15 Ιουλ 2012

ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ 1 & 2


Του Ν. ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΥ*

Η iskra αναδημοσιεύει τα κείμενα του Ν. Μπογιόπουλου που δημοσιεύτηκαν στο Ριζοσπάστη της Παρασκευής 13/7/2012 και του Σαββάτου 14/7/2012. Παράλληλα διατηρεί το κείμενο της Πέμπτης 12/7/2012 («ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΝΟΥΜΕ» (!) ΤΟ ΣΥΡΙΖΑ...) λόγω του ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε με πολλαπλά σχόλια αναγνωστών.


                                                             Καπιταλισμός (1)

Ο Ενγκελς αναφέρει ότι

«στον καπιταλισμό κάθε βήμα προς την άμβλυνση της κρίσης,

προετοιμάζει την επόμενη φάση της κρίσης».

Αυτό ακριβώς συμβαίνει σήμερα στον καπιταλιστικό κόσμο. Αυτό ακριβώς, με βιωματικό τρόπο, το διαπιστώνουμε στην περίπτωση της Ελλάδας των αστικών κυβερνήσεων, της λιτότητας, των μνημονίων και της τρόικας.

Οσα μέτρα έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση - υποτίθεται - της κρίσης, αντί να οδηγήσουν σε ελάφρυνσή της, την έχουν επιβαρύνει ακόμα περισσότερο. Κι όταν κάποια στιγμή αυτή η πολυπόθητη «έξοδος από την κρίση» εμφανιστεί, με δεδομένο τον πρόσκαιρο και αναιμικό χαρακτήρα της «ανάκαμψης» που θα ακολουθήσει, δεν θα αφορά τα λαϊκά στρώματα.

Θα πρόκειται για την απόδραση και την έξοδο από την κρίση των ισχυρότερων μερίδων του κεφαλαίου, η οποία θα έχει συντελεστεί πάνω σε σωρούς κοινωνικών ερειπίων.

Η επιβεβαίωση της επιστημονικής ανάλυσης του μαρξισμού είναι απόλυτη:

Ελπίδα διεξόδου του λαού από την κρίση, με τα εργαλεία του καπιταλισμού, δεν πρόκειται να υπάρξει.

Το παραπάνω συμπέρασμα προκύπτει αναπόδραστα εφόσον εξετάσει κανείς την καπιταλιστική κρίση στην ουσία της και θέσει το εξής απλό ερώτημα, το οποίο έχει απαντηθεί ιστορικά δεκάδες φορές:

Μπορεί ένα σύστημα που γεννά κρίσεις να τις υπερβεί - και πολύ περισσότερο να τις «καταργήσει» - διά της αναπαραγωγής του;

Μπορεί να υπάρξει φιλολαϊκή διέξοδος από την κρίση μέσω της αναπαραγωγής του συστήματος που γεννά την κρίση και που φορτώνει τα βάρη της στους λαούς;...

Μιλώντας κανείς για την ουσία και τα αίτια της καπιταλιστικής κρίσης, δεν μπορεί να μη διαπιστώσει το εξής ολοφάνερο:

Ζούμε σε μια κοινωνία που τα έχει όλα, αλλά η ίδια αυτή κοινωνία που έχει και διαθέτει απ' όλα, δεν τα έχει και δεν τα διαθέτει για όλους.

Στην κοινωνία που έχει απ' όλα, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων έχει από ελάχιστα έως τίποτα.

Ποιος, λοιπόν, μπορεί πραγματικά να διαφωνήσει ότι πιο παρανοϊκό και σπάταλο σύστημα δεν υπήρξε και δεν μπορεί να υπάρξει ποτέ στην ιστορία;

Εχουμε όλων των ειδών τις μουστάρδες, μόνο που οι άνθρωποι ψάχνουν στους σκουπιδοτενεκέδες στην Αθήνα για ένα κομμάτι ψωμί. Υπάρχει αναρχία στην κατανομή της εργατικής δύναμης, υπάρχει έλλειψη χεριών σε μια σειρά τομείς, αλλά ταυτόχρονα έχουμε έκρηξη ανεργίας. Υπάρχει υπερπληθώρα μέσων παραγωγής και προϊόντων, αλλά ταυτόχρονα η παραγωγή πέφτει και τα προϊόντα μένουν απούλητα.

