12 Δεκ 2013

Η θέση της Κίνησης Πολιτών για τον Προυπολογισμό του δήμου Κορινθίων


Την Δευτέρα 09 Δεκεμβρίου 2013 πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση ψήφισης του Δημοτικού Προϋπολογισμού για το 2014.
Στην ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε, μετά το τέλος των τοποθετήσεων των Δημοτικών Συμβούλων, οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης καταψήφισαν. Αξίζει να σημειωθεί η απουσία... 
 πολλών Δημοτικών Συμβούλων, καθώς και των τοπικών ΜΜΕ.
Το κείμενο της τοποθέτησης της Κίνησης Πολιτών, όπως παρουσιάστηκε από τον επικεφαλής της Δημοτικής Ομάδας, κ. Θωμά Αθανασάκο:


"Προ μηνών, όταν συζητούσαμε τα αποτελέσματα εκτέλεσης του Π/Υ έτους 2012, λέγαμε ότι τόσο τα Έσοδα όσο και τα Έξοδα εμφάνιζαν χαμηλά ποσοστά εκτέλεσης για το 2012. Υποθέτουμε αν είχαμε σήμερα και τα τελικά αποτελέσματα εκτέλεσης του έτους 2013 θα λέγαμε το ίδιο. Αυτό το έχουμε επισημάνει και άλλες φορές και θα το επαναλάβουμε για το 2012 πριν μιλήσουμε για τον Π/Υ που καταθέσατε και με τον τρόπο που τον καταθέσατε. Σημειώναμε μερικούς μήνες πριν: ότι αν τα Έσοδα τελικά ανέρχονταν στο 54% των προϋπολογισθέντων (στήλη 3/1 στον σχετικό πίνακα) τα Έξοδα/Δαπάνες βρίσκονταν στο 42.5%. Με άλλα λόγια, επιβεβαιώνονταν περίτρανα αυτό που πάντα λέγαμε ότι ο Π/Υ είναι πλασματικός και επιβεβαιώνονταν από την ίδια την εκτέλεσή του. Αυτοί που ‘πανηγύριζαν για το ύψος του Π/Υ του δήμου πρέπει σήμερα να κρύβονται γιατί πρόκειται ουσιαστικά για έναν ανεκτέλεστο Π/Υ. Επίσης, τα περίφημα αποθεματικά δημιουργούνται από συρρίκνωση των δαπανών/πληρωμών και μη επιστροφής στους δημότες των εισπραχθέντων ανταποδοτικών τελών.
Είναι η λογική της δημιουργίας του πλασματικού ‘πρωτογενούς πλεονάσματος’ το οποίο διακωμωδεί όλη η κοινωνία. Έτσι θα διακωμωδεί και εσάς σε λίγο καιρό.
Ανακεφαλαιώνοντας για το 2012 σημειώναμε:
· Ο Π/Υ εκτελείται κατά το ήμισυ, άρα είναι πλασματικός
· Ο δήμος έχει πρόβλημα είσπραξης Εσόδων χωρίς να έχει εναλλακτικές λύσεις με δεδομένη την μείωση των κρατικών ενισχύσεων και της στενότητας στην διασφάλιση πόρων από άλλα ταμεία για την εκτέλεση έργων. Τα ανταποδοτικά τέλη μειώνονται και δεν επιστρέφονται στον βαθμό που πρέπει στους δημότες όπως ο νόμος ορίζει. Συνέπεια η περιορισμένη ανταπόκριση σε υποχρεώσεις που γεννά η κρίση.
· Το χρηματικό υπόλοιπο είναι στάχτη στα μάτια του κόσμου αφού δημιουργείται από την μη πραγματοποίηση των δαπανών του δήμου και συντηρείται για προεκλογικές πελατειακές σκοπιμότητες.


