25 Σεπ 2011

Στην πρώτη γραμμή της εφεδρείας οι 200.000 προσλήψεις μετά το 2004


Στο μικροσκόπιο της κυβέρνησης έχουν μπει περισσότερες από 200.000 προσλήψεις, που πραγματοποιήθηκαν από το 2004 μέχρι σήμερα, με στόχο να "αποκαλυφθούν", όσοι διορισμοί υλοποιήθηκαν χωρίς τον έλεγχο του ΑΣΕΠ...
 
Το κριτήριο αυτό συζητείται να αποτελέσει ένα από τα βασικά στοιχεία ανάδειξης των 30.000 υπαλλήλων που θα χαρακτηριστούν πλεονάζον προσωπικό από το σύνολο του Δημοσίου, μέχρι το τέλος του 2011.
Βάσει των στοιχείων που έχει δώσει στη δημοσιότητα η κυβέρνηση για τις προσλήψεις, προκύπτει ότι την περίοδο 2004-2010 περισσότεροι από 67.000 διορισμοί δεν καταγράφηκαν στις εκθέσεις του ΑΣΕΠ.


Λόγω της έλλειψης θεσμικού πλαισίου για τη μέθοδο με την οποία θα προκύψει το πλεονάζον προσωπικό, στην τελευταία κυβερνητική επιτροπή συζητήθηκε έντονα η αναγκαιότητα για τον καθορισμό αυστηρών, αντικειμενικών κριτηρίων, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν διαφανής και αδιάβλητη η διαδικασία.


Οι μεταταχθέντες

Εκτός του κριτηρίου που καθορίζεται, από το πόσο κοντά είναι στη συνταξιοδότηση ένας υπάλληλος, καθώς και από το εάν έχει κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, στην κυβερνητική επιτροπή συζητήθηκε να προταχθούν, όσοι από τους 215.000 υπαλλήλους έχουν διοριστεί στον "στενό" και ευρύτερο δημόσιο τομέα από το 2004 μέχρι και το 2010, εκτός ΑΣΕΠ. 
Παράλληλα, τέθηκε ως πρόταση, να ενταχθούν σε εφεδρεία οι περίπου 5.000 μεταταχθέντες από τον ΟΣΕ, τον ΟΑΣΑ και την πρώην Ολυμπιακή με το σκεπτικό, ότι έχουν κριθεί πλεονάζοντες στους φορείς τους, οπότε ως τέτοιοι μπορούν να χαρακτηριστούν και στον στενό δημόσιο τομέα.

Στα κυβερνητικά πηγαδάκια συζητείται έντονα η πρόταση, να διερευνηθεί το ενδεχόμενο ένταξης στο πλεονάζον προσωπικό και των 35.000 που μονιμοποιήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα Παυλόπουλου. Μάλιστα αναφέρθηκε, ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι στην πλειονότητά τους διορίστηκαν με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου μετά από αλλεπάλληλες συμβάσεις που ξεπερνούσαν τους 24 μήνες χωρίς αντικειμενικά κριτήρια.


Ολη η συζήτηση περί κριτηρίων για το πλεονάζον προσωπικό "βρίσκεται στον αέρα", λόγω σοβαρών νομικών προβλημάτων τα οποία θα εξετάσει ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή από εμπειρογνώμονες των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Εσωτερικών.


 
Το θέμα της εμπλοκής του ΑΣΕΠ στον διορισμό ενός υπαλλήλου είναι πολύπλοκο, αφού η ανεξάρτητη αρχή έχει τη δυνατότητα να ελέγχει τις προκηρύξεις και τα αποτελέσματα διαγωνισμών, αλλά με κριτήρια που καθόριζε η εκάστοτε νομοθεσία.


Τα σενάρια

Από την άλλη πλευρά, νομικοί κύκλοι αναφέρουν, ότι ακόμα και η πρόσληψη των 35.000 με το ΠΔ Παυλόπουλου πραγματοποιήθηκε κατ' εφαρμογή κοινοτικής Οδηγίας. 
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επεξεργάζεται σενάρια για την εφεδρεία. Θεωρείται σχεδόν βέβαιο, ότι ακόμα και τα οριζόντια κριτήρια που καθορίζει σε εγκύκλιό του το υπουργείο Οικονομικών για τους 151 φορείς, θα αντικατασταθούν από τη νομοθετική ρύθμιση που θα ψηφίσει άμεσα η κυβέρνηση. Σε αυτή θα περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν την επέκταση της εφεδρείας και στον στενό δημόσιο τομέα.