Γιατί;

Η απάντηση δεν είναι ούτε η «κρίση χρέους», ούτε οι «διαταραχές στο χρηματοπιστωτικό σύστημα», ούτε οι «φούσκες», ούτε τίποτα από όλα όσα συνιστούν παράγωγα, επιφαινόμενα και μορφές εκδήλωσης της κρίσης.

Η απάντηση στην αιτία της κρίσης κρύβεται σε δυο λέξεις:

«Υπερσυσσώρευση κεφαλαίου».

Είναι χαρακτηριστικό:

Το 2007, παραμονές εμφάνισης της κρίσης, σύμφωνα με την Εκθεση του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη,

τα πάγια κεφάλαια των θυγατρικών των πολυεθνικών εταιρειών ισοδυναμούσαν με το 125% της παγκόσμιας οικονομίας!

Αν θέλουμε να προσεγγίσουμε σχηματικά και «γεωμετρικά» το μέγεθος της υπερσυσσώρευσης του κεφαλαίου που έχει συντελεστεί, δεν έχουμε παρά να φανταστούμε όλη την υδρόγειο, η οποία πια μοιάζει πολύ μικρή για να «χωρέσει» το μέγεθος των κεφαλαίων που έχουν συσσωρευτεί σε ελάχιστα χέρια.

Επαναλαμβάνουμε:

Η κρίση εκδηλώθηκε τη στιγμή που τα συσσωρευμένα κεφάλαια είχαν υπερχειλίσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε να ξεπερνούν σε «μάζα» ολόκληρο το μέγεθος της Γης!

Το ανθρώπινο μυαλό δυσκολεύεται, επομένως, ακόμα και να φανταστεί το μέγεθος της υπερσυσσώρευσης για την οποία μιλάμε.

Οταν, λοιπόν, το κεφάλαιο έχει συσσωρευτεί σε τέτοιο βαθμό - χωρίς εδώ να προστίθενται τα πλασματικά κεφάλαια - τότε είναι σαφές ότι δεν υπάρχει κενό σημείο σε αυτόν τον πλανήτη ώστε το κεφάλαιο να «επενδυθεί» και να επιτελέσει την αποστολή του: Μέσω της αγοράς να γυρίσει πίσω στον καπιταλιστή ως κέρδος.

Οταν όμως συμβαίνει αυτό, και μάλιστα μετά από μια 30ετή πορεία πτώσης του ποσοστού κέρδους, τότε πια το κεφάλαιο δεν μπορεί να λειτουργήσει ως κεφάλαιο.

Από τη στιγμή που ο καπιταλισμός εισέλθει σε αυτή τη φάση, από τη στιγμή που αδυνατεί να γυρίσει πίσω στον καπιταλιστή ως κέρδος - αντίθετα κάποιες φορές φέρνει πίσω χασούρα - κι αφού, τελικά, δεν υλοποιείται η υπεραξία, τότε χωρίς αυτήν ο καπιταλισμός δεν μπορεί να λειτουργήσει ως καπιταλισμός.

Και τότε ακριβώς, το σύστημα της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, στην προσπάθειά του να αναπαραχθεί, δεν διστάζει να πάρει κανιβαλικά χαρακτηριστικά.

Τι σημαίνει αυτό, αρκεί κανείς να το καταλάβει ρίχνοντας μια και μόνο ματιά, όχι στον Τρίτο Κόσμο, αλλά εδώ, στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στην Ιταλία, στην Ισπανία, δηλαδή στον «Πρώτο Κόσμο», της... πολιτισμένης και αναπτυγμένης Ευρώπης.