Αλλά ας έρθουμε στο σημερινό μας θέμα.
Πριν μιλήσουμε για τον Π/Υ του 2014 γνωρίζουμε ότι δεν έχουμε πλήρη εικόνα της εκτέλεσης του Π/Υ του 2013. Τα στοιχεία διαμόρφωσης του Π/Υ του 2014 (διαμορφωθέντα και ενταλθέντα ποσά) φτάνουν μέχρι τέλη Αυγούστου μόνο. Άρα η εικόνα δεν υπάρχει ακόμα. Το ενδιαφέρον είναι ότι ξανά, όπως και κάθε άλλη φορά, δεν υπάρχει μια εισηγητική έκθεση όπως προβλέπεται από τον νόμο που θα επισημαίνει σε τι πήγαμε καλά σε τι όχι, τι πρέπει να προσέξουμε και τι πρέπει να αλλάξουμε. Η δημοτική αρχή νομίζει ότι η ηλεκτρονική παράθεση χιλιάδες αριθμών την Παρασκευή το μεσημέρι, για χρόνια τώρα, για να συζητηθεί την Δευτέρα της δίνει νομιμοποιητική κάλυψη. Πρόκειται για απαράδεκτη συμπεριφορά και επιβεβαίωση της γνωστής της αλλαζονείας.
Αγαπητοί συνάδελφοι, αυτός ο Π/Υ ψηφίστηκε στην Οικονομική Επιτροπή από 3 σε σύνολο 5 παρόντων από τα 9 μέλη της Επιτροπής. Γίνεται αντιληπτό σε τι επίπεδο λειτουργίας και διαχείρισης αυτών των καίριων ζητημάτων έχει περιέλθει πλέον ο δήμος. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Και η περυσινή εκτέλεση του Π/Υ ήταν προβληματική, με τεράστιες αποκλίσεις και διαρκείς τροποποιήσεις και καμία μέριμνα δεν υπάρχει γι’ αυτό.
Διαβάζοντας προσεκτικά τον προσωρινό Προϋπολογισμό (Π/Υ) του 2014 αλλά και τις παρατηρήσεις που καταθέσαμε στη συζήτηση για τον περυσινό Π/Υ, καθώς και τις παρατηρήσεις μας στις άπειρες τροποποιήσεις του Π/Υ, σχεδόν σε κάθε ΔΣ, συνειδητοποιεί κανείς πόσο δίκιο είχαμε σε μια σειρά από αναφορές μας.
Εάν επικρατούσε η κοινή λογική, εάν υπήρχε σεβασμός στην άλλη άποψη, εάν υπήρχε ουσιαστικός και δημιουργικός διάλογος, έστω και τώρα στα χρόνια της κρίσης, τότε μια σειρά πράγματα θα είχαν διορθωθεί. Έχουμε πει πολλές φορές ότι κάθε προϋπολογισμός, αποτελεί τον καθρέφτη των πολιτικών επιλογών και των κοινωνικών αξιών και αντιλήψεων, αναδεικνύοντας τις δημοκρατικές και αυτοδιοικητικές ευαισθησίες μιας δημοτικής αρχής. Ειδικότερα σήμερα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες τόσο για την χώρα όσο και για την τοπική αυτοδιοίκηση είναι ανάγκη οι προτεραιότητες μας, για την αξιοποίηση και του τελευταίου ευρώ των συνδημοτών μας να μας κάνει χρήσιμους και αποτελεσματικούς στη δράση μας.
Μελετώντας και αναλύοντας τον Π/Υ θελήσαμε να κατανοήσουμε με σαφήνεια τις διαδικασίες που συντάχθηκε ως πρόταση, το πώς και το γιατί.
Ø Ποιες είναι οι προτάσεις για την νεολαία, για τους άνεργους, τους αγρότες και τους κοινωνικά αδύνατους ;
Ø Για το περιβάλλον, τους ελεύθερους χώρους, την ανάπτυξη του πράσινου και για την καθαριότητα;
Ø Για την ανάπτυξη, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό;
Αναζητήσαμε να δούμε την προσαρμογή της δημοτικής αρχής στις νέες συνθήκες και διαπιστώσαμε έλλειμμα προσαρμογής, ευελιξίας, στρατηγικής, οράματος και προτεραιοτήτων. Δεν έχετε κανένα σχέδιο αγαπητοί. Στα τυφλά και μόνο προεκλογικά πηγαίνετε. Και δεν έχετε σχέδιο τόσα χρόνια γιατί δεν μπορείτε να σχεδιάσετε. Απαιτεί και αυτό συγκεκριμένες ικανότητες που δεν κατέχετε.


