γράφει ο Βασίλης Μπαλάφας
Την Τετάρτη 13 Απριλίου 2011, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του υποτομέα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο νέο κτίριο όπου στεγάζονται τα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας.Στη συνεδρίαση προέδρευσε...
ο π. Υφυπ. Παιδείας και Βουλευτής Καρδίτσας κ. Ταλιαδούρος Σπύρος, συνεπικουρούμενος από τους κκ Κυριαζή Αθανάσιο, Καθηγητή Πανεπιστημίου, Τσαλίδη Φίλιππο, Καθηγητή Πανεπιστημίου, Σούτσα Κωνσταντίνο , πρώην Ειδ. Γραμματέα Τεχνολογικού Τομέα Ανωτάτης Εκπαίδευσης.
Κεντρικό ζήτημα της συνεδρίασης ήταν η έναρξη δημιουργίας του πλαισίου προτάσεων σχετικά με την Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, στα πλαίσια της ανάπτυξης του προγραμματικού λόγου της Νέας Δημοκρατίας.
Κοινός τόπος των συμμετεχόντων στη συνεδρίαση ήταν ότι τα περισσότερα θέματα επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΑΤΕΙ, που σήμερα φέρνει προς ρύθμιση η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είτε έχουν ήδη ρυθμιστεί με υπάρχοντες νόμους και προεδρικά διατάγματα από την προηγούμενη κυβέρνηση, είτε ήταν έτοιμα από τις εργασίες του ΣΑΤΕ (Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης), που επίσης είχαν ολοκληρωθεί. Οι διάφορες προσθήκες που γίνονται αυτή τη στιγμή, προσθήκες που η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει ως νεωτερισμούς, έρχονται να αποσταθεροποιήσουν και πάλι την κατάσταση, συνθετοποιώντας τις προϋποθέσεις απόδοσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων και δημιουργώντας ένα θολό νομικά τοπίο που θα επιφέρει νέα πολυετή αγωνία για τους πτυχιούχους των ΑΤΕΙ.
Την ίδια ώρα, τα "μεγαλεπίβολα" σχέδια του Υπουργείου για την Ανώτατη Εκπαίδευση οδηγούν την τελευταία σε μαρασμό και στην καλύτερη περίπτωση σε υπολειτουργία. Η ουσιαστική αναστολή των τετραετών αναπτυξιακών και οικονομικών προγραμματισμών και η περικοπή των δαπανών δημιουργούν τεράστια προβλήματα στη στοιχειώδη λειτουργία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με τα αποτελέσματα να είναι ήδη εμφανή.
Οι συνεχείς φήμες περί βιαστικών συγχωνεύσεων και εκτεταμένων αναδιαρθρώσεων έχουν ήδη απορυθμίσει τη διεξαγωγή του εκπαιδευτικού έργου και έχουν αναστατώσει τις τοπικές κοινωνίες.
Οι εισηγήσεις που κατέθεσα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του υποτομέα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης της Νέας Δημοκρατίας κινήθηκαν γύρω από τα εξής ζητήματα :
* Εξέταση ενδεχομένου πρότασης για σύσταση Επιμελητηρίου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
* Θεμελιώδη προβλήματα που δημιουργούν τα Π.Δ. του κ. Γ.Πανάρετου, Υφυπ. Παιδείας.
* Αποσύνδεση των επαγγελματικών προσόντων και της πιστοποίησης από σπουδές καθαρής ακαδημαϊκής φύσεως, όπως είναι τα διδακτορικά.
* Επέκταση του ανώτατου χαρακτήρα των ΤΕΙ πέρα από το νομικό πλαίσιο, σε πληθώρα καθημερινών ζητημάτων.
* Δημιουργία φορέων απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων, ανεξάρτητων από κλαδικούς ή κλειστούς συντεχνιακούς φορείς.
Μετά το πέρας της συνεδρίασης, κατέθεσα εκ νέου το έγγραφό μου σχετικά με τα πρόσφατα Προεδρικά Διατάγματα.