*Δημοσιεύθηκε στο «Ριζοσπάστη» την Παρασκευή 13 Ιουλίου 2012.

                                                          Καπιταλισμός (2)

 Σίγουρα είναι κουραστικό να μιλάς για πολιτική οικονομία.

Ο Μαρξ, μάλιστα, αστειευόταν λέγοντας ότι είναι το δεύτερο κουραστικότερο πράγμα. Το πρώτο - όπως έλεγε αυτοσαρκαζόμενος - είναι να... γράφεις για πολιτική οικονομία.

Εντούτοις, και ειδικά λόγω του ορυμαγδού της αντιεπιστημονικότητας στην οποία επιδίδεται η αστική προπαγάνδα για να συγκαλύψει τις αιτίες της κρίσης, παρά το κουραστικό και το βαρετό του πράγματος, πρέπει να κρατήσουμε αυτό το βασικό συμπέρασμα:

Οταν μιλάμε για τη σημερινή κρίση, μιλάμε για υπερσυσσώρευση κεφαλαίου και την συνακόλουθη αδυναμία του να λειτουργήσει ως κεφάλαιο.

Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο στην περίπτωση που έχει συσσωρευτεί τόσο κεφάλαιο που δεν μπορεί πια να αναπαραχθεί μέσα στα δικά του όρια.

Δηλαδή στα όρια των στενών παραγωγικών σχέσεων που ορίζει η ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, η οποία, με τη σειρά της, καθορίζει την καπιταλιστική ιδιοποίηση του παραγόμενου προϊόντος.

Με άλλα λόγια:

Δεν αντέχεται, εκατομμύρια άνθρωποι να δουλεύουν την ίδια στιγμή για να παράξουν το ίδιο προϊόν το οποίο, όμως, με τη μορφή του εμπορεύματος ανήκει στον έναν, τον καπιταλιστή.

Αυτή είναι η αξεπέραστη αντίφαση.

Και από εδώ προκύπτει η ανάγκη για διαφορετική οργάνωση της κοινωνίας. Αρα για διαφορετικό τρόπο παραγωγής και διανομής του παραγόμενου προϊόντος.

Αυτή είναι και η ιστορική απάντηση που προβάλλει μπροστά στην κρίση που ζούμε.

Αυτήν την ιστορική απάντηση προσπαθεί να την εμποδίσει ο καπιταλισμός να γίνει κτήμα των λαϊκών μαζών, να γίνει συνείδηση και ιστορικο-πολιτική δράση.

Στην κρίση, ο καπιταλισμός είχε και έχει πάντα μια επιλογή:

Την καταστροφή του κεφαλαίου. Εκείνου του κεφαλαίου που περισσεύει και που πρέπει «να βγει από τη μέση» έτσι ώστε να ξαναπάρει το σύστημα μπροστά για να έρθει η ανάπτυξη.

Τι είδους «ανάπτυξη», όμως, μπορεί να είναι μια ανάπτυξη που έχει ως προϋπόθεση την καταστροφή;

Για να απαντήσουμε πρέπει να δούμε τι σημαίνει καταστροφή κεφαλαίου:

Σημαίνει καταστροφή μέσων παραγωγής και εργατικής δύναμης, αφού κι αυτή - η εργατική δύναμη - είναι (μεταβλητό) κεφάλαιο που συμμετέχει στην παραγωγική διαδικασία.

Για τον καπιταλιστή, όμως, τα μέσα παραγωγής, τα δικά του μέσα, προφανώς και δεν πιστεύει ότι είναι αυτά που περισσεύουν και άρα ποτέ δεν θα συναινέσει οικειοθελώς στην καταστροφή τους.

Οι κεφαλαιοκράτες, πασχίζοντας για τη σωτηρία τους, οργανώνουν την καταστροφή του κεφαλαίου έτσι ώστε αυτή η καταστροφή να αφορά πρώτα και κύρια το κεφάλαιο - εργατική δύναμη.

