Τον πυρήνα των εργασιακών δικαιωμάτων φαίνεται πως έβαλε και επισήμως στο στόχαστρο η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις δυο τροπολογίες που κατέθεσε χθες ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, ελάχιστα λεπτά πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία στη Βουλή.
Με τις εν λόγω τροπολογίες καταργείται η υποχρέωση των εργοδοτών να αιτιολογούν απολύσεις, αλλά και η ευθύνη εργολάβων/υπεργολάβων απέναντι στους εργαζόμενούς τους. Και οι δυο παραπάνω ρυθμίσεις είχαν εισαχθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Η εν λόγω κυβερνητική μεθόδευση προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων σύσσωμης σχεδόν της αντιπολίτευσης, καθώς ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ 25 αποχώρησαν άμεσα καταγγέλλοντας τη διαδικασία, ενώ λίγη ώρα αργότερα τους ακολούθησε και το ΚΙΝΑΛ. Τελικά οι τροπολογίες Βρούτση ψηφίστηκαν μόνο από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία της ΝΔ.
Στο ζήτημα αναφέρθηκε μέσω ανάρτησής του στο facebook ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, σημειώνοντας:
«Τροπολογίες, πέντε λεπτά πριν τη λήξη της διαδικασίας που καταργούν τον πυρήνα της φιλεργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, έφερε αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση. Καταργούν την υποχρέωση των εργοδοτών να αιτιολογούν απολύσεις καθώς και την ευθύνη εργολάβων/υπεργολάβων απέναντι στους εργαζόμενούς τους.
Και νομοθετούν καθ' υπαγόρευση του ΣΕΒ και δεν τολμούν να υπερασπιστούν την επιλογή τους. Στα κλεφτά φέρνουν μνημονιακές τροπολογίες, μετά τα μνημόνια.
Ο ελληνικός λαός και οι εργαζόμενοι τους έχουν πάρει χαμπάρι. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι τελικά κυβέρνηση συνεργασίας ΝΔ-ΣΕΒ»
Σε ανάλογο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Γιάννης Βαρουφάκης μέσω twitter
Yanis Varoufakis
✔
@yanisvaroufakis
Η ΝΔ μόλις κήρυξε πόλεμο εναντίον του πολιτικού πολιτισμού, φέρνοντας (3 ώρες μετά την ανακοινωθείσα εκκίνηση της ψηφοφορίας και λίγα λεπτά πριν την ψηφοφορία) δύο άσχετες τροπολογίες που θίγουν εργασιακά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
145
6:27 μ.μ. - 8 Αυγ 2019
Ο «δάκτυλος» ΣΕΒ
Αξίζει να σημειωθεί, πως των τροπολογιών Βρούτση είχε προηγηθεί η κατάθεση σχετικών αιτημάτων από τον ΣΕΒ προς τον υπουργό Εργασίας.
Ειδικότερα, (όπως ανέφερε χθεσινό ρεπορτάζ του site capital.gr, με ώρα ανάρτησης 16.32 και τίτλο «Έξι άμεσα μέτρα ζητούν οι εργοδότες για εργολαβίες, απολύσεις, προσλήψεις») τα αιτήματα ήταν τα εξής:
1. Ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων
2. Βάσιμος λόγος απόλυσης
3. Καταχώρηση της ετήσιας κανονικής άδειας στο Πληροφοριακό Σύστημα "Εργάνη"
4. Χρονική διάρκεια πλατφόρμας για εγγραφές στην "Εργάνη".
5. Δυνατότητα τροποποίησης ή κατάργησης εγγραφών.
6. Δήλωση οικειοθελούς αποχώρησης
Κατά διαβολική προφανώς σύμπτωση, όλα τα παραπάνω αιτήματα περιλαμβάνονταν στις τροπολογίες Βρούτση, οι οποίες (για την ιστορία) κατατέθηκαν στις 17.30.
Υπενθυμίζεται, ότι μόλις προ δύο μηνών, ο ΣΕΒ είχε αντιταχθεί σε σχέδιο νόμου, που είχε φέρει η τότε υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, σύμφωνα με το οποίο υποχρέωνε τις επιχειρήσεις να αιτιολογούν τους λόγους απόλυσης από την πλευρά του εργοδότη.
Μάλιστα, η αντίδραση του ΣΕΒ εστιαζόταν στο ύψος των αποζημιώσεων, κατηγορώντας τότε την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ότι υποχρεώνει τους εργοδότες διπλή υποχρέωση της δικαιολογίας/ αιτιολόγησης της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του μισθωτού και να καταβάλουν ταυόχρονα αποζημίωση, ακόμα και αν η καταγγελία οφείλεται σε σοβαρό λόγο–σε υπαιτιότητα του εργαζόμενου, γεγονός που δημιουργεί υπέρμετρα και αδικαιολόγητα κόστη στις επιχειρήσεις και αποτελεί αντικίνητρο στους εργοδότες που επιθυμούν να πραγματοποιήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Σημειωτέον, ότι την περίοδο εκείνη ο Άκης Σκέρτσος, νυν υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, υπήρξε γενικός διευθυντής του ΣΕΒ.
Πέραν της έντονης αντίδρασης της Έφης Αχτσιόγλου και του Αλέξη Τσίπρα, που κάνουν λόγο για «τροπολογίες που καταργούν βασικές διατάξεις προστασίας της εργασίας που χτίστηκαν με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ» και για «μνημονιακές τροπολογίες, μετά τα μνημόνια», εργατολόγοι υποστηρίζουν, ότι οι διατάξεις πάσχουν αντισυνταγματικότητας, ενώ προειδοποιούν, ότι αυτά που έφερε η ΝΔ είναι μόνο η αρχή.