Υπενθυμίζεται, ότι το προεδρικό διάταγμα για την κατάταξη του πλεονάζοντος προσωπικού σε πίνακες του ΑΣΕΠ αφορά μόνο τα ΝΠΙΔ και θα συζητηθεί στο ΣτΕ στις 5 Οκτωβρίου. Οπότε αύριο που θα αποσταλούν τα στοιχεία από τους 151 φορείς και μέχρι τις 5 Οκτωβρίου δεν θα υπάρχει επαρκές θεσμικό πλαίσιο για να ενταχθούν άμεσα στην εφεδρεία οι πρώτοι 4.200 υπάλληλοι.


Χωρίς κανέναν έλεγχο και διαγωνισμό
67.766 "ορφανές" προσλήψεις



Η κυβέρνηση καθιστά σαφές, ότι το θέμα της παρέμβασης ή μη του ΑΣΕΠ στην πρόσληψη του προσωπικού, που θα είναι υποψήφιο για "εφεδρεία" θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στη νομοθετική ρύθμιση που προετοιμάζει το υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμι­σης. 
Σύμφωνα με τις εκθέσεις του ΑΣΕΠ όπου καταγράφο­νται ετησίως οι διορισμοί ανά υπουργείο, διαπιστώνεται, ότι η ανεξάρ­τητη αρχή δεν συμμετεί­χε σε πάνω από 67.000 διορισμούς.


Οι "ορφανές" προσλήψεις μπορεί να έχουν πραγματοποιηθεί κατ' εφαρ­μο­γή παλαιότερων ρυθμίσεων ή ακόμα και χωρίς να υπακούν σε κανένα θεσμικό πλαίσιο. Για παράδειγ­μα, αυτοδιοικη­τικά στελέχη αναφέρουν, ότι τη συγκεκριμέ­νη περίοδο πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 5.000 προσλήψεις αορίστου χρόνου σε δημοτικές επιχειρή­σεις, χωρίς να υπόκεινται σε κανέναν έλεγχο και χωρίς να έχει γίνει διαγωνισμός.
Κυβερνητικές πηγές αναφέ­ρουν, ότι τα τελικά κριτήρια με τα οποία θα προκύψει το πλεονάζον προσωπικό, θα περιλαμβάνουν τη μόρφωση και την επιστημονική κατάρτιση του υπαλλήλου, την οικογενειακή του κατάσταση, τον τρόπο πρόσληψης, αλλά και την ηλικία. 
Εξαρχής η κυβέρνηση επιδίωξε να δώσει μια διάσταση στην εργασιακή εφεδρεία, που έμοιαζε περισσότερο με πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης.


Κοντά στη σύνταξη


Με τα κριτήρια που έθεσε το υπουργείο Οικονομικών, προέτασσε ως πλεονάζον προσωπικό τους υπαλλήλους χαμηλών προσόντων, που έχουν κατοχυρώσει συνταξιο­δοτικό δικαίωμα. 
Ομως, με τους περιορισμούς και τις περικοπές έως και 40% που επέβαλε η τρόικα στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, ελάχιστοι θα επιδιώξουν να μπουν σε εργασιακή εφεδρεία. 
Από την άλλη πλευρά, το 80% των 30.000 που θα τεθούν σε εφεδρεία ουσιαστικά θα απολυθούν, αφού, λόγω της διατήρησης της αναλογίας "μία πρόσληψη ανά 10 αποχω­ρήσεις", οι έφεδροι που θα μπορούν να μεταταχθούν στο Δημόσιο ή να απασχοληθούν ως συμβα­σιούχοι, δεν θα ξεπερνούν τους 6.500-7.000. 
Οσοι παραμείνουν στις λίστες του ΑΣΕΠ, ύστερα από έναν χρόνο θα χάσουν την αποζημίωση του 60% του βασικού μισθού, ενώ στους εφέδρους αναμένεται να προστεθούν κι άλλοι μέχρι το τέλος του 2014.

ΠΗΓΗ: ethnos.gr