Ο καπιταλιστής, λοιπόν, καταρχάς στρέφεται ενάντια στην εργατική δύναμη.

Τι προκύπτει από αυτό; Το εξής:

Αφού το πρώτο και σταθερό θύμα της καπιταλιστικής κρίσης είναι η εργατική δύναμη, άρα η αντιμετώπιση της κρίσης από την σκοπιά των απειλούμενων με καταστροφή, των εργαζομένων, δεν μπορεί να είναι παρά ζήτημα ταξικής πάλης.

Δηλαδή τίθεται το «απλό» ζήτημα:

Πώς οι εργαζόμενοι θα σταθούν ως τάξη απέναντι σε αυτούς - τους καπιταλιστές - που θέλουν να τους καταστρέψουν για να διασωθούν οι ίδιοι.

Οι καπιταλιστές, λοιπόν, σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο, βάζουν το σύνολο της ανθρωπότητας μπροστά στον κίνδυνο ενός παγκόσμιου κατακλυσμού.

Από εδώ προβάλλει ότι ο καπιταλισμός είναι ο πρώτος και κύριος εχθρός του ανθρώπινου είδους και της συνέχειάς του. Πρόκειται γι' αυτό που έγραφε ο Ενγκελς, στο Αντι-Ντίρινγκ:

Οτι, δηλαδή, η ανθρωπότητα έχει δύο εναλλακτικές λύσεις: 'Η θα ξεπεράσει τον καπιταλισμό, δηλαδή θα τον ανατρέψει, ή θα καταστραφεί.
Η κρίση φέρνει πιο έκδηλα στην επιφάνεια τις ενδοκαπιταλιστικές και ενδοϊμπεριαλιστικές συγκρούσεις.

Αλλά, προσοχή:

Ποτέ σ' αυτή τους την αντιπαράθεση οι ιμπεριαλιστές δεν αποσπώνται από το κύριο, δηλαδή από την ενότητά τους απέναντι στα λαϊκά στρώματα.

Επομένως το μόνο «αντίδοτο» για το λαό

απέναντι στην ενότητα των ιμπεριαλιστών

είναι η δική του ενότητα.

Δεν μιλάμε,, φυσικά, για την «ενότητα» των μάταιων φράσεων και των πολιτικών κορυφών, αλλά για την ενότητα της βάσης.

Μιλάμε για την ενότητα των εργατών και των υπόλοιπων καταπιεζόμενων στρωμάτων, όχι στο πλαίσιο κάποιου γενικού «αριστερού» ορίζοντα, αλλά πάνω στο ταξικό έδαφος της πάλης.

Μιλάμε, τελικά, για την ταξική πάλη σε εθνικό επίπεδο, εκεί δηλαδή που ο διεθνισμός παίρνει γήινη υπόσταση και δε μετατρέπεται σε «απόκοσμο» φληνάφημα, με κατεύθυνση τον ένα και μοναδικό «σωτήριο» δρόμο:

Την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων.
Μιλώντας για την υπερσυσσώρευση κεφαλαίου, δεν πρέπει να ξεχνάμε την υπερσυσσώρευση πλασματικού κεφαλαίου. Αέρας κοπανιστός δηλαδή, που αναπτύχθηκε μέσα από την καρδιά του κεφαλαίου, από το χρηματιστικό κεφάλαιο. Από τη σύντμηση του βιομηχανικού με το τραπεζικό κεφάλαιο.

Γι' αυτό όταν οι αστοί μιλούν για κρίση του χρηματοπιστωτικού τομέα, πρέπει να εξηγήσουν: πότε αυτός έπαψε να είναι μέρος του βιομηχανικού κεφαλαίου;

*

Πιστωτικά ιδρύματα, χρηματιστήρια κρατάνε στα χέρια τους μια απίστευτη χαρτούρα που δεν αντιστοιχεί στην πραγματική παραγωγή.