Το κεντρικό σκεπτικό των προτάσεων συνοψίζεται σε μέρος άρθρου μου, στις 9/2/2009 :
Το μεγάλο μας πρόβλημα σαν χώρα είναι ότι δεν έχουμε μάθει να ξεχωρίζουμε τις έννοιες λαμβάνω μόρφωση ανώτατου επιπέδου (Πολυτεχνεία, ΑΕΙ, ΑΤΕΙ) και «ξέρω να κάνω». Δεν έχουμε μάθει την έννοια του επαγγελματικού δικαιώματος. Και πώς να τη μάθουμε άλλωστε όταν σε πολλά ΑΕΙ και στα περισσότερα ΑΤΕΙ, τα επαγγελματικά δικαιώματα εκκρεμούσαν εδώ και δεκαετίες, όταν ο Έλληνας από τη φύση του θεωρεί εαυτόν «ειδήμονα», όταν οι καταστάσεις αντιμετωπίζονται ευκαιριακά, όταν ο καθένας κοιτάει αυστηρά και μόνο το συμφέρον του.
Αν σε αυτό το μείγμα προσθέσουμε και το μεγάλο μας μπέρδεμα σχετικά με τον όρο «ακαδημαϊκός», τότε έχουμε το τέλειο εκρηκτικό. Πολλοί, ίσως και επίτηδες, συγχέουν τον όρο «ακαδημαϊκός» με το επαγγελματικό δικαίωμα. Ο ακαδημαϊκός δεν χαρακτηρίζεται μόνο από το επαγγελματικό του έργο, καθίσταται τέτοιος από την προσφορά του στην επιστήμη, από το ερευνητικό του έργο, από την προσφορά του στην εκπαίδευση, από την αριστεία. Όποιος αποκτά επαγγελματικό δικαίωμα και κατά περίπτωση επιμελητηριακή ένταξη, δε γίνεται ακαδημαϊκός, γίνεται χρήσιμος στη δουλειά του, χρήσιμος στο κοινωνικό σύνολο εργαζόμενος στο γνωστικό του αντικείμενο με όρους αντάξιους των σπουδών του.
Σύντομα θα προγραμματιστεί η νέα συνεδρίαση του υποτομέα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας.
Βασίλειος Μπαλάφας
Πτυχιούχος Τηλεπληροφορικής & Διοίκησης – ΤΕΙ Ηπείρου
MSc in Data Communications – U of Kingston/Τμήμα Αυτοματισμού ΤΕΙ Πειραιά
Μέλος Πολιτικής Επιτροπής Νέας Δημοκρατίας
Την Τετάρτη 13 Απριλίου 2011, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του υποτομέα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο νέο κτίριο όπου στεγάζονται τα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας.Στη συνεδρίαση προέδρευσε...
ο π. Υφυπ. Παιδείας και Βουλευτής Καρδίτσας κ. Ταλιαδούρος Σπύρος, συνεπικουρούμενος από τους κκ Κυριαζή Αθανάσιο, Καθηγητή Πανεπιστημίου, Τσαλίδη Φίλιππο, Καθηγητή Πανεπιστημίου, Σούτσα Κωνσταντίνο , πρώην Ειδ. Γραμματέα Τεχνολογικού Τομέα Ανωτάτης Εκπαίδευσης.
Κεντρικό ζήτημα της συνεδρίασης ήταν η έναρξη δημιουργίας του πλαισίου προτάσεων σχετικά με την Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, στα πλαίσια της ανάπτυξης του προγραμματικού λόγου της Νέας Δημοκρατίας.
Κοινός τόπος των συμμετεχόντων στη συνεδρίαση ήταν ότι τα περισσότερα θέματα επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΑΤΕΙ, που σήμερα φέρνει προς ρύθμιση η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είτε έχουν ήδη ρυθμιστεί με υπάρχοντες νόμους και προεδρικά διατάγματα από την προηγούμενη κυβέρνηση, είτε ήταν έτοιμα από τις εργασίες του ΣΑΤΕ (Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης), που επίσης είχαν ολοκληρωθεί. Οι διάφορες προσθήκες που γίνονται αυτή τη στιγμή, προσθήκες που η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει ως νεωτερισμούς, έρχονται να αποσταθεροποιήσουν και πάλι την κατάσταση, συνθετοποιώντας τις προϋποθέσεις απόδοσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων και δημιουργώντας ένα θολό νομικά τοπίο που θα επιφέρει νέα πολυετή αγωνία για τους πτυχιούχους των ΑΤΕΙ.