Ο Π/Υ αυτός είναι ένας διαχειριστικός Π/Υ καταρτισμένος από τις Υπηρεσίες του Δήμου, τις οποίες και πρέπει να ευχαριστήσουμε, αλλά, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως είναι:
· ένας Π/Υ που στερείται προτεραιοτήτων, στερείται στοιχειώδους σχεδίου,
· δεν παρακολουθεί τι συνέπειες έχει η κρίση,
· υπολείπεται των κοινωνικοοικονομικών αναγκών,
· αποτυγχάνει να ενσωματώσει και να αντιμετωπίσει τα νέα σκληρά δεδομένα που προκαλεί η παρατεταμένη οικονομική κρίση,
· είναι αναποτελεσματικός για την οικονομία και την κοινωνία,
· δεν παρακολουθεί ούτε την οικονομία ούτε την κοινωνία.
Είναι ένας Π/Υ μιας δημοτικής αρχής, που συμπεριφέρεται σαν να μην έχει αντιληφθεί τίποτα.
Μια δημοτική αρχή όμως που δεν αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει στην οικονομία και στην κοινωνία διοικεί προς ίδιον όφελος, χάνει την κοινωνική της νομιμοποίηση και εναπομένει να διεκδικεί σθεναράμόνο την πελατειακή εξυπηρέτηση, από την οποία απειλείται δυστυχώς ολόκληρο το πολιτειακό μας σύστημα
Διαπιστώσαμε στα περασμένα χρόνια ότι ο Π/Υ ήταν, επί της ουσίας, σημαντικά μειωμένος, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, σαν αποτέλεσμα των επιπτώσεων της μνημονιακής πολιτικής της συρρίκνωσης των δαπανών προς την τοπική αυτοδιοίκηση μέσω Καλλικράτη, παρά τις διακυμάνσεις του στα 79 εκ. το 2011 και στα 68.5 εκ. το 2012 (μαζί με τα προνοιακά επιδόματα και την μισθοδοσία των μετακινηθέντων υπαλλήλων) και πάλι ξανά κοντά στα 79 εκ. το 2013 (στα 78.317.911) για να ξαναπέσει στα 67.558.589 για το 2014. Μόνο αυτές οι ετήσιες μεταβολές επιβεβαιώνουν την προχειρότητα των εκτιμήσεων.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο νομοθέτης είναι πιο αυστηρός στην κατάρτιση του Π/Υ απ’ ότι άλλες φορές για τους ευνόητους λόγους της κρίσης και της προσπάθειας περιστολής των δαπανών και καθιστά υπεύθυνο τον Ελεγκτή Νομιμότητας ο οποίος μπορεί να αναπέμψει τον Π/Υ στο ΔΣ εάν αυτός δεν στηρίζεται σε ακριβή στοιχεία, εάν γίνεται «υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν οδηγεί ουσιαστικά στην κατάρτιση ελλειμματικού Π/Υ, και αυτό απαγορεύεται από το νόμο».
Αναρωτιόμαστε γιατί δεν αναπέμπεται. Μάλλον γιατί πριν καν κατατεθεί και ψηφιστεί, ως συνήθως αναθεωρείται. Πριν καν φτάσει στα χέρια του Ελεγκτή Νομιμότητας!
Και επειδή δίνουμε πάντα την μάχη του συγκεκριμένου, με στοιχεία, θα τεκμηριώσουμε τα παραπάνω με παρατηρήσεις και ερωτήματα και θα καταλήξουμε σε επιμέρους διαπιστώσεις με τη σειρά που παρουσιάζονται στον Π/Υ.