Πρόκειται για κεφάλαιο που δεν αντιστοιχεί σε παραγωγική διαδικασία, που έχει μπλοκάρει, που δεν λειτουργεί ως κεφάλαιο, που δεν μπορεί να αποφέρει κέρδη περισσότερα από όσα απέφερε παλιά, άρα τώρα το «κουρεύουν» για να εξασφαλίσουν την νέα κερδοφορία του μετά από 10 - 20 χρόνια.

Το πού θα στηριχθεί η μελλοντική κερδοφορία του σήμερα «κουρεμένου» κεφαλαίου είναι προφανές: Στην «καμπούρα» του λαού. Του λαού με τους μισθούς πείνας, του λαού που εργάζεται με όρους «δουλείας», του λαού του 1,5 εκατομμυρίου ανέργων.

*

Το πλασματικό κεφάλαιο όσο απομακρύνεται από την παραγωγή τόσο μεγαλώνει, όπως η σκιά του ανθρώπου που όσο ο άνθρωπος απομακρύνεται από το φως, τόσο αυτή μεγαλώνει.

Μόνο που σε αντίθεση με τη σκιά, το πλασματικό κεφάλαιο αποτελεί πραγματική απειλή για την ανθρωπότητα.

Και τούτο γιατί η πραγματικότητα είναι ότι ο καπιταλισμός δεν μπορεί να ζήσει χωρίς το πλασματικό κεφάλαιο, στο οποίο έχει προσδώσει πρωτοφανείς και τερατώδεις διαστάσεις, άρα μόνο με τερατώδη εγκλήματα μπορεί αυτό το κεφάλαιο να επιτελέσει το ρόλο του, δηλαδή να αποφέρει κέρδη στους κατόχους του.

Εδώ ακριβώς επιβεβαιώνεται ο Μαρξ που στο «Κεφάλαιο» σημειώνει ότι δεν υπάρχει ρίσκο και έγκλημα που δεν μπορεί να διαπράξει ένας καπιταλιστής όταν του αποφέρει κέρδος 100, 200, 300%.

Υπό αυτή την έννοια σήμερα, στο πλαίσιο του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού, έχουμε έναν καπιταλισμό περισσότερο επικίνδυνο από ποτέ, λόγω ακριβώς των διαστάσεων που αυτός έχει πάρει.


*Δημοσιεύθηκε στο «Ριζοσπάστη» το Σάββατο 14 Ιουλίου 2012.

                                       «ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΝΟΥΜΕ» (!) ΤΟ ΣΥΡΙΖΑ...

Ορισμένοι φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζονται, ότι η κριτική που ασκείται από τον «Ριζοσπάστη» στο κόμμα τους σχετικά με τη θέση του για τις ιδιωτικοποιήσεις είναι «κακόπιστη».

Κάποιοι εξ αυτών δε διστάζουν να μιλούν ακόμα και για...«διαστρέβλωση», αφού, όπως υποστηρίζουν, η τοποθέτηση του ΣΥΡΙΖΑ ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις γίνεται «από θέσεις αρχής», «δεν έχει αμφισημίες» και είναι «καθαρή».
*
Δεν θα υποκύψουμε στον πειρασμό (αν και ο πειρασμός είναι μεγάλος) να σταθούμε επί μακρόν

α) στο κατά πόσο αποτελεί «θέση αρχής» η άρνηση του ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου για ένα κόμμα που έχει ψηφίσει τη Συνθήκη του Μάαστριχτ (δηλαδή τη «συνταγματική πράξη» του ξεπουλήματος στο όνομα της «ελεύθερης κίνησης κεφαλαίου»),
*

β) στο κατά πόσο συνιστά «καθαρή θέση», να λες ότι εναντιώνεσαι στο ξεπούλημα, την ίδια ώρα που τάσσεσαι υπέρ της ΕΕ, δηλαδή υπέρ εκείνου του οργανισμού που έχει ως ευαγγέλιο τη λεγόμενη «απελευθέρωση», την αποκρατικοποίηση, τις ιδιωτικοποιήσεις, δηλαδή το ξεπούλημα.

