που δεν ασκούνβασικές πολιτικές και μεταφορά του προσωπικού στις πρώτες.
4) Εσωτερικές μετακινήσεις προσωπικού.
5) Εκπαίδευση και ανάπτυξη προσωπικού, ώστε να αντεπεξέλθει σε αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες.
6) Άρση όλων των αποσπάσεων και επιστροφή των αποσπασμένων στους δήμους.
7) Συγχώνευση οργανικών μονάδων προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας.
8) Περιορισμός θέσεων συμβούλων και ειδικών συνεργατών.
9) Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας.
10) Αξιοποίηση εργαλείων διοίκησης ολικής ποιότητας( τακτική αξιολόγηση, βελτίωση του τρόπου λειτουργίας και οργάνωσης).
11) Εφαρμογή συστημάτων διοίκησης μέσω στόχων και διοίκησης απόδοσης.
12) Συστέγαση των υπηρεσιών των δήμων σε ένα κτήριο.
13) Συνέργειες μεταξύ των δομών του δήμου για συμπληρωματική παροχή υπηρεσιών.
14) Δημιουργία πιο ευέλικτων δομών με αξιοποίηση ομάδων εργασίας από διαφορετικές διευθύνσεις.
15) Συνεργασία με άλλους ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού.
16) Δημιουργία δικτύων πολιτικής .
Με βάση την πρόταση 16 σημείων, των Ομάδων Αξιολόγησης και Αναδιοργάνωσης των δομών των δήμων, που εργάστηκαν υπό την επίβλεψη ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης), θα γίνει η αξιολόγηση και αναδιοργάνωση των ΟΤΑ, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Ελευθεροτυπίας». Η πρόταση έχει δοθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών από τον Απρίλιο.
Οι 16 προτάσεις είναι:
1) Συγχώνευση δύο ή περισσότερων μονάδων που ασκούν συναφείς δραστηρίοτητες
2) Κατάργηση μιας μονάδας που λειτουργεί εκτός δήμου με τη μορφή ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, ή δημοτικής επιχείρησης και μεταφορά των αρμοδιοτήτων σε μονάδα εντός δήμου ή και το αντίθετο, δηλαδή κατάργηση οργανικής μονάδας δήμου και μεταφορά αρμοδιοτήτων της σε οργάνωση δομή, εκτός δήμου.
3) Επιλογή υπηρεσιών που υλοποιούν βασικές πολιτικές Δήμου, στελέχωση και ενίσχυσή τους με προσωπικό και αντίστοιχα κατάργηση ή μείωση μονάδων που δεν ασκούνβασικές πολιτικές και μεταφορά του προσωπικού στις πρώτες.
4) Εσωτερικές μετακινήσεις προσωπικού.
5) Εκπαίδευση και ανάπτυξη προσωπικού, ώστε να αντεπεξέλθει σε αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες.
6) Άρση όλων των αποσπάσεων και επιστροφή των αποσπασμένων στους δήμους.
7) Συγχώνευση οργανικών μονάδων προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας.
8) Περιορισμός θέσεων συμβούλων και ειδικών συνεργατών.
9) Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας.
10) Αξιοποίηση εργαλείων διοίκησης ολικής ποιότητας( τακτική αξιολόγηση, βελτίωση του τρόπου λειτουργίας και οργάνωσης).
11) Εφαρμογή συστημάτων διοίκησης μέσω στόχων και διοίκησης απόδοσης.
12) Συστέγαση των υπηρεσιών των δήμων σε ένα κτήριο.
13) Συνέργειες μεταξύ των δομών του δήμου για συμπληρωματική παροχή υπηρεσιών.
14) Δημιουργία πιο ευέλικτων δομών με αξιοποίηση ομάδων εργασίας από διαφορετικές διευθύνσεις.
15) Συνεργασία με άλλους ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού.
16) Δημιουργία δικτύων πολιτικής .