ΕΣΟΔΑ




Τακτικά Έσοδα




Τα προϋπολογισθέντα Τακτικά Έσοδα μειώθηκαν από τα 37.497.296 του 2011 στα 34.565.789 για το 2012, 33.637.316 το 2013 και ακόμα παρακάτω στα 27.594.432 το 2014. Συρρίκνωση κατά 6 εκατ.
Είχαμε σημειώσει και πέρυσι ότι «υπάρχει προβληματισμός κατά πόσο τα μεγέθη αυτά είναι πραγματικά όταν ξέρουμε ότι συρρικνώθηκαν οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) και τα τέλη δεν εισπράττονται». Επιβεβαιωθήκαμε γιατί το 2012 οι ΚΑΠ (‘Έσοδα από επιχορηγήσεις για λοιπές δαπάνες) που προϋπολογίστηκαν στα 10.683 εκατ. και πάλι βεβαιώθηκαν πιο χαμηλά, στα 9.248. Ενδιαφέρον προκαλεί ότι ενώ αυτή είναι η κατάσταση η δημοτική αρχή προϋπολόγισε διπλασιασμόαυτών των Εσόδων για το 2013 και κατέληξε στα 15.122.468 για το 2014. Έχει σημασία να δούμε ποιοι ήταν οι αριθμοί τελικά για το 2013 για να καταλάβουμε το μέγεθος της πλασματικότητας αυτών των εκτιμήσεων. Δεν θα μας δώσετε μιαν εξήγηση γι’ αυτές τις αστοχίες;
Η κατάσταση είναι τραγική και στην είσπραξη των Ανταποδοτικών Τελών & Δικαιωμάτων όπου τα βεβαιωθέντα και πολύ περισσότερο τα εισπραχθέντα ποσά πέφτουν διαρκώς ως ποσοστά των προϋπολογισθέντων (πάνω από 2 εκατ. χαμηλότερα ήταν το 2012 και κατά 3 εκατ. χαμηλότερα μέχρι τέλη Αυγούστου που είναι τα βεβαιωθέντα στον Π/Υ που μας δώσατε, χωρίς να έχουμε την εικόνα των εισπραχθέντων τελικά ποσών).


Έκτακτα Έσοδα
Αλλά εάν επιβεβαιωθήκαμε σε αυτή την παρατήρηση, ακόμα πιο κρίσιμη είναι η επιβεβαίωση των παρατηρήσεών μας στα Έκτακτα Έσοδα όταν μιλάγαμε για «κατάρρευση των Εκτάκτων Εσόδων». Τα περασμένα χρόνια τα βεβαιωθέντα έσοδα τελικά κυμαίνονται κάτω από το 20%. Αποσαφηνίζουμε ότι από τα 18.006.386 του 2011, βεβαιώθηκαν μόνο τα 2.918.394 δηλαδή μόνο το 16% το 2011 και από τα διαμορφωθέντα 23.186.663 του 2012 βεβαιώθηκαν μόνο 5.023, δηλ. το 22%. Ενώ για το 2013 είχαν μέχρι τα τέλη Αυγούστου βεβαιωθεί μόνο 2.240 εκατ. από τα 14.929 εκατ. που είχαν προϋπολογιστεί. Άρα μιλάμε για κατάρρευση και των Έκτακτων Εσόδων. Σημαντική είναι και η συρρίκνωση των επιχορηγήσεων/επενδύσεων που βαίνει καθοδικά από 25% το 2010 στο 10% σήμερα.
Λέγαμε πέρυσι ότι προβληματιζόμαστε για την αξιοπιστία του Τεχνικού Προγράμματος και την δυνατότητα εκτέλεσής του όταν η πορεία των επιχορηγήσεων είναι διαρκώς καθοδική, τώρα γνωρίζουμε με βεβαιότητα.


