Άντυ Κουκλάδα
Με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων αλλάζει άρδην ο χαρακτήρας της δημόσιας εκπαίδευσης καθώς και η σύνδεση του δημόσιου σχολείου με την αγορά εργασίας.
Σαρωτικές αλλαγές στην εισαγωγή μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μεσούσης της υγειονομικής κρίσης, ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας παρά τις θυελλώδεις αντιδράσεις πρυτάνεων και φοιτητών, Τράπεζα Θεμάτων και εκπρόσθεσμη ρύθμιση-«δώρο» στα ιδιωτικά κολέγια συνθέτουν το παζλ των τελευταίων παρεμβάσεων της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, η οποία εδώ και ενάμιση χρόνο «κατακρεουργεί» τη δημόσια εκπαίδευση με πλήρως αντισυνταγματικούς τρόπους. Το μέλλον της εκπαίδευσης προδιαγράφεται δυσοίωνο, με εκπαιδευτικούς και μαθητές να βρίσκουν συνεχώς τις πόρτες του διαλόγου κλειστές και να έρχονται αντιμέτωποι με ειλημμένες αποφάσεις.
Εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων
Με μια αιφνιδιαστική και εκπρόθεσμη τροπολογία αποφάσισε η υπουργός Παιδείας, να δώσει το τελειωτικό «χτύπημα» στη δημόσια εκπαίδευση, καθώς υποχρεώνει το Τεχνικό και Οικονομικό Επιμελητήριο να εγγράφουν και πτυχιούχους κολεγίων, οι οποίοι θα έχουν τα ίδια δικαιώματα άσκησης επαγγέλματος με αυτά των πτυχιούχων δημοσίων πανεπιστημίων (!). Μάλιστα, η ισοδυναμία των τίτλων σπουδών θα γίνεται από το ίδιο το υπουργείο και όχι από τα Επιμελητήρια ως είθισται. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι, πλέον, χιλιάδες απόφοιτοι πανεπιστημίων θα υποσκελίζονται από απόφοιτους ιδιωτικών κολεγίων, με τους δεύτερους να αποκτούν μάλιστα και τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Και αυτό χωρίς να λαμβάνεται υπ' όψη, η ακαδημαϊκή ανισότητα που δημιουργείται. Πρόκειται για έναν νόμο που παραβιάζει το άρθρο 16 του συντάγματος, διότι τα αμφισβητούμενα και πάσης φύσεως πτυχία ιδιωτικών κολεγίων θα αναγνωρίζονται ως ισόβαθμα με τα πτυχία των δημόσιων πανεπιστημίων.
Παράλληλα, με τον ίδιο νόμο, η αρμόδια υπουργός θεσμοθέτησε και την εισαγωγή στα πανεπιστήμια από ιδιωτικά ΙΕΚ, μέσω κατατακτήριων εξετάσεων. Και αυτό, την ίδια ώρα που μιλάει για «δήθεν» αριστεία και θέτει επιπλέον εμπόδια στους μαθητές που μπαίνουν φέτος στην κούρσα των Πανελλαδικών, θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Ήδη οι αντιδράσεις που έχουν προκληθεί είναι σφοδρές. Υπενθυμίζεται, ότι το Οικονομικό Επιμελητήριο προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, ζητώντας την άμεση κατάργηση της επίμαχης νομοθετικής ρύθμισης που κατατέθηκε «εν κρυπτώ, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος με επιστημονικούς φορείς και την ακαδημαϊκή κοινότητα», ενώ το Τεχνικό Επιμελητήριο κάλεσε την υπουργό να αποσύρει «την κατάπτυστη τροπολογία». Τις αντιδράσεις τους εξέφρασαν, μεταξύ άλλων, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, η Ένωση Ελλήνων Χημικών, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αρχιτεκτόνων και η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων.