Ο εργατολόγος Γιάννης Καρούζος τόνισε μεταξύ άλλων, ότι η διάταξη πάσχει αντισυνταγματικότητας, αφού παραβιάζει τον βασικό κανόνα της ασφάλειας του δικαίου.
«Η διάταξη νόμου κατά την άποψή μου, με την διατύπωση που περιλαμβάνει στο περιεχόμενό της, ότι δηλαδή καταργούνται, αφότου ίσχυσαν, οι προηγούμενες διατάξεις (του βάσιμου λόγου απόλυσης), θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα για τις καταγγελίες των συμβάσεων εργασίας των εργαζόμενων, που είχαν στο μεταξύ συντελεστεί με βάση το πρόσφατο καθεστώς, ειδικά δε εκείνων των εργαζόμενων που προσέφυγαν στην Επιθεώρηση Εργασίας κι ανεστάλη η προθεσμία δικαστικής προστασίας τους.
Κατά την άποψή μου ο νόμος δεν θα πρέπει να έχει αναδρομική εφαρμογή, διότι δεκάδες υποθέσεις από εκκρεμείς αγωγές θα έχουν αρνητικό αποτέλεσμα για τους εργαζόμενους, ενώ η αναδρομική εφαρμογή του νόμου θα αναγκάσει τις επιχειρήσεις στο να επαναλάβουν τις απολύσεις, θέμα το οποίο είναι τεράστιο. Το υπουργείο θα πρέπει να αποσαφηνίσει, αν η διάταξη θα έχει αναδρομική ισχύ, ειδάλλως, η διάταξη πάσχει αντισυνταγματικότητας, αφού παραβιάζει τον βασικό κανόνα της ασφάλειας του δικαίου» σημείωσε.
«Είναι μόνο η αρχή αυτό που είδαμε» δήλωσε από την πλευρά του ο δικηγόρος με ειδίκευση στο εργατικό Δίκαιο, Κώστας Τσουκαλάς.
«Καταργείται το όριο σύνταξης και οι διατάξεις της Έφης Αχτσιόγλου για την απόλυση και τις εργολαβικές εταιρείες» σχολίασε ο Κ. Τσουκαλάς.
«Σε ο,τι αφορά το δεύτερο σκέλος για τα εργασιακά, σαφώς και θίγονται τα δικαιώματα. Με την προηγούμενη διάταξη είχε μπει μια »ασπίδα« καθώς ο εργοδότης έπρεπε να αιτιολογήσει την απόλυση. Η κυβέρνηση αναφέρει, πως η αλλαγή γίνεται, για να μη στιγματίζεται ο εργαζόμενος, κάτι που όμως δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα».
«Το ότι έπρεπε να αιτιολογείται σπουδαίος λόγος απόλυσης ήταν ένας φραγμός στην αυθαιρεσία. Δεν το βιώσαμε στην πράξη καθώς κράτησε για πολύ λίγο καιρό», συνέχισε.
Για την τροπολογία Βρούτση για τα εργασιακά, που αφορά την κατάργηση της συνυπευθυνότητας μεταξύ αναθέτοντος την εκτέλεση εργασίας/έργου και του εργολάβου ή υπεργολάβου, δήλωσε:
«Η διάταξη για τις εργολαβικές εταιρείες έδινε δυνατότητες διεκδίκησης στους εργαζομένους, όσον αφορά την ευθύνη έναντι των δικαιωμάτων τους. Ουσιαστικά η προηγούμενη διάταξη έλεγε, πως πέραν από τον άμεσο εργοδότη, μπορούσε κανείς να απευθύνει στον έμμεσο εργοδότη για τα κεκτημένα του. Μέχρι πρότινος δηλαδή, αν κάποιος δούλευε σε εμένα αλλά δεν είχε με εμένα σύμβαση, μπορούσε να ζητήσει τα δικαιώματά του και σε εμένα, κάτι που παύει να ισχύει.
Στην πράξη βέβαια πολλές φορές ο έμμεσος εργοδότης ήταν και άμεσος, γιατί έστηναν μια εταιρεία μαζί, για να μην έχει ευθύνη ο πρώτος. Τώρα στην ουσία οι εργολαβικές εταιρείες φαίνεται πως θα παίξουν πάλι ένα μεγάλο ρόλο με το δημόσιο και τις αναθέσεις έργων. Στα νοσοκομεία είχε αλλάξει αυτό και είχαν γίνει συμβάσεις απ' ευθείας με τους εργαζόμενους, κάτι που φαίνεται να τροποποιείται ξανά».
Συνολικά σχολίασε, πως: «Κατ' εμέ είναι μόνο η αρχή αυτό που είδαμε». «Το βασικό ήταν, ότι πέρναγε το βάρος, να αποδειχθεί αν η απόλυση ήταν έγκυρη ή άκυρη, στον εργοδότη. Τώρα, περνάει στον εργαζόμενο. Η απόλυση θεωρείται έγκυρη επί της αρχής και ο εργαζόμενος πρέπει αυτό να το αμφισβητήσει».
«Υπάρχει όπως φαίνεται μια άλλη φιλοσοφία σε ό,τι αφορά τις εργασιακές σχέσεις. Οι εμβληματικού τύπου αλλαγές δεν θεωρώ πως θα κινδυνεύσουν, αλλά αυτές οι ουσιαστικές παραμετρικές αλλαγές θα έρθουν», κατέληξε.