Έσοδα Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (ΠΟΕ)
Η πορεία και αυτών των Εσόδων είναι καθοδική. Οι εισπράξεις Παρελθόντων Οικονομικών Ετώνδεν ξεπέρασαν το 1/10 των προϋπολογισθέντων στο παρελθόν.
Η εικόνα δείχνει αδυναμία να εισπράξει αυτές τις οφειλές η δημοτική αρχή πλην όμως εμφανίζει μια κατακόρυφη αύξηση στα προϋπολογισθέντα εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα το 2013, παρά την καθοδική πορεία όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Αναρωτιέται κανείς πως ενώ διαμορφώθηκαν αυτά τα έσοδα στα 1.609 εκατ., το 2012 βεβαιώθηκαν 10.730 εκατ. και είχαν προϋπολογιστεί στα 13.822 εκατ. για το 2013. Οι εξελίξεις και οι πολιτικές του μνημονίου ασκούν σήμερα ασφυκτική πίεση για την είσπραξή τους. Αλλά φαίνεται και σε αυτό θα ακολουθήσετε, αν και την ακολουθείτε ήδη, την πολιτική της κυβέρνησης. Από τους μικρούς και πολλούς και όχι από τους λίγους και μεγαλοοφειλέτες που συμβαίνει να είναι και φίλοι της δημοτικής αρχής.
Το πρόβλημα αυτό για μας δεν είναι μόνο οικονομικό αλλά και πολιτικό και κοινωνικό. Επί χρόνια δεν κάνατε τίποτα να εισπράξετε από τους μεγαλοοφειλέτες ιδίως. Θα τα εισπράξει τώρα η δημοτική αρχή; Πως και από ποιους; Ποια θα είναι τα κριτήρια και ποιοι οι μηχανισμοί;


Χρηματικό υπόλοιπο
Και ερχόμαστε στο περίφημο χρηματικό υπόλοιπο που ενώ τα έσοδα καταρρέουν εκείνο παραμένει και γίνεται αντικείμενο δημαγωγικής πολιτικής εκμετάλλευσης και μάλιστα στον Π/Υ του 2014 εμφανίζεται αυξημένο στα 9,5 από 6,3 εκ. του 2012 (σελ. 46-47).
Η διαμόρφωση του υπολοίπου γίνεται από τα έκτακτα και τακτικά έσοδα που δεν δαπανώνται, όπως και από τα ανταποδοτικά τέλη τα οποία δεν ανταποδίδονται στους δημότες με υπηρεσίες για χρόνια παρανόμως, αφού οι προϋπολογισθείσες δαπάνες δεν πραγματοποιούνται. Έτσι φτιάχνουν όλοι υπόλοιπο και πλεόνασμα. Αλλά η δημοτική αρχή στοχεύει και αλλού. Συρρικνώνει τις δαπάνες, δεν εκτελεί τον Π/Υ, για να εμφανίσει ένα υπόλοιπο που θα ‘ρίξει’ στις εκλογές εμφανίζοντας δήθεν έργο. Αυτό το έργο βλέπουμε για χρόνια.
Το Τεχνικό Πρόγραμμα μένει επί της ουσίας ανεκτέλεστο, οι κοινωνικές δαπάνες περιορίζονται στις εκδηλώσεις των ΚΑΠΗ και των Βρεφονηπιακών σε γνωστό «πολιτιστικό κέντρο» και έτσι ετοιμάζεστε για τις επόμενες εκλογές.
Ολοκληρώνοντας για τα ΕΣΟΔΑ θα θέλαμε να σημειώσουμε κάτι για το οποίο χρόνια φωνάζουμε, αυτό της τραγικής εικόνας που παρουσιάζει ένας δήμος χωρίς ίδια Έσοδα. Γνωρίζουμε ότι η χρηματοδότηση έχει κατά βάση σταματήσει ή καθυστερεί εξαιρετικά για να διαμορφώνονται τα ΄πρωτογενή πλεονάσματα’ και να δημιουργούνται από την άλλη εκβιαστικές πελατειακές εξαρτήσεις ενόψει των αυτοδιοικητικών αλλά και πιθανών εθνικών εκλογών.
Ας σκεφτούμε ποια θα ήταν η κατάσταση του δήμου αν είχε όλα αυτά τα χρόνια εργαστεί για την δημιουργία ιδίων Εσόδων που αν πλησίαζαν ποσοστά του 50% των συνολικών εσόδων θα διασφάλιζαν ένα υψηλό ποσοστό αυτοχρηματοδότησης κυρίως των λειτουργικών δαπανών του δήμου.