Ελάχιστη βάση εισαγωγής
Την ίδια ώρα, τα «πάνω-κάτω» έρχονται στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την αρμόδια υπουργό να δρομολογεί αλλαγές που θα ισχύσουν από φέτος, ανατρέποντας τα δεδομένα για τους υποψήφιους που θα δώσουν Πανελλαδικές και, φυσικά, χωρίς να έχει προχωρήσει σε διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Μία εκ των αλλαγών αφορά τη θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που θα καθορίζεται από κάθε πανεπιστημιακό τμήμα, με βάση το ποσοστό τού μέσου όρου των επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου που αντιστοιχεί το τμήμα. Είναι ένα μέτρο, που θα αφήσει χιλιάδες μαθητές εκτός πανεπιστημίου, με αποτέλεσμα πολλά περιφερειακά τμήματα να βάλουν «λουκέτο» και, την ίδια ώρα, η «λύση» των ιδιωτικών κολεγίων να φαίνεται μονόδρομος.
Η «θηλιά» της Τράπεζας Θεμάτων
Ένα ακόμα βαρίδι στην πορεία των μαθητών έρχεται να προστεθεί με την επαναλειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων. Η υπουργός Παιδείας είχε εκφράσει εξαρχής την πρόθεσή της να επαναφέρει αυτό το αντιεκπαιδευτικό μέτρο, το οποίο, όταν είχε εφαρμοστεί το 2013-2014, είχε εκτινάξει τον αριθμό των μαθητών που έμειναν μετεξεταστέοι στην Α' Λυκείου, καθώς είχε αγγίξει το 23,3%, όταν την προηγούμενη χρονιά ήταν στο 4,2%. Από την Τράπεζα θα επιλεγούν φέτος τα δύο θέματα κατά τις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ Λυκείου, τα οποία θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, ενώ τα άλλα δύο θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος.
Και όλο αυτό είναι μία προσπάθεια της υπουργού Παιδείας, να μειώσει τους εισακτέους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να «εκκαθαρίσει» το Γενικό Λύκειο και να το μετατρέψει σε αποστειρωμένο περιβάλλον «παπαγαλείας» αποστήθισης. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η «αξιολόγηση» των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, η οποία θα γίνεται με βάση τις επιδόσεις των μαθητών. Το βάρος λοιπόν θα πέφτει στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα βρίσκονται στο έλεος του υπουργείου, που θα βρίσκει ευκαιρία να επιβάλλει αυταρχικά μέτρα αξιολόγησης και διοικητικού ελέγχου.
Μηχανογραφικό σε δύο φάσεις
Ταυτόχρονα, έρχονται αλλαγές και ως προς τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, η οποία θα γίνεται σε δύο «φάσεις». Κατά την πρώτη φάση, οι υποψήφιοι θα μπορούν να δηλώσουν περιορισμένο αριθμό τμημάτων (σε αντίθεση με τον απεριόριστο που ίσχυε μέχρι σήμερα) και αυτό θα ολοκληρώνεται αμέσως μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων και την έκδοση των αποτελεσμάτων.
Στη συνέχεια, μόλις ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης και γνωστοποιηθεί ποιοι πέρασαν στη σχολή της αρεσκείας τους, τότε ξεκινάει η δεύτερη φάση, κατά την οποία οι μη εισαχθέντες θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στα τμήματα στα οποία έμειναν κενές θέσεις από την πρώτη φάση.
Στην ουσία, πρόκειται για ρύθμιση, η οποία θα περιορίζει σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα των υποψηφίων να επιλέξουν ελεύθερα όσες σχολές επιθυμούν.
«Κόφτης» φοίτησης
Επιπλέον, μπαίνει «όριο φοίτησης» στα Ν+ 1/2Ν έτη. Έτσι, όπου η ελάχιστη διάρκεια φοίτησης είναι 4 έτη, το όριο φοίτησης θα επεκταθεί κατά 2 έτη, ενώ όπου η διάρκεια φοίτησης είναι 6 έτη, το όριο φοίτησης θα επεκταθεί κατά 3 έτη. Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, αυτή η ρύθμιση θα ισχύσει για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, ενώ για τους εν ενεργεία φοιτητές θα υπάρξουν «μεταβατικές προβλέψεις».