*
Θα σταθούμε, όμως, στις ίδιες τις τοποθετήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, και μάλιστα των ηγετικών του κλιμακίων
(χωρίς, είναι η αλήθεια, να ελπίζουμε ότι θα παραδεχτούν οι επικριτές μας πως
όταν οι θέσεις είναι στρεβλές, από μόνες τους,
τότε δεν έχουν ανάγκη από καμία έξωθεν... «διαστρέβλωση»):
*

1) Την Κυριακή 8/07/2012, ημέρα συζήτησης στη Βουλή των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, ο κ. Γιάννης Δραγασάκης ρωτήθηκε από την εφημερίδα «Real News»:
«Ως αξιωματική αντιπολίτευση, να περιμένουμε και συμφωνία σας σε κάποια σημεία με την κυβέρνηση; Για παράδειγμα, υπάρχει ιδιωτικοποίηση που θα δεχθείτε;».

Απάντησε:
«(...) Η εκποίηση του δημόσιου πλούτου με ταμειακά κριτήρια, όμως, καθιστά τη χώρα περισσότερο ευάλωτη στον κίνδυνο της χρεοκοπίας, καθώς δεν μειώνει ουσιωδώς το χρέος, που είναι και το βασικό πρόβλημα, αλλά τα περιουσιακά της στοιχεία. Σε αυτή την επιλογή, εμείς αντιπαραθέτουμε μια πολιτική αξιοποίησης του δημόσιου πλούτου, με νέα εργαλεία, όπως αναπτυξιακές κοινοπραξίες με συμμετοχή του Δημοσίου όσο και ιδιωτικών φορέων του εσωτερικού και του εξωτερικού, με στόχο τη μεγιστοποίηση των κοινωνικών και αναπτυξιακών αποτελεσμάτων, καθώς και της οικονομικής θέσης του ελληνικού Δημοσίου».

*
Αλήθεια, αυτή η τοποθέτηση συνιστά εναντίωση στο ξεπούλημα «από θέση αρχής»;...

*
2) Τη Δευτέρα 9/7/2012, μετά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ο κ. Δ. Παπαδημούλης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, δήλωσε (ρ/σ «ΒΗΜΑ FM»):

*
«Εμείς θέλουμε την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, αλλά πιστεύουμε ότι είναι λάθος, τη στιγμή που είσαι ένα υπερχρεωμένο κράτος και που οι αποτιμήσεις της δημόσιας περιουσίας, κινητής και ακίνητης είναι πολύ χαμηλές να πουλήσεις ό,τι έχεις. Αντίθετα, προτείνουμε την αξιοποίησή της με κοινοπραξίες είτε με άλλα κράτη είτε με εταιρείες που ελέγχονται από το Δημόσιο ή ιδιώτες (...) είμαστε αντίθετοι με το ξεπούλημα μπιρ παρά και όπως όπως»...

*
Αλήθεια, η τοποθέτηση αυτή, που δεν αποκλείει τις ιδιωτικοποιήσεις στην περίπτωση που οι «αποτιμήσεις της δημόσιας περιουσίας (δεν) είναι χαμηλές» ή που - πολύ περισσότερο - βαφτίζει «αξιοποίηση» το ξεπούλημα εφόσον αυτό γίνεται «με κοινοπραξίες» με ιδιώτες ή με ξένα κράτη,

τι είναι; Είναι μια «καθαρή» θέση ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις;...
*

3) Κάποιοι θα πουν, ότι οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζονται αυθεντικά από τον πρόεδρό του. Σωστά.
Ας δούμε, λοιπόν, την παρακάτω δήλωση του κ. Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος στις 13 Μάη του 2011, είπε:

*
«Στα πλαίσια μιας δημοκρατίας, οι συσχετισμοί μπορεί να αλλάξουν και να προκύψει ένας νέος συνασπισμός εξουσίας, που θα μας απεμπλέξει απ' αυτό το μονόδρομο της καταστροφής (...). Αν όμως ξεπουληθούν - και μάλιστα έναντι ευτελούς τιμήματος - στρατηγικής σημασίας δημόσιοι οργανισμοί, όπως η ενέργεια, η ΔΕΗ, όπως ο κερδοφόρος ΟΠΑΠ, φιλέτα δημόσιας γης, αν ξεπουληθούν τράπεζες, είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακτηθούν».

*
Ρωτάμε:
Εφόσον στη βάση των σημερινών πολιτικών συσχετισμών οι πράξεις ιδιωτικοποίησης συντελεστούν, αλλά αν αύριο ο ΣΥΡΙΖΑ σχηματίσει την «αριστερή κυβέρνηση» που ευαγγελίζεται, αυτό το «είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακτηθούν», τι σημαίνει; Οτι ο δημόσιος πλούτος θα παραμείνει ξεπουλημένος;
Και πόσο αυτή η άρνηση στο ξεπούλημα διαφέρει από άλλες αρνήσεις; Οπως για παράδειγμα η αρχική άρνηση του Αντώνη Σαμαρά στο πρώτο μνημόνιο, για το οποίο, όμως, όταν τον ρωτούσαν, φρόντιζε να απαντά, ότι παρότι διαφωνούσε θα το εφάρμοζε, καθότι η χώρα είχε «συνέχεια και συνέπεια»;

«ΛΟΥΚΕΤΑ» ΣΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΙ...
Ιδιαίτερη αξία έχουν δύο αποστροφές από την ομιλία Στουρνάρα στη Βουλή κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης:

*
Σύμφωνα με την πρώτη, στις αιτίες για το «δημοσιονομικό εκτροχιασμό» της χώρας, ο κύριος υπουργός ενέταξε και τα «κρατικά περιφερειακά νοσοκομεία που λειτουργούν με πληρότητα κάτω του 50%...».

*
Tι να σημαίνει αυτό, άραγε, πέραν του προφανούς:
Οτι πλησιάζει η ώρα για να τους δούμε να διαπράττουν και αυτό: Να εφαρμόζουν, δηλαδή, την πολιτική των λουκέτων (και επίσημα, πια) στον τομέα της Υγείας, «σφραγίζοντας» ακόμα και νοσοκομεία της χώρας!

...ΔΥΟ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΠΙΣΩ!
Οσο για τη δεύτερη αποστροφή του Γ. Στουρνάρα, ο κύριος υπουργός είπε:
Οταν και εάν σε βάθος τετραετίας υλοποιηθεί το δημοσιονομικό πρόγραμμα της κυβέρνησης, τότε, η χώρα «τη χρονιά που θα το πετύχει αυτό θα βρίσκεται σε δημοσιονομικούς όρους, στο 1999»!

*
Με άλλα λόγια:
Με την πολιτική τους και αφού - από το πρώτο μνημόνιο μέχρι και το τέλος του δεύτερου μνημονίου - θα έχουν αφαιρέσει από το λαό σωρρευτικά πάνω από 30 δισ. ευρώ από την κατακρεούργηση των κοινωνικών δαπανών (χωρίς σε αυτά να υπολογίζονται μειώσεις μισθών, εργασιακά κ.λπ.),
τότε,
όπως μας «υπόσχονται», το «σωτήριον» έτος 2016 και με τη λήξη (;) του δεύτερου μνημονίου, εκείνο που θα έχουν καταφέρει θα είναι το εξής «κατόρθωμα»: Να έχουν γυρίσει τον τόπο δύο δεκαετίες πίσω!

*Δημοσιεύθηκε στο «Ριζοσπάστη» την Πέμπτη 12 Ιουλίου 2012.


ΠΗΓΗ: iskra.gr