ΕΞΟΔΑ
Τα έξοδα χρήσης εμφανίζουν μια μείωση από 36.219.363 σε 32.900.739 και σε 29.939.685 το 2014. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση των αμοιβών και εξόδων προσωπικού.
Αλλά οι πραγματικές δαπάνες μειώνονται διαρκώς σε όλες τις κατηγορίες. Ας εξειδικεύσουμε.


Υπηρεσία Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού
Οι προβλεπόμενες δαπάνες στην υπηρεσία δεν φαίνεται να εντάσσονται σε κάποιο σχέδιο, κάποιο πλάνο οργάνωσης της υπηρεσίας. Και πάλι η αποκατάσταση των χωματερών ήταν ανύπαρκτη. Πουθενά και οι δαπάνες για την περίφημη δοκιμαστική κομποστοποίηση! Το πρόβλημα της Υπηρεσίας Καθαριότητας παραμένει. Δεν υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που θα αποτυπώνει μιαν άλλη πολιτική στην καθαριότητα τόσο σε σχέση με την ανακύκλωση όσο και σε σχέση με την συνολικότερη μείωση των απορριμμάτων και την καθαριότητα. Οι υπηρεσίες πρέπει να γίνουν ανταποδοτικές όπως προβλέπει ο νόμος αφού ο δήμος εισπράττει τέλη, αλλά αυτά δεν επιστρέφουν στον δημότη με τις κατάλληλες και αναγκαίες υπηρεσίες.
Είναι χαρακτηριστικά τα εξής: τα έξοδα χρήσης κυμαίνονται πάνω από τα 6 εκατ. (πάνω από 7.5 εκατ. το 2014) αλλά αυτά που τελικά εντάλθηκαν υπολείπονται κατά πολύ των 4 εκατ.


Υπηρεσία Τεχνικών Έργων
Μετά την βελτίωση της απορροφητικότητας το προεκλογικό έτος 2010, η Τεχνική Υπηρεσία εμφανίζει σοβαρά προβλήματα οργάνωσης και υλοποίησης των έργων και φαίνεται να πέφτει στην ίδια κατάσταση.
· Καθυστερήσεις, έργα βιτρίνας και προβληματική εκτέλεση των έργων,
· Ανύπαρκτος σχεδιασμός,
· χαμηλή απορροφητικότητα,
· προβληματική διασφάλιση πόρων για την υλοποίηση του Τεχνικού Προγράμματος και
· έλλειμμα αναπτυξιακού προγραμματισμού.


Είναι χαρακτηριστικό ότι με απορροφητικότητα της τάξης του 16% το 2011, το 2012 η απορροφητικότητα έπεσε στο 13% και το 2013 διαμορφώθηκε ο Π/Υ στα 2.337 εκατ. και εντάλθηκαν 234.000 ενώ τα προϋπολογισθέντα για το 2013 και το 2014 ξεπερνούν τα 18 εκατ. Κάποιοι μας δουλεύουν προφανώς. Τα μεγαλόσχημα έργα έχουν πρόβλημα εκτέλεσης και το ομολογεί σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις και ο ίδιος ο δήμαρχος. Ας μην κοροϊδευόμαστε λοιπόν. Η γενικότερη απορροφητικότητα του Τεχνικού Προγράμματος, είναι πλασματική, οι πόροι δεν είναι διασφαλισμένοι και δεν ανταποκρίνεται στοιχειωδώς σε ένα Επιχειρησιακό Σχέδιο.