Αστυνομοκρατία στα ΑΕΙ
Σε ό,τι αφορά την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, παρά τις σφοδρότατες αντιδράσεις πρυτάνεων και φοιτητών, η Νίκη Κεραμέως συνεχίζει ακάθεκτη το νομοθετικό της έργο, με τομές που φέρνουν στον νου τις πιο σκοτεινές στιγμές της Ιστορίας μας, καταπατώντας το ακαδημαϊκό και πανεπιστημιακό άσυλο, την ελευθερία έκφρασης και τη διακίνηση ιδεών εντός των τειχών των πανεπιστημίων. Η περιβόητη «Ομάδα Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος», που διαλαλεί η υπουργός Παιδείας, θα είναι ένα αστυνομικό σώμα, το οποίο θα προσληφθεί με διαδικασίες φαστ-τρακ, θα έχει εκπαίδευση παρόμοια με εκείνη των ειδικών φρουρών και θα έχει συνεχή παρουσία μέσα στα ΑΕΙ. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί, ότι αυτή η «Ομάδα» θα φέρει κλομπ και χειροπέδες.
Υπενθυμίζεται, ότι οι πρυτάνεις με ανακοινώσεις τους είχαν εναντιωθεί στην ίδρυση οποιουδήποτε σώματος θα έχει αναφορά στην ΕΛ.ΑΣ. και στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, κάτι που δεν εμπόδισε την υπουργό να προχωρήσει ακάθεκτη στο δικό της πλάνο, σε σύμπλευση με το δόγμα «νόμος και τάξη» του κ. Χρυσοχοΐδη.
Αλλαγές μεσούσης της σχολικής χρονιάς
«Η επιλογή που σκοπεύετε να κάνετε, δηλαδή να αλλάξετε εν μέσω πανδημίας και μόλις έξι μήνες πριν δώσουμε Πανελλήνιες το σύστημα πρόσβασης, είναι έγκλημα! Μας φέρεστε σαν πειραματόζωα. Διαλύετε τη ψυχολογία μας. Νιώθουμε ότι παίζετε με τις τύχες και το μέλλον μας. Νιώθουμε αδικημένοι», τονίζουν από την πλευρά τους οι μαθητές, εκφράζοντας τη δική τους αγωνία για τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής που μπορεί να καθορίσουν όλη τους τη ζωή, και προαναγγέλλουν κινητοποιήσεις μέχρι να αποσυρθούν οι αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις.
Τι μέλλει γενέσθαι;
Αν κάνουμε απολογισμό των έργων και των ημερών της νυν υπουργού Παιδείας, θα αντιληφθούμε, ότι η πληθώρα των παρεμβάσεών της έχει αρνητικό αντίκτυπο. Κατάργηση του ασύλου, κατάργηση των «πράσινων» σχολών, πολυνομοσχέδιο - οδοστρωτήρας, κάμερες στις τάξεις, κατάργηση κοινωνικών και καλλιτεχνικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια, νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση προς όφελος των σχολαρχών, άνοιγμα σχολείων χωρίς μέτρα προστασίας, τηλεκπαίδευση για λίγους, νομοσχέδιο-ταφόπλακα για την επαγγελματική εκπαίδευση, εξίσωση των κολεγίων με τα δημόσια πανεπιστήμια, ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια και επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, είναι μερικές από τις αλλαγές που έχουν γίνει, οι οποίες «βουλιάζουν» τη δημόσια εκπαίδευση στον βούρκο των ιδιωτικών συμφερόντων και είναι εις βάρος μαθητών και εκπαιδευτικών.
Το μέλλον της εκπαίδευσης προδιαγράφεται δυσοίωνο. Οι αλλαγές αυτές θα έχουν ψυχολογικό αντίκτυπο στους μαθητές, που ετοιμάζονται φέτος να δώσουν Πανελλαδικές εξετάσεις. Η πορεία της υπουργού θα συνεχιστεί, με αντικεπαιδευτικές ρυθμίσεις, τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, επανέναρξη σχολείων χωρίς επαρκή υγειονομικά μέτρα και νέες αυταρχικές παρεμβάσεις. Οι εκπαιδευτικοί πάντα θα βρίσκουν κλειστές τις πόρτες του διαλόγου, πάντα θα βρίσκονται ενώπιον των ειλημμένων αποφάσεων, χωρίς να ακούγονται οι δικές τους φωνές.
avgi.gr