Την ίδια ώρα, τα "μεγαλεπίβολα" σχέδια του Υπουργείου για την Ανώτατη Εκπαίδευση οδηγούν την τελευταία σε μαρασμό και στην καλύτερη περίπτωση σε υπολειτουργία. Η ουσιαστική αναστολή των τετραετών αναπτυξιακών και οικονομικών προγραμματισμών και η περικοπή των δαπανών δημιουργούν τεράστια προβλήματα στη στοιχειώδη λειτουργία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με τα αποτελέσματα να είναι ήδη εμφανή.
Οι συνεχείς φήμες περί βιαστικών συγχωνεύσεων και εκτεταμένων αναδιαρθρώσεων έχουν ήδη απορυθμίσει τη διεξαγωγή του εκπαιδευτικού έργου και έχουν αναστατώσει τις τοπικές κοινωνίες.
Οι εισηγήσεις που κατέθεσα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του υποτομέα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης της Νέας Δημοκρατίας κινήθηκαν γύρω από τα εξής ζητήματα :
* Εξέταση ενδεχομένου πρότασης για σύσταση Επιμελητηρίου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
* Θεμελιώδη προβλήματα που δημιουργούν τα Π.Δ. του κ. Γ.Πανάρετου, Υφυπ. Παιδείας.
* Αποσύνδεση των επαγγελματικών προσόντων και της πιστοποίησης από σπουδές καθαρής ακαδημαϊκής φύσεως, όπως είναι τα διδακτορικά.
* Επέκταση του ανώτατου χαρακτήρα των ΤΕΙ πέρα από το νομικό πλαίσιο, σε πληθώρα καθημερινών ζητημάτων.
* Δημιουργία φορέων απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων, ανεξάρτητων από κλαδικούς ή κλειστούς συντεχνιακούς φορείς.
Μετά το πέρας της συνεδρίασης, κατέθεσα εκ νέου το έγγραφό μου σχετικά με τα πρόσφατα Προεδρικά Διατάγματα.
Το κεντρικό σκεπτικό των προτάσεων συνοψίζεται σε μέρος άρθρου μου, στις 9/2/2009 :
Το μεγάλο μας πρόβλημα σαν χώρα είναι ότι δεν έχουμε μάθει να ξεχωρίζουμε τις έννοιες λαμβάνω μόρφωση ανώτατου επιπέδου (Πολυτεχνεία, ΑΕΙ, ΑΤΕΙ) και «ξέρω να κάνω». Δεν έχουμε μάθει την έννοια του επαγγελματικού δικαιώματος. Και πώς να τη μάθουμε άλλωστε όταν σε πολλά ΑΕΙ και στα περισσότερα ΑΤΕΙ, τα επαγγελματικά δικαιώματα εκκρεμούσαν εδώ και δεκαετίες, όταν ο Έλληνας από τη φύση του θεωρεί εαυτόν «ειδήμονα», όταν οι καταστάσεις αντιμετωπίζονται ευκαιριακά, όταν ο καθένας κοιτάει αυστηρά και μόνο το συμφέρον του.
Αν σε αυτό το μείγμα προσθέσουμε και το μεγάλο μας μπέρδεμα σχετικά με τον όρο «ακαδημαϊκός», τότε έχουμε το τέλειο εκρηκτικό. Πολλοί, ίσως και επίτηδες, συγχέουν τον όρο «ακαδημαϊκός» με το επαγγελματικό δικαίωμα. Ο ακαδημαϊκός δεν χαρακτηρίζεται μόνο από το επαγγελματικό του έργο, καθίσταται τέτοιος από την προσφορά του στην επιστήμη, από το ερευνητικό του έργο, από την προσφορά του στην εκπαίδευση, από την αριστεία. Όποιος αποκτά επαγγελματικό δικαίωμα και κατά περίπτωση επιμελητηριακή ένταξη, δε γίνεται ακαδημαϊκός, γίνεται χρήσιμος στη δουλειά του, χρήσιμος στο κοινωνικό σύνολο εργαζόμενος στο γνωστικό του αντικείμενο με όρους αντάξιους των σπουδών του.
Σύντομα θα προγραμματιστεί η νέα συνεδρίαση του υποτομέα Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας.
Βασίλειος Μπαλάφας
Πτυχιούχος Τηλεπληροφορικής & Διοίκησης – ΤΕΙ Ηπείρου
MSc in Data Communications – U of Kingston/Τμήμα Αυτοματισμού ΤΕΙ Πειραιά
Μέλος Πολιτικής Επιτροπής Νέας Δημοκρατίας