Πληρωμές Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (ΠΟΕ)
Οι Πληρωμές ΠΟΕ διαμορφώθηκαν στα 9,7 εκατ. το 2012, αλλά εντάλθηκαν μόνο 5,7 εκατ., ενώ για το 2013 ήταν στα 6,75 εκατ. και για το 2014 προβλέπονται στα 5.5 εκατ, αλλά έχουν προστεθείπροβλέψεις που μαζί ανεβάζουν το ποσό στα 18.6 εκατ..
Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια;
Αφενός ότι έχουμε υποχρεώσεις για πληρωμές ΠΟΕ και Λοιπές αποδόσεις στα 5.5 εκατ. και αφετέρου πρέπει να προβλέψουμε ότι δεν θα εισπράξουμε οφειλές τρίτων προς τον δήμο ύψους 13,063 εκατ. λίγο πιο κάτω από τα 13.305 πέρυσι. Βέβαια το ερώτημα είναι με ποια κριτήρια θεωρείται μη εισπράξιμο ένα τέτοιο ποσό. Τι έκανε ο δήμος στο παρελθόν για να τα εισπράξει. Ποιοι δεν πληρώνουν; Και ταυτόχρονα αυτό το στοιχείο αμφισβητεί τους ισχυρισμούς ότι ο δήμος δεν οφείλει σε κανέναν.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Οι αποκλίσεις τόσο των εσόδων όσο και των εξόδων επιβεβαιώνει το ανεκτέλεστο και το πλασματικό του Π/Υ του 2012 αλλά και την αδυναμία εκτέλεσης του Π/Υ του 2013. Το σημαντικότερο είναι ότι η δημοτική αρχή δεν παρακολουθεί και δεν φαίνεται να κατανοεί τα βαθύτερα προβλήματα του Π/Υ. Είναι ακατάλληλη να εμπνεύσει, να σχεδιάσει και να εφαρμόσει έναν οραματικό προϋπολογισμό που να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες των δημοτών και της κοινωνίας.
Έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι το παραμύθι της εξαιρετικής οικονομικής κατάστασης του δήμου πρέπει να τελειώσει. Τόσο οι Ισολογισμοί όσο και ο Π/Υ δικαίωσαν αυτή την άποψη. Ο δήμος εμφανίζει μια πλασματική εικόνα στα οικονομικά του.
Καλούμε την δημοτική αρχή να αλλάξει ρότα. Να συνειδητοποιήσει ότι «λεφτά δεν υπάρχουν», να αλλάξει την λαϊκιστική της πολιτική των «άρτων και θεαμάτων» και των «κέτερινγκ παντού», να εισπράξει έσοδα από τους μεγαλο-οφειλέτες ιδίως και να περιορίσει προκλητικές δαπάνες που υπηρετούν μόνο ψηφοθηρικές επιλογές. Να αλλάξει τις προτεραιότητές της με διαφάνεια, δημοκρατικό διάλογο και κοινωνική ευαισθησία.
Η συζήτηση για τον Π/Υ δεν μπορεί να γίνεται χωρίς ανάλυση των προβλημάτων που συνδέονται με την υλοποίηση του προηγούμενου Π/Υ, χωρίς τελικά ένα απολογισμό της πορείας υλοποίησής του. Σημαντική αδυναμία του Π/Υ είναι ότι δεν συνοδεύεται από ένα Κοινωνικό Π/Υ για να διαπιστωθούν ποια είναι τα συνολικά κονδύλια που καταβάλλει ο Δήμος στον τομέα αυτό. Ειδικότερα αυτό στην παρούσα φάση της κοινωνίας και οικονομίας θα έκανε την διαφορά σε ένα δήμο που θα αποφάσιζε να αλλάξει τις προτεραιότητές του ιεραρχώντας ψηλά την Κοινωνική του Πολιτική και τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες. Ο Π/Υ οφείλει να είναι πραγματικός και εφαρμόσιμος.
Είναι αδιαπραγμάτευτο από εμάς να υπάρχει διαφάνεια των οικονομικών θεμάτων που διαχειρίζεται ο Δήμος αλλά και να γνωρίζει ο κάθε πολίτης πώς αξιοποιούνται τα χρήματά του.
Τα Τοπικά Συμβούλια καθώς και οι φορείς της πόλης πρέπει να έχουν ουσιαστικό ρόλο στη συζήτηση διαμόρφωσης του Π/Υ καθώς και στην πορεία υλοποίησής του και να μην είναι παθητικοί αποδέκτες ενός Π/Υ που τελικά δεν υλοποιείται. Αυτό σημαίνει συμμετοχή και διαβούλευση. Και από τον Π/Υ αυτό λείπουν και η συμμετοχή και η διαβούλευση. Λείπει ακόμα και η ουσιαστική θεσμική συμμετοχή των αρμόδιων οργάνων όπως η Οικονομική Επιτροπή και η Επιτροπή Διαβούλευσης. Λείπει ακόμα και το Ειδικό Παράρτημα για τις τοπικές και δημοτικές κοινότητες.
Η Κίνηση Πολιτών διεκδικεί ένα Συμμετοχικό Π/Υ δηλαδή δημοκρατικό στην κατάρτισή του, διαφανή στην εκτέλεσή του, ανοικτό στον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου και της κοινωνίας, κάνοντας πιο δημοκρατική την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και πιο εφικτή την κοινωνική αποτελεσματικότητα των δαπανών και των ασκούμενων πολιτικών.


Η Κίνηση Πολιτών καταψηφίζει τον Π/Υ που προτείνει η πλειοψηφία για τους ακόλουθους λόγους:
· Γιατί είναι ένας Π/Υ που δεν έχει φιλοσοφία και προσανατολισμό.
· Γιατί είναι ένας Π/Υ που δεν έχει λάβει καθόλου υπόψη του στον σχεδιασμό του την τραγική κατάσταση της χώρας, την ανθρωπιστική κρίση που βιώνουν οι πολίτες της.
· Γιατί είναι διαχειριστικός και όχι αναπτυξιακός. Γιατί δεν δημιουργεί δομές για ανάπτυξη.
· Γιατί είναι πλασματικός αφού συμπεριλαμβάνει έσοδα και έξοδα που είναι βέβαιον ότι δεν θα εισπραχθούν και δεν θα δαπανηθούν, γιατί στερείται πρότασης για την αύξηση της απορροφητικότητας και της αύξησης των εσόδων από οφειλές τρίτων στο δήμο.
· Γιατί δεν μεριμνεί για νέες πηγές εσόδων.
· Γιατί είναι μη-περιβαλλοντικός Π/Υ, αφού οι δαπάνες/επενδύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων, την ανακύκλωση και την εξοικονόμηση ενέργειας είναι σχεδόν ανύπαρκτες.
· Γιατί δεν είναι κοινωνικός, αφού η κοινωνική μέριμνα και οι κοινωνικά ευπαθείς ομάδες δεν ενισχύονται ουσιαστικά ούτε αποτελούν αντικείμενο συγκεκριμένης στοχοθετημένης πολιτικής. Αλλά και οι υποβαθμισμένες περιοχές και οι κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, οι άνεργοι, οι άστεγοι, οι αποκλεισμένοι, οι νεόπτωχοι, δεν ιεραρχούνται ψηλά στην ατζέντα της παρούσας δημοτικής αρχής παρά μόνο ως εν δυνάμει πολιτική πελατεία.
· Γιατί η εκμετάλλευση και ιδιοτελής χειραγώγηση των κοινωνικών ομάδων και των δραστηριοτήτων τους μας βρίσκει αντίθετους .


Ας το ξεκαθαρίσουμε: τα ΚΑΠΗ, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, τα κοινωνικά παντοπωλεία και ιατρεία, οφείλουν να λειτουργούν. Να λειτουργούν με διαφάνεια, με εξυπηρέτηση ουσιαστικών αναγκών και να έχουν σημαντικό ρόλο και συμμετοχή στην τοπική κοινωνία.
Ο δήμος πέρα από την ρητορική του, υπολείπεται άλλων δήμων στον σχεδιασμό και ιεράρχηση της κοινωνικής πολιτικής για άμεση φροντίδα στους συμπολίτες μας
Διεκδικούμε αλλαγή πολιτικής και επανασχεδιασμό του Π/Υ σε Π/Υ αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης. Έχουμε προτάσεις και είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε σε αυτή την κατεύθυνση.



Κίνηση Πολιτών